obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
FB7360 met mix dhcp en vast IP-adres
mario2xs4all
ADSL 20Mbit via Xs4all met FB7360, gebruik DHCP en statische IP-adressen.
Op gigabit poort 1, gigabit switch voor privé netwerk via DHCP van FB7360.
Op gigabit poort 2, Synology NAS met statisch IP-adres (buiten DHCP range op FB7360 ingesteld) voor intern en externe toegangen.
Op 100Mbit poort 4, guest access ingesteld (werkt als een soort hotspot maar zonder toegang tot het privé netwerk)
Men kan alleen mail ophalen en via https surfen.

Internetten gaat soms erg traag, of websites kunnen niet gevonden worden vanuit privé netwerk met maximaal 4 pc's.
Er is dan geen machine die veel bandbreedte gebruikt door bijvoorbeeld torrents naar binnen te trekken.
Op de FB7360 is er niets bijzonders te zien.

Maar men probeert ook op de NAS toegang te krijgen, lijsten vol IP adressen met namen die toegang proberen te krijgen op de NAS.
Lijkt op een brute force attack.

Bij verbinding met NAS van buitenaf via https worden instructie filmpjes meestal met storend veel interrupties vertoond.
VPN is ingesteld, maar het gebruik ervan voor het weergeven van de filmpjes, zou mogelijk nog meer en langere interrupties tot gevolg hebben vanwege de encryptie.
Want verbinding naar NAS is al via https.

Mijn vragen hier:
Hoe stop ik de indring pogingen, zonder de bereikbaarheid NAS van buitenaf kwijt te raken?
Kan de mix vaste IP-adressen met DHCP voor verbindingsproblemen zorgen op het privé netwerk?
Hoe kan ik de connectiviteit naar het internet verbeteren voor het privé netwerk?
 
Access
Heb je de Nas in de DMZ van de router gezet?
Beter is slechts enkele poorten te openen in je router die nodig zijn voor externe toegang. En geef je nas een vast intern ip adres om er voor te zorgen dat de poort toewijzingen ook naar het goede apparaat gaan.
Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wqxcou
speed-testing
 
mario2xs4all
Access bedankt voor de reactie,

NAS hangt niet in DMZ, maar heeft wel intern een vast IP-adres.
Juist om de redenen die je omschrijft heb ik gekozen voor een vast IP-adres op de NAS.
Eerder gaf ik al aan dat de FB7360 ingesteld staat als router die DHCP adressen uitdeelt.
Een subnet bestaat uit 254 IP-adressen die te gebruiken zijn.
Dit subnet heb ik gedeeld.
Het eerste deel is voor DHCP, bijvoorbeeld de eerste 100 adressen vanaf 1 t/m 100.
Het tweede deel is voor vaste IP-adressen zoals voor de NAS, bijvoorbeeld van 200 t/m 254.
Er is zo in ieder geval geen overlap mogelijk.

Intussen ben ik erachter dat men probeerde om toegang te krijgen via sFTP op poort 22.
Die poort heb ik vervolgens naar een ander poortnummer laten wijzen, helaas hielp het maar voor korte tijd.
sFTP heb ik intussen uitgeschakeld en schakel het uitsluitend nog in als ik het mocht nodig hebben, daarna gaat sFTP gewoon weer uit.

Er zijn nu geen aanvallen meer, maar zo nu en dan is het netwerkverkeer toch echt traag.
FB7360 heeft 2 Gigabit poorten en 2 100 Mbit poorten.
De NAS zit op een Gigabit poort en een Gigabit switch zit op de andere Gigabit poort.

Op poort 4 (100Mbit poort) zit een draadloos 54Mbps accesspoint, zodat bezoekers zonder wachtwoord gebruik kunnen maken van het draadloze netwerk zonder in mijn lokale netwerk toegang te krijgen.
Dit heb ik ingesteld omdat er geregeld mensen met een PDA of laptop in huis komen die willen mailen of surfen op het net.
Aanname is vaak een oorzaak van veel ellende
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FB7360 met mix dhcp en vast IP-adres', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
FB7360, USB NAS niet benaderbaar Instelling problemen : 4 10 mei 2019
XS4ALL wil mijn FB7360 ruilen voor FB7581. Doen of niet doen? Fritzbox : 10 22 feb 2018
DHCP Leasetime Instelling problemen : 3 18 sep 2017
Fritzbox als modem + voip only, DHCP via airport. Fritzbox : 2 10 jun 2017
Ip-adres veranderen? Algemeen : 2 19 mei 2017
Advertentie