Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
FRITZ!Box 7581 problemen
|
|
Roger |
Geplaatst op 04 April 2018, 08:25
|
Activiteit » FRITZ!Box 7590 Berichten: 750 Lid sinds: 07 May 2017 |
Quote RuudvanMunster schreef: Ook hier sinds vannacht 06.85-50446 PLUS. Ongevraagd. Ik had m.b.t. automatische updates aanstaan te worden gewaarschuwd en installeren indien noodzakelijk (optie 2). Quote RuudvanMunster schreef: Ik had aan XS4ALL aangegeven dat ik NIET in aanmerking wilde komen voor deze beta om nog even door te gaan met de 7581-7490 combinatie. Of XS4ALL heeft besloten dat het toch maar wel moest, of AVM verspreid deze update nu als een noodzakelijk update aan alle 7581 gebruikers. Quote RuudvanMunster schreef: In dat geval neem ik aan dat het geen beta meer is. Of ben ik dan te optimistisch? De 7581 lijkt nergens te zeggen dat het nog een beta is. FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
|
|
|
RuudvanMunster |
Geplaatst op 04 April 2018, 08:29
|
Activiteit » Zoetermeer » 2726DS » Internet & Bellen » Fritz!Box FB7583 + ASUS GT-AX1 Berichten: 203 Lid sinds: 20 Jan 2017 |
Neveneffect van een update en dus reboot is dat de "remote USB connection" wordt gesloten en niet wordt heropend na de reboot. Daardoor ben ik tot ik het merk de verbinding kwijt met de RFXCOM zender/ontvanger die o.a. de weer en klimaat sensoren uitleest. Iemand een idee wat daaraan te doen is? |
|
|
Roger |
Geplaatst op 04 April 2018, 08:44
|
Activiteit » FRITZ!Box 7590 Berichten: 750 Lid sinds: 07 May 2017 |
Quote RuudvanMunster schreef: Neveneffect van een update en dus reboot is dat de "remote USB connection" wordt gesloten en niet wordt heropend na de reboot. Daardoor ben ik tot ik het merk de verbinding kwijt met de RFXCOM zender/ontvanger die o.a. de weer en klimaat sensoren uitleest. Quote RuudvanMunster schreef: Iemand een idee wat daaraan te doen is? FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
|
|
|
rembert |
Geplaatst op 04 April 2018, 08:57
|
Activiteit Berichten: 33 Lid sinds: 01 Apr 2011 |
Quote RuudvanMunster schreef: Neemt niet weg dat XS4ALL er goed aan zou doen iets te bedenken van een sympathiek gebaar naar die paar klanten die zo'n last hebben gehad van het 7581 gedoe... Ik heb een jaar of twee geleden met een actie van xs4all+avm meegedaan. Vooraf als presentje een xs4all t-shirt ontvangen (opdracht: maak foto van jezelf met t-shirt). Achteraf als presentje een een C5 en een 1750E ontvangen. Dus ze doen wel af en toe iets. Ironisch dat diezelfde C5 nu dus die problemen opleverde. Maar, als ik weer een DECT zou moeten kopen, dan zou ik wel weer een C5 erbij zetten. Ik vind ze prettiger dan de gigasets die ik ook in huis heb. Een extra C5 als gebaar zou ik verwelkomen. Daarmee zouden xs4all en avm ook zeggen: "wij geloven dat het nu goed werkt, en daarom geven wij u een c5". (nu maar hopen dat er een xs4all-persoontje hier meeleest die dit oppakt) (een beetje fantaseren en dromen mag altijd). |
|
|
tubejack |
Geplaatst op 04 April 2018, 09:47
|
Activiteit » Zaandam » 1506 WH » Internet,TV & Bellen » AVM Fritzbox Berichten: 1639 Lid sinds: 19 Oct 2016 |
Quote RuudvanMunster schreef: Dat leidt voor mij wel tot de voorlopige conclusie dat de DHCP van de 7581 het kennelijk nodig vindt elke 5 dagen opnieuw een IP adres toe te kennen, ook aan apparaten die 7/24 aan staan. Dat blijf ik raar vinden en ook wel een illustratie van het feit dat de 7581 slordig in elkaar is getimmerd. Nee vind van niet. Dat is het concept van DHCP en werkt bij elke router/ DHCP-server zo. De lease tijd kun je toch zelf instellen? Enable DHCP server DHCP server assigns IPv4 addresses from . . . to . . . Valid for 10 days Vaak krijgen ze nog hetzelfde adres ook. Als je het heel vervelend vind zet de lease tijd op een paar jaar of zo. Of geef je apparaten een vast IP-adres. |
|
|
zaza2002 |
Geplaatst op 04 April 2018, 13:50
|
Activiteit » Enkhuizen » 1601 CA » Internet,TV & Bellen » Fritzbox 7581 Berichten: 59 Lid sinds: 17 May 2017 |
Quote tubejack schreef: Quote RuudvanMunster schreef: Dat leidt voor mij wel tot de voorlopige conclusie dat de DHCP van de 7581 het kennelijk nodig vindt elke 5 dagen opnieuw een IP adres toe te kennen, ook aan apparaten die 7/24 aan staan. Dat blijf ik raar vinden en ook wel een illustratie van het feit dat de 7581 slordig in elkaar is getimmerd. Nee vind van niet. Dat is het concept van DHCP en werkt bij elke router/ DHCP-server zo. De lease tijd kun je toch zelf instellen? Enable DHCP server DHCP server assigns IPv4 addresses from . . . to . . . Valid for 10 days Vaak krijgen ze nog hetzelfde adres ook. Als je het heel vervelend vind zet de lease tijd op een paar jaar of zo. Of geef je apparaten een vast IP-adres. Mijn ervaring is dat de apparaten vrijwel altijd weer hetzelfde ip-adres terugkrijgen. Voor de Thermosmart is dat namelijk een voorwaarde en er wordt aangeraden om dus de DHCP uit te zetten. Ik heb dat tot nog toe nooit hoeven doen. |
|
|
rembert |
Geplaatst op 04 April 2018, 14:24
|
Activiteit Berichten: 33 Lid sinds: 01 Apr 2011 |
Quote RuudvanMunster schreef: Eerder had ik hier gemeld dat mijn 7490 achter de 7581 steevast iedere 5 dagen opnieuw een IP adres kreeg toegekend. Weliswaar hetzelfde, want in de DHCP instellingen op de 7581 had ik de 7490 een vast adres gegeven. N.a.v. jullie adviezen hier heb ik die instelling aangepast en de 7490 zelf op een vast IP adres ingesteld. Dat lijkt te werken. De 5 daagse aanpassing is gestopt. Dat leidt voor mij wel tot de voorlopige conclusie dat de DHCP van de 7581 het kennelijk nodig vindt elke 5 dagen opnieuw een IP adres toe te kennen, ook aan apparaten die 7/24 aan staan. Dat blijf ik raar vinden en ook wel een illustratie van het feit dat de 7581 slordig in elkaar is getimmerd. Ik heb verschillende apparaten op mijn netwerk die steeds hetzelfde IP adres toegekend krijgen met de 7581, dit via de optie "Always assign this network device the same IPv4 address": het IP-adres wordt dan toegekend op basis van het MAC-adres. Andere apparaten heb ik geconfigureerd met een vast IP adres dat buiten de IP-range valt - maar deze methodiek heb je in principe niet nodig. Tot slot heb ik als DHCP-lease periode 10 dagen ingesteld. Dit werkt allemaal exact zoals de bedoeling is. |
|
|
RuudvanMunster |
Geplaatst op 04 April 2018, 15:30
|
Activiteit » Zoetermeer » 2726DS » Internet & Bellen » Fritz!Box FB7583 + ASUS GT-AX1 Berichten: 203 Lid sinds: 20 Jan 2017 |
Quote rembert schreef: Quote RuudvanMunster schreef: Eerder had ik hier gemeld dat mijn 7490 achter de 7581 steevast iedere 5 dagen opnieuw een IP adres kreeg toegekend. Weliswaar hetzelfde, want in de DHCP instellingen op de 7581 had ik de 7490 een vast adres gegeven. N.a.v. jullie adviezen hier heb ik die instelling aangepast en de 7490 zelf op een vast IP adres ingesteld. Dat lijkt te werken. De 5 daagse aanpassing is gestopt. Dat leidt voor mij wel tot de voorlopige conclusie dat de DHCP van de 7581 het kennelijk nodig vindt elke 5 dagen opnieuw een IP adres toe te kennen, ook aan apparaten die 7/24 aan staan. Dat blijf ik raar vinden en ook wel een illustratie van het feit dat de 7581 slordig in elkaar is getimmerd. Ik heb verschillende apparaten op mijn netwerk die steeds hetzelfde IP adres toegekend krijgen met de 7581, dit via de optie "Always assign this network device the same IPv4 address": het IP-adres wordt dan toegekend op basis van het MAC-adres. Andere apparaten heb ik geconfigureerd met een vast IP adres dat buiten de IP-range valt - maar deze methodiek heb je in principe niet nodig. Tot slot heb ik als DHCP-lease periode 10 dagen ingesteld. Dit werkt allemaal exact zoals de bedoeling is. Ik volg precies dezelfde werkwijze. Met een lease tijd die eveneens op 10 dagen is ingesteld. Wat ik heb gemerkt is dat een device dat is ingesteld met de optie "Always assign this network device the same IPv4 address" en dat continue aan is, toch elke 5 dagen opnieuw een IP adres toegekend krijgt. Weliswaar hetzelfde IP adres, maar toch. Want dat betekent dat de verbinding kennelijk wordt onderbroken. Laat nu dit apparaat het enige apparaat zijn dat ook echt meldt dat het is verbroken. En ik een paar apparaten heb die ook continue aanstaan en achter de 7581 soms spontaan hun verbinding kwijtraken. Maar die dat niet melden. Dan lijkt het me toch niet zo gek daarachter dezelfde oorzaak te vermoeden. Dat maakt me dus een beetje wantrouwig naar de 7581 DHCP toe. Temeer daar ca. een jaar geleden mijn iPhones er regelmatig uitlagen. En dat niet door radar detectie. Nee ze hadden ineens hele andere IP adressen. Dat heb ik toen opgelost door, op aanraden van Tubejack, de nummering in mijn netwerk te veranderen van 198.168.0 x in 198.168.178.x. Dat loste toen meer dan 90% van mijn problemen op. problemen die ik niet had met eerdere Fritz!Boxen. Nou kun je natuurlijk zeggen dat het default gedrag (198.168.178.x) het beste is. Maar waarom geef je je gebruikers dan de gelegenheid dat in te stellen? Als enige reden voor dat probleem kan ik alleen maar bedenken dat iemand ergens in de code vergeten is dat het IP bereik instelbaar is, en gebruik heeft gemaakt van een vaste waarde daarvoor... Bij die zojuist genoemde omnummering heb ik ook zo veel mogelijk de vast op het apparaat ingestelde IP adressen vervangen door de optie "Always assign this network device the same IPv4 address". Met uitzondering van de 10 AXIS camera's. Die draaien dan ook erg stabiel.... De les die ik nu denk te leren is dat omzeilen van het DHCP gedrag van de 7581 is aan te raden... |
|
|
tubejack |
Geplaatst op 04 April 2018, 15:36
|
Activiteit » Zaandam » 1506 WH » Internet,TV & Bellen » AVM Fritzbox Berichten: 1639 Lid sinds: 19 Oct 2016 |
Quote RuudvanMunster schreef: Ik volg precies dezelfde werkwijze. Met een lease tijd die eveneens op 10 dagen is ingesteld. Wat ik heb gemerkt is dat een device dat is ingesteld met de optie "Always assign this network device the same IPv4 address" en dat continue aan is, toch elke 5 dagen opnieuw een IP adres toegekend krijgt. Weliswaar hetzelfde IP adres, maar toch. Want dat betekent dat de verbinding kennelijk wordt onderbroken. Ook bij hetzelfde is er bij opnieuw toekennen door DHCP van een IP-adres altijd een onderbreking. Zelfs als dat het hetzelfde IP-adres is. Dat hij na 5 dagen doet, terwijl je 10 ingesteld is erg vreemd. Zet dat eens op 365 dagen. |
|
|
ericje |
Geplaatst op 04 April 2018, 15:42
|
Activiteit » Schalkhaar » 7433AH » Fritzbox 7581 ingeleverd, blij Berichten: 15 Lid sinds: 11 Feb 2018 |
Dat is helemaal niet vreemd. Volgens het DHCP protocol zal op de helft van de leasetijd de dhcp client proberen de lease te verlengen. Works-as-designed dus. |
|
|
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
| |
Spring naar forum: |
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FRITZ!Box 7581 problemen', te verwijzen!
BBcode: | |
HTML: |
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp | Forum | Laatste bericht | |
---|---|---|---|
Fritz 7580 wandhouder | Algemeen | : 2 | 22 Jun 2024 |
Fritz!OS 7 | Fritzbox | : 731 | 04 Sep 2023 |
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? | Fritzbox | : 2 | 15 Mar 2023 |
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect | Domotica | : 3 | 04 Dec 2022 |
Fritz Wireless Repeater 1750E | WiFi | : 7 | 07 Sep 2022 |
Advertentie