obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
WiFi, draadloos internetten
 Onderwerp afdrukken
Nep antennes op FB7360
Dre64
Omdat ik mij ergerde aan de reclamecampagne van xs4all ben ik gaan nadenken over het slechte wifi-bereik c.q. zendvermogen van de Fritzbox 7360. De Gigaset xs762 (met één externe antenne) van mijn vorige provider was veel beter dan de FB7360 met twee antenne-"oren". Ook de kleine Wifi repeater van Lab31, met ingebouwde antenne, is heel veel krachtiger.
Vraagje: Hoe kan je in specificaties lezen wat het zendvermogen of zendbereik is?
Op zoek naar een verklaring voor het slechte bereik heb ik de FB7360 opengeschroefd. Foto als bijlage. Mijn verbazing is groot; ik zie op het eerste gezicht geen antenne! Die twee uitstulpingen aan de bovenkant van de behuizing zijn helemaal nep. Als je goed kijkt zie je rechtsonder en linksonder op de print 2x twee draadbruggen. Dat zullen de antennes zijn: twee voor wifi en twee voor dect. Zie tweede foto. Ik zie hier, links onder, ook twee micro-connectors. Kan je daar extra antennes op aansluiten?
Even googelen: Ja, dat kan: https://frixtender.de/ een firma die externe antennes aanbiedt voor o.a. de Fritzbox 7360. Zie de foto's, beschrijving en video tutorial op die site. Het kan goedkoper zijn dan een wifi repeater. Heeft iemand ervaring met het in- of aanbouwen van externe antennes?
Dre64 voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
 
Dre64
Omdat kennelijk nog niemand heeft geprobeerd externe antennes op de Fritzbox 7360 aan te sluiten, heb ik er een paar via eBay besteld. Twee antennes die 6dBi signaalverbetering zouden moeten geven: 2PCS 6dBi 2.4G 5G Dual Band RP-SMA WiFi Antenna For Linksys EA6900 ASUS RT-AC68U en twee kabeltjes: RP SMA female jack to MS156 right RF Pigtail Jumper RG174 cable 20cm 8" NEW. Samen kost mij dit €12,24. Ik zal het dan niet zo mooi kunnen afwerken als die van Frixtenter.
Dre64 voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
 
Access
Ik ben benieuwd naar je ervaringen als je de antennes aangesloten hebt.
Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wqxcou
speed-testing
 
Dre64
Ik heb mijn kabels en antennes vlot ontvangen en aangesloten. De stekkers zijn nogal hoog waardoor de behuizing van de Fritzbox niet dicht kan.
Een antenne heb ik horizontaal gelegd en een verticaal. Voor en na aansluiten heb ik metingen gedaan aan de signaalsterkte in dB met de android app Wifi Analyzer, op drie plaatsen in de huiskamer.





VoorNa
Op tafel-70-60
Stoelgeen verbinding-70
Bank-85-65


Conclusie: Ja, het werkt. Ik heb nu bereik in de hele huiskamer. Signaal sterkte is ca. 10dBi verbeterd. (De specificatie van de antennes is 6dBi.)
Toch zijn de Gigaset xs762 en de Lab31 repeater beter want daarmee heb ik bereik in vrijwel het hele huis.

Als bijlage een foto van de Fritzbox met kabels en antennes.
Dre64 voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
 
Access
Toch een hele verbetering! Maar toch tegenvallend dat b.v. die Gigaset een beter bereik heeft.

Eventueel kun je die Gigaset als switch achter de FB hangen. Zet ze in dezelfde ip range zodat je interne netwerk met elkaar kan "praten".
Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wqxcou
speed-testing
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Nep antennes op FB7360', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
FB7360, USB NAS niet benaderbaar Instelling problemen : 4 10 mei 2019
XS4ALL wil mijn FB7360 ruilen voor FB7581. Doen of niet doen? Fritzbox : 10 22 feb 2018
Tips hoe je snel en veilig instellingen overneemt van FB7360 naar FB7490 Fritzbox : 1 30 jan 2016
FB7360 Fritzbox : 1 08 jan 2015
FB7360 met mix dhcp en vast IP-adres Fritzbox : 3 22 okt 2014
Advertentie