obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
Fritzbox 7583
Roger

Jeroen schreef:

Gisteren de 7.31 firmware op mijn Fritzbox 7583 gezet, maar de upload is stevig omlaag gegaan, van 3.8 Mbps naar nog maar 2,6 Mpbps. En het was al zo laag...
Pair bonding, profiel VDSL2 8b (ITU G.993.2).

Dat is een fors verschil. Ik heb het wel vaker gezien.

Quote

Bijzonder is ook dat als ik 'Vorige DSL-versie gebruiken' niet terug ga naar de vorige DSL versie, maar naar een andere...
De vorige DSL versie op mijn Fritzbox was 1.196.6.54, maar als ik die optie aanzet gaat hij naar 1.196.5.6 (geen idee welke fritz os versie dat is) en haalt overigens ook max 2.6 aan upload.

Misschien zat er in de ogen van AVM onvoldoende verschil tussen de huidige versie en de echte vorige versie. Misschien hebben ze ook gewoon vergeten bij deze release de vorige DSL-versie te updaten. Joost mag het weten.

Quote

Wel zag ik dat mijn vorige DSL versie in het Spectrum dat er een klein beetje upload zat upload rond de 'drager 896 1024', die is er nu niet meer, wellicht maakte dat het verschil qua upload?

Met alleen dat plukje upload is het verschil denk ik niet te verklaren. Maar ik vermoed dat je in een lagere uploadband ook 1 of 2 bitjes extra per carrier hebt. Kun spectrumplaatjes posten als je die nog hebt?

Quote

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

De volgende theorie presenteer ik zonder enig bewijs. Bij de VDSL2-connectiesetup stuurt de FRITZ!Box o.a. model en firmwareversie naar de DSLAM (ITU G.993.2 sectie 11.2.3.6, Inventory commands and responses). Ik kan mij voorstellen dat KPN voor bepaalde situaties een speciaal configuratieprofiel heeft gemaakt met een aangepaste spectrale verdeling van het zendvermogen en dit wel heeft geactiveerd voor een FRITZ!Box 7583 met FRITZ!OS 7.29 maar (nog) niet voor FRITZ!OS 7.31. Als deze theorie klopt, zou je weer meer upload moeten krijgen als je terug gaat naar de vorige FRITZ!OS versie.

Edit: Een andere mogelijkheid is dat op jouw lijn nog DLM actief is en dat DLM de lagere upload veroorzaakt. In dit geval zou de situatie na enige tijd vanzelf moeten verbeteren. Is op jouw lijn Seamless Rate Adaptation actief? In dat geval heb je geen DLM.

Quote

En heeft iemand overigens een link naar de 7583 os 7.27, 7.28 of 7.29?
Dan kan ik die er proberen op te zetten. AVM biedt als downgrade alleen de 7.21 aan

Ik heb je een PM gestuurd.
Gewijzigd door Roger op 08 mei 2022, 07:44
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
Jeroen
Dank Roger, voor je reactie en je pm. Ik zoek nog een rustig moment om de oude firmwares te testen. Ondertussen heb ik ook een uitgebreide mail van AVM ontvangen, met tips (die helaas niet helpen) en het verzoek een bak informatie op te sturen (heb ik gedaan). Ik word wel blij van zo'n aardige mail van de helpdesk.

Hier een screenshot van na de upgrade (naar 7.31)
En deze is van voor de upgrade, alleen het middelste stukje, omdat me dat toen opviel.

En nog twee screenshots van de DSL info voor en na de upgrade.
Jeroen voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
 
Roger

Jeroen schreef:

Dank Roger, voor je reactie en je pm. Ik zoek nog een rustig moment om de oude firmwares te testen.

Ik ben uiteraard zeer benieuwd naar de resultaten Smile

Quote

Ondertussen heb ik ook een uitgebreide mail van AVM ontvangen, met tips (die helaas niet helpen) en het verzoek een bak informatie op te sturen (heb ik gedaan). Ik word wel blij van zo'n aardige mail van de helpdesk.

Je eerste ticket bij AVM, neem ik aan? Ik heb er in het verleden meer dan een handvol gehad. Vriendelijk en behulpzaam waren ze altijd, effectief helaas nooit (zelfs niet als de oorzaak aantoonbaar bij AVM lag, wat in dit geval nog maar de vraag is).

Quote

Hier een screenshot van na de upgrade (naar 7.31)
En deze is van voor de upgrade, alleen het middelste stukje, omdat me dat toen opviel.

En nog twee screenshots van de DSL info voor en na de upgrade.

Je mist met 7.31 een groter deel van het uploadspectrum dan ik dacht, in elk geval ruim voldoende om het snelheidsverschil te verklaren.

De screen shots van de DSL-info zijn ook verhelderend. DLM is in elk geval niet de oorzaak (op jouw lijn is SRA actief).

Jouw lijn hangt zo te zien aan een DSLAM in een wijkcentrale. Als je op een straatkast was aangesloten, dan was vectoring actief geweest (dat scheelt echt enorm). KPN is bezig om vectoring ook uit te rollen in de wijkcentrales, maar daarvoor moeten ze oude technologieën uitfaseren en klanten naar andere oplossingen migreren. Dat kost helaas tijd.
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
richard01
De upgrade van FB 7583-VDSL 7.30 naar 7.31 is helaas een achteruitgang... zie het bijgesloten error overzicht...
richard01 voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.

Speedtouch 780 / FB 7340 / FB 7360 / 1e FB 7581 (06.54) / FB 7360 / 2e FB 7581 (7.12) / FB 7583 (7.21) / FB 7583-VDSL (7.50) telefoon FON1 + FRITZ!Repeater 2400 (7.50 in LAN Bridge).
Ohne MESH.
Tevreden gemigreerd.
 
Roger
Of dit slechter is dan 7.30 kan ik bij gebrek aan vergelijkingsmateriaal niet beoordelen, maar ik zie hier niets om je zorgen over te maken. Er zijn vrijwel geen uncorrected DTU's en ook het aantal corrected DTU's (G.INP at work) is laag. Error seconds zie je wel vaker na een reboot, maar zo lang die daarna niet gestaag blijven oplopen is er niets aan de hand.

Een 7583 of 7583 VDSL heb je meestal omdat omdat je pair bonding nodig hebt i.v.m. een lange trage lijn. In zo'n situatie zijn dit zeker geen slechte waardes.
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
richard01
Dank Roger voor het geruststellende antwoord.

In vergelijking met de vorige F!OS versie en zeker vergeleken met de 7581 zijn de waardes minder. Maar goed, ik begrijp uit het antwoord dat het Ok is.
En door.
Speedtouch 780 / FB 7340 / FB 7360 / 1e FB 7581 (06.54) / FB 7360 / 2e FB 7581 (7.12) / FB 7583 (7.21) / FB 7583-VDSL (7.50) telefoon FON1 + FRITZ!Repeater 2400 (7.50 in LAN Bridge).
Ohne MESH.
Tevreden gemigreerd.
 
grimson
Wat mij opvalt is na de omzetting naar KPN van XS4All dat onze verbinding veel stabieler is.
Dat is dat bijna om de dag de verbinding wel een keertje moest worden hersteld, meestal in de avond.

Maar na de omzetting van XS4All naar KPN is de verbinding echt opmerkelijk verbeterd qua stabiliteit. Dat is dat om de dag eigenlijk de verbinding niet meer wegvalt (1 keer) in de avond.

FB 7583 VDSL type met pairbonding.

De snelheid is trouwens ook een stukje hoger (ruim 7.5 MB/s KPN via SABNZBD ipv de 5,9 XS4ALL) , dank KPN Smile (of moet ik dat juist niet melden Wink)

Wat dat betreft had ik niet gedacht dat KPN 'stabieler' zou zijn? .. of beeld ik mij dat in Wink
 
meppele

grimson schreef:


De snelheid is trouwens ook een stukje hoger (ruim 7.5 MB/s KPN via SABNZBD ipv de 5,9 XS4ALL) , dank KPN Smile (of moet ik dat juist niet melden Wink)
Wat dat betreft had ik niet gedacht dat KPN 'stabieler' zou zijn? .. of beeld ik mij dat in Wink
Wel een beetje off-topic: Heb een 100/100 Mbps FTTH abonnement. Bij XS was dit in de praktijk 110/130 Mb. Nu, omgezet naar de systemen van KPN en zonder dat ik iets gewijzigd heb is het permanent én stabiel 130/210 Mb. Wat dat betreft zal ik niet klagen.Smile
 
tubejack

Quote


Wel een beetje off-topic: Heb een 100/100 Mbps FTTH abonnement. Bij XS was dit in de praktijk 110/130 Mb. Nu, omgezet naar de systemen van KPN en zonder dat ik iets gewijzigd heb is het permanent én stabiel 130/210 Mb. Wat dat betreft zal ik niet klagen.Smile


Hier is FFTH 50/50 via datzelfde KPN netwerk maar dan met Freedom met speedtest 47/47
Als ik iets download haal ik soms 52/52

Testing download speed................................................................................
Download: 46.63 Mbit/s
Testing upload speed......................................................................................................
Upload: 47.54 Mbit/s

Heel wat beter dan het pair-bondend VDSL lijntje van hiervoor Smile
 
mimisiku
Zelf ook over van XS4ALL naar Freedom. Volgens de KPN zou er voor XS4ALL klanten niets wijzigen. Nou ja, die beloftes ken ik inmiddels… Als de sodemieter weg bij de gemigreerde KPN..
- 3 DataSIM nummers gewoon vervangen voor nieuwe van de KPN. Oude numbers gewoon weg… En bedankt hē KPN!
- Spamlist weg….
- Greenlist weg…
Daarvoor ga ik niet meer de hoofdprijs betalen..
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Fritzbox 7583', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Managed switch vóór de Fritzbox XS4ALL met eigen modem/router : 2 24 jan 2022
Fritzbox Algemeen : 4 16 okt 2021
7581 inruilen voor 7583? Fritzbox : 34 12 okt 2021
Tips voor Fritzbox 7590 en en de Repeater 2400 Fritzbox : 2 07 okt 2021
Advertentie