obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Post hier ervaringen en problemen met de installatie van de Fritz!Box en de SpeedTouch 780.
 Onderwerp afdrukken
Afstand NT1 naar Fritz!Box 7490
Dutch Viking
Wij wonen in een appartement. De NT1 hangt in de meterkast op de galerij, en daar hangt ook de Fritz!Box 7490. Vandaar gaat een ethernetkabel (cat. 5e) door een buis naar de woonkamer (ca. 16m), hierdoor komt het internetsignaal. Het TV-signaal gaat via Devolo's naar de woonkamer. Dit i.v.m. het VLAN-verhaal.
Het WIFI-gedeelte van de Fritz!Box heb ik uitgeschakeld.
In de woonkamer staat een Apple Airport Extreme, die ik in bridge mode heb gezet, deze verzorgt de WIFI in huis.
2 Switches zorgen voor de verdeling van de signalen naar de apparatuur.
Op zich werkt het prima, maar toch zou ik het graag anders hebben.
Die Devolo's zou ik er graag tussenuit hebben.
Is het mogelijk om de Fritz!Box in de woonkamer te zetten, en dus met een lange cat. 5e (desnoods cat. 6) met de NT1 te verbinden? Of is dan die afstand te groot?
 
Gondelier

Quote

Dutch Viking schreef:

Wij wonen in een appartement. De NT1 hangt in de meterkast op de galerij, en daar hangt ook de Fritz!Box 7490. Vandaar gaat een ethernetkabel (cat. 5e) door een buis naar de woonkamer (ca. 16m), hierdoor komt het internetsignaal. Het TV-signaal gaat via Devolo's naar de woonkamer. Dit i.v.m. het VLAN-verhaal.
Het WIFI-gedeelte van de Fritz!Box heb ik uitgeschakeld.
In de woonkamer staat een Apple Airport Extreme, die ik in bridge mode heb gezet, deze verzorgt de WIFI in huis.
2 Switches zorgen voor de verdeling van de signalen naar de apparatuur.
Op zich werkt het prima, maar toch zou ik het graag anders hebben.
Die Devolo's zou ik er graag tussenuit hebben.
Is het mogelijk om de Fritz!Box in de woonkamer te zetten, en dus met een lange cat. 5e (desnoods cat. 6) met de NT1 te verbinden? Of is dan die afstand te groot?


Dat zou wel eens lekker vochtig kunnen worden op de galerij, mits het een afgesloten galerij is natuurlijk. Bij mij zijn voorbeelden bekend dat 20 meter of meer niet eens een probleem vormen (studentenhuizen). Maar je kan toch gewoon die CAT5 ompluggen. De Cat5 (op de galerij) naar de woonkamer uit de Fritz!Box halen en in de NT1 stoppen en dan de andere kant van de kabel (in de woonkamer) de Fritz!Box 7490 ?? Indien er toch opnieuw moet worden aangelegd zou ik CAT6 nemen, meteen wat meer op de toekomst gericht, maar wel wat duurder maar het zou niet nodig hoeven zijn.
Suc6
Thumbs Up

P.S.
Overigens je praat hier over de FB 7490, maar in je omschrijving LINKS staat FB 7390. Ik mag toch hopen dat je de FB 7490 hebt ?? En die zou ik ook maar behouden !!
Gewijzigd door Gondelier op 27 maart 2019, 00:46
***********************************
1 x FB 7590 (7.56) Master, 1 x FB 7590 (7.56) als Repeater, 2 x Repeater 2400 (7.56), 1 x Fritz!Fon C5 (02.04.88), 7 x Fritz!Dect 200 (4.16), 1 x Fritz!Dect 400 (4.90), FRITZ!WLAN Stick AC 860.
 
Dutch Viking
Dank voor je antwoord.
Het betreft inderdaad een binnengalerij - vocht geen enkel probleem.
Vanwege de instructies (max. 1 meter tussen NT1 en Fritz!Box) ben ik nog niet gaan experimenteren, maar als die 16 meter kabel inderdaad geen probleem vormt, ga ik het proberen.
 
rhuijben
Als je fritzbox nieuw genoeg is zou je die moeten kunnen upgraden naar de configuratie waar je je tv boxen in je gewone netwerk hebt. (Einde VLAN verhaal). Misschien is dat ongemerkt intussen zelfs al gebeurd?

Ik zou niet je ADSL deel gaan verlengen als dat niet extreem noodzakelijk is. Dat gaat meestal zwaar ten koste van je snelheid, terwijl ethernet prima te verlengen is. Ik zou als de twee vlans nog echt nodig zijn in jou geval eerder 2 managed switches gebruiken: een naast de fritzbox en een waar je de vlans weer wil uitsplitsen. Dan kan je over een keer GBit ethernet makkelijk beide vlans sturen. TV is momenteel toch niet echt heel veel bandbreedte als je dat meet over een GBit.
 
Dutch Viking
Dank voor je antwoord. In de eerste plaats: Ik ben op glasvezel aangesloten, bandbreedte is hier geen punt. Welke firmware zou ik moeten hebben om dat VLAN-verhaal kwijt te raken? Of moet ik dan een nieuwere Fritz!Box aanvragen/kopen?
Uiteraard heb ik hier een aantal (unmanaged) switches om de verdeling van de signalen mogelijk te maken, waarbij ik de VLANS strikt gescheiden heb gehouden.
 
LouisL

Quote

Dutch Viking schreef:

Dank voor je antwoord. In de eerste plaats: Ik ben op glasvezel aangesloten, bandbreedte is hier geen punt. Welke firmware zou ik moeten hebben om dat VLAN-verhaal kwijt te raken? Of moet ik dan een nieuwere Fritz!Box aanvragen/kopen?
Uiteraard heb ik hier een aantal (unmanaged) switches om de verdeling van de signalen mogelijk te maken, waarbij ik de VLANS strikt gescheiden heb gehouden.


Ik neem aan dat wij je de NT1 noemt een mediaconverter (glas -> koper ethernet) is. In dat geval geeft de media converter je een 1Gb (of in het geval van een oude aansluiting met 100Mb of minder een 100Mb verbinding) tussen netwerk en modem.
Vanaf de Fritz heb je een 1Gb naar de aangesloten apparatuur als die dat ondersteunen. In alle gevallen is dat de maximum die beide kanten ondersteunen.

Gewoon een Cat5/6 kabel vanaf de media converter geeft dus altijd het maximum haalbare: gewoon de Fritz naar binnen verhuizen. En dan zonodig een configuratie van de Fritz aanpassen
 
Dutch Viking
Thanks!!!
 
rhuijben

Quote

LouisL schreef:
Ik neem aan dat wij je de NT1 noemt een mediaconverter (glas -> koper ethernet) is.


NT1 is de naam voor het kastje waar vroeger je ISDN-2 (of -1) op binnenkwam. Zit dus eigenlijk altijd bij het ISRA punt van je oude lijn.

Dank voor je vraag. Ik ging er door het woord NT1 van uit dat de basisverbinding nog (a/v)dsl was. Als dat het niet is -zoals hier-, dan kan je het ethernet voor en na de fritzbox gewoon verlengen zoals het uitkomt.
 
Dutch Viking
Dank aan allen - ik heb de Fritz!Box naar de woonkamer verplaatst, de Devolo's een WIFI-AP en een switch ertussenuit gehaald, de bekabeling aangepast en voilĂ , het loopt als een zonnetje!
Het VLAN-verhaal is dus inderdaad nu achterhaald. Gelukkig!
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Afstand NT1 naar Fritz!Box 7490', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
FRITZ!Box 7581 problemen Fritzbox : 3990 06 sep 2023
Fritz!OS 7 Fritzbox : 731 04 sep 2023
Van DSL naar Glasvezel XS4ALL Glasvezel diensten : 11 22 mei 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 dec 2022
Advertentie