obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
Wegvallende 2.4 of 5Ghz tussen repeaters en 7583. AVM weet het niet meer
RubenP
Huidige situatie:
  • 7583, Fritz OS: 7.15 (Mesh Master)
  • Repeater 3000, Fritz OS: 7.14
  • Repeater 2400, Fritz OS: 7.12

Repeaters zijn in serie verbonden met elkaar. Dus de 3000 verbindt draadloos met de 7583, en de 2400 verbindt draadloos met de 3000.
Alle apparaten zijn onderdeel van de Mesh.
De snelheid is volgens de Mesh Overview meestal tussen 200-300 op 2.4Ghz en 500-800 op 5Ghz. De Fritz Wifi App zegt dat de verbinding tussen alle modems Goed, of soms Zeer Goed is.

Het is wel relatief druk in de buurt met andere draadloze apparaten. Woon in een oud huis met niet al te dikke wanden. De 3000 staat een etage hoger op ~6 meter van de 7583. De 2400 staat in een tuinhuis op ~10 meter van de 3000 maar er staat fysiek niets tussen beide (behalve glas van de ramen).

Probleem:
De 2.4 OF de 5Ghz verbinding van Mesh Master naar Repeater, of tussen Repeaters, verdwijnt regelmatig of gaat naar 0 / 1 mbps (zie Mesh Overview waar alleen de 2.4 actief is tussen de 2400 en 3000). Het is de ene keer de 2.4Ghz band waarbij dit gebeurt en de andere keer de 5Ghz. Het lijkt vooral te gebeuren wanneer er een automatische verandering is van de frequentieband (i.v.m. optimalisatie). De Repeaters willen na de verandering niet meer (automatisch) verbinden.
Ik zie wel af en toe een Authentication Error in de logs, maar het wachtwoord klopt uiteraard gewoon.

Wat heb ik geprobeerd?
Apparaten omgeruild:
  • De 7583 was eerst een 7581
  • De 3000 was eerst een 1750 E en ik heb de 3000 ook omgeruild op advies van AVM
  • De 2400 was eerst een 1750 E

Handmatig opnieuw verbinden met de frequentieband via Access to Home Network. Werkt meestal wel, maar na een tijdje (paar uur tot 2 dagen) is de verbinding toch weer verbroken of naar 0/1mbps.

Wifi instellingen van alles Automatisch naar handmatig instellen van:
  • 2.4Ghz kanaal
  • 5 Ghz kanaal (Als ik deze op b.v. 118 zet dan is er soms een RADAR detectie en switched de 7583 naar een lager kanaal. Ik dacht dat deze dan automatisch weer naar 118 ging op een later moment, maar dat is niet zo, hij kiest dan b.v. kanaal 108).

Nieuwste Labor firmware voor beide repeaters geprobeerd: 07.19-77565

Veel mailwisselingen en contact met AVM gehad, maar ik heb het gevoel dat ze geen oplossing kunnen bieden. Ze vallen telkens terug op Repeaters dichter bij elkaar zetten, vaste kanalen instellen, of wachten op nieuwere Fritz OS. Maar als de repeaters op deze afstand niet goed werken vraag ik me af waarom ze bestaan (zeker die naar de eerste etage), en vaste kanalen instellen heb ik al gedaan.

Heeft er iemand een tip? Ik ben redelijk moedeloos op dit moment nadat ik hier al wel 40 uur in heb gestopt zonder succes…
RubenP voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
 
richard01
Installeer eens op je laptop/desktop via de "Microsoft Store" de "WiFi Analyzer" Windows App, zie bijgesloten plaatje van de App. Zal waarschijnlijk wel druk zijn in de buurt.
richard01 voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.

Speedtouch 780 / FB 7340 / FB 7360 / 1e FB 7581 (06.54) / FB 7360 / 2e FB 7581 (7.12) / FB 7583 (7.21) / FB 7583-VDSL (7.50) telefoon FON1 + FRITZ!Repeater 2400 (7.50 in LAN Bridge).
Ohne MESH.
Tevreden gemigreerd.
 
bart125
als je geen pair bondig gebruikt probeer dan een 7590 te regelen
die is gewoon een stuk beter
 
RubenP

richard01 schreef:

Installeer eens op je laptop/desktop via de "Microsoft Store" de "WiFi Analyzer" Windows App, zie bijgesloten plaatje van de App. Zal waarschijnlijk wel druk zijn in de buurt.


Ik had die App al geinstalleerd maar ik zou verwachten dat de Fritz zelf ook voor het optimale kanaal scant? Nog tips voor het uitzoeken hoe deze App te gebruiken?

bart125 schreef:

als je geen pair bondig gebruikt probeer dan een 7590 te regelen
die is gewoon een stuk beter


Maar helpt de 7590 ook tegen het wegvallen van de verbinding tussen de 3000 en 2400?
 
bart125
Zou me niets verbazen bij mij werkt eigenlijk alles gewoon zoals je zou verwachten wiffi is gewoon een stuk beter
 
RubenP
Ik vind het nogal een gok om 200+ euro op de plank te leggen voor de Mesh Master vervangen, of XS4ALL moet hieraan mee willen werken?

Eigenlijk vermoed ik dat ik een beetje voor de gek ben gehouden door de LED indicator op de 2400 Repeater en de Fritz WLAN app. Deze geven aan dat de verbinding heel goed is, maar ik vermoed dat ze daarbij rekening houden met de sterkte van het sterkste signaal (wat 2.4Ghz is, en die is nu goed stabiel). 5Ghz heeft een signaalsterke van tussen de -79 en -64dB. Dat is misschien te zwak voor een stabiele 5Ghz verbinding waardoor de Authentication Errors ontstaan.

Althans, dat denk ik.
 
RubenP
Ok m'n laatste bericht klopte niet en dat er toch meer aan de hand is dan een te slechte verbinding om 5Ghz in stand te houden.

Ook het 2.4Ghz viel vannacht weer weg nadat de 7583 automatisch wisselde naar een nieuw kanaal op basis van een optimalisatiescan. De 3000 repeater pakt dan niet automatisch het niewe kanaal op en als gevolg de 2400 ook niet...
 
rhuijben
Hoe reageert alles als je de 3000 een paar meter dichter bij je fritzbox zet?
Ik zou vooral inzetten op stabiliteit in plaats van de theoretische max snelheid.

Die 3000 heeft volgens mij een veel betere wifi antenne+chipset dan je basisstation, maar alles staat en valt bij de verbinding tussen je basisstation en die repeater. Met de volledig dubbele radio in de 3000 zou het zelfs kunnen helpen die gewoon bijna naast je frtizbox te zetten.

(Een cat5/6 kabel naar die eerste repeater zou ook wonderen doen, maar dat had je vermoedelijk al gedaan als dat kon).


De repeater moet voor een nuttig resultaat nog op een plek zitten waar zijn eigen verbinding goed tot uitstekend is. Dan kan je nog beter een wat slechtere verbinding met het apparaat hebben.


Hier in huis had ik tot een half jaartje terug een 7581, 1750e en dvb-c (= +- 1750e). Bijna alles connecte liever met die repeaters door de beperkte wifi in de 7581. In mijn geval maakte dat niet echt uit omdat de repeaters op UTP zitten.
(Intussen 7590, 2400, 1750... met betere mesh ervaring door out of support devices uitschakelen)
 
Zeha
Met 7581 de volgende oplossing uitgevoerd:
Een Repeater 3000 naast de router gezet en deze repeater bekabeld aan router gehangen. Na installatie van de repeater de WiFi van de 7581 uitgezet.
De overige twee repeaters in huis werken nu feilloos met Mesh met de repeater naast de router.
 
bart125
ik kreeg heel gemakkelijk een 7590 van xs4all.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Wegvallende 2.4 of 5Ghz tussen repeaters en 7583. AVM weet het niet meer', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Fritzbox 7583 Fritzbox : 558 12 aug 2022
7581 inruilen voor 7583? Fritzbox : 34 12 okt 2021
FB7581 Parental control werkt niet naar behoren Instelling problemen : 12 29 sep 2021
Nest Mini (2nd gen) en Fritzbox 7583 Fritzbox : 1 28 sep 2021
Advertentie