obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
FRITZ!Box 5490 DNS server werkt niet
Erwin033
Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik een FRITZ!Box 5490 gekoppeld met mijn glasvezelverbinding van XS4all.
Nu wil ik graag gebruik maken van een eigen DNS server welke door mijn nas wordt gehost.

Via de FRITZ!Box webinterface heb ik het IPadres van mijn DNS server ingegeven (Internet>Account Information>DNSv4 servers)
Echter ondanks verschillende reboots kan ik via devices in het netwerk geen gebruik maken van de DNS records.. het lijkt alsof de router helemaal niet kijkt in de DNS server..

Ik draai FRITZ!OS: 06.84

Kan iemand me hiermee verder helpen?
 
tubejack
Kun je wel zien welke DNS je PC gebruikt? Als dat de DNS servers van XSALL zijn vul dan eens op die PC het lokale adres in van je NAS dus het 192.168.178.X adres zie ook

[url]https://www.youtube.com/watch?v=uKgZ9HfGqNE
[/url]
 
Erwin033
Bedankt voor je reactie.

Ik heb even gekeken maar de devices gekoppeld aan het wireless netwerk van de FritzBox blijven de ip-adres van de FritzBox gebruiken als DNS server.
Dit terwijl ik toch echt de juiste gegevens in het tabblad op de FritzBox heb aangegeven.

Wanneer ik handmatig op mijn pc het ip-adres van de nas ingeef kan ik de records uit de dns server wel direct opvragen..
Erwin033 voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
 
tubejack
Wat ik vermoed dat DHCP toch de DNS servers van XS4ALL meegeeft met het IP-adres wat je PC via DHCP krijgt.

Een mogelijk oplossing zou kunnen zijn dat je het eens met een vast IP-adres probeert.
De adressen 192.168.178.2 t/m 192.168.178.20 kun je meestal gebruiken.

Dus geeft die PC b.v. eens 192.168.178.5 als adres en het adres van je lokale DNS. Gaat het dan goed?

Wat je verder nog bij AVM zou kunnen uitzoeken hoe de Fritzbox omgaat met eigen DNS servers.
Daar is vast wel iets over te vinden of stel de vraag bij AVM.

Succes,

Jack
Gewijzigd door tubejack op 24 september 2018, 13:21
 
Erwin033
Als ik deze handleiding volg dan zou alles moeten kloppen: https://nl.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-5490/knowledge-base/publication/show/165_Andere-DNS-servers-in-FRITZ-Box-configureren/
Misschien dat ik toch maar eens contact moet leggen idd.
 
tubejack

Quote

Erwin033 schreef:

Als ik deze handleiding volg dan zou alles moeten kloppen: https://nl.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-5490/knowledge-base/publication/show/165_Andere-DNS-servers-in-FRITZ-Box-configureren/
Misschien dat ik toch maar eens contact moet leggen idd.


Probeer eerst een vast adres. Dan heb je gelijk input voor AVM
 
Erwin033
Sorry, je bedoelt een vast IP-adres? Mijn devices hebben al een vast IP-adres, dat was ik vergeten te melden.

Als ik handmatig het IP-adres invoer op het devices van de DNS server (als DNS server uiteraard) dan werkt het wel naar behoren.
 
tubejack

Quote

Erwin033 schreef:

Sorry, je bedoelt een vast IP-adres? Mijn devices hebben al een vast IP-adres, dat was ik vergeten te melden.

Als ik handmatig het IP-adres invoer op het devices van de DNS server (als DNS server uiteraard) dan werkt het wel naar behoren.


Ik snap niets van windows maar bij Mac kun je in de configuratie de voorkeur DNS op geven bij Linux doe je dat b.v. in de /etc/resolv.conf en bij Windows zal er ook wel zoiets zijn in je netwerkconfiguratie.


Google eens op: dns volgorde windows 10
Gewijzigd door tubejack op 24 september 2018, 13:52
 
Erwin033
Het probleem is inmiddels opgelost door tussenkomst van de AVM support. Zij gaven mij de volgende oplossing: https://nl.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-5490/knowledge-base/publication/show/663_DNS-omzetting-van-private-IP-adressen-niet-mogelijk
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FRITZ!Box 5490 DNS server werkt niet', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
FTP Server van AVM Fritzbox : 3 14 mrt 2024
FRITZ!Box 7581 problemen Fritzbox : 3990 06 sep 2023
Fritz!OS 7 Fritzbox : 731 04 sep 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 dec 2022
Advertentie