obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
Recovery image gebruiken om firmware van de FB 7581 te updaten, hoe doe ik dat precies?updaten
harjans
De afgelopen weken heb ik de discussie op dit forum over de problemen met het updaten van de firmware van de FB 7581 met grote belangstelling gevolgd, al ging het meeste mij ver boven de pet. Maar zelfs mij als leek is wel duidelijk dat de beste manier om die update uit te voeren is door middel van de recovery image.

Maar ik begrijp óók dat het gebruik van een recovery image bepaald niet zonder risico is. Om die reden heb ik de update van de 7.01 firmware tot dusverre maar uitgesteld, maar vroeg of laat zal het er toch van moeten komen. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de ervaringen van al die mensen die de update van de firmware van hun FB 7581 hebben uitgevoerd met behulp van de recovery image en die zich nog herinneren waar zij tijdens dat proces zo al tegen aangelopen zijn.

Om de risico's van het gebruik van de recovery image zo klein mogelijk te maken (ik heb nog 5 huisgenoten die voor hun internetgebruik afhankelijk zijn van de FB 7581, dus ik wil de zaak niet verknallen ...) heb ik voor mijzelf onderstaand 'stappenplannetje' gemaakt om met de recovery image aan de slag te gaan. Ik zou het geweldig op prijs stellen als andere gebruikers van dit forum commentaar (kritiek, aanvullingen, wat dan ook) op mijn stappenplannetje zouden willen leveren!

Even vooraf: op dit moment is een switch aangesloten op de FB 7581. Alle computers in huis zijn via een Ethernetkabel op die switch aangesloten. En, niet onbelangrijk, de FB 7581 en alle andere bekabelde computers in huis hebben een IP-adres in het bereik 10.0.0.XX.

Nu mijn stappenplannetje:

1) Ik ga ervan uit dat, NA gebruik van de recovery image, de FB 7581 weer 192.168.178.1 als zijn standaard IP-adres heeft. Daarom denk ik dat het alvast verstandig is om het IP-adres van de netwerkkaart van mijn computer nu alvast ook een IP-adres in het bereik 192.168.178.XX te geven (en om 192.168.178.1 als standaard gateway in te vullen). Moet/mag ik dan de DNS Servers van de netwerkkaart van mijn computer blanco laten? Want, als het flashen met behulp van de recovery image eenmaal gelukt is, moet ik immers, om de FB 7581 verder te kunnen configureren, toch weer kunnen inloggen op de web interface van de FB 7581?

De recovery image heb ik natuurlijk al gedownload en op mijn computer opgeslagen.

2) Het lijkt me uit voorzorg ook niet onverstandig om de DNS-cache van mijn computer leeg te maken, en hetzelfde te doen met de internet cache van mijn browser. Daarna reboot ik mijn computer en controleer ik of de web interface van de de FB 7581 nog wel bereikbaar is. Volgens de AVM Knowledge base zou ik ook mijn firewall (tijdelijk) moeten deactiveren en die firewall zo configureren dat die na een reboot van mijn computer niet automatisch weer actief wordt.

3) Om de recovery image te gebruiken, zo heb ik begrepen, moet mijn computer via een Ethernet-kabel 1 op 1 aangesloten worden op een LAN-poort (dus NIET de VDSL-poort!?) van de FB 7581. Volgens de AVM Knowledge base moeten ook ALLE andere netwerkverbindingen van de FB 7581 losgekoppeld worden. Dat geldt dus óók voor de Ethernet-kabel tussen de splitter en de de VDSL-poort van de FB 7581, neem ik aan?

4) Als dit alles geregeld is dubbelklik ik (met het zweet in de handen) op het bestand van de recovery image en stijgt de spanning .....

5) Wanneer alles hopelijk goed gegaan met het flashen van de FB 7581 is zou ik weer moeten kunnen inloggen via IP-adres 192.168.178.1 op de web interface van de FB 7581. Maar de eerste stap bij het configureren van de FB 7581 zal toch moeten zijn om een internet verbinding via XS4ALL te maken? In dat geval lijkt het mij wel zo handig om de Ethernet-kabel tussen de splitter en de de VDSL-poort van de FB 7581 weer aan te sluiten. Of zie ik dit verkeerd?

6) Een heel belangrijke vraag: wat is, NA het flashen van de FB 7581 met behulp van de recovery image, het wachtwoord dat ik moet gebruiken om toegang te krijgen tot de web interface van de FB 7581? Is dat nog steeds (of weer, want ik gebruik op dit moment natuurlijk een wachtwoord dat ik zelf heb verzonnen) het wachtwoord dat op de sticker aan de achterkant van de FB &581 staat?

7) Als het me nu lukt om in te loggen op de web interface van de FB 7581 zou het klusje nu grotendeels geklaard moeten zijn. Het opnieuw configureren van de FB 7581 (inclusief aanpassing van het IP-adres en van het wachtwoord van de web interface) zou moeten lukken aan de hand van de huidige instellingen waarvan ik schermafdrukken heb gemaakt.

Doe ik in bovenstaand verhaal iets verkeerd of heb ik iets belangrijks over het hoofd gezien? Zo ja, wat precies? Zoals gezegd, voor commentaar, kritiek of aanvullingen houd ik me aanbevolen. Bij voorbaat mijn grote dank!
 
rhuijben
De VDSL poort is geen ethernetpoort, dus die mag je hierbij negeren. Ik zou wel adviseren niet de WAN poort te gebruiken, aangezien die in veel configuraties geen LAN functie heeft.


Als je je pc direct op de router instelt kan je vermoedelijk net zo handig gewoon even DHCP gebruiken (mits niet voor de recovery vereist is dat je je ip hard instelt. Maar in dat geval moet je sowieso dat volgen in plaats van zelf zaken regelen)
 
tubejack
Gewoon de recovery.exe starten vanaf een windows pc met alléén de 7581 aangesloten via LAN poort 1 en volg precies de aanwijzingen en instructies op het scherm!.
IP adressen instellen tijdens de recovery is overbodig en m.i. zelfs ongewenst laat die poort van de PC gewoon op DHCP staan.

Nadat 7.01 op je box staat, beslist geen oude config files terug zetten. Hij is weer bereikbaar op 192.168.178.1 Gewoon alles met de hand configureren op het telefoonboek na....Bye-happy
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Recovery image gebruiken om firmware van de FB 7581 te updaten, hoe doe ik dat precies?updaten', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
FRITZ!Box 7581 problemen Fritzbox : 3990 06 sep 2023
7581 inruilen voor 7583? Fritzbox : 34 12 okt 2021
FR3000 uitsluitend als draadloze brug gebruiken Fritzbox : 3 21 apr 2021
Fritz!box 7581 en fritz dect 500 lamp Domotica : 7 20 apr 2021
Traag updaten F-Secure SAFE beveiligingssoftware : 1 26 dec 2020
Advertentie