obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
Fritzbox 7583
meppele

ReneX schreef:

meppele post=11151

Ja, dat doet de 7369 bij mij ook, alleen download optimaliseert, upload blijft exact hetzelfde. De 7581 en 83 doen dit niet.


Ook de 7581 en 7583 hebben deze 'seamless rate adaption', alleen de melding is anders:
19.01.20 09:17:21 Er heeft een aanpassing van de DSL-gegevenssnelheid op kabel 1 plaatsgevonden. Andere dynamische aanpassingen worden automatisch uitgevoerd (zonder melding).
19.01.20 09:17:21 Er heeft een aanpassing van de DSL-gegevenssnelheid op kabel 2 plaatsgevonden. Andere dynamische aanpassingen worden automatisch uitgevoerd (zonder melding).

Oudere firmware versies (althans op de 7581) melden wel elke aanpassing (zorgt soms voor erg lange logs).

Een juiste constatering ReneX, was mij nog niet opgevallen maar mijn download (op twee lijnen) staan nu op 42,4 Mb/s, dit was bij het opstarten 40,2 Mb/s. Bij mij is alleen kabel 2 dynamisch aangepast. De naadloze snelheidsaanpassing staat wel op beide lijnen 'aan'.
 
tubejack
Even geprobeerd, bij ons staat het bij de 7581 met profiel 8b
Naadloze snelheidsaanpassing uit uit uit uit

Bij de 7369 met profiel 17a
Seamless rate adaptation on on off off

M.a.w. via onze VDSL lijnen staat de SRA met de 7581 gewoon uit.

Wat anders er gaan geruchten in de ronde dat AVM met een nieuw pair-bonden modem bezig is
Weet iemand al wat?
 
ReneX
Doorgaans staat de snelheidsaanpassing bij mij eerst uit, om vervolgens aan te gaan (je ziet van te voren dan de S/R waarden eerst sterk verbeteren). Dit is wel binnen een paar minuten na het maken van de verbinding.
Zowel met 7581 als 7583. Vreemd genoeg heeft hier de 7583 in het begin alleen de snelheidsaanpassing gewerkt met download, maar nu al sinds enige tijd in beide richtingen.
(Geen idee of dit met de 7.14 firmware is veranderd, of aan de DSLAM kant)

Ik ben wel gezegend met een aardige down/upload; 204,82 Mbit/s en 56,27 Mbit/s met inmiddels al 33 dagen signaal (wel met een enkele keer korte onderbroken IP verbinding).
 
Roger

ReneX schreef:

Doorgaans staat de snelheidsaanpassing bij mij eerst uit, om vervolgens aan te gaan (je ziet van te voren dan de S/R waarden eerst sterk verbeteren). Dit is wel binnen een paar minuten na het maken van de verbinding.
Zowel met 7581 als 7583. Vreemd genoeg heeft hier de 7583 in het begin alleen de snelheidsaanpassing gewerkt met download, maar nu al sinds enige tijd in beide richtingen.
(Geen idee of dit met de 7.14 firmware is veranderd, of aan de DSLAM kant)

Een FRITZ!Box rapporteert SRA pas als aan als een snelheidsaanpassing is opgetreden, anders staat er uit (bv. vlak na de initiële sync of als meteen is ingetraind op de stabiele eindwaarde). Als er uit staat, betekent dat dus niet dat SRA niet mogelijk is. Er zal wel een reden zijn waarom AVM dit zo heeft geïmplementeerd.

Quote

Ik ben wel gezegend met een aardige down/upload; 204,82 Mbit/s en 56,27 Mbit/s met inmiddels al 33 dagen signaal (wel met een enkele keer korte onderbroken IP verbinding).

PPPoE-onderbrekingen heb ik een paar weken geleden ook gezien. Ze waren waarschijnlijk het gevolg van onderhoud aan de BRAS-sen van XS4ALL. Dan zie je ook dat de FRITZ!Box verbindt met de andere BRAS (XS4ALL heeft dat redundant uitgevoerd, KPN naar ik heb vernomen niet).

Aardig om te zien was het volgende:
  • 2020/01/21 01:00: een PPPoE-onderbreking van ca. 12 seconden. Gezien het tijdstip 100% zeker onderhoud op de BRAS (broadband PoP in de event log van de FRITZ!Box).
  • 2020/01/22 17:30: een PPPoE-onderbreking van ca. 2 seconden. Daarna zat de PPPoE-sessie weer op de oorspronkelijke BRAS.

Door de eerste onderbreking zullen alle sessies op één BRAS terecht zijn gekomen. Met de tweede (veel kortere) onderbreking heeft XS4ALL het verkeer weer over beide BRAS-sen verdeeld.
Gewijzigd door Roger op 21 februari 2020, 12:17
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
sciurius
Vraagje over gast netwerk.

Ik heb in de 7583 een gastnetwerk opgezet. Deze heeft geen beperkingen (filters, limieten) maar is alleen bedoeld om gasten uit mijn LAN te houden.

Nu merk ik dat veel apparaten problemen hebben met connecten. Als ik bv. mijn telefoon connect aan het gastnetwerk komt de verbinding tot stand, om dan meteen te worden vervangen door de verbinding met het 'gewone' netwerk. Soms lukt het na verschillende pogingen om een verbinding via het gastnetwerk te krijgen die blijft.

Iemand enig idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn?
 
Gieter
Je moet een keuze maken in de toestellen die je gebruikt.
Of je zet de toegang voor gasten er in of toegang voor het normale netwerk.
Als je wisselt, eerst even toestel laten vergeten in de fritzbox.
 
Gieter
Zou dit het begin van het einde zijn, met het gefrunnik met dsl lijnen.
https://overons.kpn/nl/nieuws/2020/kp...en-gebruik
 
tubejack

Gieter schreef:

Zou dit het begin van het einde zijn, met het gefrunnik met dsl lijnen.
https://overons.kpn/nl/nieuws/2020/kp...en-gebruik


"Om als samenleving de vruchten te kunnen plukken van de digitalisering hebben we glasvezel nodig", vertelt Babak Fouladi, chief technology & digital officer en lid van de raad van bestuur van KPN."

Deze tekst is waarschijnlijk echt goed bedoelt. De praktijk is anders. De uitrol van glas binnen onze gemeente door Reggefiber is enige jaren gestopt nadat KPN Reggefiber had overgenomen. Want eerst wilde KPN zijn kopernetwerk "versterken" met b.v. vPlus waarbij snelheden van 200Mbit/sec of meer mogelijk is. Echter KPN zet nu weer volop in op glas. Dat moeten ze wel omdat Ziggo ook flink aan de weg timmert met haar Gigabit netwerk. Of de gemiddelde consument op die snelheden zit te wachten? is de vraag? Downloaden is m.i. allang passé sinds streaming via Netflix etc normaal is. En een 40Mbit lijntje daar voor in de meeste gevallen, meer dan genoeg is.
 
wil
KPN heeft in onze gemeente verzoek tot aanleggen glasvezel ingediend voor alle adressen. Onze gemeente vindt koper snel genoeg voor particulieren. Er is nu alleen glasvezel voor zakelijke gebruikers.
 
fmrama
En hoe gaan ze dat doen in gebieden van Delta/Caiway. Hier ligt glas van Caiway. Ik heb (nog) geen zin om over te stappen naar een van beide. Zou KPN het koper van de telefoon eruit kunnen gooien en zo een overstap naar Delta/Caiway opdringen? Denk het toch niet!
En andere mogelijkheid is dat KPN tegen die tijd Delta/Caiway heeft overgenomen. Whip
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Fritzbox 7583', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Managed switch vóór de Fritzbox XS4ALL met eigen modem/router : 2 24 jan 2022
Fritzbox Algemeen : 4 16 okt 2021
7581 inruilen voor 7583? Fritzbox : 34 12 okt 2021
Tips voor Fritzbox 7590 en en de Repeater 2400 Fritzbox : 2 07 okt 2021
Advertentie