obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
Training
mimisiku
Op 6-4-2018 heeft XS4ALL mijn 7581 ook van een Labor versie voorzien. De DECT wordt op dit modem niet eens gebruikt! Van een rete stabiele 160/41 nu naar een klapperende verbinding. Bedankt hè.. Gauw de reguliere firmware er weer op... Dat DECT verhaal had ik na een maand wel gezien. Treurige zaak dat zelfs de merkeigen telefoons niet meer aan het werk te krijgen zijn.. Echt een blamage. AVM en XS4ALL (met name AVM) interesseert het niets (het probleem werd zelfs gebagatelliseerd door AVM). Maar wel met grote trots steeds nieuwere super modems introduceren.. En die zijn geweldig/innovatief/designer. Maar bestaande functies uit oudere modems... Boeien..........
 
GerardL
Op dit moment gaat het goed, verbinding via 2 lijnen 33 up 5,6 down.
Dat is voor mijn locatie goed, wel wat storing op radio.

Vanochtend keurig gebeld door xs4all nav mijn e-mail; willen graag een monteur van Guidion langs sturen om eens goed te meten.
 
meppele

Quote

guido66 schreef:

Als je geen bonding hebt: niets aan de hand slechts 1 van de 2 lijnen is in bedrijf.
Klopt in principe, ik had echter vanmorgen een KPN monteur over de vloer, i.v.m. de frequente uitval van mijn VDSL2 verbinding. Hij vertelde mij dat de 7581 (of een andere bonding modem) op een gegeven moment de verbinding verbreekt omdat het 'hem' te lang duurt voordat de tweede lijn 'bijkomt'. Dus dus liever geen modem die geschikt is voor bonding, gebruiken als de tweede lijn niet (of nog niet) operationeel is. eggie.
 
guido66
Ik heb zelf geen bonding en de 2e lijn blijft dus altijd “training”. En sins mijn lijn door de KPN monteur in orde is gemaakt gewoon 100% stabiel. Jouw monteur kletst dus naar mijn mening uit zijn nek.
Mijn Fritzboxgeschiedenis: 7170-2x7340-7360-7369-2x7581
Huidig: 7583+7590+2x1750E in mesh
 
tubejack

Quote

guido66 schreef:

Ik heb zelf geen bonding en de 2e lijn blijft dus altijd “training”. En sins mijn lijn door de KPN monteur in orde is gemaakt gewoon 100% stabiel. Jouw monteur kletst dus naar mijn mening uit zijn nek.


Lees dit eens.

[url]https://tweakers.net/reviews/5299/2/sneller-vast-internet-de-lange-adem-van-oude-netwerken-dsl-vplus-en-pair-bonding.html
[/url]

[....] De andere truc die KPN sinds 2012 gebruikt, is pair bonding. Het bedrijf heeft het geluk dat negentig procent van de woningen van klanten vanaf de jaren vijftig, zestig van de vorige eeuw is voorzien van twee aansluitingen. Hierdoor zijn de snelheden relatief eenvoudig te verdubbelen. De grote vraag is waarom KPN dit niet al langer toepast, als die aderparen er al decennia liggen. Volgens het bedrijf komt dit doordat de techniek er nog niet was om alles synchroon over de dubbele aansluiting te laten verlopen. Beide aders gebruiken voor dezelfde functionaliteit kost rekenkracht en een paar jaar geleden zou er een flinke pc in de wijkkast nodig zijn geweest om dit af te handelen. Tegenwoordig kan dit met een rekenmodule op de kaarten in de kast [....]

Wij hebben hier ook pair-bonding, in begin veel problemen mee gehad. Uiteindelijk zijn we overgezet naar een andere poorten. De monteur vertelde precies hetzelfde dat het niet 2 losse lijnen zijn maar een bundel van 2 die continu nauwkeurig op elkaar afgestemd worden. Als je verder van de centrale afwoont waardoor je profiel 8B krijgt kun je dat samenspel mooi zien. Elke seconde zie je de snelheid wisselen.

Bij een enkele normale VDSL2 lijn heb je dat inderdaad niet.

P.s. dat is waarschijnlijk ook het probleem bij Eggie in de centrale is pair-bonding aansluiting gemaakt alleen een lijn doet het niet. Dus zal het modem of de DSLAM is de centrale telkens proberen die 2e lijn van zijn bundel er bij te pakken. Dat daarbij af en toe ook de 1e lijn onderbroken wordt verbaasd me niets..
 
meppele

Quote

tubejack schreef:

Quote

guido66 schreef:

Ik heb zelf geen bonding en de 2e lijn blijft dus altijd “training”. En sins mijn lijn door de KPN monteur in orde is gemaakt gewoon 100% stabiel. Jouw monteur kletst dus naar mijn mening uit zijn nek.


Lees dit eens.

[url]https://tweakers.net/reviews/5299/2/sneller-vast-internet-de-lange-adem-van-oude-netwerken-dsl-vplus-en-pair-bonding.html
[/url]

[....] De andere truc die KPN sinds 2012 gebruikt, is pair bonding. Het bedrijf heeft het geluk dat negentig procent van de woningen van klanten vanaf de jaren vijftig, zestig van de vorige eeuw is voorzien van twee aansluitingen. Hierdoor zijn de snelheden relatief eenvoudig te verdubbelen. De grote vraag is waarom KPN dit niet al langer toepast, als die aderparen er al decennia liggen. Volgens het bedrijf komt dit doordat de techniek er nog niet was om alles synchroon over de dubbele aansluiting te laten verlopen. Beide aders gebruiken voor dezelfde functionaliteit kost rekenkracht en een paar jaar geleden zou er een flinke pc in de wijkkast nodig zijn geweest om dit af te handelen. Tegenwoordig kan dit met een rekenmodule op de kaarten in de kast [....]

Wij hebben hier ook pair-bonding, in begin veel problemen mee gehad. Uiteindelijk zijn we overgezet naar een andere poorten. De monteur vertelde precies hetzelfde dat het niet 2 losse lijnen zijn maar een bundel van 2 die continu nauwkeurig op elkaar afgestemd worden. Als je verder van de centrale afwoont waardoor je profiel 8B krijgt kun je dat samenspel mooi zien. Elke seconde zie je de snelheid wisselen.

Bij een enkele normale VDSL2 lijn heb je dat inderdaad niet.

P.s. dat is waarschijnlijk ook het probleem bij Eggie in de centrale is pair-bonding aansluiting gemaakt alleen een lijn doet het niet. Dus zal het modem of de DSLAM is de centrale telkens proberen die 2e lijn van zijn bundel er bij te pakken. Dat daarbij af en toe ook de 1e lijn onderbroken wordt verbaasd me niets..
Klop inderdaad Jack. De KPN monteur constateert terecht dat op 24 jan. mijn pair-bonding is opgeleverd, zowel administratief als technisch. Dit technisch opleveren betekent dat mijn verbinding vanaf die datum vanuit de centrale over twee aderparen loopt. Dat mijn FB8571 maar een lijn ziet, ziet hij als een 'afwijking' en zal periodiek proberen die tweede lijn er bij te trekken. En dit blijkt nu precies het moment dat bij mij de verbinding wegvalt en pas na 9 minuten (opnieuw zonder die tweede lijn uiteraard) weer terug is.

Als het fysiek in orde brengen van die tweede lijn nog lang op zich zou laten wachten, dan was de oplossing om tijdelijk mijn eigen 7360 weer te installeren, die (her)kent immers geen bonding. Dit klopt, want het probleem van de wegvallende verbinding deed zich bij de 7360 niet voor.
Goed nieuws is dat de aannemer van KPN morgen (11 april dus) de tweede lijn gaat herstellen waarna ik eindelijk de snelheid zal hebben die mij toegezegd is en waar ik sinds januari van dit jaar voor betaal.

Samengevat: als een FB8571 met een enkele lijn is verbonden, en de centrale- straat - of wijkkast ook maar 1 lijn kent is er niets aan de hand. Zodra er echter twee lijnen behoren te zijn en de FB8571 er maar 1 'ziet' raakt deze toch echt periodiek van slag. eggie.
Gewijzigd door meppele op 10 april 2018, 11:53
 
tubejack
Sinds de laatste wijzigingen, draait het hier super stabiel. Ik hoop bij jouw binnenkort ook. Let ook op dat ze een nieuw ISRA punt monteren met van die moderne RJ11 stekkers. Qua snelheid zullen we elkaar weinig ontlopen. Ik haal nu 40 om 6 en voor ons gebruik is dat eigenlijk meer dan genoeg. Het voordeel van een aansluiting naar de centrale is, dat je bij XS4ALL die 40Mb voor jezelf hebt en met niemand hoeft te delen. Thumbs Up (doordenkertje) Wink
 
meppele

Quote

tubejack schreef:

Sinds de laatste wijzigingen, draait het hier super stabiel. Ik hoop bij jouw binnenkort ook. Let ook op dat ze een nieuw ISRA punt monteren met van die moderne RJ11 stekkers. Qua snelheid zullen we elkaar weinig ontlopen. Ik haal nu 40 om 6 en voor ons gebruik is dat eigenlijk meer dan genoeg. Het voordeel van een aansluiting naar de centrale is, dat je bij XS4ALL die 40Mb voor jezelf hebt en met niemand hoeft te delen. Thumbs Up (doordenkertje) Wink
RJ11 stekkertjes heb ik en de KPN monteur heeft gisteren de twee aderparen in de het ISRA punt nog opnieuw aangesloten. De uiteinden bleken gestript en dat schijnt niet te mogen. Hier in huis is nu alles klaar om bonding te ontvangen. Als beide lijnen werken zal ik ruim de 40/4 kunnen halen en dit is ook voor mij genoeg.
Is een XS lijn direct naar de centrale anders van via een wijk- of straatkast? (zie doordenkertje) eggie.
Gewijzigd door meppele op 10 april 2018, 11:52
 
tubejack

Quote

meppele schreef:
Is een XS lijn direct naar de centrale anders van via een wijk- of straatkast? (zie doordenkertje) eggie.


Hij is in ieder geval langer. Van je woning naar de straat kast. Vanaf daar via een aantal koperen kabel bomen naar de centrale. Dat deel je met niemand anders. De backbone in de centrale is snel genoeg.

Bij vectoring is de straatkast met glas aan gesloten. Meestal met 1GB/sec. Dus stel nu dat er 10 mensen met een 100/30 verbinding opzitten dan heb je geen overboeking immers 10x 100MB= 1GB. Het wordt anders als er meer gebruikers opzitten of als pair-bonding 200/60 en/of VPlus 200/30.

Bij problemen zal KPN dat vast ook oplossen met een 10GB backbone of meerdere 1GB vezels.

Maar ook de bestaande "trage" VDSL2 lijntjes kun je verder upgraden met b.v. G.INP
Het is jammer dat, dat niet standaard wordt uitgerold. En niemand dat verder oppakt.
 
GerardL
Gisterochtend vroeg nog 3 keer moeten resetten, maar vanaf ca. 10:00 uur een stabiele verbinding over 2 lijnen
Vandaag is de monteur langs geweest. Hij meette vanaf het ISRA punt toch een betere verbinding/hogere snelheid en is de interne bekabeling nagelopen, stekkers/verbindingen vervangen.

Nu een stabiele aansluiting, 34 Mbit down, 6 up.
Ik ben benieuw of het zo blijft.
Er komt een flinke upgrade aan, dan zou het helemaal perfect moeten zijn ...
GerardL voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Training', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Advertentie