obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
Fritz!Box 7490 firmware 06.20 problems FTTH G3
salved
Heb het volgende vorige week geschreven aan de AVM support afdeling na de firmware upgrade van 06.04 naar 06.20:

After the upgrade it was impossible to make the normal FTTH (fiber) connection I use. The FritzBox suggested using a tethered connection. The Huawei E3531 USB G3 adapter/dongle already plugged in to the FritzBox was not operational as before. Making a connection with it wasn't possible and removing it, then restarting the FritzBox didn't solve the issue with connecting through FTTH.

Both FTTH and G3 over the Huawei adapter worked fine under 06.04. In case the FTTH connection would drop, I could manually switch to the G3 connection. This worked perfectly since I got this new FritzBox from my provider XS4ALL about a month ago. It replaced a 7390, which I had used in previous years.

I had read the info file before the upgrade and noticed changes for use with G3 adapters. As it seems these changes aren't properly tested and which makes my FritzBox disfunctional.

To fix things I reset the FritzBox to factory defaults, but it refused to accept the settings backup file I had made minutes before the upgrade. The reason given was that the backup file was from a different version of FritzOs! I wasn't planning on spending hours configuring the FritzBox again.

Luckily I had a version 06.04 on file and after downgrading the backup file was accepted. Everything works as before, but on 06.04.

AVM reageerde met de melding dat ik de enige ben met dit probleem en of ik even een (halve) werkdag wil spenderen aan een volledig rapportage, compleet met documenten. Heb geschreven dat zoiets niet mijn werk is.

XS4ALL is ook op de hoogte gebracht.
 
dre
hoe loopt dit af? zit te springen om antwoord. zal hier mn provider keuze van laten afhangen. xs4all // kpn heel eng dus eigenlijk??
 
salved
Heb er niets meer van vernomen, noch van AVM, noch van XS4ALL. Gebruik nog steeds de oude firmware, versie 06.04. Geen idee of er meer gebruikers zijn met dit FTTH (glasvezel protocol) probleem bij de upgrade naar 06.20.
 
Alias
Dus als ik het goed begrijp, heb je sinds de update naar 06.20 problemen met automatisch overspringen naar 3g met glasvezel? voor zover ik weet is het namelijk zo dat de fritzbox zoiezo niet automatisch overspringt met glasvezel omdat de dsl poort niet actief is.
 
salved
Automatisch overschakelen op 3g bij het uitvallen van FTTH werkt (ook) niet onder 06.04. De user interface heeft enkel instellingen voor deze backup functie wanneer DSL gebruikt wordt. Bij de Fritzbox 7390/7490 wordt niet de DSL connector gebruikt voor de verbinding met het glasvezelmodem, maar één van de LAN poorten, die dan dus niet beschikbaar is voor het eigen netwerk. Het is mijn indruk dat de Fritzbox 7390/7490 niet ontworpen is voor gebruik met FTTH, maar dat een 'truc' is toegepast om dit toch te laten werken. Tenslotte hebben AVM producten geen glasvezel-ingang, om rechtstreeks te verbinden aan het glas, zoals bij DSL ook rechtstreeks aan het netwerk van de provider wordt verbonden.

Het probleem met de upgrade naar 04.20 lag meer aan het vastlopen van de mogelijkheid om willekeurig welke verbinding nog te maken. Met FTTH verbinden werkte op geen enkele mogelijke manier, terwijl de 3g dongle opeens niet meer herkend werd, wat minimaal nodig is om via het ding te kunnen verbinden.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Fritz!Box 7490 firmware 06.20 problems FTTH G3', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
FRITZ!Box 7581 problemen Fritzbox : 3990 06 sep 2023
Fritz!OS 7 Fritzbox : 731 04 sep 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 dec 2022
Fritz Wireless Repeater 1750E WiFi : 7 07 sep 2022
Advertentie