obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
Fritz!box 7581 en DECT
RonvanVeen
Helaas, ook de tip van Poehoes werkt niet. De genoemde opties stonden reeds uit. Registraties van 3 telefoons en 3 dect 200 duurden slechts een enkele minuut.
 
kblokland
Ingediend bij Klachtenkompas (consumentenbond)

Xs4all levert instabiele modems bij een Internet abonnement.

Klachtnummer # 251732

DE KLACHT
Sinds kort levert Xs4all bij verlenging van je Internet abonnement of ter vervanging van een defecte modem een nieuwe AVM Fritz!Box 7581 Internet modem. In deze geavanceerde modem is o.a. een DECT telefooncentrale voor 6 toestellen en andere voorzieningen opgenomen. In de praktijk blijken deze voorzieningen niet of slechts instabiel te werken: een handset is niet of slechts moeizaam te registreren bij het basisstation en verliest spontaan weer zijn registratie na verloop van enige tijd.
Xs verwijst voor een oplossing naar AVM de leverancier van de modems. AVM ontkent eerst het bestaan van de problematiek maar moet door de overdaad van klachten (zie https://xs4all.gebruikers.eu/forum/) wel (schoorvoetend) in actie komen. Ze kondigen nieuwe firmware aan maar weten nog niet wanneer die beschikbaar komt en of dat dan ook daadwerkelijk een oplossing biedt. De oorzaak zou ook net zo goed instabiele hardware (componenten) kunnen zijn, of zelfs een combinatie van hard- en software oorzaken. Het gerucht gat dat deze firmware misschien nog dit kwartaal beschikbaar komt. Dan zitten sommigen abonnees al 4 maanden te wachten. En dan is het nog niet zeker of ze hiermee ook de oplossing te pakken hebben.
DE OPLOSSING
Biedt de betrokken abonnees (tijdelijk?) een vervangende modem aan met voldoende functionaliteit en/of compenseer in de abonnementstarieven.
 
grave
Ik heb zojuist even een compleet nieuwe installatie gedaan met mijn 7581 en heb deze eens op Duitsland gezet. Nu krijg ik mijn C4 ineens aangemeld en kan er nog een gesprek mee voeren ook ! Ik laat hem nu eens een tijdje liggen en kijk of die vanavond nog werkt. Maar normaal kreeg ik meteen na de aanmelding al dat de dect weg viel, een gesprek voeren was dus al helemaal niet mogelijk. Ik houd jullie op de hoogte.
 
gait
Kan het zijn dat AVM stiekum --dat wil zeggen: zonder dat we het merken, buiten de normale ugrades om-- software updates doet?

En/of staat het vinkje 'Automatische updates' in de 7581 standaard aan?
 
Access
Inmiddels contact gehad met XS4ALL webcare.

Onder andere door de meldingen hier zijn zij er van op de hoogte en werken aan een oplossing.

Quote

Alle gevallen zijn tot nu toe opgelost door de DECT handset terug te zetten naar fabrieksinstellingen. We zijn met AVM aan het kijken of dit een bug is in de firmware van de Frtizbox of een feature wat in het DECT protocol zit.
Geef ons nog even de tijd , wij zijn bezig met het zoeken van een goede oplossing

Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wqxcou
speed-testing
 
kblokland
Ik behoor dus niet tot "ALLE GEVALLEN". En als ze nu nog niet op de hoogte zouden zijn, na een maand van klachten, dan zou ik niet weten wat je nog mee zou moeten doen om ze wel actief te krijgen.
En over welke fabrieksinstellingen hebben we het eigenlijk. Want ik kan me zo maar voorstellen dat die per model verschillend zijn, in ieder geval per merk.
Overigens lees ik alleen iets over DECT proeblemen, terwijl op dit forum over een breed pakket van problemen met de 7581 gesproken wordt.
 
grave
Dect toestel ging net ineens updaten naar een nieuwe versie, een nieuwere als je krijgt als die op Nederland en Engels staat. Daarna was de dect ook weer weg. Dus helaas Duitsland kiezen bied ook geen uitkomst..
 
Doinka
Bij mij precies hetzelfde probleem, ondanks allerlei resetten en aanpassen pincodes geen succes, geen DECT, onderstaande reacties van AVM en XS4all zijn dus allebei niet juist! Vreemd genoeg blijft een oude Siemens telefoon bij mij wel geregistreerd en de Fritzfons dus niet.

AVM: het is niet correct, dat alle FRITZ!Box 7581 dit probleem hebben. AVM heeft dit model intesief getest en problemen met beta updates opgelost. En eerst hierna is de FRITZ!Box 7581 uitgelevert aan XS4ALL. Vandaar vinden wij het ook erg vervelend, dat klanten hier een DECT probleem gemeld hebben. AVM onderzoekt dit probleem met de data van enkele klanten die een probleem hebben met de DECT functie. Verder staan wij in contact met XS4ALL en hebben ook enige modellen van hun ontvangen om het precies te onderzoeken. Andere klnten hebben wederom bericht, dat het probleem opgelost was, nadat zij de FRITZ!Box omgeruild hadden via XS4ALL.

XS4all: Het probleem waar u naar refereert is een installatie issue met Fritzfones.
De Fritzfone bewaart het beveiligings certificaat van de DECT.
Bij een nieuwe DECT basisstation hoort een nieuwe certificaat.
De oplossing is dan uw handset eerst terug te brengen naar fabriekswaarden.
Daarna opnieuw koppelen en blijft het werken.
In nieuwere firmware zal dit certificaat anders worden verstrekt/overschreven in de Fritzfones.
U kunt de bovenstaande instructie volgen en latere firmware zal er voor zorgen dat het niet meer voorkomt
 
ReneX
Leuk certificaat verhaal, maar het klopt niet (in ieder geval niet volledig).

Registreren van een handset lukt hier, maar na een "uit/aan" van de handset of van de 7581 is de verbinding weg.

Dit zowel met een upgrade (vanaf 7390) als een schone configuratie van de 7581, en ook met een MT-F die naar de fabrieksinstellingen is terug gezet.
 
guido66
Dit kan ik bevestigen. Terugzetten van een MT-F naar fabrieksinstellingen maakt geen verschil.
Mijn Fritzboxgeschiedenis: 7170-2x7340-7360-7369-2x7581
Huidig: 7583+7590+2x1750E in mesh
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Fritz!box 7581 en DECT', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
FRITZ!Box 7581 problemen Fritzbox : 3990 06 sep 2023
Fritz!OS 7 Fritzbox : 731 04 sep 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 dec 2022
Fritz Wireless Repeater 1750E WiFi : 7 07 sep 2022
Advertentie