obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
Fritz!OS 7
Roger

Gieter schreef:

Ik verbaas me ook regelmatig over de voortgang van OS7

Over het gebrek daaraan, neem ik aan Whistl Ik verbaas mij er ook nogal eens over dat AVM nieuwe producten aankondigt, en dan nog maanden nodig heeft om ze daadwerkelijk te kunnen leveren.

Quote

Nu hadden we de IFA en daar moesten natuurlijk nieuwe dingen voor klaar liggen.

En daarmee hint je en passant op een belangrijke bouwsteen voor de oplossing: planning!

Met kerst moeten de nieuwe producten in de schappen liggen met alle nieuwe functies. Die moet je op enig moment aan de wereld presenteren. Echt grote jongens zoals Apple organiseren hun eigen launch event (geen gedeelde aandacht, s.v.p.), maar voor AVM is de IFA begin september uiteraard een prima moment.

Een paar maanden eerder kondig je de nieuwe functies aan (Apple gebruikt daarvoor de WWDC in juni). Die zijn dan eigenlijk al klaar (zodat je ook precies weet wat je aan kunt kondigen), maar er zitten uiteraard nog allerlei bugs in. De tijd tot het launch event gebruik je daarom voor beta's.

Een kind kan de was doen en het oogt allemaal nog professioneel ook.

Quote

Maar heel veel bugs zijn gewoon blijven liggen. Ook heel veel schoonheidsfoutjes, die ze recht kunnen trekken blijven liggen.

AVM zal net als veel andere bedrijven moeite hebben om bekwaam personeel te werven en te houden, en moet dus keuzes maken. In de metropool Berlijn is de concurrentie op de arbeidsmarkt ronduit moordend. Verder zal er denk ik veel aandacht zijn voor de hele grote klanten (primair Telekom en 1und1). AVM kan zich niet veroorloven die kwijt te raken. Ik vraag mij ook wel eens af of ze wel een goed overzicht hebben over de bugs in FRITZ!OS.

Maar het zijn vaak die kleine doch in het oog springende foutjes die afbreuk doen aan het imago van een product. Niemand die dat beter begreep dan Steve Jobs.
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
Roger
Op 24 oktober heeft AVM het laatste 7.1x image uitgebracht (7.12 voor de 6591 Cable). Daarna is het een paar weken stil gebleven, maar achter de schermen verschenen regelmatig nieuwe Inhaus bèta's voor de 7490 en de 7590.

Gisteren verschenen de eerste publieke bèta's (7.19-xxxxx) voor de Duitse edities van de 7490 en de 7590 als voorbodes van FRITZ!OS 7.20. Ook dit keer zitten er uiteraard weer allerlei nieuwe functies in het nieuwe FRITZ!OS (o.a. ondersteuning voor WPA3).

Traditiegetrouw heeft AVM niet bekend gemaakt welke producten 7.20 zullen krijgen. Ik verwacht de eerste 7.20 releases op zijn vroegst eind maart (gelet op de ervaringen met de ontwikkeltrajecten van 7.00 en 7.10).
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
Gieter

Roger schreef:

Traditiegetrouw heeft AVM niet bekend gemaakt welke producten 7.20 zullen krijgen. Ik verwacht de eerste 7.20 releases op zijn vroegst eind maart (gelet op de ervaringen met de ontwikkeltrajecten van 7.00 en 7.10).


Het is toch ook traditie dat ze Pasen en Kerst als deadline hebben?
Pasen valt op 12 april 2020
Afgelopen jaar liep dat behoorlijk mis.

Ik ben benieuwd hoe die nieuwe update planning functie er uit ziet.
 
jo
FRITZ.Box_7581-07.12-72473M-LabTEST.image
05-11-2019
hulpkanaal van xs4all (nog)Zip It


https://hulp4all.com/FB7581/Beta/
Gewijzigd door jo op 24 november 2019, 01:40
FRITZ!Box 7583 VDSL FRITZ! OS:07.31@@@@@@ FRITZ!WLAN Repeater 2400 FRITZ! OS: 07.29 @@@@@ FRITZ!WLAN Repeater 1750e FRITZ!OS: 07.29 all in MESH

combie_1

Pairbonded VDSL xs4all to kpn
 
Roger

Gieter schreef:

Het is toch ook traditie dat ze Pasen en Kerst als deadline hebben?
Pasen valt op 12 april 2020

AVM heeft altijd de CEBIT (voorjaar, dit jaar zomer en inmiddels ter ziele) en de IFA (najaar) gebruikt om producten aan de wereld te tonen. Pasen is commercieel niet interessant, Kerstmis uiteraard wel. Om producten op tijd in de schappen te krijgen voor de kerstverkopen moeten ze overigens al ruim voor de IFA helemaal klaar zijn.

Quote

Afgelopen jaar liep dat behoorlijk mis.

Dat mag je wel zeggen! De ontwikkeling van FRITZ!OS 7 liep behoorlijk achter en het AVM-management zag zich kennelijk genoodzaakt om voorafgaand aan de CEBIT in een persbericht aan te kondigen dat FRITZ!OS 7 in juli zou moeten verschijnen. Daarmee werden de ontwikkelaars feitelijk publiekelijk te kijk gezet.

De retailmarkt is overigens maar van beperkt belang voor de AVM-omzet. Het leeuwendeel van de producten wordt aan de eindgebruikers geleverd via ISPs. Voor echte retailproducten zoals WiFi repeaters moet de timing uiteraard wel kloppen. Vorig jaar ging dat o.a. mis met de FRITZ!Repeater 3000. Die was op de IFA aangekondigd en had voor de kerst in de schappen moeten liggen. Het werd uiteindelijk februari 2019. Epic fail.

Quote

Ik ben benieuwd hoe die nieuwe update planning functie er uit ziet.

Je kunt instellen tussen welke tijdstippen een nieuw FRITZ!OS mag worden geïnstalleerd zodat je niet midden in een film wordt gestoord door een reboot van je modem.
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
Roger
AVM is op 22 november begonnen met bèta's voor FRITZ!OS 7.20. Vandaag kwam de 2e versie uit voor de 7490 (7.19-74082) en de 7590 (7.19-74093). En daarin zit een grote verrassing: deze images zijn zowel voor de Duitse als voor de internationale editie (dus geen aparte images!). Luidt dit het einde in van de tweederangs behandeling van de internationale markt?
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
Gieter
Ik lees dat de reparatie van de ledjes dimmer nog een bèta gaat duren.(7590)
Geen ramp, als dat het enige probleem is.
Ik vind het lastig dat de share links van de nas het niet doen in 7.12
Ben benieuwd of dat weer werkt.
 
Gondelier

Roger schreef:

AVM is op 22 november begonnen met bèta's voor FRITZ!OS 7.20. Vandaag kwam de 2e versie uit voor de 7490 (7.19-74082) en de 7590 (7.19-74093). En daarin zit een grote verrassing: deze images zijn zowel voor de Duitse als voor de internationale editie (dus geen aparte images!). Luidt dit het einde in van de tweederangs behandeling van de internationale markt?


@Roger
Weer bedankt Roger, alles werkt op het eerste gezicht goed met OS 7.19 BETA en meteen ook een update voor de Fon's naar v_1.04-53.
De smart home staat nu apart en de interface ziet er wat strakker uit.

Krijg alleen een niet belangrijke foutmelding in de interface bij:
Diagnostics -> Functie -> Start:

WiFi 2,4GHz-frequentieband
Autokanal ist deaktiviert ändern
Netwerknaam: gondelier
Beveiligd, actueel 4 WiFi-apparaten verbonden

WiFi 5GHz-frequentieband
Autokanal ist deaktiviert ändern
Netwerknaam: gondelier
Beveiligd, actueel 4 WiFi-apparaten verbonden

Maar alles werkt dus tot op heden geen problemen, nu de 1750E-ers nog.

Thumbs Up
***********************************
1 x FB 7590 (7.56) Master, 1 x FB 7590 (7.56) als Repeater, 2 x Repeater 2400 (7.56), 1 x Fritz!Fon C5 (02.04.88), 7 x Fritz!Dect 200 (4.16), 1 x Fritz!Dect 400 (4.90), FRITZ!WLAN Stick AC 860.
 
Roger

Gondelier schreef:

alles werkt op het eerste gezicht goed met OS 7.19 BETA

Ik ga deze bèta cyclus denk ik overslaan: er zit niets in waar ik op zit te wachten.

Quote

nu de 1750E-ers nog.

De eerste bèta voor de 1750E zal denk ik niet lang meer op zich laten wachten (begin 2020?).
Gewijzigd door Roger op 11 december 2019, 12:03
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
Gieter
@Gondelier
"Autokanal ist deaktiviert ändern"
Ik denk dat Mesh graag controle heeft over de kanalen.
Heb jij de kanalen vast gezet?

Ik heb nog 7.12 en de laatste paar dagen een melding.
"Wireless LAN registration failed (xx GHz): Authentication error."
En dan 2 seconden later is alles weer oké.
Op de gasttoegang heb ik dat ook al gezien.
Beide bekende toestellen.(MAC)
Zowel op de 7590 als de 1750E's

Ook zag ik het onbekende MAC adres weer een poging doen.
Is een Samsung toestel dat heel af en toe op duikt.(al 2 jaar)
Ik voer een logboekje van de MAC adressen van bekenden.
Bij volgende password vernieuwing de de ssid ook maar eens veranderen.
Als hij dan terug komt, is het niet iemand met een oud gasten wachtwoord.

Update 11:50:
Ik heb nu ook 7.19_74093 er op staan.
Update ging probleemloos.
Gewijzigd door Gieter op 11 december 2019, 11:51
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Fritz!OS 7', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
FRITZ!Box 7581 problemen Fritzbox : 3990 06 sep 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 dec 2022
Fritz Wireless Repeater 1750E WiFi : 7 07 sep 2022
Eufy Video deurbel <> Fritz!box 7590 Domotica : 14 25 jun 2022
Advertentie