obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
Fritzbox IP adres vastzetten geen DHCP router.
zenilygy
Beste mensen,

Ik heb besteld bij xs4all een internet pakketje met een Fritzbox modem/router.

Wat voor mij heel belangrijk is, is dat de router functie op de fritzbox uitgezet wordt en dat gewoon op de eerste LAN poort het vaste IP adres komt te staan van XS4ALL.

Hoe kan ik dat het beste doen? of aanpakken?

Dus wat ik wil is dat er niet via de fritzbox DHCP interne IP adressen worden uitgedeeld maar dat gewoon het vaste ip adres wat ik heb gekregen van xs4all wordt vastgezet op de lan poort.

Hoop dat iemand mij kan vertellen hoe ik dit aanpak.
 
ycaron
misschien bedoelk je dit maar je vraag is niet helemaal duidelijk, moet de pc het ip van xs hebben zul moeten forwarden met fritz http://www.hulp4all.com/interface7340/index.html
 
zenilygy
Nou het verhaal is dat er nog een eigen router aanhangt met een exchange server dus het zou handig zijn als die router gewoon het vaste IP adres van xs4all binnen kan krijgen.
 
mandm
Je geeft weinig detail over het pakket dat je precies hebt. Heb je alleen internet, of ook bellen en TV?

Het internet kan je eenvoudig doorgeven als je een managed switch hebt, dit zit namelijk in VLAN 6. Via je switch kan je dan het internet aanbieden aan je eigen router en laat je de Fritz!Box buiten het verhaal (zie: http://netwerkje.com/eigen-router voor meer details). Mocht je alleen internet hebben dan zou het misschien zelfs mogelijk zijn om je eigen router rechtstreeks te koppelen maar dan moet je router wel PPPoE ondersteunen.

In de Fritz!Box kan je overigens de DHCP gewoon uitschakelen: Home Network > Network > Tabblad Network Settings > Knop IPv4 Addresses

De Fritz!Box heeft ieder VLAN naar een eigen poort gemapped en kan je dan dus op die manier koppelen aan je eigen router.

Er zijn dus vele wegen die naar een oplossing kunnen leiden, bepalend is hierbij wel het pakket dat je hebt en wat die eigen router kan.
 
zenilygy
Hallo,

Excuus. Het gaat om een standaard ADSL internet only pakket.

Dit is de opzet:

- Fritzbox met wlan en router 4 poorten.
- Sonicwall router.
- aan de soicwall hangt nog een switch voor extra poorten voor printers.
- 4 PC's zitten alle in een netwerk verbonden aan de sonicwall.
- 1 Windows exchange server.

Er hangt nu aan die sonicwall een oud modem van KPN die een vast IP adres geeft naar buiten, zit ook verder geen router of niks in.
Nu komt daar dus xs4all in de plaats. Dus wat ik wil is eigenlijk de Fritzbox gebruiken als modem en niet als router dus ik wil hem eigenlijk hetzelfde laten werken als nu het KPN modem dus gewoon puur als modem met een vast eigen IP adres die dan door wordt gegeven aan de sonicwall en de sonicwall is al ingesteld zodat de Windows exchange server het vaste IP gebruikt en de rest gewoon via DHCP. De Windows exchange server heeft nu ook gewoon een intern IP adres van het netwerk maar deze wordt nu gekoppeld via de sonicwall naar het vaste IP adres van KPN.

Het mag uiteraard ook anders waar het om gaat:

1. Windows Exchange server moet uiteindelijk het vaste IP adres krijgen via XS4ALL dus port forwarding alleen denk ik dat dit nu gebeuren moet via de Fritzbox i.p.v. de Sonicwall.

Dus nu zat ik zelf te denken aan deze 2 oplossingen:

A: Fritzbox gewoon instellen als modem en niet als router, zodat ik gewoon dezelfde setup kan aanhouden als voorheen. vraag is dan alleen even hoe stel ik de Fritzbox zo in dat ik hem als modem kan gebruiken en niet als router en geen DHCP etc.

B. Ik gebruik de Fritzbox ook als router en sluit Lan2 van de Windows Exchange server aan op de Fritzbox lan1 en stel dan via Private server of port forwarding in dat alles naar het XS4all IP gaat van die exchange server. De sonicwall sluit ik dan aan op de 2e poort van de Fritzbox de sonicwall zal dan via DHCP zelf een adres ophalen van de Fritzbox poort2. de rest blijft dan gewoon hetzelfde en aangesloten op de Sonicwall. de Lan1 van de server zit dan gewoon in de Sonicwall de server heeft 2 lanpoorten.
 
XSWim
Werkt het al en hoe heb je het opgelost ?
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Fritzbox IP adres vastzetten geen DHCP router.', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritzbox 7583 Fritzbox : 558 12 aug 2022
Managed switch vóór de Fritzbox XS4ALL met eigen modem/router : 2 24 jan 2022
Fritzbox Algemeen : 4 16 okt 2021
Tips voor Fritzbox 7590 en en de Repeater 2400 Fritzbox : 2 07 okt 2021
Nest Mini (2nd gen) en Fritzbox 7583 Fritzbox : 1 28 sep 2021
Advertentie