obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
SMB permissions puzzle?
eezacque
Ik zit hier met een wat merkwaardig probleem: op de harde schijf die aan mijn Fritzbox 7581 hangt kan mijn backup programma Macrium Reflect een tmp backup file creeren en schrijven, alleen het hernoemen naar de definitieve filenaam lukt niet, omdat MR hier geen permissie voor heeft. Echter, deze permissies staan goed.

Ook handmatig hernoemen vanuit Windows 10 lukt niet: "U dient door S-1-5-21-cijfers-cijfers-cijfers-3022 gemachtigd te worden om wijzigingen aan dit bestand te kunnen aanbrengen". Genoemde SID is de eigenaar van de betreffende directory, echter, deze eigenaar blijkt niet te bestaan. Een poging de directory een andere eigenaar te geven, levert een foutmelding op: "Het programma kan het vereiste dialoogvenster niet openen omdat niet kan worden bepaald of de computer Fritz-nas is toegevoegd aan een domein".

Als gebruiker kan ik in deze directory gewoon bestanden aanmaken, schrijven, hernoemen en weggooien, ik draai alleen rondjes rond een niet-bestaande gebruiker.
Er zit blijkbaar iets fout in de permissies van de Fritzbox, maar ik heb geen idee waar ik het moet zoeken.

Enig idee?
 
kleinekern
Ik zit met hetzelfde probleem. Ik kan bestanden/mappen aanmaken en verwijderen maar niet bewerken. Krijg dan dezelfde foutmelding. Het probleem speelt zowel in Windows als Linux. Erg lastig. Heb inmiddels contact opgenomen met AVM. Daar is het probleem bekend. Via ftp werkt alles trouwens wel. Hopelijk (volgens AVM) wordt het probleem met een update van het OS verholpen.
Toevoeging: las net op een Duitse site dat in een van de volgende updates Samba van V1 naar V3 gaat. Eindelijk: het werd tijd.
 
eezacque

Quote

kleinekern schreef:

Ik zit met hetzelfde probleem. Ik kan bestanden/mappen aanmaken en verwijderen maar niet bewerken. Krijg dan dezelfde foutmelding. Het probleem speelt zowel in Windows als Linux. Erg lastig. Heb inmiddels contact opgenomen met AVM. Daar is het probleem bekend. Via ftp werkt alles trouwens wel. Hopelijk (volgens AVM) wordt het probleem met een update van het OS verholpen.


Merkwaardig. Je zou zeggen dat zoiets de Fritzbox als NAS onbruikbaar maakt, en dat er dus veel meer over geklaagd wordt. Heb je voor mij een verwijzing naar bug tracker of contactpersoon binnen AVM, of evt een forum posting waar ik mee verder kan?
 
eezacque
Ik heb het nagevraagd bij AVM, het probleem is bekend en zou opgelost moeten zijn met de nieuwe beta firmware: https://service.avm.de/downloads/beta...581/other/. Ik zal dit een dezer dagen 'ns installeren.
 
kleinekern
Ik kan inderdaad de Fritz niet meer als NAS gebruiken en heb nu een Raspberry Pi in gebruik. Ik ga morgen de nieuwe beta eens testen. Kijken of het werkt. Blijkbaar wordt de Fritz niet door veel mensen als NAS ingezet. Dat werkt anders toch erg goed. Opmerkelijk dat ik van AVM nog geen terugkoppeling heb gekregen. Ze zijn niet zo heel communicatief daar.
 
eezacque

Quote

kleinekern schreef:

Blijkbaar wordt de Fritz niet door veel mensen als NAS ingezet. Dat werkt anders toch erg goed. Opmerkelijk dat ik van AVM nog geen terugkoppeling heb gekregen. Ze zijn niet zo heel communicatief daar.


De performance is teleurstellend. Ik kreeg van AVM binnen een half uur antwoord, maar het was wel netjes geweest als ze jou even hadden geattendeerd op het uitkomen van een nieuwe beta/
 
kleinekern
Helaas, deze beta lost het probleem bij mij niet op. Krijg nog steeds dezelfde foutmelding. Hopelijk bij een volgende beta.
De NAS-performance is inderdaad niet geweldig, maar ik gebruik deze alleen om op desktop en laptop maar een versie van documenten te hebben.
 
eezacque

Quote

kleinekern schreef:

Helaas, deze beta lost het probleem bij mij niet op. Krijg nog steeds dezelfde foutmelding. Hopelijk bij een volgende beta.
De NAS-performance is inderdaad niet geweldig, maar ik gebruik deze alleen om op desktop en laptop maar een versie van documenten te hebben.


Hier lijkt het probleem opgelost...
 
kleinekern
Dan is er nog hoop. Ik heb afgelopen donderdag zitten klooien met diverse (beta)firmwares, maar altijd hetzelfde resultaat. Waarschijnlijk heb ik dan toch iets fout gedaan. Maandagavond heb ik misschien weer wat tijd om verder te experimenteren. Of anders wachten op de officiele updates. Trouwens wel raar dat er schijnbaar maar 2 mensen op het forum last hebben van dit verschijnsel.
 
rhuijben
Ik denk aan de hand van de specifieke foutmeldingtekst dat jullie de disk met NTFS geformatteerd hebben (op een Windows PC) voordat hij aan de FritzBox gekoppeld is. Als je een lege disk koppelt zal die waarschijnlijk een ander filesystem kiezen waar meer mee getest wordt.

Ik probeer meestal disken voor NAS systemen in het meest native format te koppelen om dit soort problemen voor te zijn.

Als je voldoende diskruimte hebt op een ander systeem om de data tijdelijk te verhuizen is het misschien een optie de disk opnieuw laten formatteren door de fritzbox. (Door eerst partities weggooien op een pc)
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'SMB permissions puzzle?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Advertentie