Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
FRITZ!Box 7581 problemen
internethiks
Ik ben nu weer bijna 1 week zonder hik online, daarvoor elke 2 dagen een hik.
Alleen modem en IPTV nog maar actief.
Wat ik zie is dat er vermoedelijk wel aan de DSLAM profielen is gesleuteld.
Ik zit op het laagste VDSL abo, waar het modem eerst nog tot 112 Mbit trainden doet deze dat al geruime tijd maar tot 60 Mbit.
Ik ben al met de 2de 7581 bezig.

Aangezien ik dit soort problemen ook met andere modellen heb gehad, blijft ik stiekem toch de AVM constructie of een buurman/vrouw met oude PSTN verbinding verdenken als oorzaak van de problemen.

Bij de volgende serie hiks maar weer eens contact zoeken met de xs4all.
Ik ben er nog steeds niet gerust op.

Prutser

internethiks schreef:

Ik ben nu weer bijna 1 week zonder hik online, daarvoor elke 2 dagen een hik.
Alleen modem en IPTV nog maar actief.
Wat ik zie is dat er vermoedelijk wel aan de DSLAM profielen is gesleuteld.
Ik zit op het laagste VDSL abo, waar het modem eerst nog tot 112 Mbit trainden doet deze dat al geruime tijd maar tot 60 Mbit.
Ik ben al met de 2de 7581 bezig.

Aangezien ik dit soort problemen ook met andere modellen heb gehad, blijft ik stiekem toch de AVM constructie of een buurman/vrouw met oude PSTN verbinding verdenken als oorzaak van de problemen.

Bij de volgende serie hiks maar weer eens contact zoeken met de xs4all.
Ik ben er nog steeds niet gerust op.

Je hebt tegenwoordig twee opties. Je verbinding wordt geleverd vanuit een "Central Office", een telefooncentrale waarbij in de kabelbundel alles kan voorkomen van huurlijnen, tot ISDN en wat je maar kunt verzinnen. VDSL is hier nooit "vectored". De andere optie is levering vanuit een buitenring met een moderne DSLAM die vectoring op VDSL ondersteunt en ADSL levert met een DLM profiel, waarbij rekening wordt gehouden met de andere gebruikers in de kabel. De buurman kan in het laatste geval nooit het probleem zijn. DLM staat overigens voor "Dynamic Line Management", een dure term voor een mechanisme die een compromis zoekt van kwaliteit en snelheid van je lijn.

Aangezien je eerst op 112Mb intrainde - wat HEEL hoog is overigens - doet me vermoeden dat je redelijk dicht op een buitenring moet zitten, maar daar klopt dan de 60Mb niet meer mee ... VDSL traint zo hoog mogelijk in en volgens mij bestaat er geen 60Mb profiel, wel een 50/10, daarna komt 100/30 (zie kpnwholesale.com)

bring

tubejack schreef:

Dit was onze 3e 7581 vanaf maart 2017 Met alle 3 helaas problemen. Heb je soms alle apparatuur horizontaal op een verdieping?

Niet helemaal, de 7581 staat in de meterkast (bg), de C5 staat ook op bg. de 2x FritzDect 200 ook, de FritzDect 300, FritzDect 100 en de MT-F staan in de vrijstaande garage op de 1e verdieping (ca 15m vanaf de meterkast). Maar dat is dus inderdaad wat het zo lastig maakt voor AVM om te debuggen, ik ken veel meer XS klanten met een 7581 en DECT die nergens last van hebben. Wat je hier op het forum voorbij ziet komen zijn uiteraard de hardnekkige probleemgevallen, al die klanten waarbij alles naar behoren werkt hoor je nou eenmaal niet zo snel..

Dat maakt het er voor jullie natuurlijk niet beter op, maar het verklaart denk ik wel waarom AVM hier niet zomaar even een oplossing voor klaar heeft staan. Ik heb hier sinds de FB7170 zo'n beetje alle modellen in huis gehad, en reken de 7581 tot nu toe tot een van de meest stabiele exemplaren.

tubejack

bring schreef:

tubejack schreef:

Dit was onze 3e 7581 vanaf maart 2017 Met alle 3 helaas problemen. Heb je soms alle apparatuur horizontaal op een verdieping?

Niet helemaal, de 7581 staat in de meterkast (bg), de C5 staat ook op bg. de 2x FritzDect 200 ook, de FritzDect 300, FritzDect 100 en de MT-F staan in de vrijstaande garage op de 1e verdieping (ca 15m vanaf de meterkast). Maar dat is dus inderdaad wat het zo lastig maakt voor AVM om te debuggen, ik ken veel meer XS klanten met een 7581 en DECT die nergens last van hebben. Wat je hier op het forum voorbij ziet komen zijn uiteraard de hardnekkige probleemgevallen, al die klanten waarbij alles naar behoren werkt hoor je nou eenmaal niet zo snel..

Dat maakt het er voor jullie natuurlijk niet beter op, maar het verklaart denk ik wel waarom AVM hier niet zomaar even een oplossing voor klaar heeft staan. Ik heb hier sinds de FB7170 zo'n beetje alle modellen in huis gehad, en reken de 7581 tot nu toe tot een van de meest stabiele exemplaren.

Als je de pech hebt 3x een exemplaar treffen met dezelfde problemen. De XS4ALL helpdesk belt en de verbinding wordt met een keiharde ruis verbroken. Dan is toch wel iets aan de hand niet? Maar ik ken inderdaad ook iemand, die geen problemen heeft, maar gelijkvloers met zijn telefoon toestellen op een paar meter afstand tot de 7581 woont. Vandaar mijn vraag.

Beroepshalve heb ik jarenlang in testruimtes gewerkt. Daarnaast heb ik de nodige kennis van hoog frequent. Wat opvalt met de 7581 dat de eerdere Fritz boxen -die het beter doen- Zijn de veranderingen in de hardware. Er is m.i. niet goed nagedacht in het ontwerp over de plaatsing en het model van de te gebruiken antennes. Of het heeft in ieder geval niet de aandacht die het verdiend. M.i. is hier zelfs op bezuinigd, als ik dit vergelijk met eerdere boxen.

Wat ik dus vermoed (en meerdere met mij) dat er een probleem is qua ontvangst van de 7581. Zodra je gelijkvloers woont op niet te grote afstand van de 7581 of op een strategische plek een repeater plaatst, dan is de kans dat je problemen hebt veel minder.

Als echter het hoogfrequent signaal een aantal muren en betonnen verdieping vloeren door moet, is de kans dat dit signaal weg valt groter. Vergelijk het maar met een FM radio waar je de antenne uittrekt. Ruis en gekraak hoor je dan. En dan is precies wat ik ervaar met de Fon C5's en meerdere mensen met mij, ook heel technische.

M.i. een minder goed ontworpen Fritz box. Met een 7369 is het DECT signaal sterk genoeg , ook 2 verdiepingen hoger in mijn werkplaats. De 2,4Ghz WiFi is hier ongeveer even sterk als de 7581 op de 1e en 2e verdieping, als je hem goed instelt op een zo vrij mogelijk WiFi kanaal.

Hoeveel mensen er wel of geen problemen hebben weet ik natuurlijk niet. Maar het is toch op zijn minst opmerkelijk dat er -zover ik weet- nog nooit zoveel mensen hebben geklaagd over dit model Fritz box. En niet alleen op dit forum.

Een DECT repeater stategisch geplaatst én geconfigureerd is mogelijk een oplossing voor een aantal "probleem gevallen". Net als met WiFi waar velen een 1750E repeater voor hebben.

Echter, het is niet mijn route, ik wil de ECO functie kunnen gebruiken van de Fritz box en zet 's nachts het WiFi uit. Bij de 7369 werkt dat gewoon.

Ik hoop dat AVM en XS4ALL er uit komen.Thumbs Up

Vriendelijke groet,

Jack

Gewijzigd door tubejack op 04 November 2017, 07:59

Roger

tubejack schreef:
Wat ik dus vermoed (en meerdere met mij) dat er een probleem is qua ontvangst van de 7581. Zodra je gelijkvloers woont op niet te grote afstand van de 7581 of op een strategische plek een repeater plaatst, dan is de kans dat je problemen hebt veel minder.
Klinkt zeer zinnig. Ik heb even een snelle test gedaan. De 7581 hangt hier in de meterkast op de begane grond. In de woonkamer (ook begane grond) ziet de 7581 tijdens een gesprek met een Gigaset A58H op ca. 4 meter afstand van de 7581 een signaalsterkte van ca. -40 dBm. Bij een gesprek vanuit de studeerkamer (1e verdieping, gescheiden van de begane grond door een betonvloer met nogal wat ijzer, afstand eveneens ca. 4 meter) is de signaalsterkte ca. -70 dBm. Dat is een fors verschil.

Gewijzigd door Roger op 04 November 2017, 08:48
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)

tubejack

bring schreef:

ik ken veel meer XS klanten met een 7581 en DECT die nergens last van hebben. Wat je hier op het forum voorbij ziet komen zijn uiteraard de hardnekkige probleemgevallen, al die klanten waarbij alles naar behoren werkt hoor je nou eenmaal niet zo snel..

Kijk ook eens in de nieuws groepen van XS4ALL op news.xs4all.nl daar kom je al vanaf december 2016 berichten tegen.

Op 1-11-2017 om 15:28 schreef Gé Blijleven:
> Beste lezers,
>
> Ik heb problemen met de dect telefonie op de 7581. Als ik gebeld word of zelf bel ben ik voor de andere kant an de lijn onverstaanbaar. Ik heb de beta software fritzbox-beta-7581-06.85-46834 in de Fritzbox. Ik heb de toestellen allemaal (5) afgemeld en weer aangemeld. Weet iemand de oplossing?

Je bent niet de enige. Dat ding is inmiddels na tig updates geschikt voor een stabiele DSL verbinding (bonding) maar voor de rest is het nog steeds een kwaliteitsloos lellebel. Ik hoop dat XS4ALL hierover met AVM communiceert, graag met gepaste stemverheffing.

Van het probleem dat je noemt heb ik geen last meer, omdat ik nog een 7390 van mijzelf heb. Die hangt nu achter de 7581 in IP client mode en heeft telefonie en WLAN volledig overgenomen.

Maar of het ooit echt wordt opgelost? Ik vertrouw XS4ALL nog wel, maar AVM... Ik zou daar graag eens als vroeger rondlopen als vertegenwoordiger van een belangrijke klant en dat gruwelijk formuliertje invullen Quality Deficiency Record...

--
Met vr. gr,
Ruud Uphoff

tubejack
Of hier bij de reacties https://blog.xs4all.nl/paul-naastepad...e-jaar-in/

Overgens verwacht ik, dat het links of rechtsom, goed komt met de 7581. Als je als provider je klanten de nieuwste techniek wilt geven, dan loop je een risico dat er iets misgaat. Communiceer dat gewoon.

Op een naar een oplossing Bye-happy

fmrama
Tja, het zou morgen goedkomen met de fb 7581, dan heb je toch spijt dat je hem heb teruggestuurd? Angry

Gondelier

fmrama schreef:

Tja, het zou morgen goedkomen met de fb 7581, dan heb je toch spijt dat je hem heb teruggestuurd? Angry

Dan toch de vraag, wat gaat er morgen dan gebeuren ??

1 x FB 7590 (7.56) Master, 1 x FB 7590 (7.56) als Repeater, 2 x Repeater 2400 (7.56), 1 x Fritz!Fon C5 (02.04.88), 7 x Fritz!Dect 200 (4.16), 1 x Fritz!Dect 400 (4.90), FRITZ!WLAN Stick AC 860.

fmrama
Stel....stel...dat. Helpless

Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FRITZ!Box 7581 problemen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritz 7580 wandhouder Algemeen : 2 22 Jun 2024
Fritz!OS 7 Fritzbox : 731 04 Sep 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 Mar 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 Dec 2022
Fritz Wireless Repeater 1750E WiFi : 7 07 Sep 2022
Advertentie