obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
FRITZ!Box 7581 problemen
rivake
Gisteren tot 2 x de DSL synchronisatie weg. Fritz zelf bleef overeind (geen herstart dus).
Ik zie wel dat ie nog 7.12 heeft. Updaten naar .13 of nie?
 
zaza2002
Mijn Thermosmart is erg gevoelig voor slechte WiFi. Die is beduidend stabieler sinds 7.13.
 
tubejack

rivake schreef:

Gisteren tot 2 x de DSL synchronisatie weg. Fritz zelf bleef overeind (geen herstart dus).
Ik zie wel dat ie nog 7.12 heeft. Updaten naar .13 of nie?


Hangt er vanaf wat voor lijn je hebt.
De 7.12 Test is speciaal bedoelt voor mensen met ADSL die sync problemen hebben na 7.12. 7.13 met VDSL werkt met de lijnen hier stabieler dan de 2 voorgaande versies.
 
tubejack
Vandaag heb ik een vrije dag genomen. Gewoon even nergens zin in. Ik heb voor de gein dit topic weer eens doorgelezen. Hoogtepunten met 6.85-plus en 7.01 en dieptepunten DECT en Wifi met de 7581. Teleurstellingen met G.INP. Een aantal keer zelfs opgegeven, het ding teruggestuurd naar XS4ALL.

Een tijd terug zelf toch maar een 2e hands 7581 gekocht omdat er geen enkel ander modem is, die zo'n sterke VDSL-stack heeft. Eigenlijk is er geen alternatief bij 1600 meter lange pair-bonded lijnen.

En inmiddels draait 7.13 best goed, WiFi Mesh werkt ook met 5Ghz als je het met een beetje gevoel instelt. DECT al een tijd geen probleem meer.



Om zo' n zelfde traject mee te maken als met de 7583 zit ik eigenlijk niet op de wachten. Aan de andere kant, was het gepruts en de communicatie met velen hier best bijzonder.
tubejack voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.

Gewijzigd door tubejack op 20 april 2020, 21:07
 
tubejack
Ook Apple spullen werken prima met Mesh, de truc is hier: Zet het WiFi zendvermogen zo laag mogelijk (hier 6% op alles). Zet WiFi 2,4 en 5Ghz op een vast kanaal, en gebruik één SSID voor zowel 2,4 als 5Ghz.
tubejack voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
 
jvdo
Van dat laatste heb ik nog nooit gehoord: het WIFI zendvermogen tweaken. Ik heb geen noodzaak met onze Apple-spullen om iets te veranderen aan mijn setup, maar ben toch wel nieuwsgierig. Leg eens uit waarom je dat zou doen en hoe je het doet?
 
tubejack

jvdo schreef:

Van dat laatste heb ik nog nooit gehoord: het WIFI zendvermogen tweaken. Ik heb geen noodzaak met onze Apple-spullen om iets te veranderen aan mijn setup, maar ben toch wel nieuwsgierig. Leg eens uit waarom je dat zou doen en hoe je het doet?


Mijn ervaring is dat veel Apple, maar ook andere apparatuur dat met WiFi werkt, een best gevoelige ontvangst hebben. Je overstuurt dat eerder, dan dat je tekort bereik hebt. Verder is mijn ervaring dat het schakelen tussen de verschillen AP's (in ons geval een 7581 en een 1750E) dan vloeiender en makkelijker gaat met bandsteering tussen 2,4 en 5Ghz.

Verder een AP altijd met UTP als land bridge aansluiten en een vast ip-adres geven buiten de de DHCP pool om.

Maar je begint natuurlijk eerst met de plaatsing van je Fritzbox en een of meerdere AP's om zo' n gunstig mogelijk WiFi dekking te creëren, dat is natuurlijk afhankelijk van de woning, verdiepingen, beton etc. Hier staat alles op maar 6% WiFi zendvermogen.

Best aardig om eens met te experimenteren. Helemaal nu sommige mensen zich druk maken over de straling van 5Ghz .... Je hebt het al in huis. Ikzelf ben er als ex zendamateur niet gevoelig voor.
 
jvdo
Ik heb er geen verstand van, maar meen dat de 5 Gigaherz band waar we het hier over hebben (in verband met onze wifi) niets te maken heeft met de 5G-masten. 5G staat voor vijfde generatie en werkt op de 3,5 gigaherz band.
 
tubejack

jvdo schreef:

Ik heb er geen verstand van, maar meen dat de 5 Gigaherz band waar we het hier over hebben (in verband met onze wifi) niets te maken heeft met de 5G-masten. 5G staat voor vijfde generatie en werkt op de 3,5 gigaherz band.


Over 5G is momenteel veel te doen. Mensen maken elkaar bang via sociale media. Terwijl er
qua frequenties met WiFi niet zoveel verschil is: of het nu 2,4Ghz, 3,5Ghz of 5Ghz is.
Ikzelf ben niet gevoelig voor hoogfrequente signalen, en het zendvermogen van Fritz apparatuur is maar gering. Maar volg het wel. Het mooie van de Fritzbox is dat je dat optimaal kunt instellen.

Zo zet ik 's nachts WiFi uit omdat de 7581 in de buurt van mijn slaapkamer staat. Dat kun je mooi via een schema regelen. Zelfde geldt voor DECT na 22:00 gaat DECT Eco aan en standaard staat het zendvermogen op gereduceerd.

In dit topic is veel over WiFi gezegd en de constructie van de WiFi antennes van de Fritzbox. Als je het zendvermogen laag zet is de invloed van het hoogfrequent minimaal op andere onderdelen in de Fritzbox en Fritz apparatuur onderling.

Neem eens een stuk papier teken 2x een cirkel. Twee met cirkels die elkaar meer dan de helft overlappen en twee waarbij de randen elkaar net raken. In het 2e geval zal het WiFi Mesh eerder moeten schakelen naar het 2e WiFi acces point en ook eerder moeten schakelen tussen 2,4 en 5Ghz (bandstering)

En zo zijn er nog meer factoren die meespelen, die in dit topic o.a. door forumlid Prutser zijn benoemd. Best aardig omdat nog eens terug te lezen. Bye-happy
Gewijzigd door tubejack op 21 april 2020, 08:04
 
t541hoo
Ok, je zet het zendvermogen laag en dan ga je AP's installeren. Is dat niet een beetje het paard achter de wagen spannen.

Ik zou zeggen zet de modem/router op een plek verder weg van je overspannen Apple en houdt het geld voor de AP's in je zak.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FRITZ!Box 7581 problemen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritz!OS 7 Fritzbox : 731 04 sep 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 dec 2022
Fritz Wireless Repeater 1750E WiFi : 7 07 sep 2022
Eufy Video deurbel <> Fritz!box 7590 Domotica : 14 25 jun 2022
Advertentie