Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
FRITZ!Box 7581 problemen
loekf

Quote

Roger schreef:

Quote

Jan Doedel schreef:
Met FRITZ!OS 06.85-46834 PLUS, vanavond weer een enorm krakende telefoonverbinding. Alle werk voor niets->een volledige reset etc. Probleem nog steeds aanwezig! Geef de moed op.....??
Kun je eens kijken wat de DECT Monitor zegt? (DECT -> DECT Monitor -> Detailed Information) Mijn 7581 gaf onderstaande statistieken na een gesprek van ca. 2 minuten. De DECT handset is een Gigaset A58H.


                  Handset               Base Station
                  Accumulated  Current  Accumulated  Current
Measurement interval   0         ?        143460       0
A-CRC                  0         ?        19           0
X-CRC                  0         ?        24           0
Z-CRC                  0         ?        6            0
Slide-Error            0         ?        3            0
Sync-Error             0         ?        5            0
Q1/BCK Bit             0         ?        9            0
Q2 Bit                 0         ?        8            0
Handover               0         ?        4            0
RSSI                   -         ?        -            -
Bit-Error              0         ?        0            0
dropped Frames         0%        0%       0.1%         0%
defect Frames          0%        0%       0.4%         0%
BER                    0%        0%       0.1%         0%


De gesprekskwaliteit werd door de andere kant ervaren als 'zeer goed', terwijl er toch CRC-errors en dropped/defect frames zijn. Interessant is dat er desondanks geen bit errors zijn. Dat kan ik even niet duiden.


CRC detecteert alleen fouten via een checksum, neem aan voir een pakket data. Ken de DECT standaard niet goed genoeg, maar neem aan dat er ook error correctie op zit (bv FEC).

Ik zie een lage bit error rate (BER), maar geen idee wat het betekent, is het gemiddeld of cumulatief ? Of de huidige ? Kan me voorstellen dat bit fouten niet tot verlies van de informatie leidt, maar lagere SNR, maar zodang dat je het niet hoort.

Snap trouwens niets van de DECT issues met dit modem. Gaat via een externe chip, die ook in andere modems zit, dus kwestie van driver en DECT stack porten. Hoe moeilijk kan het zijn, tenzij het in de SIP stack zit, maar die gebruik je ook bij een DECT basis station direct aan je modem.


FRITZ!Box 7590 (7.13 - 221.9 Mbps/33 Mbps - Vplus) | FRITZ!Repeater 3000 (7.12) | 2x FRITZ!Repeater 2400 (7.12) | XS4ALL Internet Plus + Bellen Basis
 
tubejack
Je kunt onder Telephone Numbers ==> Voice Transmission precies zien of er Packets (**)
Lost zijn. Als je het ballonetje Other (rechts) drukt details van dat gesprek doorgeven aan AVM

Tot nu toe geen problemen Smile

 
Prutser

Quote


Ik zie een lage bit error rate (BER), maar geen idee wat het betekent, is het gemiddeld of cumulatief ? Of de huidige ? Kan me voorstellen dat bit fouten niet tot verlies van de informatie leidt, maar lagere SNR, maar zodang dat je het niet hoort.


Ik zie bovenaan "Hanset Accumulated" staan, dat is dan cumulatief zou ik denken. Net als "Current" dat de huidige waarde is. Wat ik intrigerender vind is dat het base station WEL een BER waarde geeft, waar de handset niks meldt. Dan zit het niet in de verbinding lijkt me, slecht de ene kant op is vaak (maar niet altijd) ook slecht de andere kant op.

De twee DECT dingen hier doen het nog steeds goed, langer dan ooit. Rustig afwachten maar.

 
Roger

Quote

Prutser schreef:
Ik zie bovenaan "Hanset Accumulated" staan, dat is dan cumulatief zou ik denken. Net als "Current" dat de huidige waarde is. Wat ik intrigerender vind is dat het base station WEL een BER waarde geeft, waar de handset niks meldt. Dan zit het niet in de verbinding lijkt me, slecht de ene kant op is vaak (maar niet altijd) ook slecht de andere kant op.
Je zult alleen van nul verschillende waardes voor de handset zien als die in staat is de waardes terug te melden aan het basisstation. Het is goed mogelijk dat je handset het niet kan. Mijn handsets kunnen het kennelijk niet: ik zie in de kolom Current alleen maar vraagtekens staan.


FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
Roger

Quote

tubejack schreef:
Je kunt onder Telephone Numbers ==> Voice Transmission precies zien of er Packets (**) Lost zijn.
De vraag is dan of Packets Lost in uitgaande richting packets zijn die de FB wel heeft verstuurd maar door de andere kant niet zijn ontvangen (dus packets lost in transit) of packets die de FB niet heeft kunnen versturen (b.v. omdat er geen buffer beschikbaar was). Het eerste kan alleen maar als de andere kant die gegevens terug meldt.


Gewijzigd door Roger op 07 October 2017, 12:53
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
tubejack
Zou de 1e vraag niet zijn? Of daar tijdens een "krakend gesprek" überhaupt te zien is, of er een of meerdere pakketjes verloren gaan.? Daarna kun je (of AVM) verder inzoomen.

 
Roger

Quote

tubejack schreef:

Zou de 1e vraag niet zijn? Of daar tijdens een "krakend gesprek" überhaupt te zien is, of er een of meerdere pakketjes verloren gaan.? Daarna kun je (of AVM) verder inzoomen.
Je hebt gelijk Smile In mijn huidige overzicht (ca. 100 gesprekken) heeft geen enkel gesprek last gehad van packet loss. Verder staat in de kolom Voice Transmission Delay overal 0 ms en is de Jitter nooit boven de 2 ms gekomen.


FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
guido66
Na enkele maanden probleemloos bedrijf, begon vorige week de VDSL verbinding instabiel te worden, met tot wel 4 onderbrekingen per uur. Gisteravond dan toch maar weer de oude 7369 terug aangesloten. En meteen weer een perfect stabiele verbinding.....


Mijn Fritzboxgeschiedenis: 7170-2x7340-7360-7369-2x7581
Huidig: 7583+7590+2x1750E in mesh
 
tubejack

Quote

[url=https://xs4all.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?thread_id=787&pid=5521#post_5521] In mijn huidige overzicht (ca. 100 gesprekken) heeft geen enkel gesprek last gehad van packet loss. Verder staat in de kolom Voice Transmission Delay overal 0 ms en is de Jitter nooit boven de 2 ms gekomen.


Hoe is het tot nu toe met het "gekraak" Rogier?
Hier gaat het tot nu toe 6 dagen goed. Maar wij bellen niet veel.

Voor de rest is hier VDSL2 pair-bonding super stabiel en ook het WiFi werkt prima.
Met WiFi van de 7581 kun je leuk experimenteren met het zend vermogen en de Fritz WiFi app voor Android. Als je dat standaard op 100% laat heb je niet altijd de beste dekking.

 
tubejack

Quote

guido66 schreef:

Na enkele maanden probleemloos bedrijf, begon vorige week de VDSL verbinding instabiel te worden, met tot wel 4 onderbrekingen per uur. Gisteravond dan toch maar weer de oude 7369 terug aangesloten. En meteen weer een perfect stabiele verbinding.....


En weet je ook de verschillen Guido66? Gebruikt de 7581 een ander VDSL profiel i.p.v. standaard 17a dat de 7369 doet? Maak je gebruik van pair-bonding? En werd de VDSL lijn ook echt onderbroken of had je PPPoe errors en daardoor geen IP-adres?

 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FRITZ!Box 7581 problemen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritz 7580 wandhouder Algemeen : 2 22 Jun 2024
Fritz!OS 7 Fritzbox : 731 04 Sep 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 Mar 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 Dec 2022
Fritz Wireless Repeater 1750E WiFi : 7 07 Sep 2022
Advertentie