obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
Fritz!OS 7
tubejack

fmrama schreef:

Ik zit dagelijks met 2 ipads en een iphone 7 op de fritzbox 7581,met 5mhz . Totaal geen last van uitval. En sinds de ginp al een maand geen fouten op de lijn.


Een iPhone 7 doet het hier ook prima een 5S niet.
 
Gondelier
Wat is het hier de laatste dagen angstig stil !!
De vraag is alleen, is dit goed en/of slecht nieuws.

Allemaal een prettig weekend.
Thumbs Up
***********************************
1 x FB 7590 (7.56) Master, 1 x FB 7590 (7.56) als Repeater, 2 x Repeater 2400 (7.56), 1 x Fritz!Fon C5 (02.04.88), 7 x Fritz!Dect 200 (4.16), 1 x Fritz!Dect 400 (4.90), FRITZ!WLAN Stick AC 860.
 
Roger
Geen nieuws zou goed nieuws moeten zijn. Hier is het eerder triest nieuws. Net als met 7.0x heeft AVM kennelijk grote moeite om de hele productrange van een 7.1x update te voorzien. Ze hebben al twee weken geen release image meer uitgebracht. Voor deze 'vakantie' persten ze nog even een paar verwachte 7.11 bug fix releases eruit voor de Duitse markt (er zijn zelfs tekenen dat voor sommige modellen 7.12 op komst is), maar daarna werd het stil.
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
Gieter
Als ik de update info lees is 7.08-xxxxx hetzelfde als de 7.11 in de andere modellen.
Te vroeg nummer 7.10 toegewezen, het zijn in principe allemaal beta's

Iets wat me zelf ook opgevallen is, dat WPS voor gasten niet werkt.
Dat zou als mesh moeten werken...mooi niet.

Dat er iets mis is met de scan van de 5 GHz band, zie ik er ook in de nieuwe updates.
 
Roger

Gieter schreef:

Als ik de update info lees is 7.08-xxxxx hetzelfde als de 7.11 in de andere modellen. Te vroeg nummer 7.10 toegewezen, het zijn in principe allemaal beta's.

Tsja, wat is een bèta en wat niet meer? Op een bepaald moment vind je het resultaat goed genoeg voor algemeen gebruik, haal je het label Bèta er vanaf en plak je het label Release erop. Hoe hoog je daarbij de lat moet leggen, hangt af van de grootte van je publiek en van het afbreukrisico.

Ik ben absoluut geen Apple fanboy, maar ik bewonder Apple om de manier waarop ze (in elk geval van buitenaf gezien) software releases managen.
  • De lat ligt bij iOS en MacOS hoog. Er zitten uiteraard fouten in een nieuwe release, maar de meeste gebruikers zullen daar weinig of niets van merken. En Apple zorgt ervoor dat een eerste bug fix release al weinig later komt.
  • Apple brengt nieuwe releases voor alle ondersteunde producten tegelijk uit. Dat oogt niet alleen professioneel, maar scheelt ook pijnlijke vragen (en nog pijnlijkere antwoorden) op social media.
  • Apple kondigt ruim van tevoren (tijdens de WWDC) aan welke producten door een nieuwe major release worden ondersteund.
  • Apple brengt major releases punctueel uit. Je kunt er je horloge op gelijk zetten.

AVM heeft op alle punten nog e.e.a. te leren.

Het niet voor alle producten tegelijk uitbrengen van een release zorgt bij AVM voor een versienummerchaos. Doordat FRITZ!OS continu verder wordt ontwikkeld, is de stand van zaken m.b.t. features en bug bij elk image verschillend. Zelfs met hetzelfde versienummer (bv. 7.10) is het ene image niet gelijk aan het andere.

Quote

Iets wat me zelf ook opgevallen is, dat WPS voor gasten niet werkt.

Bedoel je tussen het gastnetwerk en bv. de telefoon van een gast? Dat is denk ik 'by design'. En bij een Fritz!Box en een Fritz!WLAN Repeater in een meshconfiguratie hoef je het gastnetwerk niet te koppelen: dat gaat automatisch via een L2TP tunnel (die ook voorkomt dat gasten aan een repeater uit het gastnetwerk kunnen breken).

Quote

Dat zou als mesh moeten werken...mooi niet.

Wat bedoel je hier? Mesh en WPS hebben niets met elkaar te maken.

Quote

Dat er iets mis is met de scan van de 5 GHz band, zie ik er ook in de nieuwe updates.

Hier lijkt AVM inderdaad op dwaalwegen te zijn beland...
Gewijzigd door Roger op 07 juli 2019, 11:16
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
tubejack
Ik had niets met Apple, totdat ik een iMac kreeg. Meestal werken de 1e publieke beta's van MacOS al heel behoorlijk. Echt grote fouten ben ik nog nooit tegen gekomen. Tegenwoordig draai ik enkel officiële releases.

Dan de 7581.Zip It Ik heb de 7369 weer neergezet. In het begin vond ik het jammer dat dit modem maar zo kort werd ondersteund door AVM met nieuwe Fritzos versies. Nu vind ik het prima. Sinds G.INP ingevoerd is draait het stabiel.
 
Gieter

Roger schreef:


Bedoel je tussen het gastnetwerk en bv. de telefoon van een gast? Dat is denk ik 'by design'. En bij een Fritz!Box en een Fritz!WLAN Repeater in een meshconfiguratie hoef je het gastnetwerk niet te koppelen: dat gaat automatisch via een L2TP tunnel (die ook voorkomt dat gasten aan een repeater uit het gastnetwerk kunnen breken).


WPS voor gasten.
Dat kan met http://fritz.box/myfritz of via de fritzfon gestart worden.
Echter, soms werkt het niet.
De wifi gast communiceert met een 1750E, in plaats van de fritzbox.
Als er een fritzbox met meerdere 1750E aanwezig is. Zou de Mesh het dichtstbijzijnde toegangspunt moeten activeren om contact te maken.

Volgens mij, gaat ook het vermogen even omlaag tijdens de WPS procedure.
Heb een toestel dat uitsluitend via WPS contact maakt en die moet ik pal naast de fritzbox zetten om contact te maken. Later kan ik weer verder weg gaan.
 
Roger

Gieter schreef:

Roger post=9562


Bedoel je tussen het gastnetwerk en bv. de telefoon van een gast? Dat is denk ik 'by design'.

WPS voor gasten.
Dat kan met http://fritz.box/myfritz of via de fritzfon gestart worden. Echter, soms werkt het niet.

Ik zie het staan in mijn 7581 (7.08-69234 BETA)! Is dat nieuw in 7.10? (en dus in de bèta's daar naartoe) Het is mij nooit eerder opgevallen.

Quote

De wifi gast communiceert met een 1750E, in plaats van de fritzbox. Als er een fritzbox met meerdere 1750E aanwezig is. Zou de Mesh het dichtstbijzijnde toegangspunt moeten activeren om contact te maken.

Dichtstbijzijnde is een lastig begrip met WiFi. Er wordt geen afstand gemeten. En ontvangstcondities kunnen ongemerkt sterk variëren.

Met WPS wordt de sleutel voor het netwerk uitgewisseld, de keuze van het AP binnen een netwerk staat daar voor zover ik weet los van. Daar kan de AP-steering van FRITZ!OS helpen (mits de client 802.11k/v ondersteunt: mijn iPad met iOS 12.3.1 doet het wel, mijn telefoon met Android 7.1.2 niet). Zonder AP-steering maakt de client zelf een keuze. Sommige clients blijven behoorlijk stevig plakken aan het laatst gebruikte AP.

Ik heb ook gemerkt dat mijn 7581 soms nog een hele tijd denkt dat een client aan mijn 1750E hangt terwijl de client zelf aangeeft met de 7581 zelf te zijn verbonden. Daar werkt nog iets niet helemaal lekker in FRITZ!OS.

Quote

Heb een toestel dat uitsluitend via WPS contact maakt en die moet ik pal naast de fritzbox zetten om contact te maken. Later kan ik weer verder weg gaan.

Netwerk selecteren en sleutel handmatig ingeven (bepaald niet handig met een echt veilige sleutel) kan toch altijd? In elk geval bij iOS en Android.

De nieuwste versie van de FRITZ!App WLAN (in elk geval v1.3.0 voor iOS) kan de QR-code voor het gastnetwerk tonen. Heb je daar wat aan?
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
Gieter
WPS op de bèta werkt prima voor "niet gasten"
Het probleem zit in het gast systeem.

Voorbeeld:
Een printer die alleen wifi heeft en geen display.
1 knop met een antenne.
Als je er 1 maal in zit, kun je evt wachtwoord veranderen via wifi.
 
Gondelier
Op dit moment is er een update voor de Fritz!Box 7590 t.w. 7.12 met enkele verbeteringen.
***********************************
1 x FB 7590 (7.56) Master, 1 x FB 7590 (7.56) als Repeater, 2 x Repeater 2400 (7.56), 1 x Fritz!Fon C5 (02.04.88), 7 x Fritz!Dect 200 (4.16), 1 x Fritz!Dect 400 (4.90), FRITZ!WLAN Stick AC 860.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Fritz!OS 7', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
FRITZ!Box 7581 problemen Fritzbox : 3990 06 sep 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 dec 2022
Fritz Wireless Repeater 1750E WiFi : 7 07 sep 2022
Eufy Video deurbel <> Fritz!box 7590 Domotica : 14 25 jun 2022
Advertentie