obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Onderwerp afdrukken
TV via router achter fritzbox?
JetseFlorie
Is het mogelijk was om de TV-ontvanger aan te sluiten op een 2e router achter de Fritz!box, of om op een andere wijze draadloos van FritzBox naar de TV te verbinden?

Reden:
Op dit moment heb ik alleen (glasvezel)internet via XS4all en ik denk erover daar TV bij te nemen.
Ik woon in een appartement en het kastje van Reggefiber zit bij mij op de begane grond terwijl de FritzBox geplaatst is in de meterkast op de 2e verdieping.

Als ik een TV in de woonkamer neer wil zetten dan moet daar - naar ik aanneem - de TV ontvanger van XS4all naast staan waar de afstandsbediening op gericht wordt.
Kabels van Fritzbox naar TV-ontvanger zouden dan geweldig in de weg liggen dus ik doe dat liever draadloos.
Ik begrijp dat er systemen zijn die draadloos werken via het stopcontact maar deze schijnen erg storingsgevoelig te zijn.
De beste optie lijkt mij daarom een 2e router (via wifi verbonden met de fritzbox) naast de TV-ontvanger te zetten.

Ik heb overigens al 10 jaar geen TV gehad dus het kan goed dat ik hier de plank volledig mis sla en/of dat het allemaal veel simpeler kan.
Alternatieve oplossingen zijn altijd welkom!
 
avandel
Hoi, ik weet niet wat voor fritz je hebt (ja, dat weet ik wel) maar kan je vertellen dat ik ook pas sinds april het gehele pakket compleet heb, internet, bellen en tv van XS4all. Bij mij was het belangrijk dat ik alles over 1 kabel naar de huiskamer wilde transporteren, daar er al een netwerk kabel lag leek het mij zinvol dit aan de deskundigen te vragen tijdens bestellen. Ik kreeg dus iemand van de technische dienst te spreken en hij verzekerde mij dat het over 1 kabel kon... Nou, niet dus meneer de deskundige. Wordt zeker betaald omdat ie zo'n leuk bekkie heeft....Afijn, na enkele maanden zoeken vond ik bij de mediamarkt 2 switches van TP-Link, manageble, dus met gescheiden vlan, kosten ongeveer 79 euro en ik had dus het een en ander te configureren. Na lang proberen en sleutelen kwam ik na enkele mails naar tp-link er achter dat het signaal van xs4all modem (FRITZ 7360 en Arcadyan HMB2260) audio/video bevat, zal de frequentie wel zijn, maar ook deze switches zijn niet in staat om het tv signaal te scheiden van het netwerksignaal. Moet ik nu een hele dure switch kopen, keer twee, en maar hopen dat die het doet? of vraag ik het aan XS4ALL.nl? Nou, dat laatste heb ik geprobeerd en ik heb na 4 dagen nog steeds geen antwoord, dus daar ben ik aardig boos over.

Als je dus tv van 'de beste provider van Nederland, uche uche... wilt,' zou ik me eerst maar eens goed laten informeren.
Jouw vraag over een router, je bedoelt waarschijnlijk een switch, als je het zo wilt stellen, ja, je moet dan vanaf het Fritz modem twee kabels trekken naar je huiskamer, aldaar beide kabels in een aparte switch, om deze zo te verspreiden. Even over je tv signaal, poort 4 van de Fritz, deze alleen op een switch aansluiten waar je alle tv ontvangers op aan gaat/wilt sluiten. Op die manier blijft je netwerk gescheiden. Via wifi je tv signaal gaat niet werken, omdat bij de bron, de FRITZ het netwerk gescheiden is in netwerk/wifi en tv. Onmogelijk om dat vanaf het fritz modem in de lucht te slingeren. Je kunt proberen om poort 4 van de fritz op een andere draadloze switch/router aan te sluiten, maar dan heb je twee wifi signalen in huis, welke ver uit elkaar moeten zitten omdat ze elkaar kunnen verdrukken (kanalen). Ik zou gaan voor draad, en al helemaal omdat je verdorie glasvezel hebt, verlies je 90% van je snelheid zodra je draadloos gaat. Neem dan een goedkopere verbinding of via telefoonkabel. Wireless is leuk maar niet 100% betrouwbaar.

Ik hoop dat je hiermee een beetje wijzer bent, anders hoor/merk ik het wel.
 
JetseFlorie
Bedankt, het helpt mij al een stuk verder! Blijkbaar is het ook geen domme vraag...
Ik concludeer dat ik voorlopig realistisch gezien alleen de keuze heb tussen bedraad of het gebruiken van de Dlan via het stopcontact en hopen dat het qua storingen mee valt.

Het signaal draadloos versturen via 'standaard' netwerkhardware gaat niet lukken. Dat het zou kunnen werken door versturen via een programmable switch (waar ik vagelijk elders over gelezen had) is blijkbaar ook niet vanzelfsprekend. Helaas kan je niet even allerlei hardware uitproberen en loop ik tegen de limiet aan van wat ik ga begrijpen zonder ermee te kunnen klooien. Net als XS4all, vermoedelijk.
Voor mij klinkt het allemaal raar omdat je zou verachten dat het technisch allemaal moet kunnen en dat het inmiddels ook eenvoudig zou moeten zijn. Die TV's kan je op 100 manieren aansluiten, maar dit werkt dan blijkbaar niet Smile
 
lsluijter
IP over Power werkt vaak wel goed, hang af van elektriciteit bedrading. Dus DEVOLO oid is een oplossing.

Wat ook kan:

Quote

Dirk Overbeeke schreef:

hallo, ik heb een tweede router aangesloten met twee kabels (TV en Internet) omdat de eerste router in de kelder staat en er dan geen wifi is.
vanaf de tweede router heb ik een verbinding met de Devolo set aangesloten.
op deze manier kan ik op elk stopcontact zowel een tv ontvanger en of een computer aansluiten.

mvrgr Dirk Overbeeke


Een andere, (nog) niet ondersteunde mogelijkheid is om in de FritzBox bij "Account information" de "Type of Connection" te veranderen van XS4ALL FTTH IPTV naar XS4ALL FTTH. Hierdoor zijn ports 2,3 en 4 zowel voor internet als IPTV te gebruiken.

Garantie tot de hoek :-)

Loek
 
avandel
Internet via het stopcontact, leuke vinding, maar als je gescheiden groepen in huis hebt, heb je al een probleem. Wederom, ik zou ernstig nadenken of je deze stopcontact oplossing daadwerkelijk wilt gebruiken, misschien werkt het voor tv, maar je internet zou ik niet doen want net als wifi converteren deze apparaatjes het signaal in een draadloos hoog frequent signaal en de koperen leidingen van je elektriciteitsnet zijn als het ware de antenne. Het verlies in snelheid merk je niet direct, maar als je streamen wilt van of naar internet..... ik zou deze optie links laten liggen, maarja, het is jouw keuze.

Ik zou ook even denken aan ethernet (rj45) converter naar glasvezel, en aan de andere kant glasvezel terug converteren naar rj45. Zo leg je een relatief dun draadje, waarschijnlijk is dit plastic en geen echt glas, dus beperkt in afstand, maar zeer zeker het proberen waard, bij Conrad hebben ze de tp-link converters voor 39 euro, en dat keer twee. Dan hoef je niet een hele switch op te offeren als je maar 1 tv en tv ontvanger hebt.

Succes.
 
SUNDraK
Om meerdere vlans over een fysieke kabel te laten lopen naar een andere switch zie je de porten waar de kabel op aangesloten is een trunk van moeten maken
Als bijvoorbeeld:
port 0/1 = vlan 4
port 0/2 = vlan 6
port 0/3 = trunk
dit zou dan op beide switches geconfigureerd moeten worden.
 
lsluijter
Probeer in de FritzBox bij "Account information" de "Type of Connection" te veranderen van XS4ALL FTTH IPTV naar XS4ALL FTTH. Dan zijn er geen VLANS nodig, maar zijn alle ports zowel internet als TV. Zonder garantie, zonder helpdesk support.

Loek
 
avandel
@lsluijter, Ik heb de hele fritz doorzocht, maar die optie die jij noemt, is niet aanwezig. Misschien omdat jij glas hebt is het anders dan bij mij; ik heb telefoonkabel, nog steeds. (ik bedoel instelling natuurlijk)Wink Ik heb keuze tussen XS4ALL en XS4ALL IPTV. Die laatste heb ik moeten gebruiken toen ik begin dit jaar ook tv nam.
Gewijzigd door avandel op 30 juni 2015, 16:57
 
lsluijter
Vind je wel het "type of connection"? Welke opties staan daarbij? Een met IPTV en een zonder? Probeer is die zonder IPTV.

Loek
 
avandel
Pff jij bent snel.... ik heb geen behoeft om daar aan te rommelen, ik zoek naar een switch die wel het tv signaal kan scheiden, maar ik heb nog altijd niks van HELPDESK gehoord, ik denk dat ik ze maar eens lastig ga vallen per telefoon...Argue heerlijk!Grin
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'TV via router achter fritzbox?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritzbox 7583 Fritzbox : 558 12 aug 2022
Managed switch vóór de Fritzbox XS4ALL met eigen modem/router : 2 24 jan 2022
Fritzbox Algemeen : 4 16 okt 2021
Tips voor Fritzbox 7590 en en de Repeater 2400 Fritzbox : 2 07 okt 2021
Nest Mini (2nd gen) en Fritzbox 7583 Fritzbox : 1 28 sep 2021
Advertentie