obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
FritzBox 7360 en Linux
hanjen
Ik heb een Linux-bak (Ubuntu LTS 14.04) en net de FritzBox binnen. Werkt goed met PPPoA/VC-MUX (cabled digitale DENON receiver, WiFi tablets en telefoons en Google Cloud Printer ezv werken prima) maar how-the-hell knoop ik internet aan de eth0 LAN poort op mijn Linux bak. Geen idee, niets te vinden op XS4ALL site en het Internet geeft een grote onduidelijke soep aan informatie. Wat ik zoek is een gewoon een down-to-earth handleiding. NB. ik zoek een gewoon de manier om eth0 te koppelen, de rest (NAT ,Firewall en sub-router ) daarachter kan ik wel regelen.
 
csmale
Een stuk Cat5/6 en DHCP aanzetten op eth0? Voor iemand die blijkbaar goed thuis is in de materie geef je bar weinig infomatie over je werkwijze en de problemen die je tegenkomt....
 
hanjen
Die DHCP en subrouter zitten uiteraard niet op eth0 maar op eth1, met daartussen mijn eigen iptables firewall NAT. Daarmee scheid ik het netwerk in twee, wat voor mijn firewall zit is "onschuldig" (Digitale audio, Cloud printer) en de rest zit dus achter mijn eigen firewall. Op eth1 hangt een switch met daaraan mijn NAS en een WiFi router.
 
csmale
Welke rollen heb je voor de FritzBox in gedachten? Blijkbaar zie je die als domme DSL modem, terwijl die ook router, switch, DHCP server en NAT doet (en nog vele andere zaken). Kom je soms uit de wereld van kabel-internet, waar het soms "normaal" is om een losse modem te gebruiken met daarachter een tweede kastje als router e.d.?
 
hanjen
Misschien kan ik het duidelijk maken. Ik wil gewoon mijn eigen firewall omdat ik on the fly in mijn server de iptable rules wil wijzigen of toevoegen. Wat iptables verder bijvoorbeeld wel kan en de FritzBox niet is IP-forwarding, inclusief poort modificatie, (de box kent alleen port-forwarding). Verder wil ik REJECT events uit de firewall in de Linux system log file kunnen vastleggen zodat ik die in een real-time monotoring toepassing kan gebruiken. Ik gebruik de DHCP (en NAT) opties van de box al zeker wel, voor een Cloudprinter, calbed digitale audio, smartphones. Verdere andere apparaten, zoals de server zelf, mijn NAS, laptops en whateever else wil ik gewoon achter mijn eigen firewall houden. Duidelijk zo ?
 
csmale
Ik denk dat je beter af bent op een forum voor Linux-vragen. Ik kan nog steeds geen vraag over de FB7360 ontdekken.
 
hanjen
@csmale, mijn specifieke 7360 vraag staat meteen in de eerste post: hoe connect ik aan PPPoA ipv PPPoE, dat had ik tot nu toe op de stokoude SpeedTouch, maar sinds de komst van de FritzBox is het over en uit. En ja, ik heb de modem IP-adressen aangepast in de scripts, en ja ik heb noauth aangezet, maar de pppd deamon loaden, ho maar. En overigess en nogmaals, hoe mijn network-topology er verder uitziet doet er eigenlijk niet toe.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FritzBox 7360 en Linux', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritzbox 7583 Fritzbox : 558 12 aug 2022
Managed switch vóór de Fritzbox XS4ALL met eigen modem/router : 2 24 jan 2022
Fritzbox Algemeen : 4 16 okt 2021
Tips voor Fritzbox 7590 en en de Repeater 2400 Fritzbox : 2 07 okt 2021
Nest Mini (2nd gen) en Fritzbox 7583 Fritzbox : 1 28 sep 2021
Advertentie