obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
FRITZ!Box 7581 problemen
richard01
Laten we voor iedereen een overzicht plaatsen van alle problemen rond de FRITZ!Box 7581. Het modem bestaat uit hardware en software/firmware.

De software/firmware 06.54:
A) DECT problemen.
A1) De AVM FRITZ!Fon toestellen kunnen niet worden geregistreerd cq. niet langdurig geregistreerd blijven.
A2)De DECT100 en DECT200 kunnen niet worden geregistreerd cq. niet langdurig geregistreerd blijven.
A3) Andere merken DECT toestellen, zoals bijv. van Siemens, kunnen niet worden geregistreerd cq. niet langdurig geregistreerd blijven.
B) De FON1 en FON2 poorten zijn omgedraaid
C) De Engelstalige versie niet Engelstalig is maar nog veel Duits bevat
D) WLAN. Er zijn 2 WLAN kanalen, 2.4 en 5 Ghz
D1) De 5 Ghz wordt telkens uitgeschakeld door DFS. De DFS staat te scherp afgesteld voor NL
D2) Vwb de 2.4 Ghz: zie hardware
E) NAS problemen. Het aansluiten van een NAS werkt niet altijd.
F) LAN poorten. De LAN-poorten en WAN poort zijn qua nummering op de verschillende pagina’s verwisseld cq. omgedraaid cq. de nummering loopt op elke pagina anders. Zie bijv. de Overview en de Home Network Overview pagina.
G) VPN problemen wordt over gesproken maar kan ik zelf niet reproduceren.
H) Restarts. Meerdere gebruikers klagen over het herhaaldelijk re-/herstarten (zijnde niet intrainen)

De hardware:
A) WLAN. De modulatie van de 2.4 Ghz is niet stabiel. Kan natuurlijk ook door de firmware komen maar lijkt een hardware iets te zijn
B) WLAN kracht. De 2.4 Ghz signaal sterkte en doorvoersnelheid is niet verbeterd tov de 7360
C) VDSL snelheid verlies. Klanten met een koper aansluiting leiden een snelheidsverlies van bijna 20%

Ook is door meerdere de vraag gesteld of al deze problemen niet te voorzien was. Er wordt toch getest? Er zitten zulke basale fouten in die je als je test direct naar boven haalt.
De conclusie is dus dat er niet is getest. Het is gewaagd om te veronderstellen maar werken we niet aan een Bèta test van deze software? Bèta software wordt beperkt getest en dat voldoet exact aan wat hier allemaal gebeurt. Ook omdat de 7581 software nog nooit op ftp://ftp.avm.de/fritz.box/beta/ gestaan geeft.

Het goede nieuws is dat als je je oude modem nog hebt alles aan te sluiten is op de 7360/7369 en deze door te lussen is naar de 7581. Ook XS4All volgt deze route door klanten met problemen een 7369 aan te bieden. Deze work-around werkt! Dit is wel een vreemde oplossing: kan je natuurlijk net zo goed de 7369 voor alles gebruiken, maar goed.
Natuurlijk werkt AVM aan een oplossing en die gaat er ook komen. Alle vertrouwen in. Hoop wel dat dit snel is.
Is de 7581 nu echt beter dan de, ik meen, 6 jaar oude 7360? Op het gebied van WiFi en snelheid niet. Ronduit schokkende constatering dat een nieuw modem niet beter is dan 6 jaar oude techniek!

Als klant wil je serieus genomen worden. Ontkennen dat er problemen zijn (bijv. bij de Helpdesk) is niet van deze tijd.
- In Google.nl staan alle problemen na een zoekopdracht op de eerste pagina genoemd.
- Ook de nieuwsgroep op Google spreekt voor zich: https://groups.google.com/forum/?nomobile=true#!topic/xs4all.adsl/cxOr1HBNWD8
- Tweakers is vrij duidelijk: https://tweakers.net/pricewatch/689399/avm-fritz!box-7581/reviews/

Het tijdelijk stoppen met uitrollen van de 7581 is het overwegen waard. Ook het overwegen of de 7581 überhaupt wel een vervanger is van de 7360/7369 is een vraag die gesteld mag worden.

Ik ben nog steeds een uiterst tevreden klant maar verwacht nu toch echt actie van XS4All. Dat vraagt eigenaarschap nemen, regie voeren, communiceren en klanten serieus nemen.
==
Deze tekst zal ik ook cross-posten in de DECT groep
Gewijzigd door richard01 op 07 januari 2017, 21:31
Speedtouch 780 / FB 7340 / FB 7360 / 1e FB 7581 (06.54) / FB 7360 / 2e FB 7581 (7.12) / FB 7583 (7.21) / FB 7583-VDSL (7.50) telefoon FON1 + FRITZ!Repeater 2400 (7.50 in LAN Bridge).
Ohne MESH.
Tevreden gemigreerd.
 
fmrama
Ook een probleem is het herhaaldelijk herstarten, zo na een dag of 4-5. En bij pairbonding de stabiliteit van de lijnen. Dit ervaar ik. Ik moet nog een supportdata bestand naar avm sturen hiervoor. Bij xs was niks bekend hierover. Ik heb de dsl kabel al vervangen, de fabrieksinstellingen al 2 x teruggezet, modem op andere plaats .
Bovendien zijn bij wifi chanels niet de omliggende wifi punten niet zichtbaar.
 
grave
Dit dekt de lading wel ja, mooi samen gevat. Ik merk alleen nog dat op de 2,4ghz je bv kanaal 1 kiest en de fritz gewoon vrolijk op kanaal 6 blijft uitzenden. Ik denk ook dat xs4all dit wel zal oplossen maar dat zoiets niet even getest word blijft me toch verwonderen voordat je je klanten hiervan voorziet. Ook het zelf reproduceren bij xs4all en avm moet toch niet zo moeilijk zijn ? De problemen zijn immers niet provider gebonden.Shock
 
gait
Dank voor de opsomming.

De houding van XS4All vraagt om een diepe dip in de providermonitor van de Consumentenbond!
 
gait
Ik blijf het toch zeggen: 7580 nergens op voorraad. Typerend?
 
fmrama
Kijk ook eens hierzo.
https://groups.google.com/forum/?nomobile=true#!forum/xs4all.adsl
 
guido66
Herstarten is bij mij bijna elke dag, gisteren zelfs 3x in 30 minuten.

DECT lukt bij mij na veel pogingen meestal wel voor 1 of 2 toestellen, maar na elke herstart zijn alle DECT telefoons hun verbinding weer kwijt.

Logboek wordt geleegd bij elke crash, dit was bij oudere Fritzboxen ook al het geval. Een zeer slechte zaak!
Gewijzigd door guido66 op 07 januari 2017, 18:33
Mijn Fritzboxgeschiedenis: 7170-2x7340-7360-7369-2x7581
Huidig: 7583+7590+2x1750E in mesh
 
fmrama
Ik was net dit bericht aan het lezen , en ja hoor, daar ging ie weer. Herstart! Nu de derde in 1 week. En op lijn 1 weer van 17a naar 8b. En wel van 12 naar 36 mbits op lijn 1. Morgen maar de supportdata draaien en opsturen.
 
gait
Vraag me nog steeds af hoe @AVM_NL kan weten dat er 7581-gebruikers zonder DECT-klachten zijn.
 
MKO
Bedankt Richard01 voor je opsomming van de problemen met de Fritz!Box 7581, het is een mooie pagina vol weetjes over het 7581 modem geworden...

Een oprecht excuus van onze vrienden bij XS4ALL zou ondertussen wel op zijn plaats zijn!
Zeker na een maand vol irritatie bij klanten na de voortijdige uitrol van het 7581 modem.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FRITZ!Box 7581 problemen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritz!OS 7 Fritzbox : 731 04 sep 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 dec 2022
Fritz Wireless Repeater 1750E WiFi : 7 07 sep 2022
Eufy Video deurbel <> Fritz!box 7590 Domotica : 14 25 jun 2022
Advertentie