obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
Fritzbox 7583
meppele

bart125 schreef:

De 7369 is inmiddels binnen
Heeft iemand een linkje hoe ik dan de instellingen van de 7369 en 7583 aanpak?
ik heb ook tv en telefoon van xs4all.

De gemakkelijkste methode is, en hiermee kun je ook snel weer terug:
- 7369 de twee KPN lijnen bonded aansluiten.
- LAN 1 van de 7369 met een netwerkkabel koppelen aan de WAN poort (blauw) van de 7583.
- 7583: bij Internet/toegangsgegevens/internetprovider kiezen voor 'bestaande toegang via WAN' en klaar is Kees.

TV en telefoon gewoon door de 7583 af laten handelen. Hiermee loopt alleen de DSL verbinding via 7369, de 7583 blijft gewoon de rest doen, ook de wifi. Wifi van de 7369 uit. Het kan ook anders natuurlijk maar zo is mijn configuratie, werkt prima!

Wil je helemaal terug naar de 7583 dan hoef je bij deze configuratie alleen maar de KPN aansluiting weer terug te zetten en in de 7583 te kiezen voor XS4ALL als provider. Succes.
Gewijzigd door meppele op 06 oktober 2019, 14:57
 
Joep1948
Hallo iedereen,
Voor de bezitters van 7583 box. Heb ik een set antennes van FrixFender.de. Reageer via prive mail. M.vr.gr. Jan van VELZEN uit Leusden.
 
bart125
dat klinkt niet al te ingewikkeld ga het van de week proberen.
 
meppele

bart125 schreef:

dat klinkt niet al te ingewikkeld ga het van de week proberen.

Klopt, het is niet ingewikkeld.

Hier voor proef de 7583 weer een tijdje 'zelfstandig' online. Terwijl alle fouttellers op 0 stonden en alles normaal leek, ging het na 4 dagen weer mis. Binnen een uur 2 keer een onduidelijke DSL onderbreking. Heb nu de oude vertrouwde 7369 --> 7583 configuratie weer opgezet en ga pas terug nadat XS4ALL en/of AVM met een definitieve oplossing komt.

Voordeel:
- heb met deze configuratie een stabiele DSL verbinding en een upload van 4.7 i.p.v 2.6 Mb/s
Nadeel:
- heb met deze configuratie twee Frit!zen in de meterkast, en aan de voeding hangen.
Gewijzigd door meppele op 11 oktober 2019, 09:42
 
bart125
De 7369 staat er inmiddels bijna een dag tussen tot op dit moment nog geen last van klapperende lijnen gehad.

Vind het wel bijzonder dat dit oudere modem schijnbaar wel kan omgaan met de fouten in de lijn.
je zou zeggen dat het een fluitje van een cent moet zijn om de manier waarop dit modem het oplost over te zetten naar de nieuwere serie
 
tubejack
Dat is mooi Bart. Wat is de snelheid?
 
Roger

bart125 schreef:

De 7369 staat er inmiddels bijna een dag tussen tot op dit moment nog geen last van klapperende lijnen gehad.

Vind het wel bijzonder dat dit oudere modem schijnbaar wel kan omgaan met de fouten in de lijn.

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje bizar dat je een stuk niet meer ondersteunde oude meuk nodig hebt om een modern modem optimaal te kunnen gebruiken.

Quote

je zou zeggen dat het een fluitje van een cent moet zijn om de manier waarop dit modem het oplost over te zetten naar de nieuwere serie

Wat het maar zo simpel. De 7583 is gebouwd op een heel ander platform als de 7369 (eigenlijk is alleen de CPU-architectuur hetzelfde). Dat fluitje van een cent valt daardoor nogal tegen. Ik weet niet wat AVM zelf nog doet op het gebied van drivers. Als ik kijk hoeveel moeite ze hebben om FRITZ!OS images te produceren, dan kan ik mij voorstellen dat ze de drivers van de fabrikant als het even kan zonder modificaties gebruiken.

Verder moet je ook de interactie met de DSLAM-firmware niet uitvlakken. Een driver kan goed functioneren met de ene DSLAM-firmware maar niet met een andere. Zo verliest mijn 7581 (7.12) (on)regelmatig het contact met de DSLAM (Broadcom 192.244) zonder dat er sprake is van lijnfouten. Maar diezelfde firmware functioneert bij anderen absoluut stabiel.

DSL is een lastige technologie (het is eigenlijk een wonder dat ze zoveel data geperst krijgen door een stel koperdraadjes dat daarvoor niet is ontworpen). Het beste resultaat krijg je als beide eindpunten optimaal op elkaar zijn afgestemd. In het geval van het KPN-netwerk kom je dan voor het DSL-deel uit bij een Experia modem (voor de andere functies breek me de bek s.v.p. niet open). De aantallen zijn daar groot genoeg om de kosten van die afstemming ruimschoots terug te verdienen door minder werklast voor de helpdesk.

Maar voordat iemand gaat denken 'laat ik er een Experia voor zetten als puur VDSL-modem', de V10 kun je niet in bridge mode zetten Sad
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
bart125
@ jack mijn snelheid is nu 78up en 16 down

@Roger bij mij is het ook niet de DSL verbinding die er uit gaat en zijn fouten op de lijn heel zeldzaam.

Maar de 7583 houd geen verbinding met de server van xs4all verliest die ongeveer om de 10 minuten. (dsl verbinding is wel heel goed 90 om 18)
De 7581 kan er beter tegen die houd het ongeveer een dag vol
de 7590 werkt op 1 aderpaar en geeft een stabiele verbinding
(welk aderpaar maakt geen verschil overigens snelheid 55 om 9,5)
 
tubejack

bart125 schreef:

@ jack mijn snelheid is nu 78up en 16 down


Mooi Bart. Thumbs Up Sinds hier de "draadjes" zijn geoptimaliseerd, is de verbinding met de 7581 sneller. Ook hier, is de 7369 absoluut het meest stabiele modem.

@Roger ik heb nog een 7369 mag je proberen. "Goud van oud" Grin
Gewijzigd door tubejack op 13 oktober 2019, 13:05
 
meppele

tubejack schreef:

bart125 post=10283

@ jack mijn snelheid is nu 78up en 16 down


Mooi Bart. Thumbs Up Sinds hier de "draadjes" zijn geoptimaliseerd, is de verbinding met de 7581 sneller. Ook hier, is de 7369 absoluut het meest stabiele modem.

@Roger ik heb nog een 7369 mag je proberen. "Goud van oud" Grin

Zoals eerder gemeld, hier ook 'Goud voor Oud'!, verbinding is niet snel, kan niet anders via mijn koperdraadjes, maar stabiel tot en met! Ik hou het voorlopig zo, de 7369 als DSL modem en de 7583 als bridge router.
meppele voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Fritzbox 7583', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Managed switch vóór de Fritzbox XS4ALL met eigen modem/router : 2 24 jan 2022
Fritzbox Algemeen : 4 16 okt 2021
7581 inruilen voor 7583? Fritzbox : 34 12 okt 2021
Tips voor Fritzbox 7590 en en de Repeater 2400 Fritzbox : 2 07 okt 2021
Advertentie