obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
Fritzbox 7583
fmrama
En dan staat er als min punt, dat de wifi niet volgens tijdschema ingesteld kan worden. Terwijl dit wel kan. Op dat moment stel ik al niet zoveel waarde meer aan de testresultaten van de consumentenbond.
 
bart125
viel mij ook op.
veder moet je lid zijn om de resultaten te lezen dat vind ik vandaag de dag ook een wat vreemd uitgangspunt voor een consumenten organisatie
 
tubejack
Testen kost geld, dus dat vind ik niet vreemd. Wat ik me afvraag of en hoe ze het DSL gedeelte testen. Als dat niet meegenomen wordt, vind ik zo' n test weinigzeggend.
 
fmrama
Wat is er loos?
Ik had met de 7583 steeds meer fouten. (ES) En resycs. Vooral in de avond en nacht. En de laatste weken ook overdag. 1500 in een etmaal was geen uitzondering. En de laatste minuten enkele 10 tallen.
Nu heb ik zaterdag eens de fw 7.13 handmatig over de reeds aanwezige 7.13 gezet. En het aantal fouten is gedaald naar zo'n 40. En in een tijdbestek van 23.00 uur tot 4.00 uur.
Wat dit zegt? Misschien nog niks. Maar wellicht zou ik eens een totale recovery moeten doen? Of is dit een vergeefse actie?Helpless
 
sciurius
Wat me intrigeert is dat er kennelijk geen tools zijn waarmee je de lijn-performance (internet link, niet de DSL link) kunt meten, direct van Fritz naar XS4All server. Alle metingen die ik kan doen lopen via Fritz en switches en PCs waardoor er allerlei onzekerheidsfactoren worden geïntroduceerd.
 
grimson

fmrama schreef:

Wat is er loos?
Ik had met de 7583 steeds meer fouten. (ES) En resycs. Vooral in de avond en nacht. En de laatste weken ook overdag. 1500 in een etmaal was geen uitzondering. En de laatste minuten enkele 10 tallen.
Nu heb ik zaterdag eens de fw 7.13 handmatig over de reeds aanwezige 7.13 gezet. En het aantal fouten is gedaald naar zo'n 40. En in een tijdbestek van 23.00 uur tot 4.00 uur.
Wat dit zegt? Misschien nog niks. Maar wellicht zou ik eens een totale recovery moeten doen? Of is dit een vergeefse actie?Helpless

Ik doe/zou zelf altijd een recovery firmware update doen.
Zelf heb ik niet veel in te stellen dus het is een stuk makkelijker dan voor een ander misschien maar in mijn ogen is een recovery firmware update bij uitstek de beste methode om echt schoon te beginnen met een firmware versie.
Dit omdat, naar mijn idee, het hele filesystem wordt gewist en ook alle instellingen daarbij. Dus theoretisch schoner dan een 'factory defaults' reset via de gui.
 
fmrama
Ik ga ook maar eens een recover van 7.13 uitvoeren.
Sinds ik de 7.13 image van avm site gedownload heb en handmatig over de reeds aanwezige 7.13 gezet heb, zijn de aanwezige fouten drastisch gedaald. Vannacht op 4 momenten met een max. van 40. En dat was soms wel 1500 op meerdere momenten, met resinq tot gevolg.
 
Roger

grimson schreef:

[...] maar in mijn ogen is een recovery firmware update bij uitstek de beste methode om echt schoon te beginnen met een firmware versie.
Dit omdat, naar mijn idee, het hele filesystem wordt gewist en ook alle instellingen daarbij.

Inderdaad. Bij de recovery worden alle partities opnieuw geïnitialiseerd met uitzondering van de partitie met de boot loader. In die partitie staan ook zaken zoals de OEM (branding), factory passwords (zoals afgedrukt op het label) en MAC-adressen. Als je daarin wijzigingen aanbrengt, dan overleven die een recovery.

Quote

Dus theoretisch schoner dan een 'factory defaults' reset via de gui.

Niet alleen theoretisch Smile
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
bart125
een recovery bestand is maar voor een beperkt aantal versies aanwezig.

voor de 7853 kan je alleen terug naar 7.12 als je 7.13 op deze manier wilt doen kan je die alleen over de 7.12 recovery heen zetten.

Het resultaat zou niets uit moeten maken te opzichten van een update zonder de instellingen van een eerdere versie over te nemen

Persoonlijk neem ik hem altijd over omdat ik anders mijn tiptel telefoon niet de juiste naam kan geven (moet 620 zijn) en dat pikt de huidige software anders niet die wil anders een langere naam

zie ook
https://xs4all.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?thread_id=1133
 
Roger

bart125 schreef:

een recovery bestand is maar voor een beperkt aantal versies aanwezig.

Inderdaad: alleen voor de laatste versie (en voor de kabelmodems zelfs helemaal niet). Voor een deel van de modellen is er ook een recovery voor de voorlaatste versie in de downgrade sectie van de AVM service site. Voor de 7583 is geen downgrade recovery beschikbaar.

Ik heb er een gewoonte van gemaakt bij een nieuwe release meteen een kopietje op te slaan in mijn lokale archief.

Quote

voor de 7853 kan je alleen terug naar 7.12 als je 7.13 op deze manier wilt doen kan je die alleen over de 7.12 recovery heen zetten.

7.12 heeft voor de internationale editie van de 7583 nooit bestaan (7.13 was de eerste release). Voor de Duitse editie is 7.12 dan weer de laatste release (geen 7.13, wel eerder 7.01 en 7.10). AVM-siaanse versiechaos.

Quote

Het resultaat zou niets uit moeten maken te opzichten van een update zonder de instellingen van een eerdere versie over te nemen

Meestal zul je geen verschil zien, maar het kan wel.

In 6.54 voor de 7581 zat een fout waardoor de namen van de LAN-poorten verkeerd werden weergegeven (LAN1 als LAN2, LAN2 als LAN3, LAN3 als LAN4, en LAN4 als helemaal niets). AVM heeft dat in een latere release verholpen (ik dacht 6.83). Van die fix kon je echter alleen genieten als je een recovery deed met 6.83 en dan de FB met de hand helemaal opnieuw inrichtte. Na een gewone upgrade bleven de namen verkeerd. En deed je een recovery met 6.83 en zette je daarna een backup van 6.54 terug, dan waren de namen van de LAN-poorten ook weer fout. Bummer.

De oorzaak van deze ongein is dat een .export file een dump is van de hele systeemconfiguratie en niet alleen van wat je als gebruiker zelf kunt instellen. O.a. zit er de afbeelding in van netwerkpoorten op Linuxniveau (eth0, eth1, etc.) naar de FRITZ!OS-namen (LAN1, LAN2, etc.) Die afbeelding was in 6.54 verkeerd en keerde daardoor terug bij een restore van een 6.54-backup. De manier waarop AVM backup en restore doet, is vragen om moeilijkheden (en die krijgen ze dus ook).

Bottom line: als je je FB echt helemaal fabrieksschoon wilt maken volgens de laatste release, doe dan een recovery gevolgd door handmatig opnieuw inrichten. Een factory reset levert niet altijd hetzelfde resultaat op (al zijn dat wel uitzonderingen, in elk geval voor wat betreft zichtbare verschillen).
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Fritzbox 7583', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Managed switch vóór de Fritzbox XS4ALL met eigen modem/router : 2 24 jan 2022
Fritzbox Algemeen : 4 16 okt 2021
7581 inruilen voor 7583? Fritzbox : 34 12 okt 2021
Tips voor Fritzbox 7590 en en de Repeater 2400 Fritzbox : 2 07 okt 2021
Advertentie