obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
Fritz!box 7581 en DECT
MKO
Van XS4ALL het nieuwe 7581 modem ontvangen bij het verlengen van mijn contract met een jaar.
Dit modem is duidelijk een stuk sneller dan mijn 7390 modem en de internet verbinding en wifi is snel en stabiel.
Ik loop echter tegen het probleem aan dat DECT apparatuur direct na het koppelen de verbinding weer verliest.
Dit gebeurt met zowel Fritz!DECT 200 devices als met Gigaset handsets (meerdere modellen), alle mogelijke DECT instellingen uitvoerig getest.
Contact gehad met XS4ALL, en na de gebruikelijk vraag om het modem een factory reset te geven en opnieuw in te stellen keurig een ander 7581 modem ontvangen om een hardware probleem uit te sluiten. Wat dat betreft geen klagen, alle medewerking gekregen van XS4ALL.
Dit vervangende modem heeft echter de zelfde kuren (firmware 6.51) als het eerste exemplaar waarmee een hardware probleem wel kan worden uitgesloten.
Vervolgens weer getest met een 7360 en een 7390 modem en het werkt als een tierelier. Ik heb daarom de indruk dat er 'iets' met de software van de 7581 is m.b.t. het DECT gedeelte.
Om toch te kunnen bellen met mijn handsets maar terug gegaan naar mijn oude 7390 modem, maar dat is natuurlijk een beetje jammer...

Heeft iemand DECT wel aan de gang kunnen krijgen met een 7581 modem?
 
WilliePre
Ik ondervindt dit probleem ook, maar dan met firmware 6.54.
 
MKO
Bedankt voor je reactie.
Mijn 7581 modem heeft zich zelf ook bijgewerkt naar firmware 6.54
Problemen met DECT blijven.
 
RonvanVeen
Ook dezelfde problemen. Mij is geadviseerd om te wachten tot de nieuwe update die eind van deze maand zou moeten komen.
 
BernardW
Ook dezelfde problemen. Via AVM Berlijn prima ondersteuning gehad. Ze zijn op de hoogte van het probleem en er wordt daar nu hard gewerkt om het op te lossen (firmware update).
 
Ronald
Ook dezelfde problemen. Toch wilde ik vanwege betere verbinding deze 7581 behouden. (ik heb nog gewoon koper, VDSL)
Ik gebruik nu mijn 7490 als switch ingericht en heb daarop mijn DECT actief.
Op mijn 7490 heb ik mijn telefoonnummer geconfigureerd. Werkt goed nu 2 weken.
 
grave
Heb hier ook hetzelfde probleem. AVM ook contact mee opgenomen maar krijgt een hele lijst met allerlei vragen en dingen die je moet opsturen, alsof ze nog nooit vh probleem gehoord hebben. Ontmoedigingsbeleid denk ik. Hopelijk komen ze nog eens met een update want er is niet mee te werken zo.
 
HWteE
Ook hier dezelfde problemen.

Ik dacht een sprong vooruit te maken door mijn contract te verlengen en de 7581 aan te vragen. De best mogelijke vervanging voor de inmiddels gedateerde 7340 (begon af en toe spontaan te herstarten), zo dacht ik.

De praktijk is duidelijk. Een onbruikbaar DECT basisstation! Telefoons laten zich niet registreren of verliezen keer op keer hun verbinding. En de Fritz eigen DECT 200 Smart Plugs zijn evenmin te gebruiken met de 7581.

De vriendelijke XS4ALL Helpdesk wilde wel een Gideon monteur sturen, maar geeft na wat doorvragen toe dat het om een bekend probleem gaat. Omdat een monteur zonder nieuwe firmware net zo min resultaat zal bereiken als ik hebben we toen besloten eerst een volgende firmware update en de resultaten daarvan af te wachten.

AVM Support bevestigt het probleem in onderzoek te hebben. Daarvoor heb ik ook al meerdere keren de gevraagde Support Data gegenereerd en opgestuurd.

Opmerkelijk is dat uit die Support Data blijkt dat er onderhuids DECT zaken worden bijgewerkt zonder dat dit de firmware versie raakt. De gewenste verbetering heeft dat tot nu toe nog niet opgeleverd.

Noch XS4ALL, noch AVM komen met een duidelijke indicatie hoelang dit probleem onopgelost blijft. Mijn telefonische bereikbaarheid blijft een drama zonder eind.

Vreemd dat de 7581 nog op 06.54 draait, terwijl het Duitse 7580 broertje inmiddels 06.80!!! heeft ontvangen. Uit de info.txt van die laatste blijkt duidelijk dat DECT een op te lossen pijnpunt is geweest.
Zie: http://download.avm.de/fritz.box/fritzbox.7580/firmware/deutsch/info.txt

Fragment uit mijn 7581 Support Data van gisteren:
##### BEGIN SECTION UpdateErrorLog [ update error log ]
Connecting to download.avm.de (212.42.244.98:80)

dect_update_pp3.txt 100% |*******************************| 1109 0:00:00 ETA
--
##### END SECTION UpdateErrorLog
##### BEGIN SECTION UpdateOutLog [ update out log ]
Prüfe: lesen vom USB Stick
NON RELEASE: Verwende lokalen filenamen=./dect-03.01-avme-en-031.image
Versuche DECT Update per JUIS zu holen ...
HW: 03.01 Version: 03.12 IPUI: 096150444193 Lang: en
Found=true DownloadURL=http://download.avm.de/dect/0301/p15/03.01.03.67.avm.en.upd Version=3.67 Priority=1 InfoURL=http://download.avm.de/dect/0301/p15/info.txt InfoText= CheckInterval=168
RETURN STRING: file signed:3.67
--
##### END SECTION UpdateOutLog
 
fuzzybear

Quote

MKO schreef:

Van XS4ALL het nieuwe 7581 modem ontvangen bij het verlengen van mijn contract met een jaar.
Dit modem is duidelijk een stuk sneller dan mijn 7390 modem en de internet verbinding en wifi is snel en stabiel.
Ik loop echter tegen het probleem aan dat DECT apparatuur direct na het koppelen de verbinding weer verliest.
Dit gebeurt met zowel Fritz!DECT 200 devices als met Gigaset handsets (meerdere modellen), alle mogelijke DECT instellingen uitvoerig getest.
Contact gehad met XS4ALL, en na de gebruikelijk vraag om het modem een factory reset te geven en opnieuw in te stellen keurig een ander 7581 modem ontvangen om een hardware probleem uit te sluiten. Wat dat betreft geen klagen, alle medewerking gekregen van XS4ALL.
Dit vervangende modem heeft echter de zelfde kuren (firmware 6.51) als het eerste exemplaar waarmee een hardware probleem wel kan worden uitgesloten.
Vervolgens weer getest met een 7360 en een 7390 modem en het werkt als een tierelier. Ik heb daarom de indruk dat er 'iets' met de software van de 7581 is m.b.t. het DECT gedeelte.
Om toch te kunnen bellen met mijn handsets maar terug gegaan naar mijn oude 7390 modem, maar dat is natuurlijk een beetje jammer...

Heeft iemand DECT wel aan de gang kunnen krijgen met een 7581 modem?


Ja exact hetzelfde probleem hier, eventueel verbonden door het telefoon te resetten en verbinding maken door middel van het telefoon wizard menu.

Bij telefoon gesprekken zijn wij ook slecht verstaanbaar door vervorming van het geluid. Terwijl de gebelde persoon wel goed verstaanbaar is.

firmware 6.54
 
MKO
Bedankt voor alle reacties!

Het is nu wel duidelijk dat Fritz met de 7581 een modem in de markt heeft gezet waarvan de software nog niet klaar is en de gebruikers eigenlijk laat zwemmen. De problemen met DECT zijn zodanig dat je kan afvragen of er eigenlijk nog wel sprake is van kwaliteitscontrole bij AVM.
Dit modem had op deze manier nooit in de markt mogen worden gezet, je kunt dan beter de NIET werkende opties in het menu verbergen en later (als het WEL werkt) als nieuwe feature aanbieden.
Dit voorkomt veel onnodig tijd verlies en frustraties bij je gebruikers en belasting van de Servicedesk van AVM en XS4ALL.
Ik hoop wel dat DECT met een firmware update alsnog gaat werken en het geen probleem met de gekozen hardware van het modem is!

We wachten maar af, ik blijf voorlopig nog even mijn eigen 7390 modem gebruiken.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Fritz!box 7581 en DECT', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
FRITZ!Box 7581 problemen Fritzbox : 3990 06 sep 2023
Fritz!OS 7 Fritzbox : 731 04 sep 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 dec 2022
Fritz Wireless Repeater 1750E WiFi : 7 07 sep 2022
Advertentie