Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
FRITZ!Box 7581 problemen
mimisiku
Over de echte helpdesk van XS4ALL niets dan lof. Ze luisteren naar de problemen en handelen er ook naar. De 7581 is beduidend kritischer wat betreft de kwaliteit van de lijn. Na de levering van de 7581 alleen maar ellende. Het modem kwam in eerste instantie niet eens tot een succesvolle verbinding en bleef maar rebooten.

KPN ticket aangemaakt. Bleek het 2de aderpaar (bijna) gebroken in mijn antieke ISRA. Kabel ingekort en opnieuw aangepeld. Meteen een nieuw ISRA 2b geinstalleerd. Lijn nagemeten. Na aansluiten en behoorlijk lang intrainen 153Mbit down en 42Mbit up. En nu al dagen stabiel. Dit terwijl fourstack een maximum van 140Mbit aangeeft. Ik woon bijna 3 km van de centrale!! Dus het modem heeft best wat in zijn mars.. De DECT en GUI problemen moeten nog worden opgelost.

richard01

tubejack schreef:

@AVM_DE @xs4all.nl @AVM_NL
Wat 1e indrukken, menu's zien er goed uit.

Met onderstaande hardware tot nu toe geen of weinig problemen.

VDSL2 lijn sneller, pakt nu het voor mijn lijn het juiste profiel 8B. Relatief weinig fouten.

Wens ook met de hand profielen kunnen instellen dus 8B, 17A etc, dat is m.i. ideaal bij lijnen langer dan 1500 meter of lijnen met wat meer storing/ruis/etc
Bij andere merken routers kan dat ook.
En natuurlijk Max. en Min DSLAM throughput

DECT Siemens Gigaset 4 toestellen aangemeld.
Telefoonboek geïmporteerd van 7963.
Synology NASsen 3 stuks.
Forwarden van poorten gaat goed.
Webservers en mailserver werkt goed.
WiFi sterk signaal.
Zelfs 5G komt 1 verdieping hoog dwars door beton.
Ik heb 5G een aparte naam gegeven, zodat pc's niet
hoeven te schakelen tussen 2,4 en 5Ghz.

WiFi 1750 repeater aangesloten met UTP en ingesteld als accespoint werkt.

Als het zo stabiel blijft, dan is deze software versie voor mij bruikbaar.

Zie ook https://avm.de/fritz-labor/weitere-produkte/uebersicht/
Voor de verbeteringen, weliswaar voor andere Fritz! boxen maar ook versie 06.69

Afwachten maar ;)

@xs4all.nl Helpdesk, pluim voor de service. Speciaal Bart :)

Als @AVM_DE binnenkort, het kan niet snel genoeg gaan, de FRITZ!Box 06.80 versie uitbrengt en je hebt verschillende SSID namen voor de 2.4 en 5 GHz zoals hierboven staat, mis je wel de voordelen van:
https://nl.avm.de/vraagbaak/highspeed-en-reikwijdte/avm-verklaart-band-steering/
Zie de 2e bullet onder Voorwaarden.

Uitgaande van een correct werkende Band Steering heb je straks bijzonder snel WiFi in huis !! Ik kan niet wachten ....
Ik hoop dat snel deze uitvoerig geteste 06.80 versie beschikbaar komt. Nog een keer de plank misslaan zoals bij de aantoonbaar niet geteste 06.54 zal toch niet nog een keer gebeuren? Toch?
Ik sluit me volledig aan bij de complimenten voor de XS4All Helpdesk. Zij kunnen ook niet meer doen dan ze kunnen bij een niet correct werkende FRITZ!Box 7581.

_
Speedtouch 780 / FB 7340 / FB 7360 / 1e FB 7581 (06.54) / FB 7360 / 2e FB 7581 (7.12) / FB 7583 (7.21) / FB 7583-VDSL (7.50) telefoon FON1 + FRITZ!Repeater 2400 (7.50 in LAN Bridge).
Ohne MESH.
Tevreden gemigreerd.

tubejack

[url=https://xs4all.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?thread_id=787&pid=3515#post_3515]
KPN ticket aangemaakt. Bleek het 2de aderpaar (bijna) gebroken in mijn antieke ISRA. Kabel ingekort en opnieuw aangepeld. Meteen een nieuw ISRA 2b geinstalleerd. Lijn nagemeten. Na aansluiten en behoorlijk lang intrainen 153Mbit down en 42Mbit up. En nu al dagen stabiel. Dit terwijl fourstack een maximum van 140Mbit aangeeft. Ik woon bijna 3 km van de centrale!! Dus het modem heeft best wat in zijn mars.. De DECT en GUI problemen moeten nog worden opgelost.

Dat is snel zeg, 3KM van de centrale? Zit je niet toevallig op een wijkkast aan gesloten kun je hier checken https://netco-fpi-info.fourstack.nl Als daar meerdere distributie punten staan, dan is de kans groot dat, dat zo is.

In je 7581 staat dan G.Vector: on on
tubejack voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.

Gewijzigd door tubejack op 14 February 2017, 21:22

tubejack

Uitgaande van een correct werkende Band Steering heb je straks bijzonder snel WiFi in huis !! Ik kan niet wachten ....
Ik hoop dat snel deze uitvoerig geteste 06.80 versie beschikbaar komt. Nog een keer de plank misslaan zoals bij de aantoonbaar niet geteste 06.54 zal toch niet nog een keer gebeuren? Toch?
Ik sluit me volledig aan bij de complimenten voor de XS4All Helpdesk. Zij kunnen ook niet meer doen dan ze kunnen bij een niet correct werkende FRITZ!Box 7581.

_

Mooi principe. Ik heb dat bewust uitgezet, omdat ik ook wat oudere apparatuur heb die daarmee van slag raakt. Zelfde gebeurt als ik b.v. een extra gasten netwerk aanmaak. Mijn Logitech squeeuze box raakt daar van in de war.

Wat WiFi betreft ook op 1 hoog dwars door het beton werkt 5Ghz nog en dat vind ik opmerkelijk goed
Verbinding snelheid 162Mbps 802.11n 2,4Ghz 217 Mbps. Voor WiFi vanuit de meterkast beneden, m.i. prima waardes. Zelfs op 2 hoog haal ik nog 28Mbps. 5Ghz doet het daar logischer wijze niet meer
Via de 1750E repeater die hier op 1 hoog ligt haal ik 450Mbps op 5Ghz die kan eventueel uit.

Bij DECT heb ik ECO uitgezet de router opnieuw geboot. Toestellen kwamen terug en het gekke is nu zie ik bij de dect monitor de toestellen wel! (eerst niet) En er staat ook dat ze de eco mode ondersteunen...

Afwachten maar, hoe het afloopt. Voor mij is een stabiele lijn het belangrijkste.

tubejack
Dit lees ik net in nieuwsgroep xs4all.general

Hmmm... was wel bij een 7490. En je weet natuurlijk niet, hoe zo' n netwerk in elkaar is geknutseld.

----------begin bericht.

Nog een vreemde ervaring bij vrienden van me.

Na de update van 6.52 naar 6.80 waren er problemen met de TV

Slechts NPO en Regionaal waren nog te zien.
De helpdesk van xs4all liet hem alles inclusief router resetten, het probleem bleef.
Nieuwe tv ontvanger verstuurt, zelfde probleem.

Ik heb hem toen de netwerk stekker, van een tot AP omgeprogrameerde router er uit laten trekken.
De tv ontvanger was toen van slag en moest ook de code opnieuw hebben.
Uiteindelijk de is FB backup terug gezet en alles is weer vanouds.(6.80)

Ik vraag me af, hoe kan het dat een paar zenders het wel deden. En de rest niet?
Waarom werkte het wel, 2 updates er voor.

Die router als accespoint is een probleem; Ik denk dat daar iets anders voor komt daar.

----einde

kblokland

Het lijkt wel of er steeds meer problemen optreden in de 7581. Dat maakt het gelijk steeds onwaarschijnlijker dat die allemaal veroorzaakt worden door afzonderlijke programmeerfouten. Zo veel programmeerfouten lijkt onwaarschijnlijk in een product dat waarschijnlijk voort borduurt op een al langer bestaand product in de AVM lijnen. Dan moet er iets gemeenschappelijk zijn, hardware of software. Onstabiele hardware kan wel tot variabele problematiek leiden, maar in het algemeen met minder variaties dan wat we in de 7581 zien. Deze problematiek doet me eerder aan een memory allocatie probleem denken. Dan kunnen de storingen data afhankelijk worden en dus ook erg van de lokale situatie afhankelijk. Ik ben benieuwd of er al eens in deze richting gezocht is, want na 2 maanden zou er toch al wel een oplossing moeten zijn!!!??

JvdH

kblokland schreef:

Het lijkt wel of er steeds meer problemen optreden in de 7581. Dat maakt het gelijk steeds onwaarschijnlijker dat die allemaal veroorzaakt worden door afzonderlijke programmeerfouten. Zo veel programmeerfouten lijkt onwaarschijnlijk in een product dat waarschijnlijk voort borduurt op een al langer bestaand product in de AVM lijnen. Dan moet er iets gemeenschappelijk zijn, hardware of software. Onstabiele hardware kan wel tot variabele problematiek leiden, maar in het algemeen met minder variaties dan wat we in de 7581 zien. Deze problematiek doet me eerder aan een memory allocatie probleem denken. Dan kunnen de storingen data afhankelijk worden en dus ook erg van de lokale situatie afhankelijk. Ik ben benieuwd of er al eens in deze richting gezocht is, want na 2 maanden zou er toch al wel een oplossing moeten zijn!!!??

Problemen wordt niet meer, er zijn er met nieuwe beta in ieder geval aantal opgelost. 7581 heeft pair bonding (en dat hebben niet veel andere modems), daarnaast schijnt (nog 100% sure) chipset anders te zijn dan 7580. 7581 is specifiek voor NL markt (internationale versies firmware worden altijd later uitgebracht).
En ja: firmware waarmee 7581 begin december in NL op markt gebracht is ... ik zou me ervoor schamen ...

japio
Kleine week geleden de 7581 aangeboden gekregen door de helpdesk in combinatie met contract verlengen omdat ik eigenlijk wat teleurgesteld was in de wifi snelheid van de 7360.

Dacht dit is een pracht. Volgende dag het modem al in huis.

Afgelopen 20 jaar xs4all nog niet zo veel tijd in een modem gestoken zo voelt het.

Problemen: fritzfon dect, analoge telefoon, schoksgewijs data overdracht op de 2.4, lan poort 1 verloor verbinding. Vpn routeert niet alle verkeer door de fritz. Echter geen reboots. Dsl stabiel, traint iets hoger dan de 7360.

Na googelen werd een en ander duidelijk. Wat instellingen aangepast en Dect aan kunnen melden, analoge telefoonpoort gewisseld, lan switch op poort 2 gestoken

Inmiddels de beta er op.

Aanmelden telefoon op dect met eco aan ging meteen goed. Echter de eco komt niet in. Signaal blijft continu in de lucht.
Probleem vpn nog steeds hetzelfde. Alleen fritz netwerk door de tunnel gaat prima maar instelling voor alle verkeer door de tunnel werkt niet. Fritz netwerk dan traag en overige adressen geen verbinding.

https://en.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7390/knowledge-base/publication/show/2275_Using-the-Shrew-Soft-VPN-Client-to-set-up-a-VPN-connection-to-the-FRITZ-Box/

Dit werkte met de 7360 uitstekend.

tubejack
Hallo Japio,

Geef WiFi 2,4 eens een andere naam dan WiFi 5ghz en
probeer het dan nog eens. Ik kan gewoon hele Linux distributies downloaden via WiFi zonder problemen.

Na een paar dagen werken de Siemens Giga set DECT toestellen niet betrouwbaar. Ik heb alle standen wel geprobeerd, met en zonder ECO. Ik heb gewoon weer een basisstation aan FON 1 aangesloten.

VDSL2 is hier stabieler en sneller dan met de 7369.

fmrama
Ook het broertje van de 7581, de fb 7580, komt niet geheel ongeschonden uit de strijd. Zelf niet met de firmware versie 6.8
Herstarts zijn daar ook niet vreemd.
http://www.router-forum.de/board-avm-...age-1.html

Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FRITZ!Box 7581 problemen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritz 7580 wandhouder Algemeen : 2 22 Jun 2024
Fritz!OS 7 Fritzbox : 731 04 Sep 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 Mar 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 Dec 2022
Fritz Wireless Repeater 1750E WiFi : 7 07 Sep 2022
Advertentie