obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
FRITZ!Box 7581 problemen
Prutser

Quote

t541hoo schreef:

Quote

Prutser schreef:
ik prefereer het echter om mijn apparaten met vast IP nummer buiten de scope van DHCP te houden en die vast in te stellen op het apparaat zelf. En dat zou prima moeten werken.
Op de 7581 is die DHCP scope al helemaal niet meer in te stellen. En dat is volgens mij ook terecht zo.

Het idee dat je op de client een gegarandeerd IP-adres kunt instellen is een fata-morgana. Wanneer je eenzelfde adres op twee clients instelt wie maakt dan de beslissing? De DHCP-server! Op de client is en blijft het een "preferred" en geen "guarantied" adres.


Als je zelf de adressen instelt, moet je er uiteraard zorg voor dragen dat je dat niet dubbel doet. Kwestie van een keurige administratie. Op het moment dat een DHCP server zaken voor mij gaat bepalen buiten hetgeen ik heb ingesteld in die DHCP server, gaat hij met een grote boog mijn netwerk uit. Af en toe is het al lastig om voor mijzelf te denken, maar als een apparaat dat voor me gaat doen is het einde helemaal zoek. In mijn hele netwerkbestaan is het zelf instellen - buiten de scope van wat je instelt op je DHCP server - wel degelijk zo geweest dat "vast" ook echt "vast" is.

In RFC5227 staat een mechanisme beschreven hoe om te gaan met conflicterende IP adressen, het laten uitdelen van een nieuw IP adres door een DHCP server is geen onderdeel van die oplossing. Wel het signaleren naar de cliënt, zoals bijvoorbeeld in OSX gebeurt: "een ander apparaat in het netwerk gebruikt het ip adres van uw pc", Windows 10 geeft eenzelfde soort melding heb ik gezien na een test met twee identieke IP adressen in één netwerk. Ook heb ik even lopen zoeken naar RFC's die een DHCP server inschakelen bij een IP conflict als oplossing, maar ik heb die niet gevonden, ook ik ben benieuwd waar dit beschreven is.

In de laatste 7581 Beta (FRITZ!OS: 07.08-67543 BETA) is de scope nog keurig in te stellen, het zou ook te gek voor woorden zijn als dat niet meer zou kunnen. Zaken als printers, webservers, TV's, Mediadoosjes en NAS'sen hebben in mijn huis een bepaalde logica van IP nummers die ik bepaal en allemaal buiten de scope van de Fritzbox blijven. Overigens doen mijn Fritzboxen niks meer met DHCP, dat mag de Edgemax voor me doen. Voortreffelijk ding die exact doet wat ingesteld is. Niets meer en ook niets minder.

Ik zie overigens dat draadloze IP toestellen flink goedkoper aan het worden zijn: Gigaset C530IP voor 90 euro. Begint ineens aantrekkelijk te worden. Of een DP-720 voor 42 euro ...
Gewijzigd door Prutser op 07 april 2019, 14:37
 
Gieter

Quote

Roger schreef:

Er is een nieuwe bèta voor de 7581: 7.08-67543. Helaas zijn er geen release notes, zodat we naar de wijzigingen alleen kunnen raden.


Soms kun je die zien, als je de taal op Duits zet en dan op de Overzicht pagina versie nummer aan klikt.
 
t541hoo

Quote

Prutser schreef:In de laatste 7581 Beta (FRITZ!OS: 07.08-67543 BETA) is de scope nog keurig in te stellen, het zou ook te gek voor woorden zijn als dat niet meer zou kunne.
Waar is dat dan in te stellen? Ik heb alles afgelopen en het niet meer kunnen vinden.

Overigens blijft mijn stelling staan dat het IP-adres dat je op de client instelt een "preferred" adres is. Hoe goed je het adres ook administreert.
 
rembert
De DHCP server deelt IP adressen uit binnen de scope en die IP adressen blijven een zekere periode gereserveerd na laatste gebruik (standaard 10 dagen op een FCool. De scope is gewoon instelbaar op de 7581. Thuisnetwerk --> Netwerk --> Netwerkinstellingen --> IPv4 adressen. Het zou volslagen onacceptabel zijn wanneer dit niet meer instelbaar is.

Wat je buiten de DHCP-scope doet is vrij. Je kunt op je client-apparaten een fixed IP adres instellen: dat is prima. Maar, een IP-adres toekennen aan meerdere apparaten geeft problemen. De DHCP server lost dat zeker niet op.

Een verstandiger manier is om de DHCP server vaste IP adressen te laten uitkeren op basis van het MAC adres van je client-apparaten. Sinds jaar en dag ondersteunt de FB dit: Thuisnetwerk --> Netwerk --> potloodje bij apparaat --> "Aan dit netwerkapparaat altijd hetzelfde IPv4-adres toewijzen" aanvinken. En dan op OK drukken.

Gewoonlijk configureer ik routers, versterkers en switches altijd met een fixed IP op het apparaat zelf en dan altijd met een zo laag mogelijk IP adres, dus bv. 192.168.178.1, 192.168.178.2 etc. Printers en NAS systemen laat ik in de DHCP maar dan stel ik op de FB wel in dat dit altijd hetzelfde IP adres moet zijn.
 
Gieter
Zo rond OS6.85 was de Fritzbox behoorlijk in de war als je aan de 20-200 ging veranderen.
Ook gebeurden er rare dingen als je de 178 ging wijzigen.
Ook kon het misgaan als je 2 1750E er aan had in bridge mode.
Er kwamen dan dubbele IP in het netwerk, door de 2 repeaters.
Met ingang van 7.01 moet dit probleem helemaal verholpen zijn.

Ook vind ik het jammer dat de scope voor gasten niet apart instelbaar is.
10 dagen is op een drukke gasttoegang veel te lang.
Een instelling in minuten is daar meer op z'n plek.
 
Roger

Quote

t541hoo schreef:
Overigens blijft mijn stelling staan dat het IP-adres dat je op de client instelt een "preferred" adres is.
Stop alsjeblieft met dit gezwets van de bovenste plank. Ik heb 25 jaar netwerken (van heel klein tot heel groot met Cisco, Windows, Linux, alle mogelijke UNIX-varianten, Novell, etc.) ontworpen en beheerd, en nog nooit was een IP-adres dat op een host als vast was ingesteld een "preferred" IP-adres.
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
t541hoo

Quote

rembert schreef:De scope is gewoon instelbaar op de 7581. Thuisnetwerk --> Netwerk --> Netwerkinstellingen --> IPv4 adressen. Het zou volslagen onacceptabel zijn wanneer dit niet meer instelbaar is.
Je hebt helemaal gelijk. Zip It Ik heb dit stukje volledig over het hoofd gezien en miste het ook niet meer omdat het adres te wijzigen en vast te prikken was via de tweede methode.
 
RuudvanMunster

Quote

Roger schreef:

Quote

t541hoo schreef:
Overigens blijft mijn stelling staan dat het IP-adres dat je op de client instelt een "preferred" adres is.
Stop alsjeblieft met dit gezwets van de bovenste plank. Ik heb 25 jaar netwerken (van heel klein tot heel groot met Cisco, Windows, Linux, alle mogelijke UNIX-varianten, Novell, etc.) ontworpen en beheerd, en nog nooit was een IP-adres dat op een host als vast was ingesteld een "preferred" IP-adres.

Dank je Roger. Ik heb in diverse rollen veel ervaring opgebouwd, maar ben geen doorgewinterde netwerkbeheerder of - ontwerper. Hoewel strijdig met vrijwel alle logica, ga je dan toch een beetje twijfelen en denken dat je iets over het hoofd ziet. Daarom helpen de antwoorden van jou en Prutser mij zeer.
Fritz!Box 7583 (7.15) uitsluitend nog voor connectie met XS4All en DECT. Wifi nu via ASUS GT-AX11000 en 2x RT-AX92U
 
RuudvanMunster

Quote

rembert schreef:

De DHCP server deelt IP adressen uit binnen de scope en die IP adressen blijven een zekere periode gereserveerd na laatste gebruik (standaard 10 dagen op een FCool. De scope is gewoon instelbaar op de 7581. Thuisnetwerk --> Netwerk --> Netwerkinstellingen --> IPv4 adressen. Het zou volslagen onacceptabel zijn wanneer dit niet meer instelbaar is.

Wat je buiten de DHCP-scope doet is vrij. Je kunt op je client-apparaten een fixed IP adres instellen: dat is prima. Maar, een IP-adres toekennen aan meerdere apparaten geeft problemen. De DHCP server lost dat zeker niet op.

Een verstandiger manier is om de DHCP server vaste IP adressen te laten uitkeren op basis van het MAC adres van je client-apparaten. Sinds jaar en dag ondersteunt de FB dit: Thuisnetwerk --> Netwerk --> potloodje bij apparaat --> "Aan dit netwerkapparaat altijd hetzelfde IPv4-adres toewijzen" aanvinken. En dan op OK drukken.

Gewoonlijk configureer ik routers, versterkers en switches altijd met een fixed IP op het apparaat zelf en dan altijd met een zo laag mogelijk IP adres, dus bv. 192.168.178.1, 192.168.178.2 etc. Printers en NAS systemen laat ik in de DHCP maar dan stel ik op de FB wel in dat dit altijd hetzelfde IP adres moet zijn.

Vervelend was dat de 7581 soms op die manier vastgelegde IP adressen wel eens vergat. Toen werd mij verteld door "deskundigen" dat dat kwam doordat de lease periode voorbij was. Maar ik heb altijd gedacht dat lease periodes golden voor tijdelijke adressen. En juist die problematiek maakte dat ik ben overgegaan naar vaste adressen op de clients. Dat werkte beter. Zij het dat ze soms toch weer werden overruled door de 7581.
Al die ellende lijkt nu voorbij met de ASUS router.
Fritz!Box 7583 (7.15) uitsluitend nog voor connectie met XS4All en DECT. Wifi nu via ASUS GT-AX11000 en 2x RT-AX92U
 
RuudvanMunster

Quote

Prutser schreef:Ik zie overigens dat draadloze IP toestellen flink goedkoper aan het worden zijn: Gigaset C530IP voor 90 euro. Begint ineens aantrekkelijk te worden. Of een DP-720 voor 42 euro ...
Dat klinkt heel interessant! Ik ben benieuwd naar de ervaringen hiermee!
Fritz!Box 7583 (7.15) uitsluitend nog voor connectie met XS4All en DECT. Wifi nu via ASUS GT-AX11000 en 2x RT-AX92U
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FRITZ!Box 7581 problemen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritz!OS 7 Fritzbox : 731 04 sep 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 dec 2022
Fritz Wireless Repeater 1750E WiFi : 7 07 sep 2022
Eufy Video deurbel <> Fritz!box 7590 Domotica : 14 25 jun 2022
Advertentie