Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
FRITZ!Box 7581 problemen
|
|
loekf |
Geplaatst op 27 June 2018, 14:48
|
Activiteit » Nijmegen » 6541AJ » Internet & Bellen » Fritz!Box 7581 Berichten: 264 Lid sinds: 17 Feb 2017 |
Misschien spuit 11, maar dit betekent dus toch er hoop is op Fritz!OS 7.0 op de 7581: https://blog.xs4all.nl/mesh4all/#comment-1119601 Zou ook wel echt schandalig zijn als de beste provider van Nederland (kuch kuch) z'n klanten laat werken met een soort bastaard kind van z'n modem leverancier, met nog steeds beta firmware. FRITZ!Box 7590 (7.13 - 221.9 Mbps/33 Mbps - Vplus) | FRITZ!Repeater 3000 (7.12) | 2x FRITZ!Repeater 2400 (7.12) | XS4ALL Internet Plus + Bellen Basis
|
|
|
Roger |
Geplaatst op 27 June 2018, 16:25
|
Activiteit » FRITZ!Box 7590 Berichten: 750 Lid sinds: 07 May 2017 |
Quote loekf schreef: Misschien spuit 11, maar dit betekent dus toch er hoop is op Fritz!OS 7.0 op de 7581: https://blog.xs4all.nl/mesh4all/#comment-1119601 De hoop op een update is overigens pas echt vervlogen als een product op de End-of-Supportlijst verschijnt. Helaas is die lijst niet compleet. Zo staan de 7340 en de 7369 er niet op terwijl de 7340 zeker geen update meer gaat krijgen (die staat op de download server niet eens meer in /fritzbox) en de 7369 zeer waarschijnlijk ook niet (geen update meer sinds april 2016). FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
|
|
|
loekf |
Geplaatst op 27 June 2018, 17:11
|
Activiteit » Nijmegen » 6541AJ » Internet & Bellen » Fritz!Box 7581 Berichten: 264 Lid sinds: 17 Feb 2017 |
Quote Roger schreef: Quote loekf schreef: Misschien spuit 11, maar dit betekent dus toch er hoop is op Fritz!OS 7.0 op de 7581: https://blog.xs4all.nl/mesh4all/#comment-1119601 De hoop op een update is overigens pas echt vervlogen als een product op de End-of-Supportlijst verschijnt. Helaas is die lijst niet compleet. Zo staan de 7340 en de 7369 er niet op terwijl de 7340 zeker geen update meer gaat krijgen (die staat op de download server niet eens meer in /fritzbox) en de 7369 zeer waarschijnlijk ook niet (geen update meer sinds april 2016). Verbaas me alleen over sommige commentaren op die blog. XS4ALL gaat volgens mij als je eenmaal lid van de club bent niet automatisch een nieuw modem sturen. Ding is niet automatisch afgeschreven na bv. 3 jaar. Enige manieren zijn of claimen bij de helpdesk dat ie stuk is of via een contract verlenging. Nu hebben ze die contract verlenging wel verstopt moet ik zeggen. Ook weet de helpdesk niet of en wanneer Vplus bij klanten wordt uitgerold (zie mijn ervaringen van vorige week). Vplus (supervectoring) heeft alleen zin als je een 7581 hebt. Denk dat de oudere Fritzboxen dit niet ondersteunen, ook wordt het aangeraden een Broadcom chipset te hebben (ipv Lantiq die in de oudere modellen zit.. denk aan de good old 7369, 7360v1 of v2 of de 7490). Maar goed, beste provider... FRITZ!Box 7590 (7.13 - 221.9 Mbps/33 Mbps - Vplus) | FRITZ!Repeater 3000 (7.12) | 2x FRITZ!Repeater 2400 (7.12) | XS4ALL Internet Plus + Bellen Basis
|
|
|
t541hoo |
Geplaatst op 27 June 2018, 17:18
|
Activiteit » Internet & TV » Basispakket Berichten: 138 Lid sinds: 07 Sep 2014 |
Ik begrijp echt niet dat wanneer ik op een bijdrage over een onzinnige aanschaf van één modem met mesh functionaliteit reageer er ineens een vraag over WPA3 en glasvezel aan mijn reactie wordt gehangen. Ik zie steeds meer reacties die absoluut niet over het geciteerde gaan maar eerder een soort vragendiarree zijn. Maar misschien had ik ook helemaal op die mesh onzin moeten reageren. |
|
|
tubejack |
Geplaatst op 28 June 2018, 22:35
|
Activiteit » Zaandam » 1506 WH » Internet,TV & Bellen » AVM Fritzbox Berichten: 1639 Lid sinds: 19 Oct 2016 |
"Noodgedwongen" de 7581 weer teruggezet. De VDSL verbinding met de 7369 was net even te slecht. Na een dag of 10 liep hij helemaal vast en kreeg ik de meest vreemde netwerkproblemen. Jammer wat dit modem werkt verder prima bij niet te snelle lijnen. Als hij VDSL profiel 8B zou hebben en/of gebruiken dan was het perfect geweest. Wat me vandaag opviel dat DHCP een ip-adres uitdeelde, terwijl datzelfde IP-adres in de host tabel al bekent was. Dus onder Home Network ===> Network Connections ==> Idle Connections. M.i. een bug. Verder valt het op dat apparatuur soms vreemde namen krijgen. Zo heette een van mijn Nassen Squeeuzebox even de naam veranderd in de juiste en "tatata" ik kon er een portforwarding naar doen. Bug 2... |
|
|
Roger |
Geplaatst op 29 June 2018, 08:08
|
Quote tubejack schreef: "Noodgedwongen" de 7581 weer teruggezet. De VDSL verbinding met de 7369 was net even te slecht. Na een dag of 10 liep hij helemaal vast en kreeg ik de meest vreemde netwerkproblemen. Jammer wat dit modem werkt verder prima bij niet te snelle lijnen. Als hij VDSL profiel 8B zou hebben en/of gebruiken dan was het perfect geweest. Quote tubejack schreef: Wat me vandaag opviel dat DHCP een ip-adres uitdeelde, terwijl datzelfde IP-adres in de host tabel al bekent was. Dus onder Home Network ===> Network Connections ==> Idle Connections. M.i. een bug. Probleem is dat die host lijst onder Network Connections een combinatie is van een soort historisch overzicht en een plek om zaken te configureren. Dan krijg je allerlei scenario's die AVM helaas niet scherp genoeg op het netvlies heeft staan. Zo zou de betreffende host uit de Network Connections lijst moeten worden verwijderd als de DHCP server het IP-adres hergebruikt. Ik gebruik de DHCP server van de Fritz!Box sowieso niet, net zo min als DNS. In mijn netwerk hangt een kleine Debian Linux doos die allerlei nuttige zaken doet (o.a. DHCP, DNS, NTP, SMTP, IMAP, SVN). Quote tubejack schreef: Verder valt het op dat apparatuur soms vreemde namen krijgen. Zo heette een van mijn Nassen Squeeuzebox even de naam veranderd in de juiste en "tatata" ik kon er een portforwarding naar doen. Bug 2... Gewijzigd door Roger op 29 June 2018, 08:30 FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
|
|
|
tubejack |
Geplaatst op 29 June 2018, 10:38
|
Activiteit » Zaandam » 1506 WH » Internet,TV & Bellen » AVM Fritzbox Berichten: 1639 Lid sinds: 19 Oct 2016 |
Aan AVM heb ik zo' n verzoek al zeker een jaar terug gesteld. Er is geen actieve support meer op dit model en verwees naar de 7581 voor support Mocht AVM oude gebruikte IP-adressen als een soort "overzicht lijstje zien". Dan zou het beter zijn deze direct te updaten als de lease tijd verstreken is. Ik vind het zeer onoverzichtelijk en vraag me af of onder de motorkap toch niet stiekem een host lijstje wordt bij gehouden. Dat zou bij mij een deel van de problemen verklaren. Ik heb gewoon af en toe het idee dat ARP niet klopt. Gelukkig "is er licht in de duisternis". Mocht Mesh beschikbaar komen voor de 7581 dan moeten ze dat m.i. wel realtime bij werken. Immers een laptop, mobiele telefoon etc kan op verschillende momenten met andere AP's praten. |
|
|
Roger |
Geplaatst op 29 June 2018, 13:52
|
Quote tubejack schreef: Mocht AVM oude gebruikte IP-adressen als een soort "overzicht lijstje zien". Dan zou het beter zijn deze direct te updaten als de lease tijd verstreken is. Ik vind het zeer onoverzichtelijk en vraag me af of onder de motorkap toch niet stiekem een host lijstje wordt bij gehouden. Dat zou bij mij een deel van de problemen verklaren. Als ik in nslookup de 7581 als DNS server selecteer, krijg ik antwoord voor 'hostnaam' (en ook voor 'hostnaam.fritz.box' !!) als 'hostnaam' in de Network Connections lijst staat. Ronduit vervelend is dat ik ook IP-adressen terug krijg die het systeem 'hostnaam' ooit (tijdelijk) heeft gehad (of in elk geval heeft gehad sinds de laatste reboot van de 7581). Dat kan uiteraard heel vervelende gevolgen hebben. En als je een host in de UI verwijdert uit de Network Connections lijst, dan blijf je via DNS de oude informatie krijgen als 'hostnaam' een IP-adres heeft gekregen via DHCP. Als ik een syteem handmatig in de lijst zet, kan ik het IP-adres via DNS opvragen. Maar als ik het dan weer verwijder is het ook in DNS weg. Kennelijk raapt de Fritz!OS DNS-server informatie uit allerlei bronnen bij elkaar. Het antwoorden met informatie uit verlopen DHCP leases is ronduit kwalijk. Quote tubejack schreef: Ik heb gewoon af en toe het idee dat ARP niet klopt. Quote tubejack schreef: Gelukkig "is er licht in de duisternis". Mocht Mesh beschikbaar komen voor de 7581 dan moeten ze dat m.i. wel realtime bij werken. Immers een laptop, mobiele telefoon etc kan op verschillende momenten met andere AP's praten. FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
|
|
|
tubejack |
Geplaatst op 29 June 2018, 16:36
|
Top Roger. Bedankt voor het meedenken. Ik vermoed dat die hele IP-stack gewoon rammelt. Het is net wat je eerder meldde gebouwd op een oude Linux kernel. Dat hoeft overigens niet perse fout te gaan de 7369 werkt nog met kernel 2.6. Maar een update naar een moderne stable kernel versie lijkt me gewenst, alleen al uit punt van veiligheid. Mocht Fritz OS7 niet goed werken dan heeft XS4ALL een probleem, wij natuurlijk ook als gebruikers. Maar vanaf nu hebben we vrije modem keuze. Ik hoop dat daardoor meerdere aanbieders op de markt komen en dat je op een gegeven moment gewoon een router bij de Mediamarkt kunt kopen. Meer concurrentie op de modem markt is m.i. alleen maar goed. |
|
|
Roger |
Geplaatst op 29 June 2018, 18:19
|
Quote tubejack schreef: Ik vermoed dat die hele IP-stack gewoon rammelt. Het is net wat je eerder meldde gebouwd op een oude Linux kernel. Dat hoeft overigens niet perse fout te gaan de 7369 werkt nog met kernel 2.6. Maar een update naar een moderne stable kernel versie lijkt me gewenst, alleen al uit punt van veiligheid. Fritz!OS 6.32 voor de 7369 gebruikt Linux kernel 2.6.28.10. Die versie was al zo'n 6 jaar (!!) oud toen 7369 verscheen (voorjaar 2015). Fritz!OS 6.85 voor de 7581 gebruikt Linux kernel 3.4.11-rt19 en die was 4 jaar oud toen de 7581 op de markt kwam (najaar 2016). Die voorkeur voor museumstukken is mij een raadsel. Zouden ze die kernels op de rommelmarkt kopen, onwetend dat Linux gratis is? Ik zou overigens niet kiezen voor een stable release, maar voor een longterm maintenance release die nog een paar jaar meegaat. De Labor bèta voor de 4040 gebruikt een longterm kernel (4.4.60, april 2017). Voor de overige Labor bèta's gebruikt AVM een niet al te oude kernel uit de 3.10-reeks, maar ook daar weer niet zo recent als je zou willen. En dat terwijl de 3.10-reeks inmiddels EOL is. Edit: de Labor bèta voor de 7530 gebruikt ook Linux kernel 4.4.60. Gewijzigd door Roger op 29 June 2018, 18:28 FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
|
|
|
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
| |
Spring naar forum: |
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FRITZ!Box 7581 problemen', te verwijzen!
BBcode: | |
HTML: |
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp | Forum | Laatste bericht | |
---|---|---|---|
Fritz 7580 wandhouder | Algemeen | : 2 | 22 Jun 2024 |
Fritz!OS 7 | Fritzbox | : 731 | 04 Sep 2023 |
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? | Fritzbox | : 2 | 15 Mar 2023 |
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect | Domotica | : 3 | 04 Dec 2022 |
Fritz Wireless Repeater 1750E | WiFi | : 7 | 07 Sep 2022 |
Advertentie