obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
FRITZ!Box 7581 problemen
Roger

Prutser schreef:

Ik denk dat Roger doelt op dat elk verzonden pakket vanaf de andere kant bevestigd moet worden (de ACK) en daar heb je - weliswaar niet veel - bandbreedte voor nodig.

Inderdaad. In normale gevallen is 5% upload t.o.v. de download ruim voldoende.

Quote

Als dat te weinig is, gaat je download inderdaad ook mis.

Correct. Daarom zie je ook vaak dat kleine pakketjes bij de verzending prioriteit krijgen (bevestigingen zitten altijd in kleine pakketjes) zodat een grote download fatsoenlijk door kan lopen terwijl er een ook een grote upload bezig is.

Quote

Ik moet zeggen dat ik dit zelf nog nooit heb meegemaakt, ook omdat er tegenwoordig meerdere pakketten op de bevestiging mogen wachten die in één klap hun ACK krijgen. Was dat hem inderdaad Roger?

De bevestiging is bij TCP niet per packet maar op byte niveau. De bevestiging van een byte (op sequence number) betekent daarbij automatisch de bevestiging van alle voorgaande bytes. Bevestigde bytes kunnen meerdere packets omvatten, maar een bevestigd byte kan ook midden in een packet liggen.
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
RuudvanMunster

Roger schreef:

RuudvanMunster post=10877

Aanpassen van de instellingen hebben het probleem niet direct verholpen. Inmiddels kreeg ik zelfs na elke interne DECT call een noise burst, gevolgd door een reboot. (De noise bursts waren er eigenlijk al langer)

Die noise bursts hebben niets te maken met netwerkprioriteiten (interne DECT-gesprekken gebruiken geen IP). De DECT-problemen zijn al zo oud als de 7581 zelf en AVM heeft nooit de moeite genomen ze echt te verhelpen.

Quote

1. De internet snelheid, vooral upstream is een beetje lager met de FB7583. downstream 46,8 i.p.v 48,1 en upstream 2,7 i.p.v 4,0 Mbits/s

Zo'n 30% minder upstream noem ik niet 'een beetje lager' Think Je nieuwe upstreamsnelheid zou wel voldoende moeten zijn om de downstreamsnelheid volledig te kunnen gebruiken.


Ik hoop inderdaad dat de 7583 het stukken beter doet wat DECT betreft.
Het snelheidsverschil is inderdaad niet "een beetje". Voor zover ik het overzie, ligt het niet aan andere instellingen.

Overigens was er sprake van dat de verbinding tussen de straatkast en centrale glasvezel zou worden. Helaas is dat project weer van de Fourstack site afgevallen.
Fritz!Box 7583 (7.15) uitsluitend nog voor connectie met XS4All en DECT. Wifi nu via ASUS GT-AX11000 en 2x RT-AX92U
 
Prutser
Mijn ervaring met de 7583 in plaats van de 7581 was ook een procentueel grote daling van de upload. Dat vond ik nog niet zo heel erg (ik zit op een riante 66Mb upload nu), maar ik kreeg dat lamme ding niet in bridge mode. XS4ALL verwees me naar AVM en daar is het schip gestrand. En dat was met een versie van voor de huidige 7.14, wellicht nog een poging waard of ik het daar wel aan het werk krijg.

Aangezien ik ook een extra subnet gebruik waarvan de implementatie door AVM echt heel slecht gedaan is - zeg maar gerust onwerkbaar - ben ik uitgeweken naar een Ubiquiti router die de PPPoE sessie opzet. Dus eigenlijk gebruik ik de Fritzbox alleen als bridge en verder niks meer. Er staan nu in de meterkast dus een 7581 als bridge, een Ubiquiti PPPoE doos en een 7590 als DECT geval. Echt groen is het allemaal niet nee ...
 
meppele

Prutser schreef:

Mijn ervaring met de 7583 in plaats van de 7581 was ook een procentueel grote daling van de upload. Dat vond ik nog niet zo heel erg (ik zit op een riante 66Mb upload nu), maar <knip>...

't Ja, nog 66 Mb/s upload over, dat is toch wel even iets anders dan teruggaan van 4,3 naar 2,6 Mb/s.
 
RuudvanMunster

meppele schreef:

Prutser post=10888

Mijn ervaring met de 7583 in plaats van de 7581 was ook een procentueel grote daling van de upload. Dat vond ik nog niet zo heel erg (ik zit op een riante 66Mb upload nu), maar <knip>...

't Ja, nog 66 Mb/s upload over, dat is toch wel even iets anders dan teruggaan van 4,3 naar 2,6 Mb/s.


Dat kun je wel zeggen. Ik heb overigens KPN geschreven. Het antwoord is dat mijn straatkast vanaf begin april 2020 glasvezel naar de Centrale krijgt. Zou flink moeten gaan schelen in snelheid. Toch?
Fritz!Box 7583 (7.15) uitsluitend nog voor connectie met XS4All en DECT. Wifi nu via ASUS GT-AX11000 en 2x RT-AX92U
 
Roger

RuudvanMunster schreef:

Ik heb overigens KPN geschreven. Het antwoord is dat mijn straatkast vanaf begin april 2020 glasvezel naar de Centrale krijgt.

Aha! Vandaar dat die straatkast 'van de Fourstack site af was gevallen' (daar staat alleen de planning van de komende 2 maanden in). Ooit stond die upgrade voor 2017/Q3 (!) gepland, later kwam een nieuwe poging voor oktober 2019, later bijgesteld naar november. April 2020 zou ik daarom allerminst als zeker beschouwen.

En nadat de kabelverdeler een actieve straatkast is geworden, zal het nog wel een paar weken duren voordat ze de verbindingen gaan omzetten (de kast moet technisch gereed zijn gemeld voordat KPN/XS4ALL het omzetten van de verbindingen gaat inplannen).

Quote

Zou flink moeten gaan schelen in snelheid. Toch?

Zeker weten. Aangezien die straatkast bij jou om de hoek staat, zal op een enkele lijn 111/33 Mb/s geen enkel probleem mogen zijn met profiel 17a, en vermoedelijk het dubbele met profiel 35b (V.Plus).

En mocht je geen 8-baans internetsnelweg nodig hebben, dan is het ook een goed moment om de bonding vaarwel te zeggen en het modem om te laten ruilen voor een 7590. Dat ding werkt tenminste behoorlijk en zal ook de komende jaren nog worden onderhouden door AVM.
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
t541hoo
En wanneer KPN dan vergeet een schakelaartje om te zetten zit je zomaar vier dagen zonder internet. En wel heel toevallig dat dit dan een trouwe Xs4all klant betreft.
 
RuudvanMunster

Roger schreef:

RuudvanMunster post=10892

Ik heb overigens KPN geschreven. Het antwoord is dat mijn straatkast vanaf begin april 2020 glasvezel naar de Centrale krijgt.

Aha! Vandaar dat die straatkast 'van de Fourstack site af was gevallen' (daar staat alleen de planning van de komende 2 maanden in). Ooit stond die upgrade voor 2017/Q3 (!) gepland, later kwam een nieuwe poging voor oktober 2019, later bijgesteld naar november. April 2020 zou ik daarom allerminst als zeker beschouwen.

En nadat de kabelverdeler een actieve straatkast is geworden, zal het nog wel een paar weken duren voordat ze de verbindingen gaan omzetten (de kast moet technisch gereed zijn gemeld voordat KPN/XS4ALL het omzetten van de verbindingen gaat inplannen).

Quote

Zou flink moeten gaan schelen in snelheid. Toch?

Zeker weten. Aangezien die straatkast bij jou om de hoek staat, zal op een enkele lijn 111/33 Mb/s geen enkel probleem mogen zijn met profiel 17a, en vermoedelijk het dubbele met profiel 35b (V.Plus).

En mocht je geen 8-baans internetsnelweg nodig hebben, dan is het ook een goed moment om de bonding vaarwel te zeggen en het modem om te laten ruilen voor een 7590. Dat ding werkt tenminste behoorlijk en zal ook de komende jaren nog worden onderhouden door AVM.


OK, dus ik zal mijn hoge verwachtingen nog maar even proberen te temperen! Ze zijn wel nu echt bezig geweest met de wijkkast. Ik heb monteurs daar echt bezig gezien, bij ons in de straat en vlakbij in het winkelcentrum. Er zijn ook nieuwe kabels gelegd. Volgens het ArcGIS van de Gemeente Zoetermeer was er vergunning voor graafwerkzaamheden tussen o.a. de centrale en de bewuste straatkast. Die liep tot 1 december en ik heb ze ook op diverse plaatsen van dat traject bezig gezien. We zijn benieuwd!

Dat idee van geen bonding en de 7590 houd ik inderdaad in gedachten. Hangt ook af van het kostenplaatje bij een hogere snelheid.
Fritz!Box 7583 (7.15) uitsluitend nog voor connectie met XS4All en DECT. Wifi nu via ASUS GT-AX11000 en 2x RT-AX92U
 
RuudvanMunster
Heeft iemand al enig idee of de Fritz!Boxen hier door worden getroffen? https://tweakers.net/nieuws/162190/onderzoekers-kwetsbaarheid-in-kabelmodems-treft-vele-miljoenen-exemplaren.html
Fritz!Box 7583 (7.15) uitsluitend nog voor connectie met XS4All en DECT. Wifi nu via ASUS GT-AX11000 en 2x RT-AX92U
 
Prutser

RuudvanMunster schreef:

Heeft iemand al enig idee of de Fritz!Boxen hier door worden getroffen? https://tweakers.net/nieuws/162190/onderzoekers-kwetsbaarheid-in-kabelmodems-treft-vele-miljoenen-exemplaren.html


Als ik het zo lees betreft dit alleen kabelmodems ... En die worden in NL per definitie geleverd door de kabelaar. Geen FB die hier dus bij betrokken is ...
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FRITZ!Box 7581 problemen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritz!OS 7 Fritzbox : 731 04 sep 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 dec 2022
Fritz Wireless Repeater 1750E WiFi : 7 07 sep 2022
Eufy Video deurbel <> Fritz!box 7590 Domotica : 14 25 jun 2022
Advertentie