obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
Fritzbox 7583
grimson
Even weer wat ervaring delen;

Mijn ervaring met de FB7583 was steeds dat als ik de FB7581 verving ik heel slecht de management website kon benaderen. Pingen prima etc.. maar configureren .. Terugplaatsen FB7581 .. geen issues. Hoevaal ik ook de windows factory defaults tool gebruikte.. initieel land instellen ok ..maar na die reboot .. geen connectie meer mogelijk of heel slecht.

Omdat ik toch een DSL logging naar AVM wilde sturen, want eenmaal de FB7583 in gebruik vrijwel elke dag +10 minuten DSL sync/pppoe issues per keer, nogmaals getracht deze weer aan te sluiten.

Wederom na het aansluiten van de FB7583 geen mogelijkheid om op de management pagina te komen. Pingen nogmaals OK.
Wat ik nog niet geprobeerd had was de FB7583 dan maar op één device aan te sluiten dan direct in een netwerk met ongeveer 30 devices.

En ja .. op dat moment kon ik prima de FB7583 benaderen, ook nog eens zonder extreme vertraging. Alsnog weer de FB7583 factoryflash (toen alleen nog v7.13) uitgevoerd en in het netwerk opgenomen.

Wat mij wel eerder opviel is dat devices IP-Adressen uitgegeven door de FB7581 behielden zoals gebruikelijk na het aansluiten van de FB7583. Alleen begint de FB7583 ook met een DHCP pool welke nog geen leases heeft en ik zag dus dat enkele apparaten dubbele IP-adressen kregen hierdoor.

Na enkele apparaten te rebooten kon ik deze weer benaderen .. alleen .. dit keer dacht ik ik reset de hele omgeving als spanning uit op de aangesloten switches.

Nu sinds een week draait de FB7583 eigenlijk 'goed' op enkele reboots na maar wel een enorm merkbaar verschil na het ogenschijnlijk resetten van de LAN kant.

Tja wat kan het zijn op het LAN dat de DSL kant eigenlijk zo beinvloed van de FB7583 zoals het lijkt.
Dubbele uitgegeven Ip- adressen? verkeerde / veroudere mac/arp tabellen? 3 1750E's die een nieuwe FB zien?

Uiteraard is het aan en uit zetten van apparaten nog steeds een 'doh' moment maarja .. maargoed.. de FB7583 is weer in gebruik Smile

*lang verhaal
 
meppele

grimson schreef:

Even weer wat ervaring delen;

Mijn ervaring met de FB7583 was steeds dat als ik de FB7581 verving ik heel slecht de management
<knip>
Uiteraard is het aan en uit zetten van apparaten nog steeds een 'doh' moment maarja .. maar goed, de FB7583 is weer in gebruik Smile

*lang verhaal


* kort verhaal ;-): de 7583 kan hier een week, soms nog langer, zonder enig probleem draaien, met slechts af en toe enkele fouten op de lijn. Dan, zo uit het niets, enkele uren achtereen met 1500 niet te herstellen fouten, waarbij regelmatig even een stilstaand TV-beeld, soms valt deze helemaal weg. Nu draait voor de tweede keer m'n eigen 'oude' 7369 (met OS 06.32) enkel als DSL modem. De 7583 werkt dan via Lan naar Wan alle andere functies zonder problemen af.
Met de 7369 als modem blijft de DSL verbinding langdurig stabiel en foutloos in tact. Bovendien is de upload bij de 7369 4.2- , en bij de 7583 slechts 2.6 Mb/s. (met bonding!) Niet ideaal maar ik laat het voorlopig maar zo. Ooit zal de 7583 wel op niveau komen.
-eggie-
meppele voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.

Gewijzigd door meppele op 27 september 2019, 16:29
 
tubejack
Bedankt voor je bericht Meppele. Nu onze DSL lijn gerepareerd is, dacht ik heel even, nóg een keer een 7583 te proberen. Ik wacht er nog even mee... Think
 
fmrama
Met de 7583 , dezelfde ervaring als @meppele
 
JvdH
Mijn ervaringen met 7583 zijn tot nu toe best positief. In het begin wat hickups gehad (had ik in periode daarvoor ook met 7581 …).
[wel vectoring, geen pair bonding, alleen VDSL, geen telefonie]
 
meppele

JvdH schreef:

Mijn ervaringen met 7583 zijn tot nu toe best positief. In het begin wat hickups gehad (had ik in periode daarvoor ook met 7581 …).
[wel vectoring, geen pair bonding, alleen VDSL, geen telefonie]

J vd H, voor mijn beeldvorming een paar vragen/opmerkingen:

1. u hebt geen pairbonding, wat is de reden dat u de 7583 gebruikt en niet de 7590?
2. g-vectoring is bij u functioneel, bent u op een straatkast aangesloten die dichtbij uw huis staat?

Het ziet er naar uit, tubejack heeft dit eerder al opgemerkt, dat de 7583 moeilijk overweg kan met lange DSL lijnen, vaak direct aangesloten aan de centrale. In mijn geval rond de 1400 meter (hoewel de 7583 300 meter minder aangeeft)

Wat ik niet goed begrijp is dat de 7581 in dit opzicht uiteindelijk prima functioneerde en dat met de komst van de 7583 hierin (voor mij althans) een flinke stap terug is gedaan. Je zou andersom verwachten.

Om in mijn situatie de nadelen van de 7583 te ondervangen en omdat de 7581 retour XS4ALL is gegaan, hou ik voorlopig deze configuratie maar aan:
->->bonding VDSL/7369-Lan 1 -> netwerkkabel -> WAN poort 7583-> rest van alle netwerk functies.
 
tubejack

meppele schreef:

Het ziet er naar uit, tubejack heeft dit eerder al opgemerkt, dat de 7583 moeilijk overweg kan met lange DSL lijnen, vaak direct aangesloten aan de centrale. In mijn geval rond de 1400 meter (hoewel de 7583 300 meter minder aangeeft)


Dat is niet alleen mijn ervaring, de helpdesk van AVM geeft dat zelf aan. Het is ook logisch, lange lijnen pikken gewoon meer storing op. Dan hadden we hier nog de pech dat het slecht was aangesloten.

In werkelijkheid is het iets complexer pair-bonding vraagt om nauwkeurig werken en aderparen die het liefst naast elkaar in de bundel zitten en naast elkaar op 2 poorten in de DSLAM afgemonteerd worden.

Dan maakt de chipset ook nog uit de DSLAM = Broadcom die van de 7581 en Experiabox V10 ook .... Wat ook geholpen heeft is de invoering van G.INP.

Ik heb er nog eens over nagedacht. Haastwerk? Mijn vorige buren hadden KPN. De KPN monteur nam gewoon de tijd volgens mijn buurvrouw. Plaatste gelijk een nieuwe aansluitdoos en had alles blijkbaar in 1x fatsoenlijk aangesloten. Ze hadden nooit problemen.

Maar goed, tot nu toe geen problemen meer, ook niet met DECT
 
bart125
Bij mij is pairbonding 4 weken geleden aangesloten. de lijn is volgens 3 afzonderlijke monteurs perfect.
ik zit op ca. 600 meter van de centrale
de 7581 lost gemiddeld 1 * pwr dag de internet connectie na een pppoe fout
en komt dan niet meer zonder reset online (de vdl blijft intact en geeft ook geen fouten aan)
snelheid ongeveer 85Mbit down 16 up
gebeld en toen een nieuw modem gekregen de 7583 met 7.13 die houd het gemiddeld 10 minuten vol maar komt wel vanzelf steeds weer online als je hem de tijd geeft. snelhed 90 down 17 up
weer gebeld nu een 7590 gekregen die gebruikt maar 1 aderpaar
loopt vanaf de installatie al foutloos en haald 55 down en 9,5 up op 1 aderpaar waar de 5381 toen ik nog geen pairbonded had 40 down en 8 up haalde.

ik ben geen netwerkdeskundige maar mijn boeren verstand zegt dat het modem niet goed omgaat met de lijn en die foutjes afgevangen zouden moeten worden.
Dat enkele aderpaar is ook wel eens even iets trager maar lost dan niet de verbinding op de 7590
ik heb zowel de 7581 als de 5583 op 1 aderpaar laten lopen op de pairbonded lijn dat geeft echter geen stabielere verbinding terwijl de 7581 op de lijn zoals hij voorheen was er nooit uit ging.
 
fmrama
Gisteravond ging het weer als vanouds, rond 19.00 uur beginnen de fouten. Maar na 00.00 ineens niets meer. Vreemd toch?

(Ik krijg helaas geen foto erbij gezet, grootte 65 kb.
Sinds ios 13.1)
Gewijzigd door fmrama op 28 september 2019, 11:41
 
meppele

fmrama schreef:

Gisteravond ging het weer als vanouds, rond 19.00 uur beginnen de fouten. Maar na 00.00 ineens niets meer. Vreemd toch?

(Ik krijg helaas geen foto erbij gezet, grootte 65 kb.
Sinds ios 13.1)

Sinds OS 7.13 neem ik aan ;-)
een foto van 65 kb zou moet gaan.
Vreemd inderdaad, bij mij ontstonden de vele fouten (bijna) altijd kort na lunchtijd tot in de vooravond. daarna was het vaak weer een aantal dagen 0 fouten, ra, ra, .......
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Fritzbox 7583', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Managed switch vóór de Fritzbox XS4ALL met eigen modem/router : 2 24 jan 2022
Fritzbox Algemeen : 4 16 okt 2021
7581 inruilen voor 7583? Fritzbox : 34 12 okt 2021
Tips voor Fritzbox 7590 en en de Repeater 2400 Fritzbox : 2 07 okt 2021
Advertentie