Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
Fritx Box 7590 AX alleen 2.4 GHz?
Wilko
Dag, ik heb een apparaat (versterker) dat via wifi met de Fritz Box 7590 AX communiceert. De verbinding tussen versterker en modem valt vaak weg; andere apparaten hebben geen verbindingsproblemen. De leverancier adviseert om de versterker alleen via de 2.4 GHz-band te laten communiceren met de Fritz Box en niet via de 5 (hij verbindt nu wel via de 5). Ik heb gezocht bij de instellingen van de Fritz Box maar kan nergens zo'n instelling vinden. Kan iemand mij helpen?

Die Fritz Box is nieuw; de vorige tip van de levenracier van der versterker was een nieuw modem aan te vragen, maar bij deze gaat het net zo vaak fout als bij de vorige.

Access
Dat is een heel herkenbaar probleem — vooral bij audioapparaten (zoals versterkers, receivers, multiroom-systemen).
Ze *kunnen technisch* 5 GHz, maar verliezen vaak de verbinding zodra het signaal iets zwakker wordt.
De oplossing is om de versterker alleen via 2,4 GHz te laten verbinden.

Hier is stap-voor-stap uitgelegd hoe je dat bij je FRITZ!Box 7590 AX kunt instellen

## Stap 1 – Inloggen op je Fritz!Box
1. Ga op een computer of telefoon naar http://fritz.box
2. Log in met je wachtwoord
3. Klik eventueel rechtsboven op "Advanced View", als je die nog niet ziet (om alle opties zichtbaar te maken)

## Stap 2 – Wifi-frequenties splitsen
Standaard gebruikt de Fritz!Box één gezamenlijke SSID (wifi-naam) voor beide banden (2,4 GHz + 5 GHz).
Dat is handig, maar voorkomt dat je apparaten kunt *dwingen* om op één band te blijven.

Om dat te veranderen:
1. Ga naar *Wi-Fi → Wireless Network*
2. Scrol naar beneden naar “Frequency bands”
3. Schakel het selectievakje uit bij
*“Naam (SSID) voor 2,4- en 5-GHz-Frequentieband identiek”*
4. Je kunt nu twee aparte wifi-namen instellen, bijvoorbeeld:

* MijnWLAN_24
* MijnWLAN_5
5. Klik op Apply

## Stap 3 – Versterker verbinden met 2,4 GHz
* Open de wifi-instellingen van de versterker (of de app van de fabrikant)
* Verwijder de oude wifi-configuratie
* Kies nu de 2,4 GHz-SSID (MijnWLAN_24)
* Voer hetzelfde wachtwoord in

Zo blijft het apparaat permanent op 2,4 GHz en zal niet meer automatisch overschakelen naar 5 GHz.

## Tip voor stabiliteit
Sommige apparaten reageren beter als:
* Het kanaal vastgezet is (bijv. kanaal 6 of 11 voor 2,4 GHz)
* De Optie WLAN-coexistence / Auto uitstaat
→ te vinden onder WLAN → Kanaal → more settings
Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wqxcou
speed-testing

Wilko
Thnx, dat is de eerste keer dat ik ergens een goede oplossing vind. Betekent wel dat dan alles op 2.4 moet, want mijn telefoon (waarmee ik de versterker bedien) moet op hetzelfde netwerk zitten als de versterker. En dan dus ook de thermostaat, etc. Maar goed, ik ben al lang blij met deze oplossing!

Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Fritx Box 7590 AX alleen 2.4 GHz?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Snelheid WAN-poort 7590 Fritzbox : 7 08 Jul 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 Dec 2022
Eufy Video deurbel <> Fritz!box 7590 Domotica : 14 25 Jun 2022
Tips voor Fritzbox 7590 en en de Repeater 2400 Fritzbox : 2 07 Oct 2021
Fritz!box 7590 en 7583 WIFI problemen WiFi : 10 05 Jun 2021