obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
Snelheid FB 7581
Tom2012
Afgelopen week is er bij mij thuis via xs4All een FB 7581 geplaatst en geïnstalleerd, dit na het aanleggen door KPN van een dubbele bedrading.
Tot dusver had ik een FB7360. Deze werkte naar behoren en gaf de door xs4all beloofde snelheid en zelfs iets meer : 115 tov gecontracteerde 100 downloadsnelheid. Deze ca 155 werd ook op de benedenverdieping van mijn woning via iPads en smart tv bevestigd.
Echter, de FB 7581 meldt dat hij liefst ruim 200 dl snelheid heeft maar de werkelijkheid is dat er in huis geen enkele device die tot de helft daarvan komt, op de 1e verdieping is het zelfs helemaal dramatisch : maximaal 20, dus ca 10% van de melding op de FB 7581.
Zowel in de oude als in de nieuwe situatie zijn op de FB enkel 2 tv's-ontvangers van XS4all aangesloten en verder een AirPort Extreme die als router fungeert.
Moet ik die door de FB7581 genoemde snelheden echt serieus nemen en zo ja, wat zou dan de oorzaak van dit grote negatieve verschil kunnen zijn?
 
tubejack
Waarschijnlijk draadloos internet, WiFi dus. Sluit een van je Mac's bedraad aan. Doe dan een snelheidstest.

Wat ook kan, is dat je abonnement nog niet aangepast is. Die 7581 geeft dan wel
200Mb aan, maar het wordt nog afgekapt door XS4ALL.

Probeer eerst via een UTP kabel, koppel desnoods 1 van je TV ontvangers tijdelijk af en meet via die aansluiting dan kom je er vanzelf achter Wink

Wat je daarna ook kunt proberen, is het WiFi van de 7581 uit te zetten, kan het WiFi storen van je Airport Extreme.

En als laatste gebruik juist wel de WiFi van de 7581 zet alles op 1 SSID en 5Ghz op kanaal 36 en zet de Airport Extreme uit.

Daarna zijn er nog meer opties....
Gewijzigd door tubejack op 03 juni 2017, 12:12
 
Tom2012
Nee, het wordt niet afgekapt door xs4All, heb gisteren met ze gebeld, zij begrijpen het ook niet, immers of het nu bedraad u's of niet bedraad is: de snelheid bij dezelfde device kan na de "snelheidsverhoging" toch niet aanzienlijk lager zijn dan voor de verhoging?
Overigens: ik heb het Onder meer r een bedrade device 50 cm vanaf de
Fritzbox.
 
tubejack
Vervelend Tom. Misschien heb je ergens een netwerk probleem gekregen. Dat had ik ook. 2 apparaten in mijn netwerk gingen dezelfde netwerk adressen uitdelen. Dan krijg je hele gekke dingen en het wordt vooral traaaaaaag.

Ga eens terug naar de basis. Sluit alleen je FB7581 aan en koppel de rest van je netwerk helemaal af.
Reboot de 7581. Sluit enkel één enkele Mac aan, meer niet en meet dan de snelheid.
Is die goed, dan heb je een probleem in je lokale netwerk, is die slecht dan heeft XS4ALL wat te doen.

Oja check even of de UTP poorten van de 7581 wel op 1 Gbit staan. Dat zie je ook op je Mac.
 
Marcel
@tom2012 hoe bepaal je die snelheid? Doe je een speedtest.xs4all.nl of kijk je naar de WiFi vebindingssnelheid?

De fb7581 geeft in een hoge download snelheid aan maar dat wordt door Xs4all begrensd naar bijvoorbeeld 100Mbit/s.
 
tubejack

Quote

Tom2012 schreef:

[.....] verder een AirPort Extreme die als router fungeert.


Waarschijnlijk is dit het probleem, als ze alle twee via DHCP ip-adressen uitdelen.
Oplossing: Zet eens DHCP uit in de 7851 en probeer het dan nog eens.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Snelheid FB 7581', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
FRITZ!Box 7581 problemen Fritzbox : 3990 06 sep 2023
Snelheid WAN-poort 7590 Fritzbox : 7 08 jul 2023
7581 inruilen voor 7583? Fritzbox : 34 12 okt 2021
Fritz!box 7581 en fritz dect 500 lamp Domotica : 7 20 apr 2021
7581 naar 7583 Fritzbox : 2 04 okt 2020
Advertentie