obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Domotica, ook wel huisautomatisering of smart home, is het integreren van elektronica in huisnetwerken ten behoeve van een betere kwaliteit van wonen en leven door het automatiseren van processen in en om een woning, een kantoor of een klein bedrijf.
 Onderwerp afdrukken
Fritz!box 7590
RuudSint
Allereerst even een compliment aan de moddertor voor het zo snel reageren op mijn verzoek.

Het wordt nu wel een hele grote zijstap in het XS4ALL forum maar de basis blijft het modem dat XS4ALL verstrekt aan gebruikers en dus hebben alle leden van dit forum de mogelijkheden van dit modem en rest alleen nog de kennis om de mogelijkheden ook te kunnen gebruiken waaronder dus SMARTHOME.

Zoals elders op dit forum al aangegeven ben ik bezig met het gebruiken van mijn Fritz!box in combinatie met een Smart Home netwerk. De Fritz!box 7590 heeft die mogelijkheden en daar wil ik dus gebruik van maken. De mensen die hier wel eens naar gekeken hebben of naar de DECT mogelijkheden van AVM hebben dit vast al gezien. De schakelopties die je kunt gebruiken voor allerlei applicaties zoals verlichting zal een ieder ook wel kennen en deze mogelijkheden heb ik dus ook benut maar ik wilde meer en dan loop je tegen allerlei beperkingen aan.

Ten eerste kun je je afvragen wat de term “smarthome” nu eigenlijk betekend en met deze kreet wordt een huis bedoeld in dit geval dat voorzien is van allerlei slimme apparaten. Deze apparaten worden slim genoemd omdat ze beschikken over een internetverbinding waardoor ze contact kunnen maken met servers, diensten of andere apparaten in en rondom het huis. Daarbij zijn er ook diverse mogelijkheden om deze apparaten te bedienen bv stem, mobiel of netwerk.

Ten tweede valt het op dat je bij diverse fabrikanten mogelijkheden ziet die je misschien graag toe wilt gaan voegen maar dan meteen tegen problemen aanloopt. Het eerste probleem is de communicatie onderling van de diverse slimme toevoegingen. We hebben dan te maken met bijvoorbeeld de volgende mogelijkheden:

  • 433 MHz klikaanklikuit
  • 868 MHz
  • WiFi
  • Bluetooth
  • Z-wave
  • Zigbee
  • Infrarood


Dit zijn de mogelijkheden voor communicatie onderling. Daarboven ligt een schil om besturing makkelijker te maken en MESH van AVM hoort hier dus ook bij.

Ik heb in Wifi al een begin gemaakt met dit onderwerp om duidelijk te maken wat ik wilde en @Gondelier reageerde hier meteen op. Ik bleek dus niet de enige te zijn die hier wat mee wilde doen. Van hem werd ik opmerkzaam gemaakt op het Duitse Fritz! Talk waarin een deuropener gekoppeld werd aan het Fritz! Smarthomenetwerk en laat ik dat nu juist willen doen. Mijn voordeurbel is stuk en ik moet dus toch aan een nieuwe dus waarom geen video deurbel ?? En dan raak je al gauw het spoor bijster, je hebt een Homenetwerk en je wilt alles met dit netwerk koppelen maar juist daar reizen de problemen. SIRI en Google assistent zijn al voorbeelden die gebruikt worden, veel gebruikt maar niet kunnen communiceren met elkaar. Hetzelfde hebben we in het verleden gezien met videobanden, VHS Betamax en Video-2000 van Phillips. Prachtige systemen maar echt niet uitwisselbaar. Hetzelfde gebeurd nu weer met Domotica.

Wat zou het dus mooi zijn als we niet allemaal opnieuw het wiel uit gaan vinden maar juist in dit topic ervaringen uit gaan wisselen waar we allemaal van kunnen leren.

Morgen komt mijn EUFY videodeurbel binnen en die wil ik dus gaan koppelen met de 7590. Moet volgens mij geen probleem zijn en mijn ervaringen zal ik zeker uitgebreid hier neerzetten.

Voorlopig laat ik het hierbij en wacht jullie reacties af….
Gewijzigd door RuudSint op 10 augustus 2020, 22:47
 
jemmie
Ik weet niet of een router hier het meest geschikt voor is. In mij ogen moet een router doen waar deze voor is, namelijk internet verkeer routen.

Wat er nu van de router gevraagd wordt is om apparaten op het interne netwerk te gaan managen, daar is een router niet voor bedoeld.

Overigens ben ik zelf ook zeer geïnteresseerd in Domotica, maar ik gebruik hiervoor aparte hub, een Homey.
________
Kennis is pas van waarde als je er iemand mee kan helpen
 
RuudSint
@jemmie

Dat een router gemaakt is voor verbindingen met internet te verzorgen, daar ben ik het helemaal mee eens en dat die router niet bedoeld is om van alles te managen, daar kan ik me ook in vinden maar dat neemt niet weg dat AVM steeds meer van dat soort toepassingen toe voegt aan het besturingssysteem dus waarom zou je dat dan niet gaan gebruiken.

Fritz!dect werkt trouwens met het ULE protocol, dat staat voor dect Ultra Low Energie en ook dat spreekt mij wel aan....

Jij hebt bijvoorbeeld de Homey toegevoegd voor de smarthomefunctie en Homey kan veel meer dan Smarthome maar sommige applicaties zoals thermostaten verlangen wel een internetverbinding dus koppel je de Homey aan je netwerk maar ook daar zitten kanten aan die voor problemen kunnen zorgen en daarom dit topic.

Samen weten we alles
Gewijzigd door RuudSint op 10 augustus 2020, 22:06
 
jemmie
Ik zie een router niet als functie hebben om apparaten in het interne netwerk te managen.

Overigens wordt mijn thermostaat via een module in HomeWizard aangestuurd en verlangt geen internet verbinding.
________
Kennis is pas van waarde als je er iemand mee kan helpen
 
RuudSint

jemmie schreef:


Overigens wordt mijn thermostaat via een module in HomeWizard aangestuurd en verlangt geen internet verbinding.


Duidelijk maar er is toch wel een verschil tussen Homey en Homewizard. Homewizard kan inderdaad veel meer en ook daar heb ik naar gekeken. Ik begrijp jouw keuze dus geheel.

Als ik geld genoeg zou hebben is het makkelijk om alles de deur uit te gooien en te vervangen door slimme apparatuur maar zo rijk ben ik niet en Homey kost behoorlijk wat. Wat ik dus probeer is bestaande apparatuur slim te maken om zo de kosten laag te houden. Bij vervanging kijken we dan wel weer naar die slimme apparatuur.
 
jemmie
Prima, ik ben ook stap voor stap begonnen. Alleen denk ik nog steeds dat een router moet routen.
Ik ben overigens niet heel bekend met de opties van de smashome functies van de FritzBox, maar volgens mij ben je daarbij gelimiteerd tot de eigen producten die waarschijnlijk duurder zijn dan vergelijkbare producten.
________
Kennis is pas van waarde als je er iemand mee kan helpen
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Fritz!box 7590', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
FRITZ!Box 7581 problemen Fritzbox : 3990 06 sep 2023
Fritz!OS 7 Fritzbox : 731 04 sep 2023
Snelheid WAN-poort 7590 Fritzbox : 7 08 jul 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 dec 2022
Advertentie