obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Onderwerp afdrukken
Fritzbox 7340 miserie
Maccer
Gegroet u allen.
Ben nieuw hier, aangemeld na eerder wat rondgeneusd te hebben en één en ander te hebben opgestoken.
Heb inmiddels ook een FB7340 van XS4ALL wegens overgang van KPN-ADSL lijn en tel naar XS4ALL only.
Reden: de mogelijkheid voor een vast bedrag per maand onbeperkt bellen binnen de Benelux vanwege de familie en kennissen in België.
De suiker op de taart: een op de specs te oordelen heel aardig modem in de vorm van Fritzbox 7340. Kan draadloos WLAN ook op de 5GHZ band werken. Komt wel aardig uit want in de 2,4GHz band begint het in mijn omgeving toch wel erg druk te worden. Ik liep al te denken over de aanschaf van een Apple Airport Extreme, een degelijk WLAN basisstation met ingebouwde 4-poorts gigabitswitch, die op beide banden tegelijk (!!) bezig kan en mag zijn. Is wel handig in geval je bezoek krijgt wat ook 'even' de e-mail wil checken, die kun je via zo'n Airport toch even toelaten op je verder volkomen dichtgetimmerde, op MAC-adres gefilterde en stealth netwerk, zonder allerlei herconfiguratie.
De overgang naar XS4ALL-only is nog niet voltrokken, gebeurt, als alles volgens plan verloopt, ergens rond 13 nov.
Ben overigens al jaren bij XS4ALL, al in de tijd dat we nog lokaal inbelden met een modempje via de telefoon. Tot nu toe nooit problemen gehad met XS4ALL, in al die jaren een keer of vijf de helpdesk geraadpleegd.
Ben met de FB7340 aan m'n 4-de ADSLmodem van XS4ALL, alle voorgaande waren Speedtouchen, ook alle via XS4ALL verkregen.

De eerste FB7340 die ik mocht ontvangen bleek al Ill On Arrival. Startte wel op maar maakte de opstart niet af en begon spontaan aan een herstart die niet werd afgemaakt waar weer een herstart op volgde, enzovoorts. 't Ding werd ook nogal heet, je kon 'm in het midden van de plastic behuizing nog net vasthouden. Dan is het binnenin toch echt warm geworden.
XS4ALL helpdesk maar eens gebeld. Krijg je te horen: nou meneer, u bent de eerste hiermee. Doet u eens een factory settings restore.
Ik: Hoe moet dat, dat ding start niet eens goed op.
A: Oh ja, hmm, dat kan wel met een telefoontoestel aan te sluiten op FON1.
Ik: met dat toestel zit ik net met u te bellen….
A: Dan bel ik u over twee minuten op uw mobiel, als u dat goed vindt.
Ik: OK.

Je doet de factory restore via #991*15901590*
En dat hielp dus helemaal niks.
Helpdesk: OK meneer, we sturen u een nieuwe. Daarbij zit een doos en adressticker zodat u de defecte kosteloos kunt terugsturen.
Geloof het of niet, een dag later werd een verse FB bezorgd.
Met die verse lukt het wat beter…….

Ik moet zeggen, die FB7340 vind ik inmiddels een toch nogal dwarsliggend ding om af te richten, een badinerende formulering voor instellen.
Kijk, om te voorkomen dat ik op de dag van overgang alles via die FB zou moeten gaan inrichten, ben ik maar vast begonnen. De Speedtouch er tussen uit, de FB ervoor in de plaats. Kun je altijd meteen 'terug' als het niet of nog niet werkt. En m'n KPN telefoonlijn is nog actief, ik kan nog altijd meteen m'n klassieke PTT-toestel gebruiken om gewoon ouderwets te bellen.
Nou, ik ben heel blij dat tot nu toe zo te hebben aangepakt. Zou ik hebben gewacht tot op of na de dag van overgang, had ik zonder ADSL en zonder telefoon gezeten.
We weten allemaal dat bellen met een helpdesk via je mobieltje nou niet echt vrolijk stemt.

Welke miserie ben ik tegenop gelopen?
Eerste pogingen om m'n computer met de tweede FB te laten communiceren via http://192.168.178.1 liepen na het derde scherm vast. Via http://fritz.box, zelfde verhaal, via http://169.254.1.1 net zo.
Toen maar eens de wat bejaarde Netgear hub er tussenuit gehaald. 't Werd wat beter, maar na het zetten van een vinkje in een tick-box en klik op Apply, ouf, de boel sprong eruit. Wisselen van ethernet aansluiting op de FB maakte geen verschil.
Om kort te gaan, dit werkte pas goed c.q. lukte pas echt met een cat6 ethernet kabel tussen computer en FB. Zo zoemde de boel keurig en vlot door de stappen van de Wizzard.
Mijn idee wat hier wellicht achter zit: de ethernetpoorten op de FB willen kennelijk per sé een gigabit poort aan het andere eind van de kabel zien.
Dat zou zo niet moeten, dat zaakje hoort 'auto-sensing' te zijn en dus vanzelf naar een lagere waarde te schakelen wanneer de andere kant roept: "Help, je gaat te snel".
Als het (ongeveer) is wat ik opper, een niet correct functionerende auto-sensing, dan is dat een kwestie die AVM hoort op te lossen. Zolang dat nog niet is gebeurd, blijft het tobben.
Mocht je overwegen een switch te gaan gebruiken, let er dan op dat je een switch verwerft die gegarandeerd gigabit is, minstens aan de poort die naar de FB kijkt, maar beter op alle poorten. Dus goed opletten bij het aansluiten. En gebruik een zo kort mogelijke cat6 kabel, bij minder dan een meter of twee valt het met cat5E te proberen, met cat5 (dus zonder E) wordt het niks.
Inmiddels werkt m'n internet en E-mail weer zoals ik gewoon was, precies hetzelfde als met de Speedtouch. Gedurende drie aaneengesloten dagen met de FB nog geen uitvallers gehad.
Dan het telefoon gedeelte.
Aangesloten via de Y-kabel, zwarte plugje in tel-aansluiting van de splitter, grijze in modem aansluiting.
Een PTT-T65 toestel TDK-versie (dat is met druktoetsen) aangesloten op FON1 krijgt een kiestoon met in een seconde ritme een schril, kort gil-achtig geluid er op.
Er kan in- en uitgebeld worden, beide gesprekspartners horen de gil, dat gil-achtige geluid blijft dus.
Dan een DECT toestel, van Panasonic.
In eerste instantie het snoertje wat naar het basistation van de Panasonic gaat maar eens in de FON1 gestoken. Hmmm, zelfde schrille gil.
Dan maar eens kijken wat er gebeurt als ik de Panasonic als DECT-toestel aanmeld bij de FB. Ben ik wel de gemakken van het uitgeschakelde Panasonic basisstation kwijt….
De aanmeld procdure verliep moeizaam, de negende poging had succes.
Tja, gebeld worden ging, uitbellen ging niet, geen kiestoon, en ook geen verbinding na intoetsen van het nummer.
Gvd wat een gekloot toch allemaal.
Mischien toch maar gebruik maken van de Guidon monteur die pas weggaat als alles werkt?
Als het dan wat tegenzit heb je ook nog een nacht een logé.
Alhoewel, kun je ook als meezitten beschouwen, toch?

Goed, dit is het resultaat van ongeveer een week experimenteren.
Mijn conclusie: die FB is voorlopig nog een brug te ver, ding is te vroeg op de markt gezet, met name de soft- of firmware is nog niet af.
Een mislukte poging wil ik net niet noemen, maar gelukt is het in elk geval ook niet, deze poging veel functies in één kastje te stoppen.
Laten we wel wezen, het is prachtig wat die FB volgens de beschrijving allemaal kan of zou moeten kunnen. Maar, nogal wat van de functies moet je via je computer inrichten. Om een voorbeeld te geven, e antwoorapparaat in- of uitschakelen en afluisteren, dat wil je met één knopje op je DECT basisstation kunnen doen, net voordat je de deur uitgaat. Via je computer is te lastig en duurt te lang.
OK, het kan in principe ook via het toetsenbordje op je DECT-toestel.
Heb je de toetsencombinaties die daarvoor nodig zijn en die je dus moet onthouden, al eens bekeken?
Niet echt handig.
 
Maccer
Gegroet u allen, nu de vervolg episode van de FritzBox miserie.

Om te beginnen, het voorlopige slot: de FB werkt bijna volledig zoals het zou moeten.
Wat werkt er dan (nog?) niet goed?
- het DECT deel is moeilijk aan de praat te krijgen,
- er komen op wisselende tijdstippen 's nachts spook telefoontjes binnen.

Nog even ter verduidelijking, voordat ik aan de overstap van bellen via KPN en ADSL van XS4ALL via KPN en naar XS4ALL-only met FrizBox begon, had ik een perfect werkend bedraad en draadloos thuisnetwerk. Eigen computer consequent via bedraad/ethernet, een Ricoh postscript laserprinter via bedraad, via twee van de vier ethernetpoorten op de Speedtouch, een wisselend aantal laptops, draadloos verbonden via een Apple Airport basestation (witte kegel) die bedraad aan de derde ethernetpoort van de speedtouch hing.
Er voor gezorgd dat alleen in de speedtouch een DHCP-server actief is, de master, alle overige aangsloten toestellen gedragen zich als DHCP slave, d.w.z. laten zich door de speedtouch aan de LAN-kant een IP-adres toewijzen.
Telefoneren via de klassieke 4-polige PTT/KPN-steker/stopcontact.

Inmiddels ben ik er stilaan van overtuigd geraakt dat de FB, althans de software en/of firmware, beslist onder de maat is. Volgens AVM (de makers van de FB ) wordt daar hard aan gewerkt, maar zoals elders in deze rubrieken te lezen valt, zegt AVM dat al langer. Wel heel vriendelijke en aardige mensen overigens aan de AVM-kant van de telefoonlijn.

Verder ben ik van mening dat de handleidingen van zowel XS4ALL als de downloadbare engelstalige versie van de AVM-site toch ook nog wel wat duidelijker mogen, met name waar het de minder alledaagse modemfaciliteiten betreft, zoals het telefoon- en DECTgedeelte.

Even opfrissen: totdat de overzetting naar XS4ALL-only wordt opgeleverd, loopt alles nog via een (in mijn geval) KPN-lijn. Voor internet en email verandert er weinig, dat was al XS4ALL en blijft zo, voor telefoneren is het een ander verhaal.
Als je voor telefonie de boel via de FB op een vaste (= KPN) lijn aansluit zoals de handleidingen voorstellen, wel, dat werkt niet. Je MOET ergens in de FBsettings aangeven dat er van een fixed-line gebruik MAG (!!) worden gemaakt. Doe je dat niet c.q. vergeet je dat, en de handleiding verleidt je daartoe, dan wordt je onthaald op de krijs-tonen waar ik in mijn eerste deel melding van maakte.
Je moet op de juiste plaats een vinkje plaatsen respectievelijk weghalen.
Vooraleer ik daar 'uit' was, wel, dat heeft een stuk of tien telefoontjes met de XS4ALL helpdesk gekost. Pas de laatste XS4ALL helpdesker wist precies en meteen wat ik bedoelde, wat er loos was en, het belangrijkste: wat eraan te doen.

Van zodra je van XS4ALL een brief hebt ontvangen waarin voor het VOIP telefoneren een wachtwoord en PIN-code worden verstrekt, 'werkt' het VOIP-telefoneren via XS4ALL. 'Werkt' in de zin van: kan worden gebruikt, de XS4ALL telefoonserver 'weet' van je bestaan, accepteerd dat je via XS4ALL gaat (uit)bellen.
Gebeld worden (inbellen) gaat dan nog niet, dat verloopt nog via je oude provider tot aan de dag van oplevering en dàt moet je dus goed duidelijk maken aan de FB.
Uitbellen via XS4ALL, gebeld worden nog via (in mijn geval) KPN.
In de FB-settings staat de zaak standaard op alles via XS4ALL, de FB wil uit zichzelf zodra die een telefoon ervaart, standaard de VOIP-weg via de XS4ALL server bewandelen. Nou, zolang de oplevering nog niet volledig heeft plaatsgevonden, doe je er verstandig aan de telefoonsettings van de FB als zodanig aan te passen.
Dat eenmaal wel juist ingesteld, loopt alles als dat spreekwoordelijke zonnetje.
De krijstoon is weg, je belt aan de XS4ALL tarieven en je kunt gebeld worden.
De oplevering eenmaal volledig voltrokken, moet je de telefoon-settings van de FB terug aanpassen.

Dan heb ik nog het nodig moeten vechten met de combinatie FB en het koperdraadgedeelte (ethernet) van het thuisnetwerk.
Alle bekabeling vervangen door cat5E en cat6. Op zo'n moment waardeer je dat je dat ooit in buizen hebt weggewerkt, op dezelfde manier als de electrische bedrading in je huis. Stel je voor zeg, dat je dat met zadeltjes over plinten, deurkozijnen en kleine gaatjes door de muren had aangelegd……..
En toch…. na de kabelvervangingen, de verbinding via koperdraad tussen mijn eigen computer en FB werkte meteen en op gigabit, maar een tweede computer met gigabit netwerkkaart aan boord via het koperdraad op de tweede ethernetpoort van de FB, dat ging niet goed. Een op de tweede FB ethernetpoort aangesloten Ricoh postscriptlaserprinter met standaard ingebouwde 10/100 netwerkkaart, werd ook niet gezien. Niet door mijn eigen computer, maar ook niet door twee andere draadloos met de FB verbonden laptops. Mijn eigen computer (bedraad) en de twee laptops (draadloos) zagen elkaar wel via de FB.
Eén van de laptops ook maar eens via koperdraad ipv draadloos in het netwerk geplaatst aan de tweede FB ethernetpoort. Werd ook niet herkend, zelfde proef met andere laptop herhaald, zelfde resultaat.
Dan maar eens een gigabit switch erbij gehaald: van FB via cat6 kabeltje naar switch, vanuit switch via cat5E naar eigen computer en één van de laptops.
Ouf, dat werd niks. Dan de FB maar eens power-down, paar minuten wachten en weer power-up.
Aha, nu gebeurde er wat, de FB en switch hebben een minuut of twee, drie onderling onderhandeld (knipperende groene en gele lichtjes), maar toen werkte het. Constant brandende groene lichtjes op de aangesloten poorten van de switch. Zo hoort het.
En de laserprinter op de switch aangesloten, werkte dat? Niet dus…… Maar wel mooi een knipperend groen lampje op de poort, d.w.z. de switch schakelde de onderhavige poort keurig omlaag naar 10/100, wat de laserprinter aan kan.
Oops, wat nu?
Navragen bij de XS4ALL helpdesk levert het volgende antwoord: oh meneer, dat is uw lokale netwerk, daar geven wij geen support op.

De oplossing kwam uit een wat onverwachte hoek: de zoon van een van mijn vroegere studiegenoten. Die zoon studeert Informatica aan de HTS, zit in z'n stagejaar. Die jongeman opperde een, en als het meezit zelfs de, oplossing te kunnen bieden.
OK, kom maar langs en laat je vader ook maar meekomen. Je moeder is uiteraard ook welkom, maar ik vrees dat die het niet echt gezellig gaat vinden, want ik ben een week of twee alleen thuis. Mijn vrouw is met haar zus twee weken op vakantie.
Die jongen kwam, met z'n vader, twee dagen later. Hij had een HP laptop volbeladen met allerlei gemakjes, hack-software en dat soort bij zich plus een speciale USB-stick en een dongel.
Hij steekt de USB-stick en de dongel in de twee USB-poorten van FB en sluit z'n HP aan op de ethernetkabel die normaal in mijn computer steekt.
Na een minuut of tien driftig tappen op z'n HP riep hij: "Ik heb het gevonden."
Oh ja? Vertel op.
"'t Zit in de FB en wel in de zogenaamde MAC table, een adressenlijst van de 2-poortsswitch in de FB, die ververst niet zoals het hoort."
"En nu de oplossing, heb je die?" vroeg ik.
"Ik denk het wel" zei 'ie, " en het zou nog kunnen dat de netwerkkaart van uw laserprinter niet lekker wil samenwerken met de FB. Kunt u of mag ik die netwerkkaart even uit de printer trekken?"
Dat hebben we dus even gedaan, hij bekeek de opdrukken van de chips waar het bij netwerkkaarten om gaat en zag meteen dat het om een chipfamilie ging waarvan bekend is dat die niet altijd lekker wil samenwerken met enkele chips uit andere families. Komt niet vaak voor, maar je zult het maar net treffen. Zoals mij overkwam dus.
Dan nu de oplossing….. Alhoewel, oplossing is net niet het juiste woord, een work-around is correcter.
FB power-down, switch power-down, alle ethernetkabels lostrekken, in laserprinter DHCP-instelling een paar keer OMschakelen d.w.z. maakt niet uit hoe het stond, je moet 'm een paar keer veranderen en eindigen in de stand DHCP uit (of off of disabled, sla eventueel na of zoek op in de handleiding van de printer, je moet dat doen om een eventueel onjuist IP-adres in het printergeheugen te wissen), laserprinter power-down, een paar minuten zo laten; ga bijvoorbeeld koffie drinken.
Na de koffie: ethernetkabels terug insteken, laserprinter power-up, DHCP-setting van printer zo instellen dat 'ie een IP-adres van een DHCP-server verwacht, switch power-up, FB power-up.
Toen werkte het……… en het werkt nog steeds.
Ook na een tamelijk driftig toevoegen en weer verwijderen van ethernetkabelverbonden computers en printers, en algehele power-downs.
Doet vermoeden dat het nu wel 'goed zit'.

Dan nog even over het telefoondeel.
Het DECT stuk en dan met name het aanmelden van handsets wil niet lukken. Valt mee te leven, nu is het al bestaande DECT basisstation op de FON1 aangesloten. Dat werkt ook in de zin dat de DECT-set het doet. Wel het DECT basisstation in de FB stilgelegd, maar dat gaat heel simpel met een drukknop.
En dan het nachtelijke gebeld worden. Hebben al meer mensen het in deze rubrieken over gehad. Gebeurt op willekeurige momenten in de nacht maar niet elke nacht en als je opneemt hoor je niks of de ingesprek toon. De caller-ID geeft aan: onbekend.
Heeeeelllll vreemd.

Van zodra de overzetting naar XS4ALL-only volledig is opgeleverd kunt u mijn slotervaringen verwachten.

Met groet,

Maccer
Gewijzigd door Maccer op 04 november 2010, 23:24
 
puter
[justify]In tegenstelling tot uw boxwerk, werkt mijn Fritzbox 7340 uitstekend met firmware 99.04.86.
Vergeleken met andere providers is de helpdesk van XS4ALL heilig, klanten worden beleefd en alert gerespecteerd via een vast 020 nummer, bijna gratis via voip. Telfort 30 cent per minuut, MuloMan Joep, ...Youp van 't Hek vraagt veel meer!!!
DECT via de Fbox werkt m.i. het best met een "FRITZ!Fon": http://www.avm.de/de/Produkte/FRITZFon/FRITZFon_MT-D/index.php. 't Schijnt dat gesprekken in HD kwaliteit mogelijk zijn en nog vele andere functies. Wielen van een Fiat passen ook niet onder een Mercedes.

- Inmiddels een FritzFon aangeschaft, alles werkt zoals verwacht.
Leuk speelgoed met zelfs webradio, handsfree en het klinkt goed. (via de luidspreker) een leuk experiment, de mogelijkheid voor e-mail, rss feeds en podcasts zijn mijnsinziens niet zo belangrijk, immers vele verstandelozen hebben dat heden op hun gsm. Je schaft daar geen DECT-telefoon voor aan, echter het adresboek is te bewerken op de computer in het menu van de FritzBox en dat is mogelijk mede een reden om een FritzFon te kopen. Voor het goede begrip, leven zonder FritzFon - en zonder predikanten - is mogelijk op aarde -

Bij een ander merk Dect viel mij op dat als de FBox uit en weer aan wordt gezet de verbinding met de Dect verbroken is. Mogelijk stelde ik iets verkeerd in, of ze zijn niet voor elkaar geboren. Daarom maar een keer zo'n FritzFon aanschaffen...
Een factory restore gaat zonder problemen met een ouderwetse puls telefoon en het kan ook in het menu onder Systeem/Reset/Factory Settings/Load Factory Settings.
Met een klein beetje ervaring is de Fritzbox 7340 snel in te stellen, in een fractie van de tijd van uw lange preken. Veel functies vergen veel zaken om te onthouden, idem bij andere apparaten zoals smartphones etc. en daar kan de FBox niks aan doen. Jongeren onthouden gemakkelijker dan ouderen, mogelijk is dat uw probleem. Gsm's en telefoons met grote knoppen voor ouderen en eenvoudiger adsl modems zijn overal te krijgen. Papieren kranten zijn nog te koop te zijn, hoef je die ook niet op internet te lezen, geldt ook voor banken en winkels. U moest eens weten hoe ingewikkeld straaljagers werken![/justify]
Gewijzigd door puter op 07 november 2010, 10:16
 
Maccer
Gegroet u allen, de, wat mij betreft, slotepisode van de FritzBox miserie.

Inmiddels werkt het zaakje volledig via XS4ALL, niks meer met KPN te maken.
Alhoewel, niks? XS4ALL is toch een KPN-dochter? Een wat recalcitrante, maar wel degelijk een dochter.

Het werkt naar tevredenheid. Niet helemaal zoals het volgens de regels zou moeten, maar meer in de zin 'als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat'.
Internet, e-mail in- en uitbellen, gaat allemaal goed.
Wel zo af en toe een telefoongesprek met wat echo erop, maakt niet uit of het een in- of uitgaand gesprek is.
Nachtelijke spooktelefoontjes zijn weg, wel meldt het telefonielogboek in de FB dagelijkse 'unknown' pogingen via de fixed line, maar zonder dat er op de vermelde tijden een bel overging. Ik merk er dus niks van.
Blijft vreemd, want de fixed line is respectievelijk was, voor zover ik het begrijp, de inmiddels opgeheven KPN-lijn.

Pogingen de Panasonic DECT-handsets aan te melden bij de FB mislukken keer op keer, daar ben ik mee gestopt. Die Panasonic handsets lopen zoals voor de overstap naar XS4ALL-only (weer) via het Panasonic basestation die via de FON-1 uitgang met de FB verbonden is.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Fritzbox 7340 miserie', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritzbox 7583 Fritzbox : 558 12 aug 2022
Managed switch vóór de Fritzbox XS4ALL met eigen modem/router : 2 24 jan 2022
Fritzbox Algemeen : 4 16 okt 2021
Tips voor Fritzbox 7590 en en de Repeater 2400 Fritzbox : 2 07 okt 2021
Nest Mini (2nd gen) en Fritzbox 7583 Fritzbox : 1 28 sep 2021
Advertentie