obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Vermeld hier alles in relatie tot diensten van XS4ALL, zoals televisie, telefonie, video on demand, etc. Glas Basis 50Mb of Glas Extra 100Mb met Bellen en of Televisie.
 Onderwerp afdrukken
Mijn ervaring met glasvezel van XS4ALL (TV/internet)
Berry
Sinds enkele weken ben ik over van UPC naar XS4ALL glasvezel (FTTH).
Hoofdreden om over te stappen: veel storingen door verouderd kabelnetwerk. Het netwerk is eigendom van de stichting CAI Bleiswijk en dat is een heel amateuristische organisatie waarmee ik wilde breken na een paar akkefietjes en heel veel ergernis. Van UPC ben ik ruim 10 jaar een tevreden klant geweest (eerst in Amsterdam, de laatste jaren in Bleiswijk). Als het netwerk eigendom was geweest van UPC, had ik (nog) niet overgestapt naar glasvezel.

Ik heb een abonnement met 50mbit up en 50mbit down (bij UPC 30/3) en digitale tv met 2 digitale tv ontvangers met harddiskrecorder (bruikleen). Extra pakket: eredivisie live.
Alles is bedraad aangesloten, behalve de 2e tv en 2e computer.

Tip: spreek bij aanvragen duidelijk een datum af wanneer het abonnement in moet gaan. Bij mij was de aansluiting al 3 weken voordat de monteur kwam geactiveerd, en gek genoeg moest ik vanaf dat moment ook abonnementskosten betalen terwijl ik er nog niks mee kon. Na 2x bellen om hierover te klagen heb ik een tegemoetkoming gekregen van 1 maand internet.

De installatiemonteur deed zijn werk vloeiend, ik was wel verrast dat ik een switch moest betalen (35 euro). Dit blijkt omdat een draadloze verbinding gratis wordt geïstalleerd en als je bedraad wilt, heb je een switch nodig en die moet je betalen gek genoeg. Bij draadloos krijg je de Devolo box (draadloos via stopcontact) wél gratis.

Bij snelheidsmetingen haal ik 48-49mbps up. Down meet ik 21-41mbps (resultaten lopen sterk uiteen afhankelijk welke test ik daarvoor gebruik).
Up is dus niet helemaal de beloofde snelheid maar eerlijk is eerlijk, die heb ik ook niet nodig.
Belangrijk verschil voor mij ten opzichte van UPC: ook in Utorrent haal ik nu hoge snelheden (ruim 5MB/s), UPC kneep torrent verkeer af.

De bijgeleverde modem/router is de FRITZ!Box 7390 (bruikleen). Wifi en LAN mogelijkheid. 2 USB aansluitingen om een printer/externe harde schijf/USB stick in je netwerk te hangen. En verder heel veel opties!!

Digitale televisie:
Ik heb 2 ontvangers met harddisk; Motorola VIP1963 met de 'nieuwe' langwerpige afstandbediening.
De eerste dagen werkte op beide ontvangers het pauzeren en spoelen voor geen meter, echt waardeloos. Echter na een geforceerde reset (zie handleiding) is er blijkbaar een firmware update binnengekomen en daarna werkte alles naar behoren.
Vergelijking tot UPC mediabox (Thompson);
-Zappen gaat minstens even snel.
-TV gids en uitzending gemist werken aanzienlijk sneller.
-Minder opties in de instellingen.
-Ik mis eco-modus instellingen.
UPC box gaat vanzelf uit na enige uren inactiviteit, deze blijft gewoon aan (onhandig als je in bed inslaapt met de tv aan (tv heeft sleeptimer)).
-Teletekst kan je alleen via de Motorola ontvanger kijken omdat het teletekst signaal niet meegezonden schijnt te worden via de HDMI kabel. Dit vind ik persoonlijk zeer irritant omdat ik mijn TV (onder meer) heb aangeschaft vanwege het geavanceerde 'smart' teletekst wat ik nu dus niet meer kan gebruiken.

Verder vind ik het een voordeel dat alle belangrijke HD zenders bij XS4ALL in het standaard pakket zitten.
En de helpdesk van XS4ALL heeft een gewoon 020 nummer en kortere wachttijden dan UPC.

Conclusie: ik ben erg blij met mijn hogere snelheden op internet. Ook ben ik erg tevreden met de beeldkwaliteit van de digitale TV, met name de HD zenders die standaard in het pakket zitten.
Als er nu nog wat verbeteringen worden aangebracht in de software van de TV ontvanger, ben ik helemaal tevreden.

Als iemand vragen heeft, hoor ik ze graag.
 
decbbe9015
Toch even wat aanvullingen:

Upload testen gaat bijna nergens goed, ik ken zelf geen servers waarop je dat goed kunt testen, de meeste servers (vooral natuurlijk die speedtestwebsites) kunnen een dergelijke upload niet aan. Voor een goede meting zou ik advies vragen aan XS4ALL (en dan natuurlijk de helpdesk). Overigens is nu niet duidelijk of je up of down bedoelt, maar het klinkt als een upload klacht:

Quote

Bij snelheidsmetingen haal ik 48-49mbps up. Down meet ik 21-41mbps (resultaten lopen sterk uiteen afhankelijk welke test ik daarvoor gebruik).
Up is dus niet helemaal de beloofde snelheid maar eerlijk is eerlijk, die heb ik ook niet nodig.


Uit ervaring kan ik je vertellen dat UPC bij mij nooit verkeer van uTorrent heeft geknepen op merkbare wijze, wel is het zo dat de Fritz!Box een hoop meer connecties aan kan in mijn ervaring.
 
Berry

Quote

Decibert schreef:

Toch even wat aanvullingen:

Upload testen gaat bijna nergens goed, ik ken zelf geen servers waarop je dat goed kunt testen, de meeste servers (vooral natuurlijk die speedtestwebsites) kunnen een dergelijke upload niet aan. Voor een goede meting zou ik advies vragen aan XS4ALL (en dan natuurlijk de helpdesk). Overigens is nu niet duidelijk of je up of down bedoelt, maar het klinkt als een upload klacht:

Quote

Bij snelheidsmetingen haal ik 48-49mbps up. Down meet ik 21-41mbps (resultaten lopen sterk uiteen afhankelijk welke test ik daarvoor gebruik).
Up is dus niet helemaal de beloofde snelheid maar eerlijk is eerlijk, die heb ik ook niet nodig.


Uit ervaring kan ik je vertellen dat UPC bij mij nooit verkeer van uTorrent heeft geknepen op merkbare wijze, wel is het zo dat de Fritz!Box een hoop meer connecties aan kan in mijn ervaring.


Sorry, ik had up en down per ongeluk omgedraaid... Overigens vind ik het geen probleem om geen 50mbit upstream te halen.

Wat betreft afknijpen torrent verkeer door UPC: ik zou zeggen, Google het eens. Ik merkte het altijd duidelijk tijdens piekuren. Wat theoretisch ook zou kunnen door de drukte op het netwerk.
Hoe dan ook, ik merk een zeer duidelijke verbetering.
 
Danit
Ik deel jou ervaring, upload snelheid is veel minder dan beloofd. Maar alles werkt prima.
TVbeeld kwaliteit is prima, maar tenzij XS4all snel de TV diensten snel sterk verbetert, ben ik volgend jaar geen TV klant meer, wat mis ik allemaal:

1. Ontbreken van tweetalig ondersteuning - sport1 en andere zenders
2. De software van de tv ontvanger is nog ver van wat UPC (en ik vond UPC niet geweldig) bijvoorbeeld mogelijkheden om op te nemen is bij XS4all erg omslachtig ook niet mogelijk meteen een paar uur achter elkaar snel een zender op te nemen.
3. Geen optie om een bepaalde programma (alle afleveringen) op te nemen
4. En deze verbaasde mij het meest - XS4all heeft geen ipad/iphone app om je DVR aan te sturen- bijvoorbeeld opnemen als je niet thuis bent, herinneringen aan te zetten, TV gids te bekijken etc...
5. Erg jammer dat je kan niet (minimaal thuis) streamen van je mediabox naar je ipad/ computer

Verder is de fritz!box verre van ideaal:
1. De wifi is gewoon erg slecht, heb het maar uitgezet en gebruik mijn oude vertrouwde airportXtreem
2. FB ondersteuning voor Apple is mager - geen applicatie om firmware te updaten en de IOS applicaties zijn lelijk en zeer matig

De positieve is dat XS4all internet blijft zeer betrouwbaar tot nu toe, maar ja nu geen toegang tot piratebay.

Wat mij betreft tenzij XS4all snel de TV opties verbetert zal ik snel mijn TV elders af nemen, maar Internet hou ik voorlopig bij XS4all
 
Berry
Helemaal mee eens Danit, dat de tv-diensten van UPC beter waren en dat dat al niet geweldig was.
Wat ik wel wil opmerken: dit was in het begin ook minder bij UPC en er zijn regelmatig updates/uitbreidingen geweest. Ik hoop/verwacht dat dit ook nog bij XS4ALL gaat gebeuren.

Ik ben overigens wel erg tevreden met de Fritzbox. Zeer veel opties en makkelijk te benaderen en te updaten. Ik gebruik Windows dus ik weet niet hoe dat bij Apple is.

Wat betreft Piratebay: kijk eens op ikwilthepiratebay.nl
Zelf heb ik gekozen voor Tor en het werkt :-)
 
sirtsc
informeren is ook weten

voor meer info over deze Fritzbox 7390 ziet http://nl.hardware.info/reviews/1920/...-conclusie

deze router is alweer iets van 2 jaar oud en holt daarom ook achter de feiten aan, de filmware updates daargelaten
er zijn inmiddels veel betere glasvezel-routers op de markt welke deze kinderziekten totaal niet meer hebben

weet ook het verschil tussen MB & Mb - MB = Mega Byte & Mb = Mega Bit - bv dat 50 MB = 50*8 = 400Mb
die 400Mbit zal je dan ook nooit halen bij de huidige wifi technieken

voor de Frisbox 7390 moet men gewoon de hogere dualband gebruiken, dit omdat de lage band bar tegenvalt.
helaas kunnen daar de oudere laptops / nooks / tablets (met android 2.3 met de hoge band niet eens werken)

goed informeren is het motto - en men is niet verplicht de Fritzbox te nemen, men mag ook zelf een andere gebruiken.

Sir
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Mijn ervaring met glasvezel van XS4ALL (TV/internet)', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Van DSL naar Glasvezel XS4ALL Glasvezel diensten : 11 22 mei 2023
informatie voorziening glasvezel aanleg XS4ALL Glasvezel diensten : 28 15 jun 2022
New service by KPN for XS4ALL VOIP Customers Eigen telefoon netwerk : 3 05 jun 2022
Migratie XS4ALL naar KPN problemen VPN Usenet : 12 05 mei 2022
Problemen met Internet TV TV Problemen : 3 19 dec 2021
Advertentie