obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Gebruik je een eigen ADSL(2+) modem/router, post hier je ervaringen.
 Onderwerp afdrukken
Draytek 2860 VDSL waarden tips?
mict
Beste mensen,

Wij hebben een eigen modem/router, omdat de verbinding met de Fritz er te vaak uit lag. Een keer nieuwe modem ontvangen (service xs4all), maar probleem bleef qua (on)betrouwbaarheid.

Met de ADSL over gegaan op een draytek modem, en dat werkt(e) perfect op de ADSL lijn. Nu zijn er sinds een paar maanden af en toe verbindingsproblemen. Xs4all zegt dat het niet aan de lijn ligt. Inmiddels is het geen ADSL maar een VDSL geworden. Nu kan dit modem dat ook.

Nu heeft Draytek 3 firmwares: 1 voor ADSL (dat levert een trage snelheid op) en 2 voor VDSL. Versie 1 en 3.

De werkelijke snelheid met de nieuwe firmware 3.8.9.3_VT1 lijkt iets trager dan 3.8.8, maar als het maar stabiel is, is het prima (>50Mb/s). Nu leek de verbinding weer even weg te zijn gevallen, maar ik zie niets terug in het logboek dat de lijn echt uit is gegaan.

Kan iemand chocola maken van onderstaande waarden? Of deze goed zijn? Deze waarden gaan mijn pet te boven...

Alvast bedankt!

ATU-R Information
Type: VDSL2
Hardware: Annex A
Firmware: 05-06-07-05-01-07
Power Mngt Mode: DSL_G997_PMS_L0
Line State: SHOWTIME
Running Mode: 17A
Vendor ID: b5004946 544e0000
ATU-C Information
Vendor ID: b5004244 434db1e4 [BDCM]
Line Statistics

Downstream Upstream
Actual Rate 59492 Kbps 25592 Kbps
Attainable Rate 106004 Kbps 33607 Kbps
Path Mode Fast Interleave
Interleave Depth 1 232
Actual PSD 7. 0 dB 14. 4 dB
Near End Far End
Trellis ON ON
Bitswap ON ON
ReTx 0 1
SNR Margin 18 dB 9 dB
Attenuation 14 dB 0 dB
CRC 0 55
FECS 0 s 81543 s
ES 0 s 55 s
SES 0 s 45 s
LOSS 0 s 44 s
UAS 95 s 3270 s
HEC Errors 0 0
RS Corrections 0 0
LOS Failure 0 0
LOF Failure 0 0
LPR Failure 0 0
NCD Failure 0 0
LCD Failure 0 0
NFEC 121 32
RFEC 16 16
LYSMB 7413 16


Nog toevoeging: (Internet Access)
Multi-PVC channel staat op Channel 1
VPI staat op 1
VCI op 48
Encapsulating type VC MUX / PPPoE / Multimode
Wan connection Detection PPP Detect
 
PF0T
Hallo,

Ik heb sinds een een maand of twee een DrayTek 2862B modem. In het volgende bericht (https://xs4all.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?thread_id=972#post_8643) heb ik beschreven met welke instellingen ik een stabiele verbinding heb verkregen. Ik stel voor om deze instellingen eens te proberen.

Het valt me op dat de software versie van de DSLAM (zeg maar de KPN wijkcentrale) voor ons beiden hetzelfde is "Vendor ID: b5004244 434db1e4 [BDCM]", en ook valt me op dat jij upstream wel retransmission toepast "ReTx 0 1", iets wat bij mij juist een probleem bleek op te leveren in tests, vandaar dat ik voor zowel upstream als downstream naar INTERLEAVE+ReTX0 ben gegaan, meer details staan in bovenstaand bericht.

Jij gebruikt downstream de interleave mode "Path Mode Fast Interleave", zoals ik dat ook doe (zie bovenstaand bericht voor een vergelijk met mijn VDSL status). Dit is is niet optimaal, het kost bv. wat transmissie snelheid en levert wat hogere ping tijden op. Op termijn zal dit verbeteren, als de KPN de wijk centrale een SW update geeft verwacht ik (dit is me verteld door de DrayTek importeur). Je zal dan van interleave mode naar fast mode gaan, zowel voor upstream als downstream. Je zal dan te zijner tijd, retransmission wel weer moeten aanschakelen voor zowel upstream als downstream.

De signaal ruis marges "SNR Margin" en attenuation lijken mij in orde (ben technisch onderlegd, maar niet specifiek op de hoogte van de exacte KPN/XS4ALL VDSL2 SNR en attenuation requirements), dus ik zie geen reden te twijfelen aan de uitspraak van XS4ALL/KPN dat de lijn in orde is.

Nog een opmerking, ik gebruik een bonded VDSL2 verbinding.

Succes,
Patrick.
Gewijzigd door PF0T op 08 maart 2019, 09:51
 
mict
Bedankt voor de inhoudelijke reactie en de link naar je artikel.

Ik had even zitten spelen met de MTU waarden. Lastig om te zeggen of 1500 of een lagere waarde beter werkte.

De retx staat nu uit. Sindsdien heb ik geen klachten meer ontvangen dat de lijn is uitgevallen. Zeker weten doe ik het niet, maar het lijkt te hebben geholpen.

De "actual rate" staat wel weer een stuk lager dan de "attainable rate". 48630 tegen 109760. Zolang het nu maar stabiel werkt ben ik al heel blij. Wie weet is het bij een volgende firmware versie weer full-blown Smile

Thanx!!!
 
mict
Helaas, de verbinding doet toch nog niet goed genoeg. Hij valt niet helemaal weg, maar wel naar een hele lage waarde. We gaan vanavond de andere firmware (Vector 3 uit mijn hoofd) er maar op werpen.

xs4vdsl

In de afbeelding is goed te zien dat de snelheid af en toe ineens wegvalt. Minder dan 1mbps is toch wel langzaam Sad
 
mict
Zou de DSL modem code nog kunnen uitmaken?

AnnexA 567517-562301
of
AnnexA 566207-562101
?
 
PF0T
Hallo,

Met betrekking tot de MTU, ik gebruik zelf al geruime tijd een MTU van 1500. Echter 1492 werkte eerder ook prima. Ik heb niet veel verschil gemerkt tussen deze twee, ik heb uit enkele testen het idee dat een MTU van 1500 me net wat meer bandbreedte geeft.

Met betrekking tot de snelheid, jij meet deze op het modem zo te zien aan de grafiek. Dit is echter wat er getransporteerd wordt, dat wil zeggen het daadwerkelijk gebruik, en niet de beschikbare bandbreedte. Ik stel voor dat je eens meet met https://kpn-itns.speedtestcustom.com, en kijkt of je dan nog steeds een erg lage bandbreedte haalt. Bij mij zie ik wel wat fluctuatie, echter ik haal altijd wel meer dan 60% bandbreedte ten op zichte van het maximum dat ik soms zie.

Andere modem code maakte voor mij wel wat verschil heb ik gemerkt met mijn 2862B, echter geen spectaculair verschil.

Succes,
Patrick.
 
mict
Korte update, met de nieuwe firmware lijkt het echt beter
3.8.9.4_VT1 Build Date/Time Jan 30 2019 14:28:01

Maar, ik houd het nog even goed in de gaten...
 
mict
En nog iets anders, volgens xs4all moet het een PPPoA zijn (en geen pppoe).
 
PF0T
> En nog iets anders, volgens xs4all moet het een PPPoA zijn (en geen pppoe).
Hangt er vanaf...
- Voor ADSL PPPoA
- Voor VDSL PPP0E
Zie ook de screenshot van de de XS4ALL website die ik heb bijgevoegd (komt van https://www.xs4all.nl/service/diensten/internet/installeren/modem-instellen/hoe-kan-ik-een-ander-modem-dan-fritzbox-instellen.htm).
Ik zelf heb een Bonded-VDSL2 verbinding, zoals ik al eerder aangaf in mijn reacties/posts, vandaar ook dat ik zelf PPP0E gebruik en niet PPP0A.

In je eerste post van deze thread schreef je:
> Inmiddels is het geen ADSL maar een VDSL geworden. Nu kan dit modem dat ook.
Vandaar dat ik geen reden zag om specifiek op PPP0E vs PPP0A in te gaan in mijn reacties op jouw vraag...

Gegroet,
Patrick.
PF0T voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.

Gewijzigd door PF0T op 18 maart 2019, 19:18
 
mict
Ja, ik heb/had het gelezen. Vandaar dat ik zo verbaasd was van de reactie... Think heb het 3x gevraagd.

Daarna getest, het werkt in ieder geval met beiden. Ik kon wisselen en in beiden gevallen kwam er een verbinding tot stand.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Draytek 2860 VDSL waarden tips?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Mega trage Draytek Vigor 130 XS4ALL met eigen modem/router : 3 03 mei 2022
Tips voor Fritzbox 7590 en en de Repeater 2400 Fritzbox : 2 07 okt 2021
7583 VDSL - Admin timeout zetten voor modem portal Fritzbox : 7 26 sep 2021
Config for VLAN Tags required? - XS4ALL with Draytek Vigor 167 XS4ALL met eigen modem/router : 5 19 jun 2021
Draytek Vigor 167 DSL Modem - info and cautions XS4ALL met eigen modem/router : 1 13 jun 2021
Advertentie