obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Geef hier je wensen aan. Wat ontbreekt er?
 Onderwerp afdrukken
IPv6
ArchStanton
Ik zou wel eens wat meer willen weten over IPv6. De informatie op de website en de IPv6-wiki pagina van XS4All vind ik erg summier. Ik heb het nu sinds een week maar ik vind het nog een beetje rommelig hoe het werkt, en ik ben een ervaren computergebruiker. Kun je nagaan wat een niet-ervaren gebruiker hier mee moet. En iedereen zal er toch aan moeten, want binnen een jaar zijn de IPv4 adressen op en zal iedereen over moeten schakelen.

Mijn specifieke vragen zijn:
- Nadat ik de instelling in het Service Centre en mijn FB7340 had gemaakt gaven alle test-sites aan dat ik alleen een IPv4 adres had. Pas 3 dagen later gaven ze ineens ook een IPv6 adres weer. Is dit normaal?
- Als ik net mijn PC heb opgestart staat er in het scherm 'Local Area Connection Status' (Network & Sharing Center in W7) achter IPv6 Connectivty: No Internet. Pas als ik een IPv6 website (bijv. die van XS4All) heb opgeroepen, staat er ineens wel IPv6 Connectivity: Internet. Ook weer de vraag: is dit normaal?
- Al diverse malen bleef er echter 'No Internet' staan in bovengenoemd scherm, en kon ik geen IPv6 websites bereiken, en gaven de testsites zoals mijnip.xs4all.nl aan dat ik geen IPv6 adres had. Enkele uren of een dag later had ik het dan ineens weer wel. Waarom is dit? (kinderziektes)?
- Het lijkt er op dat je geen vast IP-adres meer hebt bij IPv6. Iedere keer als ik zo'n test site oproep zie ik een ander IPv6-adres. De eerste 4 'blokken' met cijfers en letters zijn wel hetzelfde, maar de laaste 4 'blokken' zijn steeds anders. Hoe zit dit?
- de site ipv6-test.com heeft ook de mogelijkheid een snelheidstest via IPv4 en IPv6 te doen. De snelheid bij de IPv6 test is meestal hoger dan bij de IPv4-test. Hoe komt dit?
Gewijzigd door ArchStanton op 10 november 2010, 23:37
 
XS4ALL-Niels
Hi ArchStanton,

Goed dat je met IPv6 aan de slag bent. Klopt dat het nog rommelig is, de firmware van de modem is nog in beta. Wordt hard aan gewerkt om het makkelijker en gebruikersvriendelijker te krijgen.

Het klopt dat de IPv4-adressen binnenkort allemaal zijn uitgegeven, maar het klopt niet dat iedereen dan zal moeten overschakelen. Het is niet zo dat er een moment komt dat IPv4 'uit' gaat en IPv6 'aan': beide protocollen zullen nog vele jaren naast elkaar bestaan. Je hoeft dus niet zozeer over te schakelen, maar zorg dat je IPv6 ook gaat gebruiken, naast IPv4.

Je technische vragen kan ik niet beantwoorden, die kun je het beste stellen in de nieuwsgroep xs4all.ipv6, zie https://groups.google.com/group/xs4al...pics?hl=nl.

Over het vaste IP-adres: je krijgt een enorm groot blok vaste IP-adressen, een zogenaamde /48. Dat zijn meer adressen dan er op IPv4 voor het hele internet beschikbaar zijn. Je kunt je systeem zo instellen dat je van dat enorme blok altijd hetzelfde adres gebruikt. Bijvoorbeeld als je een server hebt die op een vast IP beschikbaar moet zijn. Maar als je geen server draait is het om privacy- en securityredenen aan te raden om privacy extensions te gebruiken. Dat houdt in dat je elke keer een ander adres uit je blok gebruikt.

Ciao
Niels
 
ArchStanton

Quote

XS4ALL-Niels schreef:
Hi ArchStanton,

Goed dat je met IPv6 aan de slag bent. Klopt dat het nog rommelig is, de firmware van de modem is nog in beta. Wordt hard aan gewerkt om het makkelijker en gebruikersvriendelijker te krijgen.

> Is dat zo? Dat geldt dan toch alleen voor het IPv6 gedeelte, neem ik aan. AVM plaatst toch normaal de beta-firmwares op een aparte pagina voor de echte sleutelaars. De versies die op de downloadpagina staan zijn toch 'normale' releases?

Het klopt dat de IPv4-adressen binnenkort allemaal zijn uitgegeven, maar het klopt niet dat iedereen dan zal moeten overschakelen. Het is niet zo dat er een moment komt dat IPv4 'uit' gaat en IPv6 'aan': beide protocollen zullen nog vele jaren naast elkaar bestaan. Je hoeft dus niet zozeer over te schakelen, maar zorg dat je IPv6 ook gaat gebruiken, naast IPv4.

>Oh, uit alle verhalen had ik begrepen dat echt de knop omging voor IPv4. Maar ergens is het wel logisch om dit niet te doen. Niet alle landen en ISP's zullen even vlot zijn met omschakelen.

Je technische vragen kan ik niet beantwoorden, die kun je het beste stellen in de nieuwsgroep xs4all.ipv6, zie https://groups.google.com/group/xs4al...pics?hl=nl.

>Ok, doe ik.

Over het vaste IP-adres: je krijgt een enorm groot blok vaste IP-adressen, een zogenaamde /48. Dat zijn meer adressen dan er op IPv4 voor het hele internet beschikbaar zijn. Je kunt je systeem zo instellen dat je van dat enorme blok altijd hetzelfde adres gebruikt. Bijvoorbeeld als je een server hebt die op een vast IP beschikbaar moet zijn. Maar als je geen server draait is het om privacy- en securityredenen aan te raden om privacy extensions te gebruiken. Dat houdt in dat je elke keer een ander adres uit je blok gebruikt.

> Ik had in het artikel op Wikipedia wel gelezen dat er voor elke aardbewoner 50.000 quadriljoen adressen beschikbaar zijn, maar had nog niet begrepen dat dit dan zo werkt.

Ciao
Niels

Gewijzigd door ArchStanton op 11 november 2010, 16:28
 
p-hulstbos
Bump? meer heranimeren....

Ik werd door de XS4ALL medewerker hier naartoe verwezen omdat ik meer specifieke informatie wenste m.b.t. IPv6.
Nu zie ik dat dit forum een privé-initiatief is, en niet door XS4ALL gerund. Op zich geen bezwaar, als men van XS4ALL hier ook zal antwoorden.

Zijn er hier mensen die geïnteresserd zijn in het gebruik van IPv6?
Ik zou graag tips, ervaringen etc. willen uitwisselen.

Mijn eerste indruk is dat hoewel er al jaren gewag over gemaakt wordt, IPv6 ook bij XS4ALL nog niet echt ingevoerd is.
Ik stelde de vraag aan de helpdesk waarom alle (op 1 na) servers nog uitsluitend via IPv4 te benaderen zijn en of dit spoedig zou gaan veranderen.

Zoals hierboven vermeld, denk ik dat ik meer kans maak als ik hier https://groups.google.com/group/xs4all.adsl/topics?hl=nl eens ga kijken.

Maar misschien is er op dit forum toch ook genoeg animo ervoor.

Ik zal deze post in de gaten houden, of er reacties op komen.

Allen gegroet,
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'IPv6', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
IPv6 firewall problemen Fritzbox : 6 30 dec 2020
Wifi problemen met ipv6 (7581 icm 1750e) WiFi : 12 20 feb 2019
IPv6 bij 7.01 Fritzbox : 2 25 nov 2018
IPv6 PD icm Zyxel Zywall USG XS4ALL met eigen modem/router : 1 23 sep 2015
IPv6 configureren en gebruiken Algemeen : 2 30 jun 2015
Advertentie