Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
FRITZ!Box 7581 problemen
tubejack

doekus schreef:

@tubejack ik heb de nieuwe FB aangesloten en werkt tot nu toe uitstekend. Ik heb dan ook geen dect.

Snelheid is ook goed. Ik haal +/- 92 mb up en 96 mb down. Vd 100/100. Ik las wel dat hier mensen last hebben van langzaam internet. Hebben die mensen wel glasvezel?

De meesten van ons moeten het nog met koperdraadjes doen. Lang niet overal ligt glasvezel.
Was het maar zo.

Dat hoeft geen beperking te zijn als je dicht in de buurt van de centrale of een actieve straatkast zit. Heb je dat niet dan kan de verbinding flink langzamer zijn.

Ik lees wel eens dat mensen in een buitengebied het met 8Mb ADSL moeten doen of minder ......
Dan hebben wij niet te klagen met 46,8 down en 5,5up.Smile

tubejack
Tip voor mensen met krakende Fritz MT-F toestellen

http://www.callvoip.nl/product_review...ews_id=264
Gewijzigd door tubejack op 04 June 2017, 11:33

Roger

Kraken is bij VoIP meestal het gevolg van packet loss (ruis is een heel ander probleem). Die packet loss wil nog wel eens het gevolg zijn van een verkeerd geconfigureerde Quality of Service (QoS). VoIP-verkeer is real-time verkeer. En dat is duur op netwerkniveau. Althans, in de tijd dat ik voor de baas het optuigen van Enterprise VPNs begeleidde, vroegen de carriers (KPN, Orange, Verizon, etc.) een hoop geld voor real-time verkeer. De reden was uiteraard dat ze de weggevallen inkomsten voor telefoontikken wilden compenseren. Probleem met dat real-time verkeer was dat verkeer boven de geconfigureerde bandbreedte niet werd gedownmarked naar standaard verkeer, maar gewoon gedropt. Resultaat: als je teveel real-time verkeer aanbood, dan kreeg je gekraak.

Het probleem kan in de FB zitten, maar ook bij XS4ALL. Vraag is even welke audio codecs de FB gebruikt. Als de FB voor HD Audio G.711 gebruikt terwijl QoS voor real-time verkeer uitgaat van G.729, dan zijn de rapen gaar. HD Audio uit zetten lost dan het probleem op (G.729 gebruikt veel minder bandbreedte).
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)

tubejack
Duidelijk verhaal. Vast in de logs terug te zien.
Mijn Fritz Fon C5 meldt de volgende Codecs G.722, G.726, CELT
Tot nu toe geen problemen met het bellen.

Net even gebeld van de C5 naar mijn smartphone
Er wordt G.711 gebruikt

Gesprekken kun je volgen via Telephone Numbers ==> Voice Transmission.
Dan kun je precies zien wat er gebeurt. Ook als er pakketten verdwijnen.
tubejack voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.

Gewijzigd door tubejack op 04 June 2017, 13:53

Prutser
In mijn geval heb ik een externe SIP leverancier, dus geen XS4ALL. Met de 7390 / 7490 werkt dat al vele jaren prima via mijn Ziggo lijn, de XS4ALL lijn ligt ernaast voor redundancy, waarbij overigens de XS4ALL lijn primair de datalijn is en de Ziggo lijn alleen voor SIP wordt gebruikt. QoS gebruik ik daar verder niet aangezien er niks te QoSsen valt. Daarnaast werkt dat al vele jaren met de 7390 en later de 7490. Met de wijziging naar de 7581 zijn de gebruikte codecs dezelfde gebleven. Overigens heb ik maar liefst twee 7581's in huis, waarvan de ene sinds een paar dagen weer vervangen is door de 7490 vanwege de SIP / DECT combi die toch niet fijn werkt met de 7581.

Waarom twee lijnen? De wederhelft is ZZP'er en 100% afhankelijk van internet en ik vind het als techneut ook wel leuk Smile

Nou zit ik wel gelijk nog even te denken aan de Ziggo ConnectBox die vrijdagmorgen vroeg spontaan een factory reboot heeft meegemaakt en zelfs zijn "bridge" setting is kwijtgeraakt wat helemaal niet kan volgens de Ziggo geleerden. Daar krijg ik dinsdag een andere voor geleverd. Mmmmmm, zou dan niet de 7581 de boosdoener zijn maar in dit geval misschien wel dat ding? Ben het testen wel een beetje zat eerlijk gezegd, ik laat de 7490 fijn staan voorlopig.

tubejack
Wel blijven "prutsen" hé PC

tubejack

ballings schreef:
Zijn er al mensen die aan overstappen denken?

Wellicht, maar wij echt niet, het draait nu net zo lekker. Bij elke provider is wel wat.
Wat voor een repeater heb je gekocht en welke DECT toestellen gebruik je?

RuudvanMunster

tubejack schreef:

ballings schreef:
Zijn er al mensen die aan overstappen denken?

Wellicht, maar wij echt niet, het draait nu net zo lekker. Bij elke provider is wel wat.
Wat voor een repeater heb je gekocht en welke DECT toestellen gebruik je?

Bij een vorig probleem stond ik op het punt over te stappen naar Ziggo. Maar toen ik de verkoper die ik daar sprak betrapte op onjuiste informatie, heb ik daar toch maar van afgezien. Nog net op tijd, want iets essentieels bleek niet te kunnen. Het is toch een beetje je wordt of door de hond of door de kat gebeten...
Fritz!Box 7583 (7.15) uitsluitend nog voor connectie met XS4All en DECT. Wifi nu via ASUS GT-AX11000 en 2x RT-AX92U

tubejack
Mee eens Ruud.

Inderdaad, of de hond of de kat, er is altijd wel wat...
Zoveel keus heb ik hier niet. Het is of het KPN netwerk of Ziggo.
Beide hebben goeie dingen, maar ook mindere.

Het draait hier als een zonnetje. Ik heb het idee dat de werkzaamheden die KPN al een paar keer 's nachts in onze regio heeft verricht het DSL netwerk steeds stabieler maken. Maar het kan ook toeval zijn.

Marcel
Ik zag net nog op twitter van Xs4all dat een klant voor 12,50 25mbit/s kon krijgen....kennelijk is dat het zo is dat het alleen geldt voor klanten van Ziggo die al televisie van hun afnemen.

Nu zijn de kosten voor gebruik van de kabel van Ziggo al in het televisie pakket zitten en zou je alleen internet willen dan komt er zo'n 15 euro p/m bovenop. Verderop staat dat het bellen via de "vaste lijn" en dat is onjuist omdat je VOIP gebruikt en de tem "vaste lijn" zit in iedereens geheugen gegrift als de PTT nu KPN lijn.

Het wordt allemaal net over de grens geschreven en echt vertrouwen straalt dat niet uit.

Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FRITZ!Box 7581 problemen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritz 7580 wandhouder Algemeen : 2 22 Jun 2024
Fritz!OS 7 Fritzbox : 731 04 Sep 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 Mar 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 Dec 2022
Fritz Wireless Repeater 1750E WiFi : 7 07 Sep 2022
Advertentie