obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
FRITZ!Box 7581 problemen
Roger

Roger schreef:

Dit is het plaatje van mijn 7590 (uptime alweer 109 dagen zonder errors).

Vannacht had mijn DSL-lijn met de 7590 zijn eerste spontane disconnect na een uptime van ruim 120 dagen. Oorzaak onbekend (misschien DSLAM-onderhoud door KPN; wie zal het zeggen). In elk geval is 120 dagen bepaald niet slecht en ook veel beter dan ik met de 7581 (7.12) had.

Maar de 7590 heeft uiteraard zijn eigen nukken (het blijft tenslotte AVM).

De afgelopen dagen had ik een paar Devolo powerline adapters in huis voor wat testjes. #1 hing aan LAN1 van de 7590, #2 praatte met #1 via het lichtnet. De aangename verrassing was dat de 7590 de Devolo's herkent als powerline adapters. Niet alleen de Devolo die direct met de 7590 was verbonden (#1), maar ook de andere (#2). Van #2 kon ik bovendien het powerline spectrum bekijken (zie bijlage 3), maar van #1 dan weer niet (vraag me niet waarom). Met de Devolo management software (Devolo Cockpit) krijg je die informatie niet te zien.

De onaangename verrassing kwam toen ik de Devolo's weer richting eigenaar had gestuurd. Allereerst denkt de 7590 dat een aantal devices via één van de Devolo's zijn aangesloten terwijl ze dat nooit zijn geweest (zie bijlage 2). Vervelender is dat in de lijst met Idle Connections van de 7590 nu twee Powerline Adapter devices staan die ik niet kan verwijderen (rode kruisjes ontbreken, zie bijlage 1). Het tweede probleem kan een gevolg zijn van het eerste (adapter is in gebruik, dus niet te verwijderen; logisch, maar in het onderhavige geval fout).
Roger voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.

Gewijzigd door Roger op 09 juni 2020, 08:44
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
Gieter
En de "remove all unused connections from the overview" knop onderaan?
 
Roger
Daarmee verwijder je alle Idle Connections. Daarin staan ook al mijn virtuele testmachines en die moeten niet weg.
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
RuudvanMunster

tubejack schreef:

RuudvanMunster post=11730


Hopelijk wordt het bij jou ook snel beter. Ik zat in dezelfde situatie qua snelheid en qua schuiven van de datum.

Mooi Ruud, van harte gefeliciteerd lekker snelle verbinding.
Bij ons is de datum al ruim 3 jaar verschoven Shock Nou komt het niet meer . KPN Sad

Toch nog een vraagje. Mijn downloadsnelheid is even boven de 100 Mbps. (De FB zou 200 aankunnen, maar mijn abonnement is nog niet aangepast). Dat is feitelijk de niet-bonded snelheid. En dat gaat ook eigenlijk best lekker. Ik zou dus ook kunnen overwegen bonding uit te zetten? Of een oudere FB in te zetten? Mijn vraag is eigenlijk of de "Reactietijd" zonder bonding misschien beter is. Of heeft dat geen invloed?
Fritz!Box 7583 (7.15) uitsluitend nog voor connectie met XS4All en DECT. Wifi nu via ASUS GT-AX11000 en 2x RT-AX92U
 
Prutser
Roger,
Wat je kan doen - maar ook niet zo gaaf - is de configuratie downloaden en opzoeken waar die configuratie items staan en die eruit kieperen.

Vervolgens even opnieuw de checksum genereren met https://www.mengelke.de/Projekte/Frit...pt#calcsum en de boel weer uploaden ... Werkt als een dolle ...

De oude configuratie ook nog even intact laten uiteraard om altijd weer te kunnen herstellen mocht dat nodig zijn.
Gewijzigd door Prutser op 09 juni 2020, 12:59
 
Prutser

RuudvanMunster schreef:


Toch nog een vraagje. Mijn downloadsnelheid is even boven de 100 Mbps. (De FB zou 200 aankunnen, maar mijn abonnement is nog niet aangepast). Dat is feitelijk de niet-bonded snelheid. En dat gaat ook eigenlijk best lekker. Ik zou dus ook kunnen overwegen bonding uit te zetten? Of een oudere FB in te zetten? Mijn vraag is eigenlijk of de "Reactietijd" zonder bonding misschien beter is. Of heeft dat geen invloed?


Tja, als de bits twee keer zo snel "reizen" zal de respons ook vlotter lopen. Zo simpel is dat ook weer. Bonded zal je op 200Mb down zitten (en denk ik 66Mb up). De vraag is of je het de moeite waard vind, het verschil zal in de millisecondes zitten, als je je adem moet inhouden die extra tijd, dat ga je redden!

Als je even rekent overigens zit je meer richting microsecondes dan millisecondes. 1500 bits verstuur je in 23µs met 66Mb/s, of in 46µs met 33Mb/s (versturen doe je immers over de upload). Tel er wat verwerkingstijd bij, dan is dat nog steeds goed te overzien.
Gewijzigd door Prutser op 09 juni 2020, 13:00
 
RuudvanMunster

Prutser schreef:


Tja, als de bits twee keer zo snel "reizen" zal de respons ook vlotter lopen. Zo simpel is dat ook weer. Bonded zal je op 200Mb down zitten (en denk ik 66Mb up). De vraag is of je het de moeite waard vind, het verschil zal in de millisecondes zitten, als je je adem moet inhouden die extra tijd, dat ga je redden!

Als je even rekent overigens zit je meer richting microsecondes dan millisecondes. 1500 bits verstuur je in 23µs met 66Mb/s, of in 46µs met 33Mb/s (versturen doe je immers over de upload). Tel er wat verwerkingstijd bij, dan is dat nog steeds goed te overzien.

Ik maakte me eigenlijk wat meer zorgen over wat in Speedtest de "reactietijd" wordt genoemd. Is dat de tijd die nodig is om het verzenden in gang te zetten. Die is nu 21 milleseconden. Ik heb het niet zo goed onthouden, maar die leek eerder lager dan hoger toen ik nog mijn trage verbinding had. Daar valt die 23µs wel bij in het niet. Of hebben we het hier over heel verschillende dingen? (Mijn kennis komt hier een tandje tekort)
Fritz!Box 7583 (7.15) uitsluitend nog voor connectie met XS4All en DECT. Wifi nu via ASUS GT-AX11000 en 2x RT-AX92U
 
Prutser
Dat is het geheel van iets wegsturen vanuit je computer naar je router. Die zet het op je DSL. Vervolgens moet de andere kant de boel verwerken, een respons sturen wat weer door je thuisnetwerk heen komt en daar wordt het verschil tussen gemeten. Het verschil of je wel of geen WiFi gebruikt heeft naar verwachting (in reactietijd) heel veel meer invloed dan het verschil in DSL snelheid.

Als ik bij Ookla test met mijn 205Mb down en 66Mb up - heel vergelijkbaar dus - zit ik op een "ping" tijd van 7ms en dan gebruik ik een XS4ALL server als testobject. Een KPN server in Rotterdam doet 9ms. Studenten Net in Enschede doet ook 9ms. Alleszins OK denk ik.

Aangezien we beiden (denk ik) bij XS4ALL zitten kan je eens testen wat het bij jou doet. Ik heb het getest met een vlotte machine die bedraad is aangesloten op het internet. En het suist hier eerst door eeen 24 poorts Cisco switch, dan door de USG router en dan door de 7581 die als bridge staat ingesteld. Daar heb ik mijn eerste verlies al te pakken ....

Toevoeging: Ik heb de Windows-ergernis van het werk hier staan en die doet exact dezelfde test over WiFi met een "ping" tijd van tussen de 15-20ms in plaats van de eerder genoemde getallen. WiFi voegt echt iets toe Grin

Speedtest doet (bedraad) iets van 17ms naar Brussel, met WiFi gemiddeld 35ms. Dat is best wel traag overigens, Ookla lijkt iets enthousiaster te zijn. Wellicht doet Ookla een "ping" met een relatief klein pakket en Speedtest dat met een lomp groot pakket, geen idee ...
Gewijzigd door Prutser op 09 juni 2020, 15:12
 
Roger

Prutser schreef:

Roger,
Wat je kan doen - maar ook niet zo gaaf - is de configuratie downloaden en opzoeken waar die configuratie items staan en die eruit kieperen.

Vervolgens even opnieuw de checksum genereren met https://www.mengelke.de/Projekte/Frit...pt#calcsum en de boel weer uploaden ... Werkt als een dolle ...

Die route heb ik in het verleden wel vaker bewandeld (o.a. om met settings te spelen waar je via de GUI niet bij kunt). Maar de methode is inderdaad niet zo gaaf... Ik laat die devices voorlopig even staan. Dan kan ik straks zien of in 7.20 op dit punt wat verbeterd is Smile
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
RuudvanMunster

Prutser schreef:

Dat is het geheel van iets wegsturen vanuit je computer naar je router. Die zet het op je DSL. Vervolgens moet de andere kant de boel verwerken, een respons sturen wat weer door je thuisnetwerk heen komt en daar wordt het verschil tussen gemeten. Het verschil of je wel of geen WiFi gebruikt heeft naar verwachting (in reactietijd) heel veel meer invloed dan het verschil in DSL snelheid.

Als ik bij Ookla test met mijn 205Mb down en 66Mb up - heel vergelijkbaar dus - zit ik op een "ping" tijd van 7ms en dan gebruik ik een XS4ALL server als testobject. Een KPN server in Rotterdam doet 9ms. Studenten Net in Enschede doet ook 9ms. Alleszins OK denk ik.

Aangezien we beiden (denk ik) bij XS4ALL zitten kan je eens testen wat het bij jou doet. Ik heb het getest met een vlotte machine die bedraad is aangesloten op het internet. En het suist hier eerst door eeen 24 poorts Cisco switch, dan door de USG router en dan door de 7581 die als bridge staat ingesteld. Daar heb ik mijn eerste verlies al te pakken ....

Toevoeging: Ik heb de Windows-ergernis van het werk hier staan en die doet exact dezelfde test over WiFi met een "ping" tijd van tussen de 15-20ms in plaats van de eerder genoemde getallen. WiFi voegt echt iets toe Grin

Grappig, ik heb nu inderdaad de speedtest van XS4ALL gedaan. Dan zit de ping tijd op 10 ms. In mijn geval door 2 24-poorts switches (HP), ASUS Router en de FB7583. Die extra switch verklaart waarschijnlijk wel de extra 1 ms. Kennelijk maakt het uit wie de provider van de speedtest is. Ik ben weer een beetje gerustgesteld.
Fritz!Box 7583 (7.15) uitsluitend nog voor connectie met XS4All en DECT. Wifi nu via ASUS GT-AX11000 en 2x RT-AX92U
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FRITZ!Box 7581 problemen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritz!OS 7 Fritzbox : 731 04 sep 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 dec 2022
Fritz Wireless Repeater 1750E WiFi : 7 07 sep 2022
Eufy Video deurbel <> Fritz!box 7590 Domotica : 14 25 jun 2022
Advertentie