obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Gebruik je een eigen ADSL(2+) modem/router, post hier je ervaringen.
 Onderwerp afdrukken
VDSL2 bonded met Unifi usg pro 4 en Vigor 2862
pvandersteen
Goedenavond,

Ik ben mijn netwerk op kantoor aan het aanpassen en ga over van airport extreme gebaseerd netwerk naar een Ubiquiti netwerk.

De situatie is als volge: vigor 2862 ingesteld als modem en router met daarop 4 access points van Unifi. Werkt goed, snelheid is echter traag, tegen de 29Mbit/s down en 22Mbit/s upload ping 22ms en jitter 7,2ms.

Ik wil meer inzicht krijgen in wat er gebeurt op het netwerk en het centraal beheren. Hiervoor heb ik een Unifi USG pro 4 aangeschaft. Echter het lukt mij niet om deze werkend te krijgen.

Mijn aanpak:
Stap 1: Vigor aanpassen zodat deze als modem werkt. Ik heb hiervoor Mpoa geactiveerd en hier de "Enable bridge" mode aangezet. Verder niks aangepast.
Stap 2: om te testen een pppoe verbinding op de macbook aangemaakt.
Ik had verwacht dat er nu een verbinding kon worden opgezet. Dat gebeurt echter niet, een time-out. Ik kom wel via het ip adres van de route bij de router daar gebeurt ook niks.

Iemand een idee hoe ik deze setup kan doen? Al vele uren getest met allerlei instellingen, maar nog niet succesvol geweest.
In de bijlage de schermafdrukken van de routerinstellingen
 
PF0T
Hallo,

Misschien een domme opmerking, maar ik zie geen bijlage met schermafdrukken van de router settings...

Patrick.
 
pvandersteen
Excuses, geen bijlagen.

In de bijlage de afbeeldingen van de Router/modem
en van de Unifi router.

Ik wil de unief gebruiken en was als alternatief naar 2 lans aan het kijken. Dus 2 DHCP servers, de Draytek tot 192.168.88.2 en de rest van de reeks door de unifi.
Maar eerst wil ik het gewoon in serie zetten. Dus de Draytek alleen als modem (ik heb een bonded aansluiting, dus weinig alternatieven) en dan de UniFi.
pvandersteen voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
 
PF0T
Hallo,

Volgens de XS4ALL website zijn de modem settings voor een bonded VDSL verbinding als volgt (zie https://www.xs4all.nl/service/diensten/internet/installeren/modem-instellen/hoe-kan-ik-een-ander-modem-dan-fritzbox-instellen.htm).
• PPPoE via VLAN6 (802.1Q). Via de PPPoE verbinding loopt zowel IPv4 als IPv6 verkeer.
• PPP authenticatie: PAP
• PPP credentials moeten ingevuld zijn (de waarden zijn niet belangrijk, maar er moet er wel iets ingevuld zijn)

1) Ik gebruik als ISP username "draytek@xs4all.nl" en als password "dummy". Ik weet niet of username "xs4all" werkt of niet (dit is de username die jij gebruikt).
2) Je zal comform de instellingen hierboven vermeld, een PPPoE verbinding moeten opbouwen via VLAN6 (virtual lan met id 6), dit zie ik niet terug in je settings.

Succes,
Patrick.
Gewijzigd door PF0T op 02 juli 2019, 17:51
 
pvandersteen
Hoi,

Ik heb contact gehad met de helpdesk, ipv PPPOE werd PPPOA aangeraden. DE overige instellingen heb ik ook gebruikt. De Draytek maakt verbinding met XS4all, echter wil ik de routerfunctie uitschakelen op de Draytek. Dat moet de USG pro 4 overnemen.

Als ik daar dus de WAN instelling aanmaak valt het netwerk uit. De Draytek lijkt wel nog verbinding met VDSL te hebben, het LAN niet meer. Plug ik de USG pro 4 los van het LAN, dan werkt internet weer op de clients.
 
pvandersteen
Het is gelukt, eigenlijk heel simpel. Ik had de username an password in de Draytek in de PPPOA instellingen ingevuld en ook in de WAN PPPOE instellingen in de USG pro 4 ingevuld. Door ze in de Draytek te wissen werd de verbinding gemaakt. Het netwerk werkt nu heel goed en zie een snelheidsverbetering in speedtest.net van 50-70 Mb naar 90-95Mb!
 
PF0T
Hallo,

Goed te horen dat het nu werkt.

Indien je alleen data nodig hebt en geen TV over IP, dan zal PPP0A over de bonded VDSL verbinding wel werken ja (heb dit zelf nooit geprobeerd, maar jij schrijft nu dat dat lukt, en ik kijk hier niet van op). Jij hebt geen TV over IP nodig concludeer ik hieruit.

Ik zelf gebruik PPP0E (met data over VLAN6) omdat dat op de XS4ALL website staat, en het meteen werkte bij mij, had/heb zelf (nog) geen reden om hiervan af te wijken.

Groet,
Patrick.
 
pvandersteen
Patrick,
Ik heb ook vlan6 moeten instellen anders heb ik ook geen data.
IPTV heb ik wel, alleen nog niet getest. Data had even voorrang. TV wordt hier in huis weinig gekeken sinds er Netflix is.

Ik ga nog testen met de tv en meld me hier als het werkt.

Perry
 
PF0T
Hallo,

Heb net de handleiding van de modem/router gelezen en instellingen op de modem/router geprobeerd. Mijn modem/router, Draytek 2862B, kent alleen PPP0E via VDSL2, maw. de combinatie PPP0A via VDSL2 wordt door mijn modem/router niet ondersteund. Kan dus zelf niet proberen of de combinatie PPP0A + VDSL2 + BONDED hier bij mij werkt of niet.

Groet,
Patrick.
 
pvandersteen
Patrick,

Deze website heeft mij geholpen: https://alex.vdleun.net/xs4all-bonded-vdsl2-with-iptv-lede-and-the-draytek-2862b/

Ik heb het precies zo ingesteld alleen dan pppoa ipv pppoe geselecteerd in WAN 1 bij protocol. Met pope zou het ook moeten lukken. Wel heb ik eerst de laatst beschikbare firmware geïnstalleerd van de Draytek.Je hebt dezelfde router dus zou wel moeten lukken. Ik ben niet technisch genoeg om te weten wat het verschil is tussen die 2 protocollen. Ik begrijp wel dat de Draytek als modem only kan werken als je pppoa selecteert en dan een pppoe verbinding aanmaakt op een pc of router.

Het gedeelte IPTV heb ik nog niet gedaan. Iets voor later in de week.

Nog iets vreemds, de usb geeft nu een resultaat van de speedtest van 96.5MB/s, dat lag voorheen tussen de 35 en de 70MB/s en een latency van 9ms, voorheen 12-13ms, ongeveer zelfde resultaat via speedtest.net. Dus een flinke verbetering (volgens xs4all zou de max snelheid 80MB/s zijn.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'VDSL2 bonded met Unifi usg pro 4 en Vigor 2862', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Mega trage Draytek Vigor 130 XS4ALL met eigen modem/router : 3 03 mei 2022
Config for VLAN Tags required? - XS4ALL with Draytek Vigor 167 XS4ALL met eigen modem/router : 5 19 jun 2021
Draytek Vigor 167 DSL Modem - info and cautions XS4ALL met eigen modem/router : 1 13 jun 2021
Draytek Vigor 2862B XS4ALL met eigen modem/router : 5 29 mrt 2019
Draytek Vigor gebruiken in combinatie met TV XS4ALL met eigen modem/router : 9 22 jun 2013
Advertentie