Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
FRITZ!Box 7581 problemen
guido66
De 7581 stond volledig standaard ingesteld, geen idee welk profiel dat is. Ik heb geen bonding.

De VDSL lijn werd telkens echt onderbroken, dit in tegenstelling tot afgelopen vrijdag toen XS4ALL problemen had, toen viel de verbinding vaak weg terwijl de VDSL lijn meestal wel verbonden bleef.
Mijn Fritzboxgeschiedenis: 7170-2x7340-7360-7369-2x7581
Huidig: 7583+7590+2x1750E in mesh

Roger

tubejack schreef:

[url=https://xs4all.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?thread_id=787&pid=5521#post_5521] In mijn huidige overzicht (ca. 100 gesprekken) heeft geen enkel gesprek last gehad van packet loss. Verder staat in de kolom Voice Transmission Delay overal 0 ms en is de Jitter nooit boven de 2 ms gekomen.
Hoe is het tot nu toe met het "gekraak" Rogier?
Ik heb tot nu toe geen last gehad van gekraak. De getallen die ik noem zijn waarschijnlijk vrij typisch voor een goede gesprekskwaliteit via een internetverbinding waarop verder op dat moment weinig gebeurt (in elk geval weinig upload).
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)

tubejack

guido66 schreef:

De 7581 stond volledig standaard ingesteld, geen idee welk profiel dat is. Ik heb geen bonding.

De VDSL lijn werd telkens echt onderbroken, dit in tegenstelling tot afgelopen vrijdag toen XS4ALL problemen had, toen viel de verbinding vaak weg terwijl de VDSL lijn meestal wel verbonden bleef.

Het gebruikte VDSL profiel is b.v. 8b of 17a. Dat hangt af hoever je van de wijkkast of telefooncentrale zit met je verbinding. Met bijna 1600 meter en de storingen op de KPN kabel bundels waarover ook onze aderparen gaan, zitten wij hier -denk ik- ongeveer op het randje wat met VDSL2 mogelijk is.

De 7581 schakelt in zo' n geval naar profiel 8B die naast meer zendvermogen ook een betere storing onderdrukking heeft. Bij ons met een 7369 valt af en toe daar gewoon een lijn uit, of de hele pair-bonding verbinding.

Puur vanwege de lijnlengte en storing in de kabel bundels, door lijnen van andere gebruikers, die ook in dezelfde kabel bundel zitten. Met vectoring kan dit grotendeels opgelost worden, maar dat hebben wij niet en komt ook voorlopig niet. Dus met de 7581 ben ik met onze VDSL verbinding wel blij. Smile

Voor AVM en XS4ALL en anderen is dit soort info m.i. best interessant. Binnen je Fritz box zijn mogelijkheden om daar een log van op te sturen. Dat is vrij simpel om te doen.

Als de verbinding vaak weg valt en VDSL blijft op, dan zijn het meestal PPPoe errors. M.a.w. om de e.e.a. reden kijk je geen IP-adres van het netwerk van XS4ALL .
Gewijzigd door tubejack op 08 October 2017, 12:57

Jan Doedel
Heb de 7581 opnieuw een reset gegeven en de fritz fon C5 weer aangemeld.
Hoop dat het nu goed isStress.
Bij problemen met de telefoon zal ik kijken wat het rapport oplevert....Think

guido66
Ben weer terug bij de 7581: ook de 7369 begon na een halve dag weer problemen te krijgen met de vdsl2 verbinding.

De 7581 gebruikt profiel 17a, er zou dus geen verschil met 7369 mogen zijn.
guido66 voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.

Mijn Fritzboxgeschiedenis: 7170-2x7340-7360-7369-2x7581
Huidig: 7583+7590+2x1750E in mesh

tubejack

guido66 schreef:

Ben weer terug bij de 7581: ook de 7369 begon na een halve dag weer problemen te krijgen met de vdsl2 verbinding.

Dat zou je inderdaad denken. Echter de 7581 heeft VDSL chips van hetzelfde merk Broadcom die de meeste DSLAM's gebruiken. Dat is mogelijk nog een klein voordeeltje.? Ik weet het niet.

Als je lijn er vaak uitvalt, zou ik zelf, dit een paar dagen precies noteren en daarna contact opnemen met XS4ALL. Wellicht kunnen die KPN aansturen om je lijn door te meten en aansluitingen te controleren. Of hebben ze een andere oplossing b.v. resetten van de DSLAM.

Ik heb voor dit soort problemen een multi skill Gudion monteur over de vloer gehad met KPN bevoegdheden. Een vakman die met zijn meetapparatuur precies kon laten zien wat de kwaliteit was van de VDSL lijnen de afgelopen dagen. Hij heeft ook een betere aansluiting gemaakt, bij ons was die niet helemaal goed meer.

De lijnen zijn nu stabiel, iets wat ik als techneut toch wel een bijzondere prestatie vind Thumbs Up gezien de lengte van de lijnen en de verstoringen binnen de kabelbundels van de KPN waar toevallig ook onze draadtjes zitten. Als ik de website van XS4ALL mag geloven kan dit eigenlijk niet. VDSL werkt eigenlijk maar goed tot 1500 meter.
Gewijzigd door tubejack op 09 October 2017, 09:37

tubejack

guido66 schreef:

O ja wat nog opvalt dat de DSLAM is een ander versie nummer heeft. Misschien wordt hij nog geüpgrade. KPN is in heel Nederland nummercentrales waar wij ook op aangesloten zijn aan het upgraden. In hoeverre ze dat ook bij actieve wijkkasten gaan doen weet ik niet. Verder heb je nog niet de laatste Beta software op je 7581. Meer weet ik ff niet....
tubejack voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.

fmrama
Die wijziging is bij mij ook doorgevoerd op 31 augustus. Had geen invloed op de snelheid. Nadat xs4all de snelheid verhoogt had van 50 naar 80 zakte bij mij de getrainde snelheid van 63 naar 51. Na onderzoek door guidion en kpn blijkt dat de kabels in de kabelboom elkaar storen, vanwege een uitbreiding in een nieuwbouw project een straat verder op. Volgen fourstack halen ze in de nieuwbouw wijk max 12 mbits. KPN is druk bezig met het opsporen van plekken waar de storing optreedt.

tubejack

fmrama schreef:

Die wijziging is bij mij ook doorgevoerd op 31 augustus. Had geen invloed op de snelheid. N

Er is tot nu toe hier geen snelheidsverhoging beloofd door XS4ALL, KPN of wie dan ook. Met de wijziging van 177.28, naar 177.173 veranderde dan ook niets qua snelheid. Ik heb wel het idee dat de lijn iets stabieler is. Maar dat kan ook toeval zijn.

Maar dit is wat opvalt. De eerdere DSLAM heette Ikanos.
Daarna Broadcom 177.28 en nu 177.173

En de lijn is tijdens de werkzaamheden een aantal keren onderbroken geweest, meestal ' nachts.

Nu werkt het allemaal wel lekker Smile

RobEdith

tubejack schreef:

fmrama schreef:

Die wijziging is bij mij ook doorgevoerd op 31 augustus. Had geen invloed op de snelheid. N

Er is tot nu toe hier geen snelheidsverhoging beloofd door XS4ALL, KPN of wie dan ook. Met de wijziging van 177.28, naar 177.173 veranderde dan ook niets qua snelheid. Ik heb wel het idee dat de lijn iets stabieler is. Maar dat kan ook toeval zijn.

Maar dit is wat opvalt. De eerdere DSLAM heette Ikanos.
Daarna Broadcom 177.28 en nu 177.173

En de lijn is tijdens de werkzaamheden een aantal keren onderbroken geweest, meestal ' nachts.

Nu werkt het allemaal wel lekker Smile

Heb liever een stabiele lijn en die RFI van buitenaf goed kan afhandelen, i.p.v. een snelheidsverhoging die bij mij alleen maar tot meer ellende heeft gebracht. Al 1 1/2 jaar gezeik met die lijn en/of modem.

Ik ben altijd een tevreden klant geweest, maar sinds ze van VDSL naar VDSL+ gegaan zijn, is dat een heel stuk gedaald.
Huidig modem : Fritz!Box 7581 (07.01) Mesh master
Router : Fritz!Box 4020 (07.01) Mesh repeater
Eerder gebruikt : Fritz!Box 7170, 7360

Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FRITZ!Box 7581 problemen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritz 7580 wandhouder Algemeen : 2 22 Jun 2024
Fritz!OS 7 Fritzbox : 731 04 Sep 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 Mar 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 Dec 2022
Fritz Wireless Repeater 1750E WiFi : 7 07 Sep 2022
Advertentie