Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
Fritz!box 7581 en DECT
tubejack
Overdrijf je nu niet een beetje? Hoeveel klanten zou XS4ALL hebben? 150.000 .... 200.000.? Zouden die allemaal "te lijden hebben?" Ik geloof er werkelijk helemaal niets van. In de ICT is Engels voertaal. De meeste Nederlanders snappen dat gewoon. Van mij hoeft dat helemaal niet vertaalt te worden. Liever niet zelfs, al vind ik het idee er achter sympathiek.

De 7581 die zelf gekocht heb, (zodat ik er lekker in kan solderen) werkt echt goed!. Thumbs Up Binnen 4 dagen slechts 250 CRC errors op beide lijnen Clap Ik heb de automatische updates zelfs uit staan.

Roger

Marcel schreef:
De updates komen nu al niet meer begin 2018 maar in de loop van 2018.
Teleurstellend Cry Maar eh... waar heb je dat gelezen/gehoord? Het zou wel passen bij je volgende punt.

Marcel schreef:
(...) omdat het die het niet meer trekken.
Kernachtig geformuleerd, en ik ben het met je eens. Ik krijg al een hele tijd de indruk dat AVM problemen heeft in de ontwikkeling. Een 7581 die prematuur wordt uitgebracht met brakke software (en mogelijk ook een hardware design issue heeft). Een hopeloos verouderde RT-Linux versie als basis van het OS. Het niet fixen van triviale bugs zoals verkeerde namen van FON en LAN poorten in de UI. Allemaal zaken die schadelijk zijn voor de goede naam van AVM en die je als management niet laat gebeuren als je je zaken goed voor elkaar hebt. De marketingmachine van AVM loopt daarentegen als een trein en misschien wat te hard voor de rest van het bedrijf.

Marcel schreef:
Nederlands is nog steeds alleen bevestigd voor de 7590 en AVM Nederland laat ons hier wederom in de kou staan. Meer actie is hier op zijn plaats opdat wij Nederlanders eens serieus genomen worden.
XS4ALL is voor zover ik weet de enige ISP in Nederland die de Fritz!Box levert. Nederland is daarmee voor AVM maar een kleine markt. Ik ben het met tubejack eens dat de meeste Nederlanders geen problemen hebben met een Engelstalige UI. Aan de andere kant is het ondersteunen van meerdere talen in de UI een fluitje van een cent als je je softwareachitectuur op orde hebt en de bijbehorende bedrijfsprocesjes. Er zijn genoeg leveranciers die er geen zichtbare moeite mee hebben.
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)

Marcel
Dat nu de firmware nu in de loop van 2018 gepland staat zag ik op twitter van AVM Nederland.

Er zijn meer ISP die AVM leveren aan hun klanten maar de 7581 is zuiver een AVM-Xs4all verbintenis.

Xs4all informeert klanten die een 7581 krijgen en ook DECT gebruiken dit op de FON poort aan te sluiten om problemen te voorkomen. Shock

Wij Nederlanders hebben geen probleem met een Engelse interface...als je dat zou flikken bij Polen, Fransen, Waloniers, Oostenrijkers, Zwitsers (DUI/FR/IT) en Engeland dan zou je geen enkele Fritz!box kunnen kwijtraken. Vlamingen zijn ook van de softe net als de Nederlanders.
Gewijzigd door Marcel op 01 December 2017, 17:01

csmale
In welk twitter-bericht zie je dat Marcel? Op 9 en 24 november waren er uitwisselingen over mesh-networking met de opmerking dat de update "volgend jaar" kwam, maar niets specifiekers voor zover ik kon zien...

https://twitter.com/AVM_NL/status/933974684751810560

Dat hoeft niet te betekenen dat er in de tussentijd geen fix komt voor de DECT problemen, om maar eens wat te noemen...

Roger

csmale schreef:

In welk twitter-bericht zie je dat Marcel? Op 9 en 24 november waren er uitwisselingen over mesh-networking met de opmerking dat de update "volgend jaar" kwam, maar niets specifiekers voor zover ik kon zien...

Dat hoeft niet te betekenen dat er in de tussentijd geen fix komt voor de DECT problemen, om maar eens wat te noemen...
Dat laatste zou ik ook zo denken. Maar het is natuurlijk de vraag of 'AVM dat trekt'. Ik vind het trouwens een beetje bizar dat het zo lang moet duren om dat mesh-networking naar andere modellen te brengen. Met een goede softwarearchitectuur (een van mijn stokpaardjes, sorry) zou dat vrij soepel moeten kunnen, al zal het wel wat meer om het lijf hebben dan copy/paste.

Marcel

csmale schreef:

Het probleem is dat in de Duitse versie nu Mesh zit en dan gaat de wissel om bij AVM en is uitbrengen van Beta al moeilijk zonder dat hier Mesh inzit.

De volgende versie zal niet zonder Mesh worden uitgebracht en dat leid tot die conclusie.

Roger

Marcel schreef:
Het probleem is dat in de Duitse versie nu Mesh zit en dan gaat de wissel om bij AVM en is uitbrengen van Beta al moeilijk zonder dat hier Mesh inzit.
Dat is met een beetje fatsoenlijk Configuration Management helemaal niet moeilijk. Fritz!OS is geen monolitisch stuk software: het bestaat uit een groot aantal componenten die elk apart kunnen worden gewijzigd. Als AVM weet in welke component(en) het kraakprobleem zit (mits een softwareprobleem), dan hoeft het niet veel moeite te kosten om een beta te maken (b.v. op basis van de huidige beta). En als ze geen idee hebben waar het probleem zit, of het is een hardwareprobleem dat niet met software is op te lossen of te beheersen, dan zal ook een mesh-networking release in 2018 het kraakprobleem niet oplossen.
Gewijzigd door Roger op 03 December 2017, 10:39

tubejack
Om een Mesh WiFi netwerk te maken heb m.i. je helemaal geen update van AVM nodig.

Zet zowel 2,4Ghz als 5Ghz vast op een zo gunstig mogelijk kanaal.
Doe dat ook bij al je WiFi apparaten b.v. je 1750E. En geef álles één SSID (naam)

Klaar.

Bij mij pakt b.v. mijn iPad het gunstigste signaal, waar ik op dat moment ben.
Werkt hier prima, door het hele huis en daarbuiten.

lsluijter

tubejack schreef:

Om een Mesh WiFi netwerk te maken heb m.i. je helemaal geen update van AVM nodig.

Zet zowel 2,4Ghz als 5Ghz vast op een zo gunstig mogelijk kanaal.
Doe dat ook bij al je WiFi apparaten b.v. je 1750E. En geef álles één SSID (naam)

Klaar.

Bij mij pakt b.v. mijn iPad het gunstigste signaal, waar ik op dat moment ben.
Werkt hier prima, door het hele huis en daarbuiten.

TubeJack, bijna goed.....

Wat je nog mist is "Mesh awareness" in al je Acces Points en Repeaters en een AP die als "Mesh Master" dienst doet.

Zonder Mesh software, dus zoals je het nu hebt, zal jouw iPad de bestaande WIFI verbinding pas loslaten als het signaal te zwak is, en daarna gaat je iPad een nieuw AP zoeken.

Met Mesh software wordt de WIFI verbinding van je iPad (bijna naadloos) overgedragen van het ene AP/repeater naar het andere op het meest gunstige moment.
De Mesh master regelt onder andere de sterkte en de kanalen van alle APs en repeaters in zijn Mesh netwerk zodat er weinig overlap en interferentie zal zijn.

Dit is een beetje "Mesh in Jip en Janneke taal". Voor alle technische details kun je terecht in de IEEE 802.15 documentatie van de IETF.

Een update van AVM voor de 7581 zou dus heel welkom zijn.

Loek

tubejack
Mooi verwoord Loek. Thumbs Up Je hebt helemaal gelijk.Smile

De nieuwe 7581 draait goed. Na 3 dagen resette 1 van de 2 VDSL lijnen en weer 5 dagen later beide lijnen. Binnen een paar minuten was e.e.a. weer in de lucht met een betere signaal ruisverhouding aan de zendkant. Daar ben ik erg blij mee i.v.m. met webserver. Het is net of de lijn zich aan het optimaliseren is.

DECT gaat over een 7369. Of ik nu een ander DECT basisstation moet neerzetten of deze 7369 is eigenlijk niet zo spannend. Als het zo blijft, ben ik dik tevreden Smile
Gewijzigd door tubejack op 04 December 2017, 14:55

Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Fritz!box 7581 en DECT', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritz 7580 wandhouder Algemeen : 2 22 Jun 2024
FRITZ!Box 7581 problemen Fritzbox : 3990 06 Sep 2023
Fritz!OS 7 Fritzbox : 731 04 Sep 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 Mar 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 Dec 2022
Advertentie