obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
Fritz!box 7390 over gewone lijn
ottodelsman
Graag wil ik jullie deelgenoot maken van een (gelukkig positieve!) ervaring, in de hoop dat iemand er iets aan heeft, ook al zal onderstaande situatie niet al te veel voorkomen.

Ik gebruikte tot voor kort een zelf in Duitsland aangeschafte Fritz!box 7270 over een ADSL-verbinding (12 Mb) (de door xs4all geleverde 710 vond ik te beperkt vanwege de ontbrekende DECT-functionaliteit).
Omdat ik een NAS had aangeschaft en deze samen met alle PC's op het thuisnetwerk via een Gigabit-LAN verbinding wilde laten lopen heb ik - wederom in Duitsland een Fritz!box 7390 aangeschaft. Deze kon ik zonder problemen installeren.
Echter, wispelturig als ik ben, besloot ik kort daarop dat ik mijn Internetverbinding wilde upgraden naar 50 Mb. Bij deze upgrade behoorde ook de levering van een Fritz!box 7360.
Na het uitvoeren van de upgrade bleek de 7390 niet meer te werken. Wel ADSL, geen Internet. Contact met de xs4all-helpdesk leverde niets op, ondanks de enorme behulpzaamheid daar. Standaard wordt de 7390 bij een glasvezelabonnement geleverd, gebruik op een ander type bekabeling wordt in principe niet ondersteund. Ik werd wel verwezen naar wat 'verborgen' websites met alle firmware-versies, maar uiteindelijk leek het installeren van de 7360 toch de enige praktische oplossing. Dat werkte inderdaad, pogingen om de instellingen van de 7360 te exporteren naar de 7390 leverden geen resultaat op. Tips om de firmware te downgraden evenmin.
De 7390 heeft zo een aantal weken werkloos gestaan. En hoewel de 7360 in principe prima voldeed bleef het toch een beetje knagen dat ik voor niets een 7390 had aangeschaft.
Toch is het me afgelopen week gelukt hem aan de praat te krijgen, en wel als volgt.

Ik heb vroeger een ISDN-verbinding gehad. Dat betekent dat ik voor mijn ADSL-lijn altijd de optie 'annex B' moest instellen: ADSL over een (voormalige) digitale lijn.

Er zijn van de 7390 drie versies in omloop: een Duitse, een Duitstalige, en een internationale.
De Duitse (die ik dus heb) heeft een Duitstalige firmware en ondersteunt alleen annex B, omdat vrijwel alle ADSL-implementaties in Duitsland op digitale lijnen plaatsvinden. De Duitstalige versie kan ook in Oostenrijk en Zwitserland worden gebruikt en heeft Duitstalige firmware en ondersteund zowel annex A als annex B, de internationale versie heeft firmware in meer talen en ondersteund zowel annex A als annex B.

Ik vermoedde dat bij de snelheidsverhoging van 12 Mb naar 50 MB de oude ISDN-sporen van mijn lijn verdwenen waren waardoor ik nu voor 'annex A': ADSL over een analoge lijn moest kiezen. Echter: in mijn Duitse versie van de 7390 had ik die keuze niet; standaard ondersteunt die het voorheen dus wel werkende annex B.

De uitdaging was nu om van de Duitse versie met annex B een internationale versie met annex A te maken. Ik had al begrepen dat het zomaar installeren van de internationale firmware niet zou lukken, er was iets meer nodig. Ik ging er daarbij overigens wel van uit dat de apparaten in technische zin volledig gelijk zijn, afgezien van de aanwezigheid van de typisch Duitse telefoonstekkers in de Duitse versie.

Gelukkig blijkt er een zeer handig tool te zijn genaamd RuKernelTool, waarmee je stapsgewijs je bestaande Fritzbox kunt uitlezen en er vervolgens iedere mogelijk geschikte firmware op kunt installeren. Het was even ploeteren, de handleiding is behoorlijk technisch, je moet andere netwerkkaarten dan degene waarop de Fritz!box is aangesloten uitschakelen en behoorlijk goed opletten wat je doet (en voortdurend de angst dat als er iets misgaat je Fritz!box in een eindeloze loop terecht komt), maar het goede nieuws is dat het werkt! Na het doorlopen van de procedure kreeg ik van het RuKernetlTool de mededeling dat mijn Fritz!box 7390 succesvol van de internationale firmware was voorzien, na het opnieuw opstarten van de 7390 kon ik kiezen tussen annex A en annex B, en na annex A te hebben gekozen maakte de 7390 een mooie 52 Mbit-verbinding! De instellingen van de 7360 uitgelezen en overgezet al mijn telefoionnummers, wachtwoorden e.d. waren ook weer compleet.

Overigens heb ik wel een ander probleem, maar dat deed zich ook met de 7360 voor, en dat zal ik voor de zuiverheid als apart topic posten.
 
Hermsen
Knap staaltje om dit al zo uit te zoeken ! Ik ben benieuwd wat je andere topic is ? Ik heb een 7390 Grin
 
ottodelsman
Ik heb inmiddels van AVW de volgende reactie ontvangen:

Thanks a lot for your reply.

Yes, different edtions of the FRITZ!Box 7390 exist:

- FRITZ!Box Fon WLAN 7390 (Part No. 2000 2448)
This product is designed for the operation in Germany, thus supports only
Annex B, only the national German telephony standard and only German
menus.

- FRITZ!Box Fon WLAN 7390 International Edition (Part No. 2000 2484)
This device is suitable for the operation worldwide. This model supports
the languages English, French, Italian, Spanish and German and also
supports both Annex A and Annex B and can also be adapted to various
national telephone standards.

You will find further information on this product at
http://www.avm.de/en/Produkte/FRITZBox/FRITZ_Box_Fon_WLAN_7390/index.php

Please note that we can only provide support for settings that can be made
via the user interface of original firmware versions compiled and released
by AVM. We cannot offer any help or support for any modifications of the
firmware as this will void the warranty and exempt you from further
support.

Best regards,
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Fritz!box 7390 over gewone lijn', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
FRITZ!Box 7581 problemen Fritzbox : 3990 06 sep 2023
Fritz!OS 7 Fritzbox : 731 04 sep 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 dec 2022
Fritz Wireless Repeater 1750E WiFi : 7 07 sep 2022
Advertentie