obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Vermeld hier alles in relatie tot diensten van XS4ALL, zoals televisie, telefonie, video on demand, etc. Glas Basis 50Mb of Glas Extra 100Mb met Bellen en of Televisie.
 Onderwerp afdrukken
Snelheid Glasvezel veel lager dan beloofd
skunkrider
hallo,

ik vind deze soort attitude van de thread-creator gewoon onvoldoende.

je bestelt een product waarover je bijna helemaal niks weet. en je steunt het clichée van de niks-wetende-maar-alles-hebben-willende mac-user. (sorry voor mijn slecht nederlands, ben zelf pas zes jaren in jullie mooi land)

je hebt een fysieke lijn, de glasvezel-lijn, deze kan 50mbit (dus ca. 6MB/s) downstream (downloaden) en upstream (versturen/uploaden).

de fritzbox 7390 (tenminst heb ik deze van XS4ALL gekregen) kan 1gbit voor het interne fysieke (LAN) netwerk.
daarnaast heb je het WIFI-netwerk, met of 54mbit (g-standard) of 150/300 mbit (n-standard). je kan van de n-standard (300 mbit) alleen maar gebruik maken, als je een N-compatible wifi-adapter hebt.

verder heb je met WIFI steeds het probleem dat meerdere gebruikers (PCs, Macs, smartphone, printer, dus eigenlijk alles wat je via WIFI kan aansluiten) de theoretisch mogelijke 300mbit onder elkaar verdelen, dus je hebt snel niet meer 300mbit voor je Mac, maar misschien alleen maar 150mbit, of minder - dat hangt er van af hoevele clients aangesloten zijn.

ook heb je zeker geen WIFI scan uitgevoerd om te zien welke WIFI channels al goed in gebruik zijn (bijv. door buurmannen), en welke best vrij lijken.
dit doe je (ik ken alleen maar de software voor een Windows PC ...) snel met 'InSSIDer', en dan kan je laten visualiseeren welke de beste kanaal zal zijn om gebruik van te maken.

en speedtests doe je nooit met een WIFI connection - dat doe je alleen maar als je een LAN-verbinding hebt - op die manier sluit je mogelijke fouten uit.

als je meerdere verdiepingen hebt, heb je alleen de keuze: snelheid accepteeren als het nu is, of een LAN kabel naar boven leggen en aan een gigabit-switch aansluiten, of een Access Point die ook 300mbit kan gebruiken.

misschien leer je hiervan dat je gebruik moet maken van je hersen en vooraal Google en niet alleen het geld laat zien om te zeggen: 'doe maar!'

skunkrider
 
LB
Beste Skunkrider,

Je hebt gelijk: ik heb een product besteld waarvan ik bijna niets weet. Dat doe ik zelfs heel vaak. Ik heb mijn auto, magnetron, CV-ketel, laminaatvloer en nog allerlei andere dingen op een zeker moment gekocht. Ondanks dat ik van al deze producten nauwelijks verstand heb.

Ik weet wel dat mijn auto een bepaald verbruik heeft (afhankelijk van stadsverkeer of op de snelweg); ik weet dat mijn magnetron een bepaald wattage heeft; ik weet dat mijn CV-ketel mijn water tot een bepaalde temperatuur opwarmt. Hoe die machines dat allemaal doen zal mij eerlijk gezegd worst wezen. Gelukkig zjn de mensen waar ik die dingen koop wel deskundig, en kunnen ze mij adviseren over wat wel en niet kan. Volgens mij stuurt XS 4 ALL juist daarom een monteur die alles installeert, controleert en test.

Daarnaast ben ik van beroep geen IT-functionaris. Het is ook niet mijn hobby. Een hoop van de termen die jij en de andere hobbyisten op deze site gebruiken zegt mij niets.

Toevallig heb ik wel die WIFI-scan uitgevoerd. Geen bijzonderheden.

Voor jou is het blijkbaar vanzelfsprekend dat je een snelheidstest NOOIT met Wifi uitvoert. Voor mij niet. Als ik op mijn computer werk zit ik namelijk op het draadloos internet. Voor mij is daarom de snelheid van belang bij de manier waarop ik mijn computer gebruik.

Volgens jou is alles op Google wel makkelijk te vinden. Dat ben ik niet met je eens. Juist nu ik tegen dit probleem aanloop, zoek ik de websites van de diverse aanbieders af. Het is grppig te zien hoe er om dit probleem heen wordt geschreven. Neregens wordt dit probleem duidelijk omschreven. Terwijl het voor elke gebruiker van belang is hoe snel zijn internet in de PRAKTIJK is.

Voor de snelheden waarover jij spreekt, doe ik trouwens een moord Skunkrider! "misschien MAAR 150mbit"! Ik moet het doen met 20 - 26 Mbit...

Ik heb KPN overigens gebeld. Die claimen dat bij hen 50 Mbps tot aan de computer, ook draadloos, is gegarandeerd.

Ik houd jullie op de hoogte.
 
skunkrider
je wifi kan alleen maar zo snel als je internet-verbinding, dus hier: glasvezel met 50mbit.
ook heb je soms het probleem dat de node in je buurt van meerdere buurmannen voluit gebruikt woord, en dan heb je ook meestal niet de volle snelheid, dit
was vooral een probleem met ADSL/2/+ aansluitingen.

ook kan de speedtest die je gebruikt hebt niet ideaal zijn voor je lijn, er zijn meerdere websites die zo een service aanbieden - en ja, ik heb gelezen dat jou provider al een speedtest zelfs heeft uitgevoerd. probier het eens op http://hsi.bluewin.ch/speedtest/ - wat zijn daar de resultaten?

verder moet je over WIFI gewoon weten dat de sterkte van de verbinding aafhangelijk is van de afstand tussen de WIFI-router en jou client. twee verdiepingen zijn wel erg, en daar kan ik eigenlijk alleen maar de optie 'LAN kabel + access point' aanraden. anders heb je muren, water-leidingen, elektrische kabels, metaal in je muren/meubels/keuken en natuurlijk de WIFI-netwerken van jou buurmannen, die de qualiteit van het signaal minderen.

Quote

Hoe die machines dat allemaal doen zal mij eerlijk gezegd worst wezen.


spoken like a true Mac-user.
 
LB
De helpdesk van XS 4 ALL heeft mij onder meer het volgende laten weten:

"U geeft aan dat u 50mbps glasvezel snelheid heeft.
De geleverde Fritzbox 7390 kan snelheden tot 300mbps behalen.
Deze maakt gebruik van 802.11n protocol.
Deze snelheden lopen tot 300mbps, wat genoeg zou moeten zijn voor uw draadloze verbinding.
Wellicht dat uw apparatuur niet met dit protocol overweg kan.
De Fritzbox zal dan automatisch overschakelen naar de overige protocollen."


In tegenstelling van wat ik van sommigen hier begrijp, zou de draadloze verbinding dus wel 50 Mbps moeten kunnen doorgeven?

Vervolgens heb ik weer gebeld en aangegeven dat ik een iMac van minder dan een jaar oud heb. Vervolgens is mij verteld dat ik voor eigen kosten dan een Airport moet kopen.

Op de website en algemene voorwaarden geeft XS 4 ALL echter niet aan wat ik minimaal aan (kostbare) apparatuur had moeten hebben. Wel hebben ze voor het aanleggen van het internet gebeld met diverse technische vragen. Het enige waar ik voor moest zorgen was 2 stopcontacten in de meterkast.

Vervolgens gevraagd of ik mijn abonnement dan (na 2 weken) maar op kan zegen. Helaas kan dit niet vlgens XS 4 ALL.
 
skunkrider
Lees gewoon wat wij je vertellen:


Of het nu Apple Airport of een andere WIFI systeem is - de afstand is belangrijk. Je gaat zeker geen verschil zien tussen FritzBox en Apple Airport, behalve de verschil in je portemonnaie.
 
Berry
Ik moet altijd lachen om mensen die dure abo's afsluiten voor meer snelheid en vervolgens een draadloze aansluiting op hun PC hebben. Het is toch bekend dat er meestal snelheidsverlies optreedt bij WIFI...

Maar 1 tip voor de Appelman: heb je geen bon gekregen bij XS4ALL voor 1 uur extra monteursservice? Laat je die toch komen, die zal hetzelfde vertellen wat je hierboven allemaal al gehoord hebt.
 
LB
Ik vind dat helemaal niet logisch. Ze zeggen zelf dat die Fritzbox 300 draadloos Mbps aankan.

Ik moet altijd lachen om mensen die zich laten bedonderen en het er vervolgens bij laten zitten. Hoewel het ook tot gevolg heeft dat dit soort bedrijven doorgaan met dit soort misleidingen. Heel Hollands is dat.
 
skunkrider
Ik heb het jou al eerder verklaart, maar lezen en snappen is moeielijk, soms?

300mbit is de specificatie van de N-standard van WIFI-netwerken, en ook het theoretische limit. jij wist niks over het product, jij wist niks over netwerken, over computers, en je zeurt nog steeds op dit forum?

ik heb mijn 50/50 lijn dit week gekregen, en heb meerdere tests doorgevoert, o.a. via WIFI (54mbit adapter), via mijn werk-laptop die een N-capable adapter heeft (dus: 300mbit), en natuurlijk via netwerk kabel. et voilá, via kabel werkt het perfect, heb ca. 55mbit down en 40mbit up. aangezien de verschil die je meestal had tussen de advertentie van DSL paketten en de reallife-snelheid, vind ik het resultaat van mijn XS4ALL fiber aansluiting grandioos.

stop acting like a baby and quit whining. this has nothing to do with XS4ALL ripping you off - this has to do with you being an uneducated user with an attitude you can't afford.
 
LB
Ik denk dat jij uneducated bent skunkrider. Ik heb inmiddels namelijk contact gehad met de helpdesk van xs 4 all en zij vertelden dat ik een airport moest aansluiten. Over die apparatuur van jou hebben ze het helemaal niet gehad.
 
Access
Ik wil allen verzoeken de forum regels nog eens na te lezen, voordat dit uit de hand gaat lopen.
Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wqxcou
speed-testing
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Snelheid Glasvezel veel lager dan beloofd', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Snelheid WAN-poort 7590 Fritzbox : 7 08 jul 2023
Van DSL naar Glasvezel XS4ALL Glasvezel diensten : 11 22 mei 2023
informatie voorziening glasvezel aanleg XS4ALL Glasvezel diensten : 28 15 jun 2022
Glasvezel 1000/500 XS4ALL Glasvezel diensten : 3 06 aug 2020
Glasvezel upload onder de 1Mbit Storing : 7 27 jul 2020
Advertentie