Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
FRITZ!Box 7581 problemen
LouisL

tubejack schreef:

Het antwoord is m.i. al op 22 februari gegeven op dit forum door forumlid Lefthans

https://xs4all.gebruikers.eu/forum/vi...#post_3650

A serie Gigaset (Hieronder valt ook de AL18H)
is niet compatibel met enige modem router met DECT mogelijkheid.
De nieuwe serie Gigaset handsets met extensie HX zijn hiertoe wel voorbereid en zullen vele malen beter functioneren dan bijvoorbeeld een sterk verouderde AL18H uit 2008.

De nieuwe generatie handsets heeft het zogenaamde "CAT IQ protocol. Het ligt in de lijn der bedoeling dat steeds meer routers met DECT functie dit protocol gaan overnemen.

http://www.gigaset.com/nl_nl/cms/information/cat-iq.html

Groet,
Hans

Met andere woorden: "standaarden veranderen, het moet steeds veiliger zo ook met DECT"

Wijzelf hebben de +/- 20 jaar oude Siemens toestellen vervangen door moderne Fritz Fon C5 toestellen.
Wat u wel kunt doen, is het basisstation aansluiten op de FON1 of FON2 ingang van de 7581. (zie ook de handleiding van XS4ALL)
U kunt dan weer gewoon bellen en gebeld worden.

Dit antwoord klinkt niet overtuigend: de Frizbox 7581 support CAT IQ 2.0 maar het is een optie die in het base station menu uit gezet kan worden. Volgens https://en.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7581/knowledge-base/publication/show/925_CAT-iq-support/ is de Fritzbox niet eens CAT-iq gecertificeerd. En de Fritzbox 7390 ondersteunt al CAT iq (staat bij mij gewoon aan) en daar werkt het wel. CAT-iq is dus een optie, maar niet verplicht bij de Fritzbox.

CAT-iq heeft dus ook niet zo veel met veiligheid te maken*, maar met extra opties en breedand codecs (HD-voice): https://en.wikipedia.org/wiki/CAT-iq.

*Cat IQ maakt wel een aantal security opties die in GAP optioneel zijn verplicht (waarvan ik vermoed dat ze achter de expanded security checkbox zitten) verplicht. Zie: https://www.dect.org/userfiles/Public/DF_DECT%20Security%20Certification.pdf

Maar de security opties zijn bij de werkende 7390 en de 7581 gelijk. Ik Zie dus nog steeds geen reden waarom het niet zou werken. AVM documenteert vor zo ver ik kan vinden dus ook geen beperkingen voor aan te sluiten DECT toestellen, of een reden waarom compatibility met andere DECT toestellen niet meer bestaat.

tubejack
Beste Lois,

Vanaf februari tot zeg een 6..7 weken terug heb ik van alles geprobeerd om mijn oude Giga set aangemeld te krijgen
aan de 7581. Dat is helaas niet gelukt ondanks de 4 verschillende Fritz OS versies te weten 06.41, 06.42, 06.80 en
de huidige versie 06.83.

Ze deden het hooguit even, terwijl ze op het vorig modem de 7396 binnen 20 seconden perfect werkten.
En helaas ben ik niet de enige op dit forum. Misschien dat de leverancier AVM nog met een software update komt
om deze toestellen alsnog te ondersteunen. Maar ik heb inmiddels alle hoop al laten varen en 4 nieuwe toestellen gekocht.

Misschien niet het gedroomde antwoord. Maar op een gegeven ogenblik kost zoiets gewoon te veel tijd.
Ik wens je veel succes en hoop oprecht dat het jou wel lukt Thumbs Up

Vriendelijke groet,

Jack
Gewijzigd door tubejack op 26 May 2017, 12:36

LouisL

tubejack schreef:

Beste Lois,

Vanaf februari tot zeg een 6..7 weken terug heb ik van alles geprobeerd om mijn oude Giga set aangemeld te krijgen
aan de 7581. Dat is helaas niet gelukt ondanks de 4 verschillende Fritz OS versies te weten 06.41, 06.42, 06.80 en
de huidige versie 06.83.

Ze deden het hooguit even, terwijl ze op het vorig modem de 7396 binnen 20 seconden perfect werkten.
En helaas ben ik niet de enige op dit forum. Misschien dat de leverancier AVM nog met een software update komt
om deze toestellen alsnog te ondersteunen. Maar ik heb inmiddels alle hoop al laten varen en 4 nieuwe toestellen gekocht.

Misschien niet het gedroomde antwoord. Maar op een gegeven ogenblik kost zoiets gewoon te veel tijd.
Ik wens je veel succes en hoop oprecht dat het jou wel lukt Thumbs Up

Vriendelijke groet,

Jack

Dank voor je antwoord. Ik houdt mijn 7390 wel achter de 7581 voor DECT. Ik had gehoopt dat nu AVM de DECT problemen voor de eigen toestellen eindelijk werkend heeft dat ook de Gigasets weer zouden werken, Niet dus....
De firmware van de 7581 is verbeterd maar nmog niet alle issues lijken opgelost

Met vriendelijke groet,
Louis

tubejack

[url=https://xs4all.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?thread_id=787&pid=4735#post_4735]
Dank voor je antwoord. Ik houdt mijn 7390 wel achter de 7581 voor DECT. Ik had gehoopt dat nu AVM de DECT problemen voor de eigen toestellen eindelijk werkend heeft dat ook de Gigasets weer zouden werken, Niet dus....
De firmware van de 7581 is verbeterd maar nmog niet alle issues lijken opgelost

Met vriendelijke groet,
Louis

Dat is ook een optie Louis. Ik heb ook een tijd je zo gedraaid werkte best goed. Al kreeg ik af en toe klachten over mijn bereikbaarheid. Ik weet het eigenlijk niet eens meer precies waarom.
Maar als klein bedrijfje kun je zoiets niet hebben.

Waarom vervang je niet één van je toestellen voor zo' n moderne Fritz fon C5.
Werkt prachtig, ook leuk als vaderdag cadeau Wink

Vriendelijke groet,

Jack

RuudvanMunster
@AVM @XS4ALL

Afgelopen dagen de moed opgebracht de FB7581 weer aan te sluiten. Eerst de update naar 6.83 uitgevoerd. Daarna reset to factory.

Vervolgens met slechts 1 pc aangesloten zoveel mogelijk de setup uitgevoerd. Daarna hele netwerk aangesloten en de DECT toestellen aangemeld (5 stuks FRITZ!Fon MT-F). Aanmelding eerste 3 toestellen ging meteen goed. De laatste 2 pas na enkele herhaalde aanmeldingen. Update van de toestellen naar 01.03.90 verliep ook goed. Alleen de eerste toestellen meldden zelf dat de update er was.

Spraakverbindingen intern tussen de toestellen hebben redelijke kwaliteit. Bij in en uitbellen via GSM is de spraak vanaf de FRITZ!Fon vrijwel onverstaanbaar.

Snelheden, bij pairbonding, up 42,6 Mbit/s down 6,7 Mbit/s, (VDSL2 profiel 8b) liggen iets lager voor download en iets hoger voor upload dan bij de FB7369: up 45,6 Mbit/s down 5,2 Mbit/s (VDSL2 profiel 17A). Aantal unrecoverable errors lijkt van redelijk vaak naar 0 te zijn gegaan.

In zijn algemeen dus een enorme verbetering t.o.v. de oude firmware. Alleen de spraak via IP is zo slecht dat hij feitelijk onbruikbaar blijft. Dus het lijkt me dat we nog een firmware update nodig hebben om tevreden te kunnen zijn.
Fritz!Box 7583 (7.15) uitsluitend nog voor connectie met XS4All en DECT. Wifi nu via ASUS GT-AX11000 en 2x RT-AX92U

Prutser
Vannacht om 00:09 is de 7581 gereboot, geen reden in de log te vinden ... Dect, VoIP, WiFi op 2.4 en 5GHz staat aan. VVDSL op één enkel paar. Daar baal ik wel van. De hogere snelheid had ik al gekregen, dat kan de reden dan ook niet zijn. Spraak is tot nu toe prima van kwaliteit gebleven. Mijn ouders melden dat al vanzelf in het gesprek Smile

tubejack
Hallo Ruud,

Ik heb ongeveer vergelijkbare VDSL 2 waardes, scheelt echt niets. Ook profiel 8B
Heb je al geëxperimenteerd met de instellingen van de telefoon?

Cordless Telephones ==>Telephony Device Features ===> HD Telephony ==> die staat nu waarschijnlijk op Automatically probeer een één van de andere settings b.v. HD Preferred of Disabled

Misschien helpt het. Ik heb zelf heb de C5 en dat klinkt via een moderne Android smart phone en iPhone uitstekend. Gebruik je misschien zo' n oude Nokia GSM? probeer dan eerst Disabled.

RuudvanMunster

tubejack schreef:

Hallo Ruud,

Ik heb ongeveer vergelijkbare VDSL 2 waardes, scheelt echt niets. Ook profiel 8B
Heb je al geëxperimenteerd met de instellingen van de telefoon?

Cordless Telephones ==>Telephony Device Features ===> HD Telephony ==> die staat nu waarschijnlijk op Automatically probeer een één van de andere settings b.v. HD Preferred of Disabled

Misschien helpt het. Ik heb zelf heb de C5 en dat klinkt via een moderne Android smart phone en iPhone uitstekend. Gebruik je misschien zo' n oude Nokia GSM? probeer dan eerst Disabled.

Hi Jack,

Qua snelheden ben ik zeker niet ontevreden. Ben wel erg blij dat het aantal errors zo'n stuk lager lijkt. (Als de logging van de 7581 klopt...).
Ik heb de instellingen voor HD Telephony alle 3 uitgeprobeerd. Dat maakt geen verschil. Als telefoon heb ik de iPhone 5S. Niets mis mee, zou je zeggen. Smile
Fritz!Box 7583 (7.15) uitsluitend nog voor connectie met XS4All en DECT. Wifi nu via ASUS GT-AX11000 en 2x RT-AX92U

tubejack

RuudvanMunster schreef:
Qua snelheden ben ik zeker niet ontevreden. Ben wel erg blij dat het aantal errors zo'n stuk lager lijkt. (Als de logging van de 7581 klopt...).
Ik heb de instellingen voor HD Telephony alle 3 uitgeprobeerd. Dat maakt geen verschil. Als telefoon heb ik de iPhone 5S. Niets mis mee, zou je zeggen. Smile

Hallo Ruud,

Lijkt me ook een prima toestel. Thumbs Up Het aantal errors is vermoed ik lager omdat de 7581 net even slimmer met VDSL2 omgaat. Bij lange lijnen (zoals hier 1618 meter) zet hij de 7851 in profiel 8B. En dat profiel zet een véél sterker signaal op de lijn. = gunstig.

Ik heb nog geen klachten gehad. Gisteren belde de jongste met een iPhone 6. Prima te verstaan.
Dat DECT is nog wel een "dingetje" al zal het alleen maar zijn voor wat oudere DECT toestellen daarin heb je helemaal gelijk.

XS4Me
On line monitor slechte representatie gemeld bij Helpdesk (koper aansluiting).

Via web form aangemeld dat on line monitor geen juiste representatie geeft (lees: helemaal niet) van de activiteiten op de internetverbinding. Deze email kreeg ik terug:
>>>

Uit uw e-mail begrijp ik dat u de nieuwste firmware op uw FRITZ!Box 7581 heeft geinstalleerd, maar ontdekt dat de online monitor nog niet werkt. U heeft vernomen dat dit op glasvezel wel werkt, maar u zit op koper. U vraagt of dit bekend is en anders kan worden aangemeld bij AVM.

Goed dat u deze bug doorgeeft.

Naar aanleiding van uw e-mail heb ik dit hier net op kantoor getest en kom tot dezelfde conclusie. Ik heb dit doorgegeven. Dit heeft geen invloed op de werking van de verbinding.

<<<

Prima reactie van de helpdesk. Nog leuker zou het zijn indien AVM dit in de volgende release opgelost zou hebben. Misschien voor enkelen hier een niet zo belangrijke tekortkoming; voor mij tamelijk irritant. Soms met Skype verbinding (voor werk) een niet zo goede verbinding en dan is het handig om te zien of vanuit huis misschien iets zwaars wordt gedownload (bandbreedte is niet zo hoog en kan niet verhoogd worden).

Ben benieuwd of het dan wel opgelost is. Had dit al ~ 3 maanden geleden ook al gemeld en toen werd mij telefonisch verteld dat dit zou worden doorgegeven aan AVM en dat het waarschijnlijk bij de volgende release zou zijn opgelost.

Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FRITZ!Box 7581 problemen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritz 7580 wandhouder Algemeen : 2 22 Jun 2024
Fritz!OS 7 Fritzbox : 731 04 Sep 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 Mar 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 Dec 2022
Fritz Wireless Repeater 1750E WiFi : 7 07 Sep 2022
Advertentie