Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
FRITZ!Box 7581 problemen
fmrama
Kijk eens op facebook van avm nederland, https://www.facebook.com/fritzboxnederlands/
En dan rechts de post van ene Peter Veeken en de reactie van AVM. Daar wordt je toch kriegelig van.

wil
Standaard reactie van Fritzbox Netherlands. Ze doen net of je de eerste bent met klachten over dit modem

pveeken
@fmrama;
Die ene Peter Veeken, ben ik dus.
De reactie van AVM vind ik ook nogal basic.

Heb intussen wel een ticket aangemaakt.

ben benieuwd.

loekf

pveeken schreef:

@fmrama;
Die ene Peter Veeken, ben ik dus.
De reactie van AVM vind ik ook nogal basic.

Heb intussen wel een ticket aangemaakt.

ben benieuwd.

Ah, ik heb me even laten gaan op Facebook. Reactie van AVM vroeg er om. Van de XS4ALL Facebook pagina kreeg ik ook ontzettende jeuk. Maar ze zullen wel een of andere a-techneut voor hun sociaal media gebruiken.

Ik vind dat AVM tickets slecht opvolgen. Waarschijnlijk krijg je binnen 1-2 dagen een verbaasde reactie en een verzoek om data op te sturen. Mijn ervaring is dat de logging iedere keer gecleared wordt bij een restart. Daar is een workaround voor, maar enige wat je ziet is een kernel panic.

EDIT: is dit een record voor deze site... 100 pagina's ?
FRITZ!Box 7590 (7.13 - 221.9 Mbps/33 Mbps - Vplus) | FRITZ!Repeater 3000 (7.12) | 2x FRITZ!Repeater 2400 (7.12) | XS4ALL Internet Plus + Bellen Basis

Roger
Sinds ongeveer een maand heb ik een FB7581. Mijn gevoelens t.a.v. dit product mijn gemengd. Bij deze een samenvatting:
  • Het modem ziet er leuk uit voor plaatsing op een op tafeltje in de hoek van de woonkamer. Maar het is minder handig om op te hangen in de meterkast: met de muurbeugel is het modem nogal dik en doordat de poorten aan de achterkant zitten, moet je het modem van de muur halen om een kabel in te prikken. Gelukkig is dat niet elke dag nodig. En als de kastdeur dicht is, zie je er niets van. Soit.
  • De UI functioneert soepel en ziet er verzorgd uit. De indeling is echter op diverse punten onlogisch. Voorbeeldje: de naam van de FB zou je onder System verwachten, niet onder Home Network.
  • De UI heeft in v6.80 nog allerlei vervelende fouten, zoals de hier al genoemde verkeerde poortnamen voor FONx en LANx.
  • De VDSL2-sync bereikt soepel hoge waarden (111214 kb/s down, 33006 kb/s up). Er zijn vrijwel geen Error Seconds. Allemaal niet verwonderlijk met de DSLAM in de straatkast op nog geen 100 m van mijn voordeur.
  • De eerste spontane reboot kwam na ruim twee weken, de volgende tijdens het genereren van supportinformatie (http://fritz.box/support.lua).
  • Mijn stokoude DELL laptop krijg ik met 802.11b niet meer verbonden (dit probleem heb ik ook met sommige andere WiFi routers, maar het werkte prima met mijn oude FB7340)
  • Mijn iPad Mini 2 krijg ik alleen op 5 GHz verbonden als ik deze op 802.11a+n instel.
Gezien de op dit forum gemelde problemen met de DECT-functie, heb ik mijn Gigaset trio aangesloten op FON1. Gisteren had ik het echter probleem dat ergens na een gesprek de FON-poort volgens het Gigaset basisstation busy was gebleven waardoor ik telefonisch onbereikbaar was geworden (wel lekker rustig). Het is onduidelijk of dit aan de FB7581 ligt en wat de omstandigheden zijn. Met mijn oude FB7340 heb ik dit probleem in elk geval nooit gehad (ca. 6 jaar). VPN gebruik ik (nog) niet.

Het wachten is nu op nieuwe firmware waarin hopelijk de belangrijkste problemen worden opgelost. Ik vermoed dat dit nog wel even gaat duren. De release van een nieuwe firmware kost nogal wat tijd, waaronder een ruime betaperiode. Je wil niet het risico lopen dat je met een overhaaste release nieuwe problemen veroorzaakt bij een veelvoud aan klanten. Als de XS4ALL helpdesk zegt dat er binnenkort nieuwe firmware komt, dan ben ik weinig geneigd dat te geloven. In elk geval als het om een stable release zou gaan. Gezien de problemen zou er bij XS4ALL wat meer (zichtbare) regie mogen zijn t.a.v. de communicatie met klanten in deze.

In de beta die enkele forumgebruikers nu draaien is de watchdog timeout aangepast. De watchdog is het laatste redmiddel om een hangend systeem automatisch weer tot leven te wekken. Tenzij de timeout triviaal te kort is, is een watchdog timeout een symptoom van een fundamenteel probleem. Het vergroten van de timeout is dan niet meer dan symptoombestrijding.

Met betrekking tot de firmware heb nog wel een paar zorgen:
  • Getuige het lijstje dat tubejack heeft gepost, gebruikt AVM regelmatig een ander hardwareplatform. Dat zal gezien de aantallen commercieel wel verantwoord/aantrekkelijk zijn. Maar nieuwe hardware betekent ook nieuwe drivers en dus nieuwe bugs. Uit mijn eigen ervaring met het ontwikkelen van embedded software weet ik dat de drivers van de hardwarefabrikanten niet altijd even solide zijn.
  • De FB firmware is zo te zien gebaseerd op een stokoude Real-Time Linux versie (3.4.11-rt19 is van september 2012). Een Zwitserse kaas heeft waarschijnlijk minder gaten, en het aantal bugs dat sindsdien is verholpen zal nauwelijks te tellen zijn.
  • AVM timmert hard aan de weg met nieuwe producten. Ik vraag mij af of het fixen van bugs in bestaande producten wel genoeg aandacht krijgt.
  • Dat zaken die in eerdere producten goed gaan (bv. met VPN niet naar buiten kunnen) opeens niet meer werken, of de genoemde verkeerde poortnamen, duidt op problemen t.a.v. het ontwikkelproces (architectuur, technisch product management, kwaliteitsmanagement).

Gewijzigd door Roger op 08 May 2017, 14:00
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)

Roger

loekf schreef:Mijn ervaring is dat de logging iedere keer gecleared wordt bij een restart. Daar is een workaround voor, maar enige wat je ziet is een kernel panic.
Interessant. Wat is die workaround?
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)

IDIMW
Sinds 2 weken heb ik ook dit "geweldige" Kuch... modem. 2 weken geleden kreeg ik bezoek van een monteur ivm pairbonding. Hi gaf aan dat het wifi bereik van mijn modem wel erg slecht was en dat ik beter een nieuw modem kon aanvragen bij xs4all. De nieuwe modems zouden een veel beter bereik hebben en ook 5Ghz ondersteunen.

Hoewel ik erg blij ben met 5Ghz ondersteuning ben ik zeer ontevreden over de 7581, over beter gezegt... over xs4all.

Hoe kan het zijn dat je als provider, met de naam een beter provider te zijn, nog steeds dit modem uitleverd. Ik heb deze vraag gesteld aan de klantenservice en die geven aan dat zolang er gewerkt wordt aan het probleem het modem gewoon uitgeleverd kan worden omdat het niet een echt groot probleem is.... maar gewoon iets wat wel opgelost gaat worden (ergens medio april/mei)

Dat het toch echt al Mei is was hem kennelijk ontgaan.

Ik overweeg inmiddels om de kosten n.a.v. datum einde contract voor lief te nemen en eens te kijken of de experiabox van KPN beter bevalt. Het extra wat xs4all kost vind ik niet langer gerechtvaardigd.

Ook heb ik natuurlijk gevraagd of ze een beta firmware kunnen pushen naar mijn modem, maar dat mogen ze niet van AVM, althans dat beweerd de klantenservice/helpdesk/ personeel van xs4all.

Ik ben dus ook benieuwd naar de work-a-round om toch logging te hebben na de reboot. Want welke idi persoon heeft bedacht om bij een reboot de logging te wissen.

tubejack
Fritz 7581 is up and running. WiFi gebruik ik niet. 4 DECT C5 toestellen aangemeld. Afwachten maar Smile

wil

IDIMW schreef:

Sinds 2 weken heb ik ook dit "geweldige" Kuch... modem. 2 weken geleden kreeg ik bezoek van een monteur ivm pairbonding. Hi gaf aan dat het wifi bereik van mijn modem wel erg slecht was en dat ik beter een nieuw modem kon aanvragen bij xs4all. De nieuwe modems zouden een veel beter bereik hebben en ook 5Ghz ondersteunen.

Hoewel ik erg blij ben met 5Ghz ondersteuning ben ik zeer ontevreden over de 7581, over beter gezegt... over xs4all.

Hoe kan het zijn dat je als provider, met de naam een beter provider te zijn, nog steeds dit modem uitleverd. Ik heb deze vraag gesteld aan de klantenservice en die geven aan dat zolang er gewerkt wordt aan het probleem het modem gewoon uitgeleverd kan worden omdat het niet een echt groot probleem is.... maar gewoon iets wat wel opgelost gaat worden (ergens medio april/mei)

Dat het toch echt al Mei is was hem kennelijk ontgaan.

Ik overweeg inmiddels om de kosten n.a.v. datum einde contract voor lief te nemen en eens te kijken of de experiabox van KPN beter bevalt. Het extra wat xs4all kost vind ik niet langer gerechtvaardigd.

Ook heb ik natuurlijk gevraagd of ze een beta firmware kunnen pushen naar mijn modem, maar dat mogen ze niet van AVM, althans dat beweerd de klantenservice/helpdesk/ personeel van xs4all.

Ik ben dus ook benieuwd naar de work-a-round om toch logging te hebben na de reboot. Want welke idi persoon heeft bedacht om bij een reboot de logging te wissen.

De experiabox en de 7581 schijnen dezelfde hardware te hebben. Heb ik gelezen in een van de vorige berichten. Ik weet niet of dit echt ook waar is.

mvdeutrnl
Ik kan de beta niet installeren. AVM zegt dat ik de enige ben. Ik heb het op 2 boxen geïnstalleerd, het werkt niet.

Gebruik op eigen risico. laat mij weten of het je wel lukt.

Ik kan het bestand helaas niet toevoegen omdat het te groot is, mail mij en ik stuur je de link met login en w8w

Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FRITZ!Box 7581 problemen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritz 7580 wandhouder Algemeen : 2 22 Jun 2024
Fritz!OS 7 Fritzbox : 731 04 Sep 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 Mar 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 Dec 2022
Fritz Wireless Repeater 1750E WiFi : 7 07 Sep 2022
Advertentie