Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
FRITZ!Box 7581 problemen
Roger

Quote

RuudvanMunster schreef:
Ook hier sinds vannacht 06.85-50446 PLUS. Ongevraagd. Ik had m.b.t. automatische updates aanstaan te worden gewaarschuwd en installeren indien noodzakelijk (optie 2).
Die opties regelen alleen voor het automatisch updaten van productie releases. Om het installeren van een update door XS4ALL te blokkeren, moet je bij Internet -> Account Information -> Provider Services in elk geval de instelling Permit automatic updates uitvinken.

Quote

RuudvanMunster schreef:
Ik had aan XS4ALL aangegeven dat ik NIET in aanmerking wilde komen voor deze beta om nog even door te gaan met de 7581-7490 combinatie. Of XS4ALL heeft besloten dat het toch maar wel moest, of AVM verspreid deze update nu als een noodzakelijk update aan alle 7581 gebruikers.
Jouw modem staat denk ik in een lijstje bij XS4ALL waarop automatisch nieuwe beta's worden geïnstalleerd.

Quote

RuudvanMunster schreef:
In dat geval neem ik aan dat het geen beta meer is. Of ben ik dan te optimistisch?

De 7581 lijkt nergens te zeggen dat het nog een beta is.
6.85-50446 is een beta. Zie hier.


FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
RuudvanMunster
Neveneffect van een update en dus reboot is dat de "remote USB connection" wordt gesloten en niet wordt heropend na de reboot. Daardoor ben ik tot ik het merk de verbinding kwijt met de RFXCOM zender/ontvanger die o.a. de weer en klimaat sensoren uitleest.

Iemand een idee wat daaraan te doen is?

 
Roger

Quote

RuudvanMunster schreef:
Neveneffect van een update en dus reboot is dat de "remote USB connection" wordt gesloten en niet wordt heropend na de reboot. Daardoor ben ik tot ik het merk de verbinding kwijt met de RFXCOM zender/ontvanger die o.a. de weer en klimaat sensoren uitleest.
Bij mij gaat de verbinding met een van mijn gigaset toestellen verloren na een reboot. Opnieuw aanmelden blijkt dan noodzakelijk. In dit geval gaat het om een moderne C430HX die nota bene bij gigaset op de compatibility list staat voor Fritz!OS. Mijn stokoude A58H's hebben er juist weer geen last van.

Quote

RuudvanMunster schreef:
Iemand een idee wat daaraan te doen is?
Het probleem aanmelden bij AVM. XS4ALL heeft in deze geen meerwaarde.


FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
rembert

Quote

RuudvanMunster schreef:

Neemt niet weg dat XS4ALL er goed aan zou doen iets te bedenken van een sympathiek gebaar naar die paar klanten die zo'n last hebben gehad van het 7581 gedoe...


Ik heb een jaar of twee geleden met een actie van xs4all+avm meegedaan. Vooraf als presentje een xs4all t-shirt ontvangen (opdracht: maak foto van jezelf met t-shirt). Achteraf als presentje een een C5 en een 1750E ontvangen. Dus ze doen wel af en toe iets. Ironisch dat diezelfde C5 nu dus die problemen opleverde.

Maar, als ik weer een DECT zou moeten kopen, dan zou ik wel weer een C5 erbij zetten. Ik vind ze prettiger dan de gigasets die ik ook in huis heb. Een extra C5 als gebaar zou ik verwelkomen. Daarmee zouden xs4all en avm ook zeggen: "wij geloven dat het nu goed werkt, en daarom geven wij u een c5". (nu maar hopen dat er een xs4all-persoontje hier meeleest die dit oppakt) (een beetje fantaseren en dromen mag altijd).

 
tubejack

Quote

RuudvanMunster schreef:

Dat leidt voor mij wel tot de voorlopige conclusie dat de DHCP van de 7581 het kennelijk nodig vindt elke 5 dagen opnieuw een IP adres toe te kennen, ook aan apparaten die 7/24 aan staan. Dat blijf ik raar vinden en ook wel een illustratie van het feit dat de 7581 slordig in elkaar is getimmerd.


Nee vind van niet. Dat is het concept van DHCP en werkt bij elke router/ DHCP-server zo.
De lease tijd kun je toch zelf instellen?

Enable DHCP server
DHCP server assigns IPv4 addresses
from . . .
to . . .
Valid for 10 days

Vaak krijgen ze nog hetzelfde adres ook. Als je het heel vervelend vind zet de lease tijd op een paar jaar of zo. Of geef je apparaten een vast IP-adres. Smile

 
zaza2002

Quote

tubejack schreef:

Quote

RuudvanMunster schreef:

Dat leidt voor mij wel tot de voorlopige conclusie dat de DHCP van de 7581 het kennelijk nodig vindt elke 5 dagen opnieuw een IP adres toe te kennen, ook aan apparaten die 7/24 aan staan. Dat blijf ik raar vinden en ook wel een illustratie van het feit dat de 7581 slordig in elkaar is getimmerd.


Nee vind van niet. Dat is het concept van DHCP en werkt bij elke router/ DHCP-server zo.
De lease tijd kun je toch zelf instellen?

Enable DHCP server
DHCP server assigns IPv4 addresses
from . . .
to . . .
Valid for 10 days


Vaak krijgen ze nog hetzelfde adres ook. Als je het heel vervelend vind zet de lease tijd op een paar jaar of zo. Of geef je apparaten een vast IP-adres. Smile


Mijn ervaring is dat de apparaten vrijwel altijd weer hetzelfde ip-adres terugkrijgen. Voor de Thermosmart is dat namelijk een voorwaarde en er wordt aangeraden om dus de DHCP uit te zetten. Ik heb dat tot nog toe nooit hoeven doen.

 
rembert

Quote

RuudvanMunster schreef:

Eerder had ik hier gemeld dat mijn 7490 achter de 7581 steevast iedere 5 dagen opnieuw een IP adres kreeg toegekend. Weliswaar hetzelfde, want in de DHCP instellingen op de 7581 had ik de 7490 een vast adres gegeven. N.a.v. jullie adviezen hier heb ik die instelling aangepast en de 7490 zelf op een vast IP adres ingesteld. Dat lijkt te werken. De 5 daagse aanpassing is gestopt.

Dat leidt voor mij wel tot de voorlopige conclusie dat de DHCP van de 7581 het kennelijk nodig vindt elke 5 dagen opnieuw een IP adres toe te kennen, ook aan apparaten die 7/24 aan staan. Dat blijf ik raar vinden en ook wel een illustratie van het feit dat de 7581 slordig in elkaar is getimmerd.


Ik heb verschillende apparaten op mijn netwerk die steeds hetzelfde IP adres toegekend krijgen met de 7581, dit via de optie "Always assign this network device the same IPv4 address": het IP-adres wordt dan toegekend op basis van het MAC-adres. Andere apparaten heb ik geconfigureerd met een vast IP adres dat buiten de IP-range valt - maar deze methodiek heb je in principe niet nodig. Tot slot heb ik als DHCP-lease periode 10 dagen ingesteld. Dit werkt allemaal exact zoals de bedoeling is.

 
RuudvanMunster

Quote

rembert schreef:

Quote

RuudvanMunster schreef:

Eerder had ik hier gemeld dat mijn 7490 achter de 7581 steevast iedere 5 dagen opnieuw een IP adres kreeg toegekend. Weliswaar hetzelfde, want in de DHCP instellingen op de 7581 had ik de 7490 een vast adres gegeven. N.a.v. jullie adviezen hier heb ik die instelling aangepast en de 7490 zelf op een vast IP adres ingesteld. Dat lijkt te werken. De 5 daagse aanpassing is gestopt.

Dat leidt voor mij wel tot de voorlopige conclusie dat de DHCP van de 7581 het kennelijk nodig vindt elke 5 dagen opnieuw een IP adres toe te kennen, ook aan apparaten die 7/24 aan staan. Dat blijf ik raar vinden en ook wel een illustratie van het feit dat de 7581 slordig in elkaar is getimmerd.


Ik heb verschillende apparaten op mijn netwerk die steeds hetzelfde IP adres toegekend krijgen met de 7581, dit via de optie "Always assign this network device the same IPv4 address": het IP-adres wordt dan toegekend op basis van het MAC-adres. Andere apparaten heb ik geconfigureerd met een vast IP adres dat buiten de IP-range valt - maar deze methodiek heb je in principe niet nodig. Tot slot heb ik als DHCP-lease periode 10 dagen ingesteld. Dit werkt allemaal exact zoals de bedoeling is.


Ik volg precies dezelfde werkwijze. Met een lease tijd die eveneens op 10 dagen is ingesteld. Wat ik heb gemerkt is dat een device dat is ingesteld met de optie "Always assign this network device the same IPv4 address" en dat continue aan is, toch elke 5 dagen opnieuw een IP adres toegekend krijgt. Weliswaar hetzelfde IP adres, maar toch. Want dat betekent dat de verbinding kennelijk wordt onderbroken.

Laat nu dit apparaat het enige apparaat zijn dat ook echt meldt dat het is verbroken. En ik een paar apparaten heb die ook continue aanstaan en achter de 7581 soms spontaan hun verbinding kwijtraken. Maar die dat niet melden.

Dan lijkt het me toch niet zo gek daarachter dezelfde oorzaak te vermoeden. Dat maakt me dus een beetje wantrouwig naar de 7581 DHCP toe. Temeer daar ca. een jaar geleden mijn iPhones er regelmatig uitlagen. En dat niet door radar detectie. Nee ze hadden ineens hele andere IP adressen. Dat heb ik toen opgelost door, op aanraden van Tubejack, de nummering in mijn netwerk te veranderen van 198.168.0 x in 198.168.178.x. Dat loste toen meer dan 90% van mijn problemen op. problemen die ik niet had met eerdere Fritz!Boxen. Nou kun je natuurlijk zeggen dat het default gedrag (198.168.178.x) het beste is. Maar waarom geef je je gebruikers dan de gelegenheid dat in te stellen? Als enige reden voor dat probleem kan ik alleen maar bedenken dat iemand ergens in de code vergeten is dat het IP bereik instelbaar is, en gebruik heeft gemaakt van een vaste waarde daarvoor...

Bij die zojuist genoemde omnummering heb ik ook zo veel mogelijk de vast op het apparaat ingestelde IP adressen vervangen door de optie "Always assign this network device the same IPv4 address". Met uitzondering van de 10 AXIS camera's. Die draaien dan ook erg stabiel.... De les die ik nu denk te leren is dat omzeilen van het DHCP gedrag van de 7581 is aan te raden...

 
tubejack

Quote

RuudvanMunster schreef:

Ik volg precies dezelfde werkwijze. Met een lease tijd die eveneens op 10 dagen is ingesteld. Wat ik heb gemerkt is dat een device dat is ingesteld met de optie "Always assign this network device the same IPv4 address" en dat continue aan is, toch elke 5 dagen opnieuw een IP adres toegekend krijgt. Weliswaar hetzelfde IP adres, maar toch. Want dat betekent dat de verbinding kennelijk wordt onderbroken.


Ook bij hetzelfde is er bij opnieuw toekennen door DHCP van een IP-adres altijd een onderbreking. Zelfs als dat het hetzelfde IP-adres is. Dat hij na 5 dagen doet, terwijl je 10 ingesteld is erg vreemd. Zet dat eens op 365 dagen. Smile

 
ericje
Dat is helemaal niet vreemd. Volgens het DHCP protocol zal op de helft van de leasetijd de dhcp client proberen de lease te verlengen. Works-as-designed dus.

 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FRITZ!Box 7581 problemen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritz 7580 wandhouder Algemeen : 2 22 Jun 2024
Fritz!OS 7 Fritzbox : 731 04 Sep 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 Mar 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 Dec 2022
Fritz Wireless Repeater 1750E WiFi : 7 07 Sep 2022
Advertentie