obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
FRITZ!Box 7581 problemen
tubejack

Roger schreef:

tubejack post=11690

Ik weet niet wat er met dit forum is, plaatjes toevoegen lukt niet echt meer

Klik je misschien eerst Antwoord bekijken voordat je de post plaatst? Dan moet je namelijk plaatjes weer opnieuw toevoegen!


Nee het werkt bij mij gewoon niet meer. Verschillende browsers geprobeerd

Dan maar even 2 linkjes

7581

7590
Gewijzigd door tubejack op 28 mei 2020, 07:39
 
tubejack
Zie je het verschil Roger? In de upload gebeurt in de hogere frequenties niet zoveel bij een traag lijntje zoals bij ons. Profiel 8B geen vectoring. Terwijl er met een 7590 ook profiel 8B in de download nog wel wat gebeurt maar daar tussen voor de upload niks.

Zou KPN dat dan bewust uitgefilterd hebben? I.v.m. stabiliteit. ???
 
Roger
Het verschil is niet te overzien: beide gebruiken US1 niet, maar de 7590 pikt downstream nog een stukje van DS2 mee waar de 7581 dat niet doet. Maar er is nog een verschil dat minder opvalt: de 7590 weet in DS1 (het grote blauwe stuk) per carrier er in het algemeen 1 bit/symbol meer uit te persen dan de 7581. Dat levert per carrier 4 kb/s extra downstreamsnelheid op. De 7590 zou het bij jou downstream merkbaar beter moeten doen dan de 7581 op één lijn (als tenminste de 7581 het niet ook beter gaat doen als je één lijn eruit trekt; het plaatje voor de 7581 is gemaakt met 2 actieve lijnen).

Dat beide US1 niet gebruiken zou heel goed een stukje bewuste configuratie t.b.v. stabiliteit kunnen zijn. Voor het antwoord op die vraag zul je denk ik naar de bron moeten (via de XS4ALL helpdesk of wellicht usenet groep xs4all.adsl).
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
tubejack

Roger schreef:


Dat beide US1 niet gebruiken zou heel goed een stukje bewuste configuratie t.b.v. stabiliteit kunnen zijn. Voor het antwoord op die vraag zul je denk ik naar de bron moeten (via de XS4ALL helpdesk of wellicht usenet groep xs4all.adsl).


Die usenet groep doet niet zoveel meer.

Ik denk dat Johan_
https://xs4all.gebruikers.eu/forum/vi...ost_11558

Een punt heeft, ook andere indicatoren zoals WBA wijzen die richting op.
 
Johan_
Dank je tubejack. Nogmaals: Mijn verhaal is na veel bellen en mailen 2 maal bevestigd. Een maal door een medewerker bij XS4All die hierover met KPN contact had gezocht en een maal door een medewerkster bij KPN 0800 0402. Reden van KPN: Stabiliteit van de verbinding. Deze verandering is doorgevoerd in april 2019, tegelijkertijd met de invoering van GINP. Reden waarom ik geklaagd heb is dat mijn verbinding helemaal niet instabiel was met de hogere upload snelheid. Ik had regelmatig uptimes van 3 tot 6 maanden.
 
tubejack
Na de invoering van G.INP is bij ons de upload gedaald van ruim 6 Mbit/sec naar 5.
Ik moet nog ergens een schermafdruk hebben. FF zoeken.

Ik vermoed dat zodra Long Reach VDSL uitgerold wordt de upload weer toeneemt.
https://www.kpn-wholesale.com/over-kp...2020-1.htm
Lijkt me ook logisch voor alle bezitters van een 7583 en een relatief lange VDSL verbinding.

Gevonden!

Zo was het voor G.INP
7581zonderginp

Met G.INP
fb7581metginpoud

Heden, nadat KPN 2 betere aderparen ingelast heeft, het werkt nu stukken stabieler Smile
7581metginpnieuwelijnen
Gewijzigd door tubejack op 29 mei 2020, 07:27
 
Roger
Ik vind het een vreemd dat je er met G.INP op achteruit bent gegaan qua snelheid. Normaliter levert G.INP juist wat meer op. Jouw situatie is echt iets speciaals (helaas niet in de positieve zin).

tubejack schreef:

Ik vermoed dat zodra Long Reach VDSL uitgerold wordt de upload weer toeneemt.

Dat vraag ik mij af. Alles wat ik tot nu toe heb gelezen over LR-VDSL wijst erop dat deze techniek gericht is op een verbetering van de downstream bandbreedte (daar zit ook de grootste pijn voor de meeste klanten). Verbetering van de upstream zal bij jou denk ik vooral moeten komen uit het gebruik van vectoring en het weer in gebruik nemen van de US1 band die KPN kennelijk in bepaalde scenario's uit heeft geschakeld. Dat staat los van LR-VDSL.

Ik vond een consultatiedocument van BT openreach waarin wat meer inzicht wordt verschaft t.a.v. wat ze doen met LR-VDSL, maar ik krijg de link hier niet gepost. Als ik dat probeer, dan krijg ik een foutmelding (Not Acceptable) van de proxy die dit forum beschermt en daarna komt ik een tijdje niet meer op het forum. Hopelijk betekent dat alleen maar dat ik er een tijdje uit ben gegooid en niet dat ergens een systeem onderuit is gegaan!
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
tubejack

Roger schreef:

Ik vind het een vreemd dat je er met G.INP op achteruit bent gegaan qua snelheid. Normaliter levert G.INP juist wat meer op. Jouw situatie is echt iets speciaals (helaas niet in de positieve zin).


Nee.... Ik denk dat ik deze info mag delen, Think is van 9mei 2019
Onze lijn is 1450meter naar de niet actieve straat kast en dan nog 200 meter naar ons huis.
Dan hebben we nog "geluk" het is oud "dik koper"

[...] Er is blijkbaar een keuze gemaakt om lijnen - met de invoering van G.INP - stabieler te laten intrainen dan dat ze ervoor deden. Dat heeft op zich niets met G.INP te maken, maar met een design keuze. Daarnaast weet men dat als je tussen de 1200-1500 meter lengte hebt met G.INP dat de snelheid net wat minder is dan zonder G.INP. En daarmee is de achteruitgang in snelheid te verklaren.[...]
 
tubejack
Ik heb ook problemen het posten hier, o.a. plaatjes gelukkig kan dit ook via een webdisk Smile

Wat LR-VDSL betreft. Blijft gissen hoe KPN het gaat implementeren. Dat ze iets gaan doen is vrijwel zeker. 2,6Mbit/sec upload met de 7583 die nu standaard door KPN en andere providers wordt uitgegeven is natuurlijk veel te langzaam. Helemaal NU in een tijd waarbij zoveel mensen moeten thuiswerken en afhankelijk zijn van hun internet verbinding.

Ik hoop dat KPN snel wat gaat doen, die kennis is heus wel aanwezig. Voorzover ik weet zijn meer dan een miljoen gebruikers zo aangesloten.

KPN mag onze aansluitingen op de DSLAM als test gebruiken. Ze zijn welkom. Zet ik koffie Bye-happy
Gewijzigd door tubejack op 29 mei 2020, 11:21
 
Roger

tubejack schreef:

Er is blijkbaar een keuze gemaakt om lijnen - met de invoering van G.INP - stabieler te laten intrainen dan dat ze ervoor deden. Dat heeft op zich niets met G.INP te maken, maar met een design keuze. Daarnaast weet men dat als je tussen de 1200-1500 meter lengte hebt met G.INP dat de snelheid net wat minder is dan zonder G.INP.

Aha. Weer wat geleerd Smile

Quote

Ik hoop dat KPN snel wat gaat doen, die kennis is heus wel aanwezig. Voorzover ik weet zijn meer dan een miljoen gebruikers zo aangesloten.

De kennis is zeker aanwezig. Maar gezien het aantal klanten (en de mogelijke ramp bij de klantenservice als het niet goed werkt) is KPN altijd voorzichtig bij de inzet van nieuwe technieken.

In een openbaar WBA document (Annex 2 / Technische specificaties VULA) staat de volgende paragraaf:

Quote

WBA zal in 2020 Long Reach VDSL gaan ondersteunen in haar netwerk waardoor het Bitrate/Marktbereik vergroot wordt. Met deze nieuwe techniek – onderdeel van de VDSL standaard - kunnen CPE’s op basis van VDSL aangesloten worden boven de huidige 2100 meter inzet grens die door WBA wordt gehanteerd.

Vraag is wat dit precies betekent: in de loop van 2020 algemeen beschikbaar of niet, alleen voor lijnen langer dan 2100 meter of ook voor kortere? De formulering is kernachtig, maar laat daardoor vragen open.
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FRITZ!Box 7581 problemen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritz!OS 7 Fritzbox : 731 04 sep 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 dec 2022
Fritz Wireless Repeater 1750E WiFi : 7 07 sep 2022
Eufy Video deurbel <> Fritz!box 7590 Domotica : 14 25 jun 2022
Advertentie