obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Post hier ervaringen en problemen met de installatie van de Fritz!Box en de SpeedTouch 780.
 Onderwerp afdrukken
Fritzbox 5490
jaccies
Hallo,
Ik probeer een device een statisch IP adres te geven , de pool is van 20-99 en statische adressen geef ik uit op 100 en hoger.
Dit werkt echter wel PC krijgt statisch address maar wat er in de beschrijving staat werkt niet dit moest ik doen:
1. Click "Home Network" in the FRITZ!Box user interface.
2. Click "Home Network Overview" in the "Home Network" menu.
3. Click on the "Network Connections" tab.
4. Click the button (Edit) for the device you would like to configure.
5. Enable the option "Always assign this network device the same IPv4 address".
6. If the device should be assigned a specific IP address, enter the desired IP address in the "IPv4 address" field.

echter als ik punt 4 uitvoer zie ik niet staan om te enabelen : Always assign this network device the same IPv4 address

Wat doe ik fout ?
jaccies voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
 
Gondelier

Quote

jaccies schreef:

Hallo,
Ik probeer een device een statisch IP adres te geven , de pool is van 20-99 en statische adressen geef ik uit op 100 en hoger.
Dit werkt echter wel PC krijgt statisch address maar wat er in de beschrijving staat werkt niet dit moest ik doen:
1. Click "Home Network" in the FRITZ!Box user interface.
2. Click "Home Network Overview" in the "Home Network" menu.
3. Click on the "Network Connections" tab.
4. Click the button (Edit) for the device you would like to configure.
5. Enable the option "Always assign this network device the same IPv4 address".
6. If the device should be assigned a specific IP address, enter the desired IP address in the "IPv4 address" field.

echter als ik punt 4 uitvoer zie ik niet staan om te enabelen : Always assign this network device the same IPv4 address

Wat doe ik fout ?


Ik probeer maar even:
Kan het niet zo zijn dat in de soft-/firm-ware van het bewuste device al is aangevinkt dat het device altijd hetzelfde IP-adres moet gebruiken ??
Want wisselt het device ook van IP-adres ??
***********************************
1 x FB 7590 (7.56) Master, 1 x FB 7590 (7.56) als Repeater, 2 x Repeater 2400 (7.56), 1 x Fritz!Fon C5 (02.04.88), 7 x Fritz!Dect 200 (4.16), 1 x Fritz!Dect 400 (4.90), FRITZ!WLAN Stick AC 860.
 
GladiusMaximus
Er is nogal wat verwarring over statische en vaste ip-adressen.
In een netwerk kunnen apparaten op 2 manieren een IP-adres krijgen.
Allereerst kun je een apparaat handmatig een IP-adres geven en dat heet een vast IP-adres.
Het apparaat zendt dit IP-adres over het netwerk, zo van hier ben ik als je het maar weet.
Routers in het netwerk leren die IP-adressen, zodat ze weten welk datapakketje waar heen moet.
De andere manier is via een DHCP-server in het netwerk. Een apparaat zonder vast IP-adres gaat in het netwerk op zoek naar zo’n DHCP-server. Als die wordt gevonden krijgt het apparaat een IP-adres uit zijn DHCP-pool.
Zolang het apparaat op het netwerk actief is (niet wordt uitgezet) houdt het hetzelfde IP-adres. Afhankelijk van de instellingen van de DHCP-server blijft dit adres voor een aantal dagen gereserveerd voor dit apparaat, ook al is het apparaat uitgeschakeld. Na die termijn wordt het betreffende adres weer vrijgegeven voor andere apparaten die op zoek zijn naar een IP-adres. Het oorspronkelijke apparaat krijgt als het na verloop van tijd weer wordt ingeschakeld een nieuw IP-adres uit de pool.
Dat kan wel eens lastig zijn (bijv. om te onthouden), dan kun het IP-adres van dat apparaat vast zetten, statisch maken. Het maakt dan nog wel gebruik van de DHCP-server, maar het IP-adres verandert dan niet meer.
Apparaten die handmatig een IP-adres hebben gekregen, dus buiten de range/pool van de DHCP-server veranderen ook niet, tenzij je dat zelf handmatig in het desbetreffende apparaat wijzigt.

In het overzicht van apparaten/gebruiker in (Home)network zie je vaste IP-adressen en IP-adressen van de DHCP-server door elkaar. Alleen die laatste kun je statisch maken.
Hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
 
jaccies
Hallo Gondelier
nee het wisselt niet van IP adres omdat ik natuurlijk in het device een statisch IP adres gegeven heb Smile
het gaat mij erom dat in de de hulp staat geschreven wat je moet doen die punten 1 t/m 6 uit te voeren
en dit komt niet tevoorschijn : "Always assign this network device the same IPv4 address
om aan te vinken zoals je in mijn afbeelding kunt zien
Gewijzigd door jaccies op 29 juni 2017, 18:44
 
jaccies
bedankt GladiusMaximus voor je antwoord, wat je verteld was me allemaal al bekend Smile

het gaat mij erom dat in de de hulp staat geschreven wat je moet doen die punten 1 t/m 6 uit te voeren
en dit komt niet tevoorschijn : "Always assign this network device the same IPv4 address
om aan te vinken zoals je in mijn afbeelding kunt zien


Je zegt: In het overzicht van apparaten/gebruiker in (Home)network zie je vaste IP-adressen en IP-adressen van de DHCP-server door elkaar. Alleen die laatste kun je statisch maken.

dus de PC's die ik ik al in de IP4 eigenschappen al zelf ingevuld heb , heb ik ze al statisch gemaakt en verschijnt die mogelijkheid dus niet vom aan te vinken "Always assign this network device the same IPv4 address
om aan te vinken zoals je in mijn afbeelding kunt zien

Ik heb even gekeken nog naar overzicht van apparaten/gebruiker in (Home)network en eentje aangeklikt die wel een DHCP adres heeft gekregen , en daar kan ik inderdaad wel
Always assign this network device the same IPv4 address aanvinken.

Was een beetje raar voor mij omdat ik genoeg modem/routers heb geconfigureerd waar je statische IP adressen met MAC moet opgeven, vandaar dat ik wat in de war werd gebracht.
Meestal configureer ik als er een statisch IP adres nodig is van een PC alle info in de IP4 eigenschappen , en meestal zet ik de DNS 2 op 8.8.8.8 mocht er problemen zijn met de DNS servers van de provider.
Was de eerste van het merk Fritzbox die ik configureerde Smile
Maar ik snap het nu bedankt.
Gewijzigd door jaccies op 29 juni 2017, 19:02
 
GladiusMaximus
192.168.178.100 valt toch buiten de DHCP-pool van 20-99.
Dat nummer is een handmatig ingevoerd, dus vast IP-adres.
Kijk maar eens wat er verschijnt als je een apparaat wil editten dat binnen die range van 20-99 valt. Dan kun je het vast wel statisch maken.
 
jaccies
ja dat klopt heb ik gedaan
maar in andere modems/router moet je evengoed nog een lijst invullen voor welke mac je een statisch IP adres opgeven

in de handleiding staat ook als je een statisch IP wilt hebben het moet dan buiten de pool vallen
maar ik snap het nu , was wat verwarrend voor mij t.o.v andere type modem/routers
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Fritzbox 5490', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritzbox 7583 Fritzbox : 558 12 aug 2022
Managed switch vóór de Fritzbox XS4ALL met eigen modem/router : 2 24 jan 2022
Fritzbox Algemeen : 4 16 okt 2021
Tips voor Fritzbox 7590 en en de Repeater 2400 Fritzbox : 2 07 okt 2021
Nest Mini (2nd gen) en Fritzbox 7583 Fritzbox : 1 28 sep 2021
Advertentie