obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
Alternatief voor de vermaledijde 7581?
roymarja
Zou deze Asus een waardige vervanger van onze Duitse vriend kunnen zijn?
https://www.asus.com/Networking/DSL-AC87VG/
Beschikt over een Broadcom chipset en is (theoretisch) ook geschikt voor het Vplus-profiel 35 b (max 300 Mbit)

Wie beschikt over ervaring?
 
guido66
En ook nog eens DECT! Dit lijkt wel onworpen als frontale aanval op AVM. Zou mooi zijn als #XS4ALL deze zelf eens zou gaan testen en als optie aan kon bieden.

Aan de andere kant, deze bestaat ook al enkele jaren en heeft volgens mij geen bonding en geen mesh.
Gewijzigd door guido66 op 20 december 2018, 21:56
Mijn Fritzboxgeschiedenis: 7170-2x7340-7360-7369-2x7581
Huidig: 7583+7590+2x1750E in mesh
 
roymarja
Intussen heb ik een andere besteld en vanavond geleverd gekregen: de DSL-AC68VG...
Na wat tweaken hier en daar bleek de internetverbinding (bedraad) niet voor de 7581 onder te doen. (ruim 200 Mbit met een uitschieter naar 204)

Een eerste Wifi-test met een tablet op de tweede verdieping (betonnen vloeren) leek me heel bevredigend.
Heb geen constructief oordeel want door het hele huis liggen Cat6 kabels.

DECT in de Eco stand met een oeroude Gigaset leverde bijzonder duidelijke audio op, zowel in- als uitgaand; nauwelijks geruis, laat staan gekraak)

Opmerkelijk: de uitvoerige Fritz-telefoon features vind je ook in de Asus terug inclusief een redelijk antwoordapparaat.

Toch gaat de Asus helaas terug want ik krijg namelijk IPTV, ondanks talloze tips op het Web, niet aan de praat.
Telkens foutcode 561 (=geen IP opgehaald)
Op last van de prinsesjes hier heb ik verdere pogingen moeten staken en de 7581 weer van stal gehaald.
Jammer!!!
 
tubejack

Quote

roymarja schreef:

Intussen heb ik een andere besteld en vanavond geleverd gekregen: de DSL-AC68VG...
Na wat tweaken hier en daar bleek de internetverbinding (bedraad) niet voor de 7581 onder te doen. (ruim 200 Mbit met een uitschieter naar 204)

Toch gaat de Asus helaas terug want ik krijg namelijk IPTV, ondanks talloze tips op het Web, niet aan de praat.
Telkens foutcode 561 (=geen IP opgehaald)
Op last van de prinsesjes hier heb ik verdere pogingen moeten staken en de 7581 weer van stal gehaald.
Jammer!!!


Hier staan ook specifieke instellingen voor de TV
https://www.xs4all.nl/service/diensten/internet/installeren/modem-instellen/hoe-kan-ik-een-ander-modem-dan-fritzbox-instellen.htm

Misschien kun je er wat mee.

De router maakt (naast de normale internet verbinding via een PPP verbinding) ook een (bridged, RFC1483) verbinding voor de TV.
• Voor ADSL gaat dat via vpi/vci 8/71
• Voor VDSL en FTTH via (802.1q) VLAN 4

Via DHCP wordt een ip adres (alleen v4) opgehaald. In het DHCP request moeten de volgende opties staan:
• 55 (parameter-rquest-list), bevat minstens 1, 3, 28 en 121
• 60 (Vendor Class Identifier), bevat de string IPTV_RG

Het DHCP antwoord bevat (in optie 121, zie RFC3442) een of meer statische routes, daarmee wordt dynamisch aangegeven welk verkeer niet via de PPP verbinding maar via de iTV verbinding gerouteerd moet worden. In optie 121 worden niet meer dan enkele routes doorgegeven, maximaal 16.
Let op, in dat DHCP antwoord zit ook nog een nameserver, die moet genegeerd worden.

De STB wordt (via DHCP op het LAN) voorzien van een normaal ip op het LAN, daar zit verder niets speciaals in.

Omdat de klantrouter als eind-device functioneert vanuit het TV platform gezien moet daar een IGMP proxy actief zijn (IGMPv2). Alle live tv streams, alsmede gids informatie en STB updates zijn multicast gebaseerd. Een eventueel switch deel moet IGMP snooping implementeren. IGMP fast leave is noodzakelijk om onnodige streams (zappen van zender naar zender) af te kappen.

Video-on-demand functionaliteit gaat via unicast, hiervoor is geen speciale functionaliteit nodig, anders dan de statische route als via DHCP aangegeven. ‘MeerTV’ functionaliteit geschiedt via de normale internet verbinding
 
roymarja
Bedankt voor het constructief meedenken!
Had me vooraf ook ingelezen, de diverse parameters waren me bekend.
Vanmiddag (tegen beter weten in) toch nog een vergeefse poging gewaagd.
Hetzelfde resultaat: internetverbinding bijzonder goed maar Itv niet werkend gekregen.
Mij viel opnieuw op dat de menu-opties niet overeenkwamen met de diverse tips op het Web.
Overal wordt bij voorbeeld getoond welke LAN-poort te selecteren is t.b.v. doorgifte van IPTV maar die instelling was bij mij helaas niet te vinden...

Tja, dat wordt weer een gevalletje zichtzending voor ome Conrad

n.b.: een pluspunt bij de Internetinstellingen was de mogelijkheid het profiel in te geven.
In mijn geval: 35b=Vplus
Daar liep het bij mijn eigen 7590 op stuk; de Fritz maakt namelijk zelf uit op welk profiel ie intraint, afhankelijk van de ingebouwde chipset
 
tubejack

Quote

roymarja schreef:
n.b.: een pluspunt bij de Internetinstellingen was de mogelijkheid het profiel in te geven.
In mijn geval: 35b=Vplus
Daar liep het bij mijn eigen 7590 op stuk; de Fritz maakt namelijk zelf uit op welk profiel ie intraint, afhankelijk van de ingebouwde chipset


Volgens WBA/KPN werkt Vplus voorlopig alleen met chips van Broadcom en moet voor andere chipsets zoals Intel de DSLAM's nog aangepast worden. Dus ja handig dat je dat kunt instellen, maar of het dan ook werkt? Met mijn 7369 heb ik ook zoiets. Die kan volgens de spec's van de DSL chip Vx185 profiel 8b. Maar kennelijk gaat de communicatie tussen de Ikanos chip in de 7369 en de Broadcom in de DSLAM niet lekker. Was Ikanos niet overgenomen door Intel?
 
roymarja
Tja, waar moet je als eenvoudige (geldt i.i.g. voor mij) eindgebruiker tegenwoordig niet overal verstand van hebben?!?
B.t.w.: de 35b was bij de Asus niet alleen in te stellen maar het profiel werd ook daadwerkelijk geladen!

Nog even terug naar de ontbrekende menu-opties voor IPTV:
Bij de AC2400 worden die kennelijk wél getoond

asus2400
 
tubejack
Die Asus had toch een Broadcom DSL chip? Dan is het logisch.

asus2400

Kan ik je verder ook niet mee helpen.Think Je kunt op het plaatje klikken zonder iets te hoeven downloaden of installeren
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Alternatief voor de vermaledijde 7581?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
FRITZ!Box 7581 problemen Fritzbox : 3990 06 sep 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Ringtone voor Fon Fritzbox : 5 25 jul 2022
rekening voor gratis datasim Klacht over XS4ALL : 5 10 jul 2022
Managed switch vóór de Fritzbox XS4ALL met eigen modem/router : 2 24 jan 2022
Advertentie